Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:51

Haha. Zie ik wel voor me zo'n corrigerende por :))
En dan heel streng foei! Mag niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:08

Ze vallen wel heel gemakkelijk weg in de heide.
4 wolven bij Otterlo.

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://fb.watch/rnQsC7nXhv/?mibextid=WC7FNe

Aanvallen op paarden in Zeeden zijn schijnbaar geen uitzondering meer las ik op de pagina wolf en paard.
Zij plaatsten van de week ook de aanval op een merrie in Spanje die aan het af veulenen was en op dat moment is aangevallen en aangevreten.
Evenals het veulen wat bijna geboren was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:11

Update uitslagen van DNAonderzoek BIJ12

Citaat:
11 april 2024
DNA-uitslagen op soortniveau bijgewerkt op bij12.nl/wolf.
Het gaat om de resultaten van 8 januari 2024 (Wehl) tot en met 14 februari 2024 (Appelscha).

428 schapen gedood door de wolf
64 schapen in totaal vermist
2 mini paarden gedood door de wolf
1 rund verwond door de wolf
2 paarden gewond door de wolf

3 schapen gedood door de hond

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:15

Is dat filmpje met die fietser niet in scene gezet? Ik vind dat die persoon wel heel goed vooruit kan fietsen en dan de camera strak gericht op de wolf achter hem of is ie al een paar maal heen en weer gefietst. Zou mij niet lukken, zo een strak beeld achter me, als ik onverwacht een wolf tegen kom.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:19

Aanval Ruinen Dr
4 dagen achter elkaar aanvallen in wolfwerend raster.
Meer dan 30 dode schapen.

Citaat:
11 april 2024/Ruinen/Drenthe/Nederland
Aanval op schapen
Eigenaar heel veel sterkte!
---
Verslagen , echt verslagen.
4 keer een wolf aanval in wolfwerend raster , goed gekeurd door de provincie.
Zondag begon de ellende . Taxateur erbij , controleerd het raster , perfect voor elkaar. Maandag, weer Taxateur erbij ,een andere, weer gecontroleerd ,perfect voor elkaar. Dinsdag, weer een aanval ,weer gecontroleerd, weer perfect voor elkaar. Heb ik de provincie gebeld maar daar schiet je niks mee op , hebben een wolven commissie maar daar hoef je helemaal niks van te verwachten.
Ze horen je verhaal aan en kunnen niks voor betekenen. Vandaag weer aanval , nu was het helemaal raak , zit in de auto met tranen in de ogen . Weet niet meer hoe er mee om te gaan . Toch weer contact gehad met de provincie. De zakkenvullers, vraag naar plan B , maar die hebben ze niet. Zullen ze me terug bellen maar doen het af met een appje. De helden .
Het komt er zo op neer dat het onmogelijk word gemaakt om professionele schapenhouder te blijven. Daar gaat mijn levenswerk. Bijna 24 jaar volgehouden. Toen was er geen wolf. Maar ondertussen zijn de spelregels veranderd. Schapenhouders verdwijnen en de wolf blijft. Denk dat ik de handdoek maar in ring gooi. Verslagen dat ben ik. Totaal meer als 30 schapen dood en nog veel vermiste lammeren.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:34

Wintu schreef:
Is dat filmpje met die fietser niet in scene gezet? Ik vind dat die persoon wel heel goed vooruit kan fietsen en dan de camera strak gericht op de wolf achter hem of is ie al een paar maal heen en weer gefietst. Zou mij niet lukken, zo een strak beeld achter me, als ik onverwacht een wolf tegen kom.

Hoe krijg je een wolf zover om mee te werken aan een in scene gezet filmpje? In een ander bericht op facebook las ik dat het een camera op de fiets is die gedraaid kan worden en dus ook achter je kan filmen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:35

tienus63 schreef:
Ze vallen wel heel gemakkelijk weg in de heide.
4 wolven bij Otterlo.

https://fb.watch/rnQsC7nXhv/?mibextid=WC7FNe

Aanvallen op paarden in Zeeden zijn schijnbaar geen uitzondering meer las ik op de pagina wolf en paard.
Zij plaatsten van de week ook de aanval op een merrie in Spanje die aan het af veulenen was en op dat moment is aangevallen en aangevreten.
Evenals het veulen wat bijna geboren was.

Laatste keer was 2014 wat ik begreep

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:35

Verschrikkelijk toch...

