Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:32

Paarden staan bij ons ook en groot deel van de dag buiten.Zoals Russel al zei er is regelmaat ruimte en veel hooi.
Ze staan in een behoorlijk grote groep met verschillende leeftijden, jonkies en oudjes.Eigenlijk is de enige onrust als er een nieuw paardje in de groep komt maar ook dat is redelijk snel rustig.Tuurlijk hebben ze wel eens een schaafwond of iets maar dat ze elkaar lens meppen gebeurt eigenlijk niet.
Verder om even over het onderwerp te hebben.
Ik denk dat als we met z'n alle respecteren hoe we met de paarden omgaan dat het wel goed komt.Uitschieters natuurlijk daar gelaten ( ik heb het dan over mishandeling ).ik ga en vele met mij om met de paardjes zoals ik denk dat het goed is en zou het zeker niet prettig vinden als een ander daar commentaar op zou hebben Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:32

Hilli, die optie hebben we idd geprobeerd, het is het leukste het kuil eruit te halen en de bakken om te gooien. Knipoog

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:33

detour schreef:
Dit is wel interessant; hen nu twee veulens met oude arabische ruin lopen en twee shetlandmerries; bijeen geraapt zootje. het is het enige landje (met schuilstal) waar ze in de winter opmogen ivm slopen van het land. Het landje is zo'n 25 meter diep en zo'n 65 m breed... Is ook klein maar toch gaat het goed. Engie nadeel: Hoe hou je het ruwvoer schoon als je geen ruif in de wei hebt staan? Als ik dat in de schuilstal voer is de ruimte te klein en de onderdanigsten kunnen er dan niet bij. Iemand alternatief? Wordt zo'n zootje...

Wij leggen de ruw voer gewoon op de grond. Hebben verschillende plekken waar ze het kunnen eten.
De paarden staan in groepen van 3 enters, 4 volwassen paarden op een stuk land van meer dan 50 meter breed en 100 meter diep. Ze staan daar met z'n 7en. En we zorgen er dan altijd voor dat er minimaal 12 voer plekken zijn. Waar je gewoon een bult kuil heen legt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:35

leuk speelgoed die speciekuipen Lachen Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:36

Heb jij dan niet dat ze er doorheen gaan lopen, smeren ermee, in gaan staan piesen? Als je ziet wat we onnodig kunnen weggoien omdat ze het neit meer eten, zonde!

heb ff op hooinet.nl gekeken, als het veulenvriendelijk is vind ik het zo gek nog niet! iemand zo'n ding thuis?
Iets massievers lijkt me echter safer..

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:39

detour schreef:
Heb jij dan niet dat ze er doorheen gaan lopen, smeren ermee, in gaan staan piesen? Als je ziet wat we onnodig kunnen weggoien omdat ze het neit meer eten, zonde!

heb ff op hooinet.nl gekeken, als het veulenvriendelijk is vind ik het zo gek nog niet! iemand zo'n ding thuis?

Nee Ze liggen (Vooral de enters en veulens) er wel in en lopen er ook wel door heen. Maar ze poepen en plassen er niet in nee.
En als ze dat al doen dat eten ze er keurig netjes omheen. Maar ik denk dat de paarden van ons ook naar verhouding meet erten krijgen dan de rest van de paarden. Dus er is altijd wel een ander plek waar eten is. Knipoog
Als wij van die specie tonnen in het land gooien en we geven ze daar eten in dan halen ze het eten er uit en gaan ze met de specie tonnen spelen, die zijn binnen no time kapot.
Laatst bijgewerkt door Mias op 21-11-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:40

detour schreef:
Joviban heeft er zo een geloof ik.
Ze is super tevreden!
(ze heeft ook een veulen,nu dan al een jaarling)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:40

ik heb voor de ezel gewoon een hooiruif (ala stal) aan het schuilstalletje gemaakt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:41

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:42

Idd, die jonge dieren spelen graag, bij de pony's gaat het goed hoor, en de oudere ruin ook wel. Toch wil ik ze graag bij elkaar laten lopen alhoewel de andere dieren volwassen zijn. Misschien dat ze meerdere en kleinere hopen idd tot minder zooi maken.. Laat jij het liggen tot ze het op hebben? Want als het goor is geworden kijken ze er met een lange neus naar.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:47

Speciekuip is drama, ik heb nu een soort van "kooi" waar ik het hooi in doe. En op het moment ben ik thuis, dus vaak kleine beetjes voetren verspreid over de dag. Die hooinetten lijken me doodeng. Zie het hooi er al uit liggen en mn peerd erin.....dan liever gewoon een voerbox!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:49

het lijkt wel een hangmat, maar ik vind het ook niet echt veilig.

Anoniem

detour schreef:
Met veulens? Gaan die er niet in hangen of i.d.? Beetje stevige contructie lijkt me dan handiger...Gooien ze die vast om e.d.

