Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransientje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:49

als je niet te zwaar bent kan dat nog wel Knipoog maar als je dik bent en te groot dan is het gewoon heel zielig Clown

LadyMadonna

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:25

superwoman schreef:
zeker wanneer de kar eenmaal in beweging is.....
Maar er is ook een maximaal trekkracht. karoliena en merrieveulen weten het max.gewicht wel voor een shet.

No offence, maar waarom word er blind achter karoliena en merrieveulen aangelopen (kennelijk, aan de berichten te zien)
Als ik nu ga zeggen dat het een feit is dat je alleen goed kan rijden met ee blauwe hoed op, gan we dan ook allemaal met een blauwe hoed rijden?
ik heb nl nog steeds geen antwoord op de vraag waar die cijfers vandaan komen. Wil graag gefundeerde onderzoeken zien

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:13

stef schreef:
[No offence, maar waarom word er blind achter karoliena en merrieveulen aangelopen (kennelijk, aan de berichten te zien)
Als ik nu ga zeggen dat het een feit is dat je alleen goed kan rijden met ee blauwe hoed op, gan we dan ook allemaal met een blauwe hoed rijden?
ik heb nl nog steeds geen antwoord op de vraag waar die cijfers vandaan komen. Wil graag gefundeerde onderzoeken zien
[/quote]

Sorry hoor dat we het gewoon vaak eens zijn én ik geen ervaring heb met mennen.

De cijfers?
Je bedoeld 1 vijfde van het gewicht met rijden ofzo???

Toevallig hebben merrieveulen en ik dat aan onze dierenarts gevraagd en allebei zeiden ze hetzelfde.
Daarbij neem ik geen dingen zomaar aan, zonder daar zelf over na te denken.
Ik vind het ook een goede richtlijn!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:24

superwoman schreef:
stef schreef:
[No offence, maar waarom word er blind achter karoliena en merrieveulen aangelopen (kennelijk, aan de berichten te zien)
[/quote]

Sorry hoor dat we het gewoon vaak eens zijn én ik geen ervaring heb met mennen.

De cijfers?
Je bedoeld 1 vijfde van het gewicht met rijden ofzo???

Toevallig hebben merrieveulen en ik dat aan onze dierenarts gevraagd en allebei zeiden ze hetzelfde.
Daarbij neem ik geen dingen zomaar aan, zonder daar zelf over na te denken.
Ik vind het ook een goede richtlijn!

En bij mij iig, komt die 1/5 richtlijn ook behoorlijk uit met wat ik en anderen om mij heen altijd hebben geschat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:38

ik heb het nagevraagd aan mijn DA, en later aan een therapeut. beiden kwamen ze met de 1/5 richtlijn. het zal dus wel ergens vandaan komen. overigens noemden ze dat het maximum, en is het verstandig om de grens te trekken bij een zesde, zodat je bij uitzondering nog eens kan smokkelen. maar volgens hen beiden was een vijfde een goede richtlijn voor het maximum. en dan heb je het over een pony in goede conditie, dus normaal in de training (voor inrijden bijv. gaat de vlieger niet op), en op optimaal gewicht.
die van de benen tot aan de knieën is oa een tip van mijn DA, maar verder weet ik niet waar dat vandaan komt. ik vind het zelf een prima richtlijn, en met logisch redeneren vanuit zo'n gegeven richtlijn kan je een heel eind komen. vaak is het grootste gedeelte een kwestie van logisch nadenken...

dion_sharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:44

Sharif is een welsh-arabiertje van 1.30 en ik ben 1.64 en weeg 50 kilo... hij is vrolijk en heeft nog genoeg over om rondjes te kunnen rennen en te bokken als hij er zin in heeft Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:47

dion_sharif schreef:
Sharif is een welsh-arabiertje van 1.30 en ik ben 1.64 en weeg 50 kilo... hij is vrolijk en heeft nog genoeg over om rondjes te kunnen rennen en te bokken als hij er zin in heeft Clown

met jouw lengte en gewicht moet dat denk ik ook wel lukken. wij hebben een vrij ranke welsh merrie gehad (ik zelf niet hoor, maar op stal) en daar heb ik nooit opgezeten, maar volgens mij zou het wel gekund hebben. had ik het nou maar geprobeerd, hihi!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:33

Inderdaad mijn dierenartsen, fysio, hoefsmid enz. Daar komt de ' regel' max 1/5 van eigen gewicht vandaan.

