Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:24

Je kunt bepaalde dingen uitsluiten en dat kan fijn zijn

Bijvoorbeeld een paard dat met zadelmak maken zo ontzettend gek doet. Die moet naar de cowboy want levensgevaarlijk. Die blijft zitten en rijdt hem er wel doorheen.
Paard blijkt ks te hebben. Of een andere bemerking. Dan is het gewoon intens triest dat je dat niet weet en t af doet als een pittige met zadelmak maken.
Bijvoorbeeld.

Geld kost het toch wel. Als keuren al teveel kost zou ik er niet eens aan beginnen.
Vind het overigens wel jammer dat het allemaal zo duur wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:29

Ze kunnen net zo goed KS hebben en nergens last van hebben. Wat je op de foto,s ziet wilt niet zeggen dat ze daar ook daadwerkelijk last van hebben/ krijgen.

Edit: wel belangrijk natuurlijk om bij afwijkend gedrag medische oorzaken uit te sluiten.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-07-25 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:36

Dan ga je er al vanuit dat er ook nek en rug foto's gemaakt moeten worden. Dat zal toch minder gebeuren.
Ik laat het maar even bezinken.
Fijn eerlijk karakter en klinisch goed lijkt me een goed begin en dan maar eens verder kijken wat x-foto's betreft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:41

Elisa2 schreef:
Ze kunnen net zo goed KS hebben en nergens last van hebben. Wat je op de foto,s ziet wilt niet zeggen dat ze daar ook daadwerkelijk last van hebben/ krijgen.

Edit: wel belangrijk natuurlijk om bij afwijkend gedrag medische oorzaken uit te sluiten.

Gaat het niet om.
Het was een voorbeeld van zovele dingen.

En ja. Keuren kost geld. Paarden kosten geld.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:55

Ik heb nu drie keer een paard gekocht: 20 jaar geleden, 10 jaar geleden en vorige maand. Ze waren allemaal jong (4 jaar, 0 jaar en 3 jaar) en alleen de eerste heb ik klinisch laten keuren. Ze waren allemaal slechts een paar duizend euro in de aanschaf en ik heb ze ook niet in de verzekering. Heb zelf wat reserves en dat gaat al 20 jaar prima.

Ik vind het zelf het allerbelangrijkste van wie ik een paard koop. Ik vind de particuliere markt eigenlijk niks. Te veel een gok. Heb drie keer gekocht bij een fokker en ik heb uitgebreid uitgezocht wie ik voor me had. Bij alle drie de paarden heb ik nog (een beetje) contact met de fokker. Ik vind het een goed teken dat ze hun dieren nog blijven volgen. Bij deze mensen kon ik er van op aan dat ze eerlijk zeiden waar het paard geschikt voor was. Ik kon familie bekijken etc.

Ik zou dat weer zo doen: een fokker zoeken die ik vertrouw en daar een paard van kopen. Jonge dieren zijn gelukkig nog betaalbaar, alleen gaat de teller daarna natuurlijk pas lopen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:09

bella24 schreef:
Ik heb nu drie keer een paard gekocht: 20 jaar geleden, 10 jaar geleden en vorige maand. Ze waren allemaal jong (4 jaar, 0 jaar en 3 jaar) en alleen de eerste heb ik klinisch laten keuren. Ze waren allemaal slechts een paar duizend euro in de aanschaf en ik heb ze ook niet in de verzekering. Heb zelf wat reserves en dat gaat al 20 jaar prima.

Ik vind het zelf het allerbelangrijkste van wie ik een paard koop. Ik vind de particuliere markt eigenlijk niks. Te veel een gok. Heb drie keer gekocht bij een fokker en ik heb uitgebreid uitgezocht wie ik voor me had. Bij alle drie de paarden heb ik nog (een beetje) contact met de fokker. Ik vind het een goed teken dat ze hun dieren nog blijven volgen. Bij deze mensen kon ik er van op aan dat ze eerlijk zeiden waar het paard geschikt voor was. Ik kon familie bekijken etc.

