Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:19

_Tarzan schreef:
Ik als echte recreatieruiter zou eerder een paard kopen die nooit in de bak heeft gelopen maar wel buiten dan andersom := Puur omdat je dan in ieder geval weet dat ze niet gek zal doen, als ze braaf een rondje op de wei loopt zal ze ook braaf in de bak lopen. Met goede les en begeleiding zul je echt wel verder komen met haar.

Wat is je doel, buitenritten en wat dressuurmatig op B/L niveau in de bak, dan zeg ik doen, als je echt wil gaan presteren dan zou ik een beter opgeleid paard zoeken.

Als dat paard er niet aan stuk gegaan is (kan wel, hoeft zeker niet) zie ik ook geen probleem.

Voorwaarde is wel dat je je druk gaat maken over het correct rijden van het paard, maar dat geldt voor elk paard, ongeacht wat je ermee doen.
Dat het niet gebeurd is, ontslaat een nieuwe eigenaar er niet van....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:36

Simone waar twijfel je nu verder dan aan? Alleen dat bak stukje?
Ik zou dat loslaten je doel is buitenrijden zoals ik lees daar is het paard zoals je nu geprobeerd hebt prima voor.

In de soort van rijbak/weide liet ze prima stap, draf en galop zien met controle ik zie geen beren op de weg als ik het zo lees.

MyWishMax

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:46

En ook paarden die wel in de bak gereden worden kunnen allemaal rijtechnische issues hebben. Scheef zijn en niet halsstrekken zijn geen bijzondere dingen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 21:01

Dan zet je er regelmatig iemand op die hem dressuurmatig verder kan helpen. :)

Laat een Fries alsjeblieft wel röntgen keuren... Op de benen komen ze zeer regelmatig niet door de keuring..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:14

Simone238 schreef:
Onderhandelen vind ik al moeilijk bij een stoel oid via marktplaats, laat staan een paard. Poeh :$

Wij zijn bij de merrie wezen kijken, hele goede eerste indruk. Prachtig om te zien, en onwijs braaf en lief. Ben er zo opgestapt en ondanks dat ik er gespannen op zat (wat paard wel voelde en ik ook aan haar weer merkte) was ze gewoon echt heel braaf. Dat was mijn eerste prio.
Zelfs een mega drukke kruising overgestoken met haar zonder blikken of blozen.

Maar denken jullie eens mee, ze is bij huidige eigenaar niet dressuurmatig gereden. Alleen bosritten. Ik heb nu rondjes gedaan in een kaal weiland, bak hebben ze niet.
Ze doet netjes stap en draf reageert mooi op m’n hulpen, wel merk ik dat ze bijv moeilijk halsstrekt en zit wat kromming naar rechts in, al met al gewoon geen dressuur gewend.
Is dat voor mij als beginnend ruiter (met les en begeleiding) te doen om haar gewoon netjes in de bak te kunnen rijden? Heb geen hoge ambities maar eens een F proefje op de onderlinge wedstrijd lijkt me wel eens leuk.

Uiteraard laten we haar eerst klinisch keuren daar ga ik maandag voor bellen.
Voorzichtig enthousiast dus :)F **\O/**

Leuk zeg! Inderdaad, dat bak stukje komt helemaal goed. Als ze niet op kijkt van een drukke kruising is de bak peanuts.

Denk dat het wel belangrijk is dat ze correct een ruiter leert te dragen om haar lichaam op de lange termijn ook heel te houden. Is er iemand die haar eventueel kan bijrijden en jou les kan geven? Wellicht dat je het op den duur dan helemaal zelf kunt. Als de motivatie en de klik er is zie ik zeker geen problemen.

Duimen voor de keuring dan maar!! *\o/*

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:39

Wordt heel blij van jullie reacties.. <3
StalNollie Mijn twijfel zit/zat hem in dat ik niet dagelijks in buiten rijden simpel vanwege de weinige mogelijkheden hier in de omgeving, dit is zeker wat ik het leukst van al vind en ook zal doen maar dit zal eerder een z keer per maand zijn dan per week. En dus moeten we het vooral van het in de bak rijden op stal hebben.
Met mijn weinige ervaring twijfelde ik of ik haar dat zou kunnen leren, maar ja ik heb goede en genoeg instructie om me heen op stal. Ik vind de optie van ervaren bijrijder ook echt een goede tip.