Als zoveel mensen die mening hebben waaronder dus deskundigen en ik kan me daar helemaal in vinden neem ik dat natuurlijk over. Ja en officiele cijfertjes, er zijn zoveel dingen die nooit onderzocht zijn wat de je dan, dan volg ej de meningen op die je verzamelt bij meerdere deskundigen om zo dus je eige oordeel over de zaak te kunnen vormen.

Dan an ej wel lbind achter aan lopen noemen maar dat doet niemand, Wij zijn het gewoon allemaal met elkaar eens en Stef was jij neit diegenen die me helemaal in het begin uitgelegd heeft hoe het met de trekkracht zat? Dan vraag ik toch ook neit waarom je dat zegt en waar de cijfertjes daar van zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:49

zoals ik eerder aangeef kwam dat me midden in de nacht ineens in mijn gedachten, dat geld dus ook voor de trekkracht regel.
Ik heb altijd geleerd dat ze op effen terrein (asvalt weg) dus 2x hun eigen gewicht kunnen trekken, op oneffen terrein (bos bijv) 1x.
Maar waar het vandaan komt zou ik weleens willen weten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:53

Hahaha, midden in de nacht. Ik zou eht niet weten bijna iedereen kent die regels of hoort ze weer van iemand en neemt dat over. Zal dus ooit iemand bedacht en/of onderzocht hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:57

tja, dat heb je weleens he als je niet kan slapen van de warmte Tong uitsteken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:04

Ja snap precies wat je bedoeld.

Op zich is het een hele intressante vraag. Ik haal mn antwoorden zeg maar bij de DA, fysio en hoefsmid vandaan. Maar hoe weten hun dat? Onderzocht hebben ze dat volgens mij nooit. Ik denk dat iedereen zijn mening vormt naar de info en ervaring die hij/zij heeft/krijgt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:53

dan zou en pony (D van 1.41) van 300 kg ong 60 kg kunnen dragen.. nou dat weeg ik ook en mijn pony het helemaal geen moeite met mij.. mij is door de dierenarts verteld dat je op zijn hoogst iemand van 70 kg erop mag zetten.. wat ik dan wel weer zwaar vind.. ik vind dat het tot 65 kan op een (zeker niet ranke) D-pony Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:36

zou jou D-pony dan niet wat meer wegen dan 300 kilo?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:14

een D-pont kan echt wel aardig wat meer dragen als 65kg hoor..

Een shet kan dat nog net aan.. vergelijkbaar met een D? Verward

En iid een D-pony hooft wel wat mer te wegen dan 300 kg neem ik aan Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:15

Ligt er aan wat voor shet die van mij wegen maar 140 kilo en de andere 160 kilo, daar kan je toch echt geen 65 kilo op zetten dan

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:17

Een vorse shet van boven de 1m moet het even kunnen..
Ligt iid aan wat voor shet jah Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:37

65 kilo op een shet lijkt me erg veel.
300 kilo voor een D-pony lijkt me erg weinig. mijn paardje van 1,52 meter weegt rond de 475 kilo, een D-pony hoort rond de 400 kilo te wegen. afhankelijk van de bouw natuurlijk. maar goed, je moet ook niet kijken naar hoeveel moeite een paard ermee heeft. dat hangt nl ook van het karakter af. er zullen shetten zijn die ogenschijnlijk 65 kilo met gemak dragen, maar paarden weten niet wat voor schade het kan aanrichten, die doen wat wij van ze willen. dus ervan uitgaan dat een paard dat makkelijk loopt nergens last van heeft kan niet. of je moet röntgenogen hebben...