Ik zou dat weer zo doen: een fokker zoeken die ik vertrouw en daar een paard van kopen. Jonge dieren zijn gelukkig nog betaalbaar, alleen gaat de teller daarna natuurlijk pas lopen :=

Ik heb ook 3 x bij een fokker gekocht en tevreden. Inderdaad ook contact gehouden.
1 x particulier gekocht met alleen klinische keuring en paard binnen 6 mnd in laten slapen met ernstig HKO en vergroeingen en 1 x bij een handelsstal en paard binnen 4 mnd teruggebracht.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:14

Lieser schreef:
SjonnieZ schreef:
Tja wat is goedkoop hè
Ik ben een voorstander om ook onder 10k te keuren.
Je wilt weten toch wat je koopt want de aanschafprijs zegt niks over de herstelkosten.

Over je er nu 1 voor 5k of voor 15k koopt een artrose behandeling is even duur.

Maar dan ga je er vanuit dat mensen die artrose behandeling ook laten uitvoeren ...

Ja.. ken genoeg mensen die een niet al te duur paard hebben en dat gewoon laten behandelen. Het geld voor de aanschaf moet je in 1x ophoesten, behandelingen gaan toch meer gespreidt.

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:42

Iets compleet anders hoor, maar is het tegenwoordig normaal dat een verkoper dicteert hoe hun paard gehouden en gereden moet gaan worden bij de koper? Ik snap dat iemand een goed huisje zoekt hoor, maar verkoop dan niet als er allemaal mitsen en maren aan vast zitten. Of ligt dat aan mij? :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:47

denisesilver schreef:
Iets compleet anders hoor, maar is het tegenwoordig normaal dat een verkoper dicteert hoe hun paard gehouden en gereden moet gaan worden bij de koper? Ik snap dat iemand een goed huisje zoekt hoor, maar verkoop dan niet als er allemaal mitsen en maren aan vast zitten. Of ligt dat aan mij? :+

Dat vind ik ook bijzonder. Dan zoeken ze een 'forever home', met zoveel uur buiten, zo veel vriendjes, zo veel verzorging. Houd 'm dan zelf }:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 16:54

Van wie je koopt maakt niks uit als zij ook nooit gekeurd hebben. Dan kunnen ze denken dat ze geschikt zijn, maar als ze ernstige bemerkingen hebben dan heb je al niks aan het vertrouwen. Ik koop sowieso nergens waar ik de verkopers niet vertrouw, maar op basis van gezondheid en daarmee geschiktheid voor mijn doel vertrouw ik alleen mijn dierenarts.

Zoveel uur buiten met vriendjes kan ook gewoon zijn omdat dat het beste past bij het paard. Ik zou mijn paard ook niet verkopen aan mensen die denken dat 1 of 2 uurtjes genoeg is in de winter of in de zomer een paar uurtjes alleen. Naast dat ik het niet diervriendelijk vind zou mijn paard ook niet meer het karakter laten zien wat ze zou hebben bij verkoop met meer uren buiten in een kudde. Maar dan ben jij wel de slechte verkoper als de koper geen snars snapt van het belang van die vrije beweging en sociaal contact of het niet belangrijk vindt. Dan heb jij het gevaarlijke of stoute paard verkocht, terwijl het juist aan de kopers ligt, omdat ze niet aan de behoeften van het paard voldoen. Die ze wel hadden bij de verkoper en dus ook heel ander karakter lieten zien :+

Qua rijden enzo. Je kan voorkeur aangeven en hopelijk wat filteren aan de telefoon en met proefrijden, maar dat is het ook wel. Ook qua omgang en helaas heb je dan ook mismatches als mensen niet eerlijk zijn in wat ze (aan)kunnen en dan is weer de verkoper de schuldige volgens hen. En soms matcht het gewoon niet terwijl beide partijen wel alles eraan gedaan hebben. Qua voeding, als er geen medische grondslag aan zit dan moet dat geen punt zijn (tenzij je er 3 kilo sportbrok in gooit en paard alleen balancer gewend is haha). Ik ken er 1 die ooit paard kocht wat daar op zaagsel stond en nat hooi kreeg. Koper heeft dat nooit aangepast, terwijl er geen reden voor was behalve dat de verkopers dat beter vonden. Dat vind ik dan weer overdreven ja.

