Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:28

Ja hoor, als ze iets goed doen zeg ik meestal iets in de term van braaf. :)

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:21

Ik denk dat iedereen toch (bewust of onbewust) tegen z'n paard praat. Communiceren met je paard doe je ook niet alleen via je stem, maar ook (bewust of onbewust) via je lichaamshouding. Dus dan zou je eigenlijk totaal niets meer mogen doen, want met paarden omgaan is een en al communiceren. (Dat vind ik toch.) Oja en over die stelling: Praten reduceert onrust. Dat wil juist zeggen dat praten goed is, want het vermindert onrust. Dus het vermeerdert rust. :Y)

Edit: typfout :)

Vrouw2014

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:57

Ik heb hele gesprekke met me paard ahah Ook met rijden en als die iets goed doet met rijde en ik hemel hem op met me stem gaat ie nog leuker lopen haha

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:04

Punt is een beetje dat de mens van nature voornamelijk via taal communiceerd, wat eigenlijk iets heel geks is. Er is namelijk geen enkel anders diersoort dat via taal/geluiden zo kan communiceren als wij dan doen. Maar doordat wij dat zo vaak doen, is het een automatisme en doen we dat ook tegen onze paarden.
Dieren gebruiken inderdaad vaak geluiden om aan de anderen te vertellen dat ze moeten vluchten. Maar het geluid wat wij mensen maken is daarmee niet te vergelijken. Neem daarnaast het feit dat paarden gemakkelijk kunnen leren. En ik denk dat praten helemaal niet zo verontrustend hoeft te zijn.
Een rustige, lage stem klinkt niet bedreigend en omdat daarbij vaak een kriebel hoort, associeert hij dat met een fijn gevoel. Een boze, fell stem klinkt bedreigend, daarnaast uiten wij tegelijkertijd via lichaamstaal dan ook agressie en soms gaat het gepaard met een andere straf. Dan associeert het paard dit weer met een onplezierig gevolg.

Zelf praat ik veel, maar ik ben dan ook menner van oorsprong. Daarbij moet ik álles met mijn stem doen en mijn pony is dat dus ook eigenlijk beter gewend dan beenhulpen. Om hem de nieuwe hulpen onder het zadel aan te leren gebruik ik dus mijn stem en gebruik hem nog steeds veel om te ondersteunen wat ik precies wil.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:36

ik praat ook wel tegen mijn paard :P
geen hele verhalen of course, maar gewoon bij een buitenrit, dat ze wel een super schat is enzo :P
en met trainen dat ze het wel of niet goed doet.
mijn instructrice praat altijd wel in een stuk door als ze even rijd op die van mij, want ze allemaal moet doen enzo :P als ze zegmaar van hand gaat veranderen, zegt ze dat :P
best wel grappig als je er een poos naar luisterd :P
mijn paard snapt het dan op 1 of andere manier ook wel goed.
ik vind het ook wel goed als je met je paard praat, goed voor je socialecontacten haha :P nee gekheid.
ik vind hetgoed dat als je praat tegen je paard.
je hebt ook wel mensen die dat onzin vinden en dat gewoon niet doen.
ik ken wel iemand die bijna niks zegt tegen dr paardje.
alleen maar rijd enzo.
vind ik wel slecht.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:13

ik praat vaak hele verhalen tegen mijn paard.
of het nu op stal is of in de wei of tijdens het rijden..
het schept een band en je paard vind het volgens mij juist
rustgevend..en je kunt met je stem al straffen
door bv boos te praten..

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:26

jojoni schreef:
ik praat vaak hele verhalen tegen mijn paard.
of het nu op stal is of in de wei of tijdens het rijden..
het schept een band en je paard vind het volgens mij juist
rustgevend..en je kunt met je stem al straffen
door bv boos te praten..

Ben het met je eens.
Als je altijd tegen je eigen paard praat snaptie volgens mij best als je praat om te belonen of te straffen e.d.
Ze zijn natuurlijk ook niet gek.. :P

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 02:49

Iedereen praat tegen Goldy :') Maar dat komt omdat ze terug praat en 'ja-knikt' :')

'Heb je honger Goldy?' *knikt ja*
'Nou doeeei Goldy' *bromt terug* (betekent; wacht! ik moet nog wat lekkers van je hebben x'D)

Of mensen vragen dingen als 'Goh, wat een aap is het ook he, die Jelle?' *Goldy knikt altijd ja wat je ook vraagt* :))

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 03:05

Ik ouweho*r er op los tegen mijn paard, vind het echt pure dikke onzin dat je niet zo mogen praten tegen je paard :? , de toon van je stem bepaald in welke vorm je gemoedstoestand is; een schreeuw is boosheid, enthousiasme in je stem is toch al gauw dat paarden hier ook wat frisser op reageren..
Zo kan je dus ook in bepaalde situaties je stemgeluid om laag brengen.. een gespannen toon kan je voorkomen door gewoon te blijven doorademen tijdens het l*ullen :D .
Praten, praten en nog eens praten.. Het zorgt er voor dat de aandacht ook nog eens bij jou blijft, tijdens het werk, in een spannende situatie, maar ook tijdens het snoezeluurtje met je paard :+: .
Toch leuk.. als een paard hinnikt als hij je stem hoort ;) of hij staat al te loeren naar je.
Vind het al gauw heel onpersoonlijk en kil worden als je op stal bent en je zegt geen woord >;) . Ligt er uiteraard ook maar net aan wat voor band je met het paard hebt, een stalruiter zal naar mijn idee niet tegen ieder paard een liefkozend woord zeggen of elk paard begroeten.

