Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:46

Eh, Hinnemann dus...

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:54

Kopieren en plakken, dan zie je hem.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:59

Pipo"]
[quote="PhiaBink"][quote="Pipo schreef:
Phia? Beoordelen via foto of internet doen we alleen als het heeeeeel duidelijk is, of als het een heel dom iets is.

Verward Een moment opname van laten we zeggen van 2/3 foto's. En dat het een moment opname is van 0.01 seconde per foto? Knap hoor dat jij en nog een paar hier dan kunnen zien hoe iemand rijdt of hoe een paard eruit ziet/loopt.
Petje af hoor! Gaaaap
[/quote]

Ervaring Phia, dat is nou ervaring!
[/quote]

Wat is ervaring??????? Pipo Verward en jij beweert dat te hebben Verward Gaaaap

En trouwens Pipo, waar zijn al die 20 paarden van je Verward Je heb dat een paar keer hier verkondigd en per PB dat je veel paarden heb, ze staan bij een boer, je woont er niet bij, hij mest uit en doet de rot dingen en jij doet alleen de leuke dingen????? Nu een kantoorbaan en veel in de auto zitten????? Was je niet gewoon stalruiter Haha! bij een handelaar.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:08

PhiaBink"]
[quote="Pipo"][quote="PhiaBink"]
[quote="Pipo schreef:
Phia? Beoordelen via foto of internet doen we alleen als het heeeeeel duidelijk is, of als het een heel dom iets is.

Verward Een moment opname van laten we zeggen van 2/3 foto's. En dat het een moment opname is van 0.01 seconde per foto? Knap hoor dat jij en nog een paar hier dan kunnen zien hoe iemand rijdt of hoe een paard eruit ziet/loopt.
Petje af hoor! Gaaaap
[/quote]

Ervaring Phia, dat is nou ervaring!
[/quote]

En trouwens Pipo, waar zijn al die 20 paarden van je Verward Je heb dat een paar keer hier verkondigd en per PB dat je veel paarden heb, ze staan bij een boer, je woont er niet bij, hij mest uit en doet de rot dingen en jij doet alleen de leuke dingen????? Nu een kantoorbaan en veel in de auto zitten????? Was je niet gewoon stalruiter Haha! bij een handelaar.
[/quote]\
Je gelooft niet dat Pipo al die paarden op stal heeft staan? Ik heb ze toevallig gezien, zijn erg goede bewegers, beter dan die geiten van jouw! Ik denk dat Pipo na aanleiding van haar berichten en wat ik irl gehoord heb dat ze heel wat meer ervaring heeft dan jij hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:10

En daar gaan we weer! Iemand zegt iets over X, en Y springt weer in de verdediging. Goeiedag, Pipo kan zelf wel antwoorden denk ik!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:13

Ik geef het op Huilen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:15

Ik heb net 7 pagina's met alleen maar gezeik zitten doorworstelen. Lips are sealed
Ik vind het idee van Lovely wel goed om gewoon een keer af te spreken en te rijden en aan de hand daarvan te discussieren. Maar hebben we het nog over AdB? Of gaat het alleen maar over wie de beste methode van zadelmak maken heeft? Ik denk dat zowel aan de hand als onder het zadel goed kan werken mits het met kennis en gevoel gebeurt. Ik zie in de praktijk veel paarden die aan de hand gewerkt worden omdat de eigenaren er neit op durven te zitten en dat worden inderdaad van die zeikpaarden. Maar ik heb ook paarden gereden die regematig zeer goed aan de hand gewerkt werden en die waren superfijn na te rijden. Wel vind ik dat bijna alle paarden iets scheef worden van grondwerk op de klassieke manier omdat dat bijna altijd vanaf de linkerkant wordt gedaan.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:30

Via PB gedaan om niet nog verder off topic te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:37

astridh schreef:
Waarom spreken we niet een keer wat af met bokkers die op RT en aanverwante topics het hoogste woord hebben, kunnen we elkaar zien rijden en nog interessanter, elkaars paarden rijden. Dat zegt veel meer wat mij betreft. Ik heb niet zo vaak het hoogste woord geloof ik maar zoiets lijkt me wel leuk en leerzaam.

Katja, het was niet mijn idee, maar dat van astridh Verward.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:40

Sorry ik was helemaal het spoor bijster na zoveel bladzijdes. Maar ik blijf het een goed idee vinden.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:41

Nogmaals, ik introduceerde het werken aan de hand als reactie op de stelling dat jonge of slappe paarden/patienten alleen onder zadel beleerd of aangesterkt konden worden. Dit zelfs in de context van een discussie over stuiterende ruiters met een zitprobleem. Knap van jullie om dat zo uit zn verband te rukken allemaal!
Werk aan de hand kun je overal en desgewenst in een roundpen doen maar is geen vrijheids/nh-ding.
De relatie die Pipo legt met getrut en gefrut blijft onduidelijk, werk aan de hand is een serieuze bedoeling dat net zo'n consequente, snelle en effectiee benaderng vergt als rijden. Als Pipo haar paarden aan de hand zou werken zal ze dat vast niet trutterig doen.
Dat er alleen of vooral vanaf de linkerkant gewerkt wordt wat scheefheid oplevert..?? Verward Dat is een Belgenmop neem ik aan, Katja?