En maar vol houden dat die rasters werken...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:38

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:18

Elisa2 schreef:
Ik vind de achtervolg filmpjes ook wel heftig. Zou het beangstigend vinden.

Pien, dank voor jouw uitleg. Ik snap wat je bedoelt wbt geen angst tonen. Ik heb nog een vraag. Cesar Milan kijkt bij agressieve honden de hond juist boven de ogen ipv in de ogen. Is dat bij een wolf ook belangrijk? Gaat als ik het goed heb over dominantie.

Die wolf zou inderdaad flink moeten schrikken lijkt me.

Ik las ergens iets over een alarmpistool.

Vreselijk ook weer een Zweden, hopelijk hebben ze daar wel beleid.

Met jullie allemaal ben ik het eens!!

Als antwoord op jouw Elisa heb ik gegoogled en zoals deze man het zegt heb ik het ook in mijn hoofd.
1. Niet rennen, 2. De wolf rustig aankijken (jij ziet mij, ik jou ook) 3. Rustig hem aankijkend terug van hem weg lopen (ik zie je maar ben geen bedreiging, jij laat mij ik laat jou), 4. Lawaai maken als hij niet weg gaat en zelfs dichter bij komt (hardleers) 5. Als je de kans hebt zou ik zelf dan graag wel iets als wapen dat scherp is in mijn hand willen hebben waarmee ik me zelf groter kan maken en zo nodig verdedigen. 6. Als de wolf toch wil aanvallen en aanvalt dan hoop ik dat ik een sterkte stok heb met scherpe punt waarmee ik hem hopelijk op kan vangen en doden met de punt in zijn keel. Of nog beter hopelijk heb ik al de mogelijkheid om in een boom te klimmen zodat ik kan bellen om hulp.
Een confrontatie met de wolf ga ik liever uit de weg. Maar zoniet dan ga ik strijdend te onder en zal ik proberen hem te doden.

Ik ben ooit aangevallen door twee mannen en ik dacht "ik dood, dan jullie ook dood" en ze waren zo verbaasd (ik zie er lief uit en ben ik normaal ook) dat ik zo los was en toen ben ik heel snel weggerend en de trein in gesprongen.

Van Liere schrijft:
"
Wat je wel moet doen volgens Van Liere is recht tegenover de wolf stilstaan, opletten wat hij doet en de wolf aankijken. “Het is iets primitiefs wat alle dieren gemeen hebben. Als je elkaar recht aankijkt, ben je een potentiële bedreiging.” Deze houding noemt hij in gedrag biologische termen ‘frontaal staan’. Van Liere: “Het brengt de wolf in onzekerheid wat te verwachten in die situatie en dat lokt niet uit om je te benaderen, laat staan aan te vallen. Zeker als je na aankijken langzaam een klein beetje achteruitloopt. Je geeft hiermee het signaal: Ik ben niet kwaadwillend, maar ik hou je in de gaten en zorg jij nu ook voor vertrek.”

Het maken van geluid kan volgens Van Liere van toegevoegde waarde zijn als de wolf zich niet terugtrekt. “De kans is uiterst klein, maar als hij toch naar je toekomt, dan moet je herrie gaan maken. Daarmee dreig je zelf ook in de aanval te gaan. Het maakt nog meer indruk dan frontaal staan.” Ook jezelf groter maken is in tweede instantie aan te raden, vertelt hij. “Als je een stok in de buurt hebt, kan je die gebruiken als armverlenging. Maak jezelf groter en maak herrie, daarmee doe je je sterker voor en vergroot je de onzekerheid bij de wolf.”

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:35

Citaat:
Aanval op schapen
---
Zondag begon de ellende . Taxateur erbij , controleerd het raster , perfect voor elkaar. Maandag, weer Taxateur erbij ,een andere, weer gecontroleerd ,perfect voor elkaar. Dinsdag, weer een aanval ,weer gecontroleerd, weer perfect voor elkaar. Heb ik de provincie gebeld maar daar schiet je niks mee op , hebben een wolven commissie maar daar hoef je helemaal niks van te verwachten.
Ze horen je verhaal aan en kunnen niks voor betekenen. Vandaag weer aanval , nu was het helemaal raak , zit in de auto met tranen in de ogen . Weet niet meer hoe er mee om te gaan . Toch weer contact gehad met de provincie. De zakkenvullers, vraag naar plan B , maar die hebben ze niet. Zullen ze me terug bellen maar doen het af met een appje. De helden .
Het komt er zo op neer dat het onmogelijk word gemaakt om professionele schapenhouder te blijven. Daar gaat mijn levenswerk. Bijna 24 jaar volgehouden. Toen was er geen wolf. Maar ondertussen zijn de spelregels veranderd. Schapenhouders verdwijnen en de wolf blijft. Denk dat ik de handdoek maar in ring gooi. Verslagen dat ben ik. Totaal meer als 30 schapen dood en nog veel vermiste lammeren.