Maar sommige dingen gaan extreem ver en gaat alleen over eigen idealen en niet over wat het beste voor het paard is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:18

denisesilver schreef:

Ik heb wel de indruk dat het er wat vaker bij staat dan vroeger, of meer expliciet, zo je wil.

Soms lees ik het, vermakelijk wat sommigen allemaal willen maar het zijn zelden de ads die ik bewaar als wellicht interessant voor deze of gene.
Ik wordt zelden blij van de paarden die erbij getoond worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:43

Wat me het meest stoort, is dat er vaak vier kantjes aan informatie geschreven staat, en dan staat er onderaan "Op alleen vragen naar de vraagprijs, wordt niet gereageerd". Wtf moet je nog vragen als er al staat beschreven naar welke kant dat paard zijn staart als eerst zwaait als er een scheet dwarszit? :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:48

Snap sws niet wat er erg is aan alleen de vraagprijs vragen. Met een hallo en groetjes van. Als je er geen vp bij zet is dat eigenlijk t belangrijkste en eerste wat je moet weten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:17

Dat zijn waarschijnlijk de mensen die vooral willen weten wat je het paard te bieden hebt.....
Dus die willen geen vragen, die willen en heel epistel aan uitleg waar het paard komt te staan, hoe vaak je zijn linkerbeen kriebelt, hoe veel grassprieten je per dag voorkauwt etc...

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:41

denisesilver schreef:

Klopt ik zag er laatst eentje waarbij en detail beschreven werd hoe je met het paard moet omgaan.. ik had het idee dat ik de eigenaar erbij zou krijgen bij aankoop dus dat paard viel al af.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:50

Electra63 schreef:
MiniMaxi schreef:
Hoi, ik kom ook melden in dit topic.

Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik ben opzoek naar mijn nieuwe topper:

- leeftijd tussen 3 en 10 jaar
- goed zadelmak. Niveau naar leeftijd
- schoft tussen 170 en 177
- voorkeur voor merrie maar een lekker ruin mag ook
- braaf en nuchter karakter
- volledig gekeurd en opnieuw gekeurd mogen worden door eigen arts -- volledig gezond, ECVM vrij
- moet leuk in de dressuur mee kunnen komen maar een bos of strandrit tussendoor moet ook kunnen.
- normaal budget

Uiteraard hou ik zelf alle websites in de gaten. Maar misschien weten jullie iets wat nog niet online staat.

Ik kwam net een merrie van 9 jaar met een schofthoogte van 170 tegen op FB: https://www.facebook.com/share/p/16qaoGtVFx/

Thanks

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:00

SjonnieZ schreef:
denisesilver schreef:

Klopt ik zag er laatst eentje waarbij en detail beschreven werd hoe je met het paard moet omgaan.. ik had het idee dat ik de eigenaar erbij zou krijgen bij aankoop dus dat paard viel al af.

Ik laat daar een paard niet op staan.

Als ie me echt aanspreekt, l*l ik een beetje met de verkoper mee en kijk intussen vooral wat het paard te vertellen heeft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:17

Ik laat daar een paard ook niet op staan.
Diegene die helaas afgekeurd was, daar zat een verkoopcontract bij waar je u tegen zei. Dat vond ik toch wel even slikken, ondanks dat ik echt wel weet dat ik goed voor de dieren ben.

Eigenaresse wilde het recht tot 1x per jaar kunnen bezoeken. Daar heb ik geen enkel probleem mee.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:20

Heb daar ook geen problemen mee, maar het moet wel vrijblijvend zijn. Zo vastgelegd in een koop contact zou ik minder content mee zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:20

Zulke afspraken zijn totaal niet rechtsgeldig dus ja, zou ik ook maar tekenen :+

Verkoper kan in het contract zetten dat het paard uitsluitend met roze borstels moet worden gepoetst, zulk contract gaat alleen meteen de prullenbak in :j en succes met je rechtszaak :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:40

Dat klopt, is niet rechtsgeldig. Maar als er in staat dat je een rechtszaak aan je broek krijgt als paard er slecht verzorgd bij staat, dan moet je toch even slikken :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:54

Maar als de verkoper eisen stelt aan de stalling en je staat op een pensionstal dan kun je je er wel uitlullen maar bij afleveringen (want die types komen meestal kijken) heb je een probleem en gedoe.