(Zo... heb ik het hiermee in ieder geval terug naar Belgie gebracht, wie fietst AdB er nog in? dan zijn we weer braaf ontopic *LOL* )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:50

Aella schreef:
Dat er alleen of vooral vanaf de linkerkant gewerkt wordt wat scheefheid oplevert..?? Verward Dat is een Belgenmop neem ik aan, Katja?

De meeste paarden die de zwaardere oefeningen aan de hand aangeleerd krijgen worden vanaf de klinkerkant bewerkt. Vreemd dat jij dat grappig vindt.
Bij jonge paarden leidt grond werk vaak tot scheef lopen maar mits het aan twee kanten gebeurt kun je het paard gelijkmatig ontwikkelen. Ik denk niet dat een ruiter die niet fatsoenlijk op een paard kan zitten wel in staat is tot fatsoenlijk grondwerk. En wat heeft die round-pen er opeens mee te maken. Dan praat je over een vervanging van longeerwerk. Ik zie een jong paard liever rechtuit lopen dat is een stuk minder belastend.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:02

Katja, de roundpen is een reactie op Askja's bijdrage.

En grappig vind ik het zeker niet als iemand denkt dat aan de hand werken beperkt is tot de linkerzijde. Ik schat in dat de klassieke grote jongens liever ook geen scheef paard hebben. Ga jij het ze vertellen daar in Wenen? Meneer, u moet dat niet doen hoor, daar krijgt u een scheve lippizaner van... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:04

Aella, meneer de bodt doet ook grondwerk middels het werk aan de dubbele longe, bij voorkeur met de bolle kant aan de binnenzijde, om de scheefheid te bewerken Haha!.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:12

Aella schreef:
Ga jij het ze vertellen daar in Wenen? Meneer, u moet dat niet doen hoor, daar krijgt u een scheve lippizaner van... Haha!

Ik meen me te herinneren dat grondwerk als een alternatief werd gezien voor het trainen van een jong paard met als argument dat er dat geen ruiter op zijn rug zat te butsen.
Nu kom je met de Spaanse rijschool als voorbeeld voor grondwerk. Natuurlijk doen zij het erg goed maar dit zijn dezelfde jongens die zonder beugels een capriool uitzitten zonder maar iets uit het zadel te komen. Niet te vergelijken met iemand die maar een beetje nast zijn paard staat te prutsen.
Zoals ik dus al eerder zei Aella, alle manieren van trainen kunnen goed zijn mits op de juiste manier uitgevoerd.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:23

oke ik fiets AdB er weer in. Haha!

komt ie Vork
ik ben vorige week naar de clinic van AdB gegaan omdat Roel , mijn kind Lovers , een quarter heeft die op de circels in de wat snellere galop achter overkruist.

voor de duidelijkheid: dit is geen fout van ons Schijnheilig
het paard is nu 9 jaar, en de 1e eigenaar deed hem op 3jarige leeftijd weg omdat hij dit ook al had, en omdat hij moeite had met de changementen Verward Lips are sealed

de ...... tig eigenaren erna hebben dit ook niet op kunnen lossen.
vorig jaar kwam het paard bij ons. hij had toen 9 maanden stilgestaan in een stalletje en soms er uit om te dekken Huilen

roel is hem gaan rijden . het eerste wat ons opviel was ,dat hij ONTZETTEND scheef was.
na een jaar trainen is alles nu goed, behalve dat overkruisen achter.
kreupel loopt hij overigens helemaal niet.

we hebben besloten om naar een kliniek te gaan en hem na te laten kijken.
fotos gemaakt, en in zijn rechtervoor voet had hij haakjes op het straalbeen Verward
wat dat nou precies is ben ik nog niet achter. geen HKO zeiden ze.

verder is hij daar ook behandeld voor nek en rug, speciale ijzers. en gewoon weer rijden.
in maart moeten we weer terug voor controle.

inmiddels ben je toch wel ongerust geworden en ga je zoeken op internet (bokt).
daar kom je dan wat tegen van AdB. en inderdaad veel klopt , eigenlijk alles.
dus zodoende ben ik op die clinic beland, en nu in dt topic Haha!

in het jaar dat wij hem hebben hebben we veel gymnastiek oefeningen gedaan met hem.
zijgangen, travers, schouder binnen waarts, contra galop, en dan weer changeren naar de andere contra galop is geen probleem meer.

maar nog steeds dat overkruisen Verdrietig en rechtsom in galop met zijn kont naar binnen.

wij rijden western, maar ik ben van mening dat je dit toch op de dressuuur manier goed kan krijgen.

wie heeft er tips.

oja.......... ik ben een poosje weg , we moeten nog een paar paardjes rijden , want we hadden een gesprongen waterleiding. Vork lekker op zondag.
heb ik straks hoop ik wat te lezen, en morgen uitproberen.
Laatst bijgewerkt door Jos op 02-02-03 16:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:25

PhiaBink schreef:

Nope ben geen stalruiter en wordt het nooit, wel is het zo dat ik paarden voor een fokker rijdt, zeer goede paarden wel te verstaan. En verder heb ik een hele leuke baan waarbij ik veel in de auto zit ja. Combinatie van een gewone baan, en lekker in mijn vrije tijd rijden. Ik heb nooit beweerd stalruiter te zijn ergens, dat maakte jij ervan.