Hoe triest…. echt verschrikkelijk!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:44

Ik lees ook weer eens mee in "Groep Wolf" Over die fietser. Een aantal vinden het leuk speels gedrag van de wolf. Maar het grootste deel ontkend dat het een wolf is en beweren dat het een hond is. Sommigen gaan nog verder en beweren dat de baas van de hond het allemaal in scene gezet is. De meest ironische reactie is nog wel iemand die er schande van spreekt om tijdens het broedseizoen je hond los te laten. (Ne alsof de wolf geen schade aanricht aan de toch al zo zeldzame weidevogels)

Maar grote afwezige in deze specifieke discussie tot nu toe is toch wel de big boss van de groep Rick van Malssen. Tja, hij voelt natuurlijk al haarfijn aan dat dit problemen gaat geven. Volgens mij weten deze zogenoemde "deskundigen" drommels best dat het fout is waarmee ze bezig zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:01

Het is dezelfde wolf van dat incident met de hond. Beiden Ermelo, op de hei. Dat moet dus zeker s je naar gedrag kijkt dezelfde wolf zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:28

Kaja schreef:
Citaat:
Aanval op schapen
---

Hoe triest…. echt verschrikkelijk!

In en in triest, je probeert alles wat in je macht ligt en verder kan/mag je niets.
Verdrietig en frustrerend.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:01

Dat hele lawaai maken doet alleen tot nu toe helemaal niks op de filmpjes die al voorbij zijn gekomen. Dat wordt steeds al wel gedaan lijkt het.

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:48

Je kunt wel proberen geen angst te tonen, maar de wolf kent geen angst voor de mens en heeft snelheid en is bereid om zijn of haar wapens te gebruiken. De mens mag dan in een boom klimmen en wachten op hulp.

Het gaat gewoon een keer mis, en hopelijk kan die persoon het navertellen. Het is toch idioot dat een wolf alleen een auto of trein te vrezen heeft! Want zo ziet het er voor de wolven uit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:08

De aanval in Ruinen was in Vledder. Vreemd ligt ook niet echt bij elkaar. Wel weer dieptriest voor de eigenaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 05:09

Lanoca schreef:
Je kunt wel proberen geen angst te tonen, maar de wolf kent geen angst voor de mens en heeft snelheid en is bereid om zijn of haar wapens te gebruiken. De mens mag dan in een boom klimmen en wachten op hulp.

Het gaat gewoon een keer mis, en hopelijk kan die persoon het navertellen. Het is toch idioot dat een wolf alleen een auto of trein te vrezen heeft! Want zo ziet het er voor de wolven uit.

Vroeg of laat komt er een situatie waarin een wolf echt een keer honger heeft en het gaat proberen. Ik vrees dat er tegen die tijd geen schaap meer buiten te bekennen valt. En veel vee niet meer is en het overige vee allemaal opgehokt staat in hermetisch afgesloten stallen.

Als het aan pro wolf ligt dan moet het allemaal nog veel erger en extremer worden. Het beheren van wolven die wolfwerende omheiningen overwinnen zoals in het wolvenprotocol omschreven staat gaat ook nog een groot strijdpunt in de rechtbank worden. Als er dan uiteindelijk als alles heel erg meezit toch nog eens een wolf beheert mag gaan worden zijn we weer maanden verder.

Langzaamaan verdwijnen er met toedoen van de wolf een hele hoop soorten. De Ree wordt zeer zeldzaam. En begrazingsprojecten om kwetsbare natuur te behouden mislukken volledig op veel plaatsen. De kwetsbare heidegebieden met kwetsbare vegatatie groeit op veel plaatsen dicht. En deze keer is dat absoluut niet de schuld van de boeren.

