Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

als ze zegmaar van hand gaat veranderen, zegt ze dat 

nee gekheid.
jojoni schreef:ik praat vaak hele verhalen tegen mijn paard.
of het nu op stal is of in de wei of tijdens het rijden..
het schept een band en je paard vind het volgens mij juist
rustgevend..en je kunt met je stem al straffen
door bv boos te praten..
Maar dat komt omdat ze terug praat en 'ja-knikt'
, de toon van je stem bepaald in welke vorm je gemoedstoestand is; een schreeuw is boosheid, enthousiasme in je stem is toch al gauw dat paarden hier ook wat frisser op reageren..
.
.
of hij staat al te loeren naar je.
. Ligt er uiteraard ook maar net aan wat voor band je met het paard hebt, een stalruiter zal naar mijn idee niet tegen ieder paard een liefkozend woord zeggen of elk paard begroeten.

S_imonee schreef:mijn instructrice praat altijd wel in een stuk door als ze even rijd op die van mij, want ze allemaal moet doen enzoals ze zegmaar van hand gaat veranderen, zegt ze dat
Sjonniej schreef:S_imonee schreef:mijn instructrice praat altijd wel in een stuk door als ze even rijd op die van mij, want ze allemaal moet doen enzoals ze zegmaar van hand gaat veranderen, zegt ze dat
Dat kan jezelf als ruiter wel heel erg helpen. Bocht om, rechtuit, verruimen, terug, recht houden, terug, bocht om, recht, stap.
'

S_imonee schreef:Ghehe, het helpt iid jaa, en volgensmij begrijpt je paard je dan ook goed/beter....
teminste, zo ervaar ik dat!
Maar het helpt jou wel, je bent je bewuster van wat je doet, waardoor je je hulpen beter geeft en wat dan als gevolg heeft dat je paard snapt wat je bedoelt en de oefening uitvoert. 
Zowel op stal als tijdens het rijden.
als ie weer eens gek doet 
En dat ze er gewoon rustiger van worden... Ook als er tijdens een buitenrit wat aan komt praat ik altijd wel zachtjes dat het goed is en dat ie braaf is
best dom, maar soms hinnikt hij terug, vet sgattig