Dan word het Idd duimen voor de keuring **\O/**
Ik wil afgaan op wat de (onafhankelijke) da zegt voor we eventueel rontgen keuren.
Ze heeft een zacht prijsje en is 15, klinisch vind ik een must, rontgen niet per se denk ik. Tenzij de da twijfelt uiteraard.

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:18

goedemorgen beste bokkers,
Het is een tijdje stil geweest, mijn zoektocht naar een paard ging helemaal niet zoals gepland. Begin dit jaar werd ik verliefd op een 10-jarige KWPN-ruin, kende de basis amper, liep een beetje kreupel en was waanzinnig duur. Hoe graag ik hem ook wilde, het is uiteindelijk niet gelukt (met dank aan iedereen die me een bericht heeft gestuurd om te zeggen dat ik hem niet moet kopen).
Maanden gingen voorbij, ik accepteerde al dat ik dit jaar geen paard zou vinden, en toen kwam Kenny langs <3 6-jarige KWPN-ruin, 1,76 m groot.
Ik kan nog steeds niet geloven dat ik nu voor het eerst paardeneigenaar ben. Hij is in elk opzicht zo perfect en ik ben super enthousiast om te zien wat de toekomst voor ons in petto heeft.
Wilde dit bericht ook gebruiken om iedereen bij bokt te bedanken, want dit platform was de start voor alles. Hier ruitje’s stal gevonden, bijrijder geworden, nu heb ik eindelijk mijn eigen paard en hij is zo gelukkig in zijn nieuwe huis *\o/*

Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:47

Spannend Simone! Duimen dat ze goed door de keuring komt.

Amy, wauw! Super zeg, proficiat met je aanwinst, hij ziet er zeker heel blij uit :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:57

In het echt is hij nog veel knapper! Onwijs leuk paard heb je gekocht Amy :D !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:00

ruitje schreef:

En die staat bij jou?

Oh jee, weer een paard en z'n mens voor de rest van hun leven verpest...... }:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:06

ikke schreef:
ruitje schreef:

En die staat bij jou?

Oh jee, weer een paard en z'n mens voor de rest van hun leven verpest...... }:)

Haha ja! Amy opende een jaar geleden oid een topic op Bokt met ik kom uit het buitenland en hoe vind ik in hemelsnaam een bijrijdpaard :+ . Toen heb ik haar gekidnapt en gekoppeld aan een leuke merrie en eigenaresse op stal. En toen heb ik haar beloofd dat er altijd plek zou zijn als ze wat zou kopen ( wat een beetje stom was want we staan nu zo vol dat hij alleen nog maar in de box van mijn paard kon, die voor zijn maat eigenlijk iets te klein is en waardoor ik deze winter geen box heb voor mijn eigen paard :') :') )

Maar ik vind het zelf een super leuk verhaal, hoe je via een topic op Bokt ook zo aan een pensionklant kan komen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:18

Ruitje :') geweldig van je

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:14

ruitje schreef:
Haha ja! Amy opende een jaar geleden oid een topic op Bokt met ik kom uit het buitenland en hoe vind ik in hemelsnaam een bijrijdpaard :+ . Toen heb ik haar gekidnapt en gekoppeld aan een leuke merrie en eigenaresse op stal. En toen heb ik haar beloofd dat er altijd plek zou zijn als ze wat zou kopen ( wat een beetje stom was want we staan nu zo vol dat hij alleen nog maar in de box van mijn paard kon, die voor zijn maat eigenlijk iets te klein is en waardoor ik deze winter geen box heb voor mijn eigen paard :') :') )

Maar ik vind het zelf een super leuk verhaal, hoe je via een topic op Bokt ook zo aan een pensionklant kan komen :D