Kreeg net een factuur binnen... 10 x oordoppen, maat XXL :roll:

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 03:09

haha voor mij hetzelfde als WolinLotte!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 06:49

Ik praat ook wel veel met de paarden. Ik denk dat als je praat in moeilijke situaties, bijvoorbeeld bij tractors en vrachtwagens, dat je zelf bang bent. Anders dan noem je dat niet een beangstigende situatie.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:12

Ik doe niets anders dan praten tegen mijn paarden en andere dieren. Ik praat zelfs tegen mijn varkens en kippen! Gezellig toch? Anders is het hier wel heel stil op de boerderie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:17

Ik praat ook superveel, vooral voor het rijden :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:20

S_imonee schreef:
mijn instructrice praat altijd wel in een stuk door als ze even rijd op die van mij, want ze allemaal moet doen enzo :P als ze zegmaar van hand gaat veranderen, zegt ze dat :P

Dat kan jezelf als ruiter wel heel erg helpen. Bocht om, rechtuit, verruimen, terug, recht houden, terug, bocht om, recht, stap.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:49

Sjonniej schreef:
S_imonee schreef:

Dat kan jezelf als ruiter wel heel erg helpen. Bocht om, rechtuit, verruimen, terug, recht houden, terug, bocht om, recht, stap.

Ghehe, het helpt iid jaa, en volgensmij begrijpt je paard je dan ook goed/beter....
teminste, zo ervaar ik dat! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:02

euh ja, tegen die van mij niet zo veel, maar tegen die van mama wel, ik was gaan wandelen en ik praatte tegen hem

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:04

Ja. Ik praat veel met ze, bijvoorbeeld:
'Nee!', 'Brave poown' etc. Of;
'Voetje!', 'Húp levi :))'

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:21

Ja, ik praat veel tegen de paarden, vaak ook onbewust. En ook dingen die ze absoluut niet begrijpen, maar daar gaat het niet om.. :+

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:56

Ik praat wel tegen mijn paard en als die schrikkerig of angstig is dan kriebel ik hem ik heb altijd het idee dat dit helpt maar het kan ook zo een fabeltje zijn :+

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:57

Ik praat altijd hele verhalen tegen ze :j
Maar dat gaat hier ook onbewust eigenlijk..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:21

S_imonee schreef:
Ghehe, het helpt iid jaa, en volgensmij begrijpt je paard je dan ook goed/beter....
teminste, zo ervaar ik dat! *D

Ik geloof niet dat een paard begrijpt als jij zegt: Links, rechts, verruimen, terug, recht ;) Maar het helpt jou wel, je bent je bewuster van wat je doet, waardoor je je hulpen beter geeft en wat dan als gevolg heeft dat je paard snapt wat je bedoelt en de oefening uitvoert.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:48

Ik heb idd hetzelfde gelezen. Ik ben het er wel mee eens. Maar doe er eigenlijk niks mee, kan het niet laten om gezellig tegen mn paard te kletsen, heb het zelf meestal niet eens door.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:37

Ik praat best veel tegen mijn paard. Vooral als er niemand is, dan kan ik niet zo goed tegen die stilte :+
Paardlief vindt het wel best, hij vindt het wel gezellig geloof ik :D

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:01

Eigenlijk praat ik altijd tegen de paarden...
En dan ook echt van alles :P Zowel op stal als tijdens het rijden.
Op stal zeg ik gewoon dingen als (hoi, om, braaf en soms ok wel gewoon een verhaal) En tijdens het rijden van als hij braaf is of dat het een mafkees is 8-) als ie weer eens gek doet :P

IK geloof dat je zo een betere band met je paard kan scheppen :) En dat ze er gewoon rustiger van worden... Ook als er tijdens een buitenrit wat aan komt praat ik altijd wel zachtjes dat het goed is en dat ie braaf is :+

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:17

Ik praat ook tegen mijn paard. als er langs de bak mensen zijn wil hij aandacht. en dan zeg ik vantevoren doorlopen en dan weet ie dat na een paar keer en dan zeg ik een keer niks en dan loopt ie er gewoon langs en dan zeg ik dat hij het goed doet enzo. en soms met poetsen of ie het lekker vind enzoo :D

en als ik weg ga zeg ik altijd lekker slape enzo :D best dom, maar soms hinnikt hij terug, vet sgattig