Hoe groot/oud zijn je veulens?
Ik heb een groot hooinet van hooinet.nl en de mazen zijn dermate klein dat de veulenvoetjes er niet in kunnen blijven hangen. Mijn inmiddels jaarling was 7 maanden toen het hooinet vorig jaar in de wei kwam te staan, en toen waren haar hoefjes al zo groot dat ze niet door de mazen konden.
Ik vind het een goede oplossing! Op deze manier hebben ze onbeperkt hooi en er wordt nauwelijks hooi verspild.

GeneralFlynn

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:50

ik gebruik een hooinet in zijn stal.
werkt prima en hij vind het leuk ook.
maar ik hang het net wel hoog op zodat hij er niet met zijn benen in komt.
Of een ketting van wortels dat vinden ze ook helemaal geweldig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:52

Tinkerloos schreef:
Ik heb er zo een op de wei:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6SXYRNGM.jpg
Hier is ie nog leeg,maar er gaat zo'n hele baal kuilgras in per keer.

Dat is echt een mooi ding, maar wel onbetaal denk ik (ohjee, nu laat ik zien dat NHS niet te duur mag zijn Knipoog )...

Mijn veulen is bijna 7 maand, dus dat zou dan kunnen...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:52

Ja, Tinkerloos! Die bedoel ik. Lijkt me iets duurzamer en minder gevaarlijk dan zon reuzenhooinet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:53

waar Tor staat heeft ze twee gemetselde bakken van behoorlijke afmeting, en ze doet daar het hooi in

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:54

detour schreef:
Idd, die jonge dieren spelen graag, bij de pony's gaat het goed hoor, en de oudere ruin ook wel. Toch wil ik ze graag bij elkaar laten lopen alhoewel de andere dieren volwassen zijn. Misschien dat ze meerdere en kleinere hopen idd tot minder zooi maken.. Laat jij het liggen tot ze het op hebben? Want als het goor is geworden kijken ze er met een lange neus naar.

Wij laten het wel liggen, maar gooien er gewoon schoon hooi/kuil overheen. Meestal ligt er dan gwoon zo'n laagje. Ik zal even kijken of ik vanmidag een foto kan maken. Zet ik die er dan wel op. Kun je het zien hoe het er bij ons uit ziet.
Die van ons krijgen 2 grote kruiwagens vol met kuil, s'ochtends en s'avonds 1 kruiwagen en dan 4 pakken hooi. Dus er is altijd wat te eten. Ze hoeven nooit een lange neus op te halen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:54

Dat is idd ook een optie, Kiwiko... thanks! Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:57

effe een reactie op tita een hele tijd terug. Vanmorgen ergens Haha! Tita ik viel in mijn bericht niemand aan of stalhouding of weihouding. Wanneer jij met de manier waarop je je paard houdt tevreden bent en het idee hebt dat je paard dat ook is of omdat het de manier waarop je rijdt zo het beste voor jou en het paard is dan is daar toch niets mee. Ik zeg alleen wanneer je er juist niet mee tevreden bent omdat je vindt dat je paard meer buiten moet volgens jou. Dan moet je dat eerlijk zeggen en actie ondernemen. Dat heet paard weg doen of andere stalling zoeken. Zo heb je toch zelf ook geen rust. Stel buiten schijnt het zonnetje je bent ziek paard staat daardoor 24 uur op stal. Dat geeft jou toch ook geen rust.

Wanneer je je paard 24 uur buiten hebt staan maar je hebt het gevoel dat hij niet genoeg eten en warmte krijgt. Dan moet je daar ook wat aan doen. Of compromissen sluiten. Maar niet als excuus gebruiken er mogen hier op het weiland geen stallen gebouwd worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:05

Dinopino schreef:
Wanneer je je paard 24 uur buiten hebt staan maar je hebt het gevoel dat hij niet genoeg eten en warmte krijgt. Dan moet je daar ook wat aan doen. Of compromissen sluiten. Maar niet als excuus gebruiken er mogen hier op het weiland geen stallen gebouwd worden.

Bij mijn paard mogen ook geen schuilstallen gebouwd worden (Natuur Monumenten/Gooisch Natuurreservaat). Daarom wil ik er zeker van zijn dat hij genoeg te eten heeft, dat hij warm genoeg is (desnoods met regendeken bij extreem nat weer), anders zit ik thuis echt niet rustig op de bank, hoor.....

Al moet ik zeggen, dat mijn paard ook niet snel in een schuilstal gaat staan. Die staat gewoon met zijn kont richting wind en vind het allemaal wel best. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:09

gemeente kan je wt dat betreft makkelijk omzeilen Lachen Lachen

een krakkemikkig afdakje doettetum ook Lachen

en die is zo weer weg, en zo weer opgeboud Lachen Lachen zie het als een soort boomhut Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:13

alleen staat dat in het open veld niet lang Lachen
Bij slecht weer ligt het bij de buren en heeft het paard er nog niks aan Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:14

beetje creatief moet lukken toch Lachen Lachen