<3 <3 <3
je bent zo'n zegen! Ik ben bang dat ik niet meer ruimte kan creëren, maar ik kan zeker mijn hulp aanbieden wanneer je me nodig hebt :j

@Ikke haha, indeed! op de best mogelijke manier verpest

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:56

Ik kom me ook melden in dit topic! Ik ben opzoek naar een relatief groen paard, uiteindelijk geschikt voor de recreatie (dus er hoeven geen topgangen op te zitten), tot een jaar of 10. En het mag best een projectje zijn en hoeft zeker nog niet topbraaf te zijn. Liefst merie.
Nu ben ik vandaag wezen kijken bij een Spaanse ex-fokmerrie van 9 jaar, die nu 2 maanden in Nederland is. Verkoper vertelde dat ze de eerste dag gericht heeft getrapt en nu nog steeds best wel paniekerig reageert als je bij haar achterkant in de buurt komt of die aanraakt, in combinatie met wel even waarschuwing met het been. Even getest, en inderdaad. Uiteindelijk is er wel in de buurt te komen, maar dat moet je heel rustig doen en opbouwen. Nu heb ik al wel best wat ervaring in grondwerk dus prima, daar is (voor mij dan) nog mee te leven. Toen onder het zadel, ze liep in draf en galop wel oke. Galop nog veel disbalans maar dat is logisch. Stap was echter achter vrij onregelmatig. Kan disbalans zijn, kan ook iets niet goed zitten. Maar goed. Vraagprijs: iets minder dan 5k :wow:

Dit is toch niet echt de huidige markt toch? 8)7 Kan er dan beter zelf een uit Spanje halen :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 15:20

Dat is tegenwoordig echt een normale prijs hoor. :) En in Spanje zijn ze ook zo goedkoop niet meer.. ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 15:37

Whupp schreef:
Ik kom me ook melden in dit topic! Ik ben opzoek naar een relatief groen paard, uiteindelijk geschikt voor de recreatie (dus er hoeven geen topgangen op te zitten), tot een jaar of 10. En het mag best een projectje zijn en hoeft zeker nog niet topbraaf te zijn. Liefst merie.
Nu ben ik vandaag wezen kijken bij een Spaanse ex-fokmerrie van 9 jaar, die nu 2 maanden in Nederland is. Verkoper vertelde dat ze de eerste dag gericht heeft getrapt en nu nog steeds best wel paniekerig reageert als je bij haar achterkant in de buurt komt of die aanraakt, in combinatie met wel even waarschuwing met het been. Even getest, en inderdaad. Uiteindelijk is er wel in de buurt te komen, maar dat moet je heel rustig doen en opbouwen. Nu heb ik al wel best wat ervaring in grondwerk dus prima, daar is (voor mij dan) nog mee te leven. Toen onder het zadel, ze liep in draf en galop wel oke. Galop nog veel disbalans maar dat is logisch. Stap was echter achter vrij onregelmatig. Kan disbalans zijn, kan ook iets niet goed zitten. Maar goed. Vraagprijs: iets minder dan 5k :wow:

Dit is toch niet echt de huidige markt toch? 8)7 Kan er dan beter zelf een uit Spanje halen :Y)

Ieder z'n keus uiteraard,maar een paard wat gericht trapt raad ik echt af.Komt bij import wel vaker voor. ik kocht een net uit Ierland komende Tinker.Leuk uitziend dier en het rijden ging wel. Maar in de omgang werd ik doodsbang van hem want hij trapte me zonder waarschuwing expres en gericht raak.Ook stalpersoneel werd door hem bedreigd.Die heb ik met veel moeite en groot financieel verlies kunnen terugbrengen.Mijn vertrouwen in paarden was na 50 jaar plezier geheel weg,totdat ik een andere kon kopen die me het vertrouwen terugschonk.En een rake trap komt hard aan vooral als het geen ongeluk was maar expres.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 15:52

anjali schreef:
Whupp schreef:

Ieder z'n keus uiteraard,maar een paard wat gericht trapt raad ik echt af.Komt bij import wel vaker voor. ik kocht een net uit Ierland komende Tinker.Leuk uitziend dier en het rijden ging wel. Maar in de omgang werd ik doodsbang van hem want hij trapte me zonder waarschuwing expres en gericht raak.Ook stalpersoneel werd door hem bedreigd.Die heb ik met veel moeite en groot financieel verlies kunnen terugbrengen.Mijn vertrouwen in paarden was na 50 jaar plezier geheel weg,totdat ik een andere kon kopen die me het vertrouwen terugschonk.En een rake trap komt hard aan vooral als het geen ongeluk was maar expres.

Sluit ik me bij aan. Heb 1 keer met zo’n dier gewerkt en ik was gek dat ik door ging ermee. Deze trapte gericht met twee benen naar het gericht en ik heb al meerdere keren z’n hoeven op het nippertje kunnen ontwijken. Uiteindelijk heeft hij me er een keer afgeknikkerd en heb ik maanden gerevalideerd. Dit was een zachte prijs gezien hij meerdere keren bijna het leven uit me heeft geschopt.

Ben soms nog op m’n hoede achter een paard langs. Raad het (bijna) iedereen af om daar mee aan de slag te gaan tenzij je de ruimte en middelen hebt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 16:01

Whupp schreef:

Fijn dat verkoper er eerlijk over is.

Maar afblijven. Zoals hierboven aan word gegeven. Daarnaast 5000 is voor een Spaanse met dit gedrag echt teveel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:09

StalNollie schreef:
Whupp schreef:

Fijn dat verkoper er eerlijk over is.

Maar afblijven. Zoals hierboven aan word gegeven. Daarnaast 5000 is voor een Spaanse met dit gedrag echt teveel.

Ze staan voor beduidend minder op Marktplaats.
Hoe goed ze dan zijn, is de volgende vraag maar voor 5k moet je een gezond paard kunnen vinden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:20

Ik ben nog steeds een stille meelezer van jullie avonturen :o
Ik wou maar even melden dat ik exact een jaar geleden goed nieuws kreeg van de DA en ik dus naar huis ging met een paard :D Nog steeds heel erg blij met hem, echt een gouden karakter voor zo'n jonkie!
Dus mensen, geef niet op! Ze zijn echt wel te vinden :j

Amyciation, wat een knapperd en wat een leuk verhaal met Ruitje :D

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:35

Thanks voor de adviezen, laat deze ook staan. Is het haalbaar om rond de 5k een betrouwbaar paard te vinden rond de 155-160 tussen de 3 en 10? Liefst groen en papierloos is ook prima.

Vind het ook wel heftig hoor, die dieren die zo geïmporteerd worden en dan al binnen 2 maanden 3 adressen zien. Deze merrie was ook best wel naar binnen gekeerd. Ik kijk rustig verder, heb ook zeker geen haast.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:39

Whupp schreef:
Thanks voor de adviezen, laat deze ook staan. Is het haalbaar om rond de 5k een betrouwbaar paard te vinden rond de 155-160 tussen de 3 en 10? Liefst groen en papierloos is ook prima.

Vind het ook wel heftig hoor, die dieren die zo geïmporteerd worden en dan al binnen 2 maanden 3 adressen zien. Deze merrie was ook best wel naar binnen gekeerd. Ik kijk rustig verder, heb ook zeker geen haast.

Ja hoor moet ook in deze tijd gewoon lukken, kijk anders eens naar een jonge tuiger

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:59

Whupp schreef:

Ja idd, draver tuiger lukt nog wel. Maar KWPN kun je vergeten vrees ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:34

Babootje schreef:
Whupp schreef:

Ja idd, draver tuiger lukt nog wel. Maar KWPN kun je vergeten vrees ik.

Nee hoor, die kleinere wil nog wel lukken. Je weet wel, iedereen wil ze boven de 1,65, liever 1,70....

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:44

Een tuiger is en blijft ook KWPN, én die kunnen in de dressuursport ook leuk meekomen