Verder over het grondwerk, ik word nu aangevalllen over het feit dat ik grondwerk zoooooo slecht vind. Maar als iedereen even goed leest, kun je lezen dat ik met jonge paarden zadelmak maken het grondwerk niet zo fijn vindt, dat vind ik getrut en gefrut. Maar ik heb ook al meerdere malen gezegd, dat voor het hogere werk, en voor paarden met rugproblemen het werk zeer goed is. Sjef doet het heus niet zonder reden....................................Maar dat lezen jullie niet. Dus er wordt wel gezegd dat alles zo zwart wit neergezet wordt, maar het word veel meer zwart wit gelezen!!

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:30

Ik ga brilletjes uitdelen hier pfffff
Het is niet een alternatief maar een goede voorbereiding en aanvulling. Bij patienten die niet bereden mogen worden is het het beter dan dom longeren of weide of er slecht op gaan zitten.

Ja hehe alles kan goed en slecht uitgevoerd worden. Ik begrijp niet waarom jullie steeds zo vasthouden aan slechte uitvoeringen en dat steevast als argument indienen om goede uitvoeringen van tafel te vegen.
Waar het gaat om LRD of VWNW rijden, zadelmak maken, revalideren, recht breien, aan de hand werken, overal komen jullie met je ijzeren argument dat een goed rijkunstig alternatief niet geadviseerd mag worden omdat er ook prutsers op de wereld rondlopen Gaaaap of omdat degene die de aandacht op het rijkunstige alternatief brengt misschien wel automonteur is of alleen een tinker gymt Gaaaap Gaaaap
Laatst bijgewerkt door Aella op 02-02-03 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:35

... of Belg is Gaaaap Gaaaap Gaaaap

Dan klopt ie niet meer want ben nog niet overtuigd van het rijkunstige alternatief maar dan zijn we in ieder geval terug bij AdB *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:36

Aella schreef:
of omdat degene die de aandacht op het rijkunstige alternatief brengt misschien wel automonteur is of alleen een tinker gymt Gaaaap Gaaaap

Goed punt. Alsof je alleen maar iets naar voren mag brengen als je zelf alles beheerst, nooit een fout maakt en alle theorie in praktijk beheerst en alle praktijk in theorie ondersteunt, oftewel, de perfecte paardenmens bent die alles weet en geen fouten maakt.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:36

Tijdens het Global Dressage Forum bij de Academy vorig jaar, ging ook een gedeelte van het Forum over grondwerk.

Er kwam toen een of andere meneer (even de naam vergeten Tong uitsteken ), die al zijn paarden eerst alle oefeningen leert zonder een ruiter erop. Vervolgens word het paard dan zadelmak gemaakt.

Net als hier op bokt, bleven de meningen erover verdeeld. Hij gaf nog een korte demonstratie, leek op bepaalde punten niet helemaal vriendelijk, maar op bepaalde punten juist weer wel erg nuttig.

Maar ik denk niet dat je het gewoon als 'simpel getrut en gefrut' af kan doen, want deze mijnheer was er erg goed mee bezig (al zou ik niet alles van hem overnemen). Er zijn wel trutters en frutters, maar ik denk dat je daar toch wel even een onderscheid in moet maken.

Een trutter of frutter wordt imo namelijk niet uitgenodigd voor een presentatie en demonstratie tijdens het Global Dressage Forum, waar niet de minsten ten tonele verschijnen.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:41

Lovely, als die mensen met al die ervaring en prijzen nou ook eens wat theorie beheersten, dan kon dit topic lekker op gang komen. Telkens als enige diepgang op welk onderwerp dan ook aanbreekt, wordt er een manoeuvre ingezet naar hoeveel bokken wie wel of niet naar een bepaalde letter gestampt heeft.
Heeft iedereen nu eindelijk passade opgezocht in het woordenboek? Dan kunnen we verder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:44

Ik weet nog steeds niet wat een passade is!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:45

Ik wil ook even

Ik ben het namelijk met Pipo eens. Ik denk dat een paard teveel zelfvertrouwen krijgt en daardoor moeilijker in te rijden is. Geef hem het gevoel dat jij het allemaal wel weet en ga er gewoon opzitten. Als die dan zadelmak is, kan je gaan 'tutten en frutten'. Dat lijkt mij de juiste volgorde.

Ik heb een poging gedaan een getut en gefrut/half ingereden paard te heropvoeden. Nou ja, om kort te gaan... ik heb het opgegeven. Ik ga mijn leven niet wagen voor een ander z'n paard. Ze gaan em verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:46

Jawel, een passade is wat wij een grote keertwending noemen, of traversachtig een volte rijden, zeg maar.