Iemand zei hier dat wat in een contract staat niet rechtsgeldig is, maar is dat altijd wel zo.?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:56

boemel schreef:
Dat klopt, is niet rechtsgeldig. Maar als er in staat dat je een rechtszaak aan je broek krijgt als paard er slecht verzorgd bij staat, dan moet je toch even slikken :D

Ik weet niet of ik het gezeik ervan zou willen hebben.

Dan vind ik af en toe een duimpje uit Zweden toch aangenamer....

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 02:12

Wat keuren betreft heb ik eerder nooit uitgebreid laten keuren, hoogstens klinisch, en mijn vorige paard was een set foto’s bij. Toch heb ik alle mogelijke problemen al gehad, artrose in de hals, nog eentje die tegen de kissing spines aanzit, en eentje die bij mij al het bekken heeft gebroken (dus geen aankoop zo), en recent dus nog een met een cyste in het kootbeen.
Ik heb nu dus rondom gekeurd, met alle toeters en bellen, hals en rug erbij. Ik had het niet voor minder gedaan nu. Problemen krijgen ze hier wel, grof gezegd (‘niet omdat ze stuk gereden worden uiteraard, maar stomme ongelukken). Ik wilde dit keer eens een goede uitgangspositie hebben.

En ja de advertenties voor een 5 sterren huisje waarbij je de eigenaar erbij krijgt, vind ik ook wel een dingetje. Trof nu een eigenaar en fokker die wel geïnteresseerd was, en vroeg of ze mocht volgen op social media, waar ik uiteraard geen probleem mee heb. Heb gezegd dat ze ook rustig een keer langs kan rijden omdat mijn paarden aan de openbare weg buitenlopen dagelijks, en ik verder niets te verbergen heb, dat vond ze erg leuk. Maar verder geen eisen, en dat vind ik prettig, als je heel specifieke eisen hebt moet je niet verkopen, want niemand doet het zoals jij dat wil.

De advertenties waar ik echt het idee van had dat je de eigenaar er gratis bijkreeg heb ik links laten liggen. Mijn paarden komen niets te kort, komen dagelijk de gehele dag buiten, zo lang mogelijk, fatsoenlijk gevoerd met ruwvoer en weinig krachtvoer, maar als ik gedicteerd wordt dat paardlief linksgedraaide yoghurt als ontbijt moet hebben, en een verhaaltje voor bedtijd ben ik wel klaar -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:52

SjonnieZ schreef:
Maar als de verkoper eisen stelt aan de stalling en je staat op een pensionstal dan kun je je er wel uitlullen maar bij afleveringen (want die types komen meestal kijken) heb je een probleem en gedoe.

Iemand zei hier dat wat in een contract staat niet rechtsgeldig is, maar is dat altijd wel zo.?

Nee, dat is te makkelijk gezegd. Je moet het eigenlijk zo zien dat je onderling in contract vanalles af mag spreken zolang het niet in strijd is met de wet. Pas als je door een conflict bij de rechter komt zullen er bepalingen niet rechtsgeldig zijn omdat ze bijvoorbeeld in strijd zijn met redelijkheid en billijkheid. Maar dat kunnen leken niet zomaar zelf inschatten, dus gewoon tekenen met idee dat het toch niet rechtsgeldig is of juist op laten nemen met het idee dat het nu verplicht opgevolgd moet worden is niet slim. Want de rechter is degene die bepaalt of het dus in strijd is met redelijkheid en billijkheid, niet de mensen zelf.

En soms kunnen bepaalde bepalingen wel rechtsgeldig zijn als er een consequentie aan zit als men zich er niet aan houdt. Dan kan je niet verplichten dat ze zich eraan houden, maar wel dat er een consequentie aan zit. Maar zoals het hele juridische gebeuren, er is een klein stukje zwart en wit, maar ook heel veel grijs en dan moet je al bij de rechter komen km dat grijs te laten beoordelen.