Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:01

Popstra schreef:
Zullen schapen nu ook niet meest binnen zitten om te lammeren? Dat je ze daarom ff minder buiten ziet nu

Dat doen ze hier in de omgeving gewoon buiten. Ik heb nav de wolf een paar schapenhouders gevraagd of hun dieren naar binnen kunnen in geval van nood. Bij de meeste is het antwoord daarop "nee". Enkelen gaven zelfs als antwoord dat dat ook helemaal niet meer kan dit jaar, omdat ze het dan veel te warm hebben. Volgend jaar zou het kunnen, maar dan moet je ze daar wel op voorbereiden door er op tijd mee te beginnen. Ze geven echter wel allemaal aan een buks achter de deur te hebben staan voor t geval dat. :')

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:16

Bij mij in de buurt gaan de schapen naar binnen om te lammeren als het weer erg slecht is en er nog weinig gras is in de wei. Deze winter pakt gunstig uit, dus de meeste mensen hebben alles nog wel buiten. Maar hier nog geen actieve wolf, dus dat speelt hier nog minder.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:33

Hier viel het me op dat er spontaan zoveel kuddes schapen naar buiten zijn gegaan, sinds een week ongeveer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:29

Langedijke Friesland. Pas op je beestjes..
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marigold op 13-02-23 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:33

Ach, arme schaapjes :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:34

Bij de meesten die ken gaan de schapen altijd naar binnen met lammertijd. Juist zodat de boer een oogje in het zeil kan houden en kan helpen met aflammeren.

Tja, het plaatje hierboven is welbekend tegenwoordig. Misschien even in een spoiler zetten, de foto is erg groot en niet iedereen kan er tegen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:37

Ik ben wel benieuwd hoeveel wolven het in dit gebied hier nu helemaal om gaat of het zijn er meer dan ze zeggen, lopen er meer zwervers of lopen die wolven zich helemaal suf.
,

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:48

In spoiler gezet.

Ik vroeg me dat ook af Wintu. Ze duiken op langs de hele noordelijke lijn, van Appelscha tot Darp.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:15

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:27

Ik ga niet kijken, het is om moedeloos van te worden.
Dank je voor de waarschuwing.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:33

Wat verdrietig, Tienus. Ik kijk nu ook even niet, heb nog last van foto’s van aangevreten pony’s.
Wel goed dat je het deelt hoor !

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:34

Marigold schreef:
Langedijke Friesland. Pas op je beestjes..
Spoiler:
[ [url=m/NT7AtF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh bah, wat vreselijk.... |(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:00

Je ziet niks behalve een dode pony.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:02

Onali schreef:
Je ziet niks behalve een dode pony.

Ik zou al niet blij zijn om dat 's ochtends in de wei te zien, zelfs zonder details...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:46

Bedoelde er meer mee geen ingewanden, kapot gemaakte pony, bloed ed.

Dat wilt de eigenaar ook niet.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:39

Gisternacht zijn aan de ‘overkant’ van mijn straat tig schapen gepakt.(Appelscha) . ze hebben ze naast de weg gelegd uit protest.. er zou ook een filmploeg van SBS bij geweest zijn.

Ik woon afgelegen aan een zandpad aan de rand van het bos. We hebben de paarden daar gelukkig niet staan maar ik loop daar wel savonds in mijn uppie in het stikdonker over dat zandpad om de hond uit te laten..

Ik voelde me nooit onveilig voor mensen met mijn hond maar inmiddels loop ik er een stuk minder ‘lekker’

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:45

heb het item gezien bij sbs en het jammere is dat de boer zei zijn land niet af te rasteren omdat dit niet te betalen is.
hij kon natuurlijk beter vertellen dat wolfwerend raster niet helpt zijn dieren te beschermen.

er kwam toen ook nog een reactie van wakker dier dat de boeren met hun tijd mee moeten gaan en hun dieren moeten veilig stellen. 1.0 voor wakker dier dus weer want zo denkt het gros er natuurlijk over. de boer kan immers subsidie krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:54

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:09

Ja de boer krijgt altijd de schuld, want hij is te eigenwijs om een wolfwerend hek te plaatsen.

Hoe zien die mensen dat uberhaupt voor zich. Hier in de buurt worden die schaapjes steeds omgeweid naar andere stukken. Zelfs op de heide, op stukken waar normaal helemaal geen weides zijn. Op die plekken kunnen toch uberhaupt geen hekken geplaatst worden. Ze zijn niet echt verplaatsbaar ofzo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:56

Skessa_ schreef:
Ja de boer krijgt altijd de schuld, want hij is te eigenwijs om een wolfwerend hek te plaatsen.

Hoe zien die mensen dat uberhaupt voor zich. Hier in de buurt worden die schaapjes steeds omgeweid naar andere stukken. Zelfs op de heide, op stukken waar normaal helemaal geen weides zijn. Op die plekken kunnen toch uberhaupt geen hekken geplaatst worden. Ze zijn niet echt verplaatsbaar ofzo.

Daar zijn de meeste mensen niet eens in geïnteresseerd. Die horen wat, vormen een mening en dat is het dan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:40

Ik zag op de Facebook pagina van de Leeuwarder courant het bericht voorbij komen van de boer uit Appelscha. En de reacties daarop zijn echt om te huilen. De schapen moeten dus maar op stal (het hele jaar dan denk ik? Want ja die wolven doen niet echt aan vasten). En ook was het geen wolf want die eet alleen maar wat hij aan honger heeft en er moet een hek omheen. En…. Ik ben gestopt met lezen, om te huilen het inlevingsvermogen van mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:54

Ja maar dat komt wel door een groot deel door de leugens van die pro wolf die steeds podium krijgen in de media.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:03

Gefeliciteerd DP!

Ja en als er als iemand in de media een tegengeluid geeft dan is het een hysterica of een domme boer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:15

Jessix schreef:
Skessa_ schreef:

Daar zijn de meeste mensen niet eens in geïnteresseerd. Die horen wat, vormen een mening en dat is het dan.

Gelukkig maakt de mening van die mensen niet zo heel veel uit. Ze trekken aan de beeldvorming maar meer ook niet, behalve het stemmen dan.

Er zijn verplaatsbare werende omheiningen. Maar ja ze lijken niet voldoende te werken. Het is ook moeilijk in de praktijk een heel perceel rondom goed te omheinen. Of er komt gras tegen de onderste draad, of er zitten kuilen of de grond is zacht, enz.
Bij het DNA onderzoek wordt ook bijgehouden welke wolf het was. Volgens mij zijn het bepaalde specifieke wolven die probleemgedrag blijven vertonen richting schapen. Dat had volgens het protocol voorkomen moeten worden (door het ze vanaf het begin af aan onmogelijk te maken) maar is zo te zien aan de blijvende aanvallen is dat niet gelukt.
Ben wel benieuwd of dat consequenties heeft voor die wolven en wanneer en hoe.

Veel weides zijn nu leeg. Maar iedereen wil straks wel de pony’s koeien en schapen naar buiten kunnen doen. Je zou momenteel wel kunnen stellen dat niet supergoed omheinde percelen ongeschikt zijn voor vee.
Ben heel benieuwd naar hoe het verder gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:24

Ik denk wel dat die beeldvorming er toe doet. Hoe wil je anders verandering krijgen?