De Moeflon mag van zogenaamde "natuurbeschermers" wel uitsterven. Het is immers een exoot. En dat de Moeflon daarmee misschien wel volledig uit sterft dat boeit onze "natuurbeschermers" totaal niet. Die houden zich namelijk liever bezig met hoe ze nog meer subsidie van Europa weten los te peuteren.

Dit is een beetje wat ons te wachten staat als het aan die geweldig leuke natuurclubs ligt. En met een beetje pech wordt er al eerder een keer een mens gegrepen. Maar reken er maar op dat het smoezendraaiboek al klaar ligt. Om vooral maar de noodzakelijke maatregelen uit te stellen. Omdertussen stromen de Europese subsidies lekker door.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:21

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:07

Het duurt nog wel even, en dan is het inderdaad als kalf verdronken is, euh, bedoel als er geen vee meer in de weides loopt en de wildstand erbarmelijk laag, dat ze inzien dat de wolf in Nederland niet handig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:00

Loretta schreef:
Ik lees ook weer eens mee in "Groep Wolf" Over die fietser. Een aantal vinden het leuk speels gedrag van de wolf. Maar het grootste deel ontkend dat het een wolf is en beweren dat het een hond is. Sommigen gaan nog verder en beweren dat de baas van de hond het allemaal in scene gezet is. De meest ironische reactie is nog wel iemand die er schande van spreekt om tijdens het broedseizoen je hond los te laten. (Ne alsof de wolf geen schade aanricht aan de toch al zo zeldzame weidevogels)

Maar grote afwezige in deze specifieke discussie tot nu toe is toch wel de big boss van de groep Rick van Malssen. Tja, hij voelt natuurlijk al haarfijn aan dat dit problemen gaat geven. Volgens mij weten deze zogenoemde "deskundigen" drommels best dat het fout is waarmee ze bezig zijn.

Sorry maar hoe stom kun je zijn als je het verschil niet ziet tussen een wolf en een hond? :o Voor mij is het duidelijk te zien dat het een wolf is. Andere lichaamshouding, staan anders op de poten, andere snuit.

Dankjewel Pien, duidelijk! dat is wel belangrijk om te weten wat je moet doen van te voren. Zodat er geen paniek reacties ontstaan.

Fijn in ieder geval dat wat kranten aandacht lijken te besteden aan dat de wolfwerende hekken niet werken. Spread the word!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:03

tienus63 schreef:
Het duurt nog wel even, en dan is het inderdaad als kalf verdronken is, euh, bedoel als er geen vee meer in de weides loopt en de wildstand erbarmelijk laag, dat ze inzien dat de wolf in Nederland niet handig is.

Ik hoop dat het besef eerder komt. Maar ik vrees met grote vrezen dat het eerst allemaal nog veel erger moet worden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:20

Elisa2 schreef:
Loretta schreef:

Sorry maar hoe stom kun je zijn als je het verschil niet ziet tussen een wolf en een hond? :o Voor mij is het duidelijk te zien dat het een wolf is. Andere lichaamshouding, staan anders op de poten, andere snuit.

Dankjewel Pien, duidelijk! dat is wel belangrijk om te weten wat je moet doen van te voren. Zodat er geen paniek reacties ontstaan.

Fijn in ieder geval dat wat kranten aandacht lijken te besteden aan dat de wolfwerende hekken niet werken. Spread the word!

Je ziet regelmatig dat ze beweren dat het een wolfshond of een duitse herder is. Er is ineens blijkbaar een explosie aan loslopende wolfshonden in Nederland. Volgens mij zitten die mensen gewoon nog in de ontkenningsfase.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:44

Ik blijf het toch ook gevaarlijk vinden om de illusie te wekken dat je de wolf met een bepaalde houding en gedrag af kunt weren. Ja dat zal wanneer je ervoor komt te staan, je enige kans zijn. Maar dat is wat anders dan dat het veilig is en altijd goed zal gaan.
Als zoiets geadviseerd wordt wanneer je een leeuw tegenkomt, snap je beter wat er eigenlijk gezegd wordt. Wanneer je met grote roofdieren te maken hebt kun je niet anders, dat snap ik best. Maar moet dat ook op deze wijze hier in Nederland?

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:58

De dame die in een dierentuin in Zweden werkte met wolven dacht ook dat ze veilig met wolven kon werken. Dat liep niet goed af. Ik denk niet dat die wolven zoveel honger hadden. Nu mogen mensen niet meer binnen de omheining terwijl er wolven binnen zijn.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120617_089