vandaag was ik met mijn kruising shet aan het longeren, en de buurman vroeg of ik er weleens opzat. mee zeg ik, daar is ze veel te klein en licht voor. nee hoor zegt ie, mijn shetten (kleiner dan de mijne, wel echte shetten) kunnen mij ook houden, en dan kunnen ze zelfs nog in galop. ja zeg ik, omdat ze anders hun evenwicht kwijt zijn ja. nee hoor, een shet kan maximaal 50 kilo aan, en dan moet je een grote stevige hebben. de mijne mag maar 35 kilo hebben (licht gebouwd, lange rug). toen most hij lachen... dus ik vertel wat mijn DA en therapeut hebben gezegd, en toen was ie stil haha!! maar goed, die man is geen type die luistert ofzo, hij rijdt ook met zijn wagen (met een haf of twee shetten) 25 kilometer in draf en galop (ja voor de wagen ja, een grote recreatiewagen die helemaal niet voor shetten bedoeld is). hij wil mij steeds helpen met Flicka voor de wagen beleren, en dan mag ik zijn dresseerkar (bedoeld voor minimaal een flinke C-pony) wel gebruiken... nou mij niet gezien. hij hangt bokkebitjes ondersteboven in de mond, en toen ik er wat van zei zegt ie: oh ja, ik dacht ook al wat zitten die kinkettingen raar. nou dan weet je ook wel genoeg. hij komt echt niet aan mijn paarden!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:54

Brr dan kom ik je wel een keer helpen. Jeetje wat een vent zeg

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:52

paardpony schreef:
Een vorse shet van boven de 1m moet het even kunnen..
Ligt iid aan wat voor shet jah Knipoog

Ik kan je toch melden dat Evelien (boven de 1 mtr en fors gebouwd) toch echt geen 65 kilo aan kan, hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:27

karoliena schreef:
Brr dan kom ik je wel een keer helpen. Jeetje wat een vent zeg

nou het kan nog erger, hij heeft zelf altijd gesprongen toen hij nog grote paarden had, ik had mijn paardje toen net. ik heb gehoord dat hij ooit een paard heeft doodgereden, door die 25 km enkel te galopperen. of dat waar is weet ik niet, maar ik ken hem goed genoeg om het te geloven. hij had op een gegeven moment ook een driejarig shetje, en die moest het mennen nog leren. toen heeft hij die met een oudere in het tuig gezet, en is gelijk het Westerveldse bos in gegaan. (dat is zéker 10 km, heen en terug, en hij kwam mog bij ons langs, dus alles bij elkaar toch zéker 15 km.)
hij kwam bij ons langs, in draf, en toen stopte hij even. beide pony's, maar vooral die jongste, stonden gewoon helemaal te pompen, helemaal buiten adem, en in het zweet. toen was ik echt pissig. ik heb er wat van gezegd, en ook van de bokkebitjes, en van het feit dat ze geen broek aanhadden bij zo'n zware ongeremde wagen.
hij wou me eerst per sé helpen met het springen met mijn paard, maar ik wil hem er niet ophebben, en nu zit hij steeds te zeuren of hij mijn pony in het tuig mag beleren. nou nooit van zijn leven!!! hij had ook MIJN minipaard aan een handelaar laten zien die bij hem een pony kwam kopen. dat vertelde hij. de handelaar had gezegd mij pony zó mee te willen nemen. daarop had de buurman gezegd dat hij het wel zou overleggen met mij. nou wát een onzin! mijn pony is helemaal niet te koop, en zéker niet aan zulke idioten! de buurman wil haar ook steeds kopen...
maar goed, leuk als je een keer wilt komen helpen! ik ga rondkijken voor zo'n tweewielige sulky, lijkt me wel mooi staan, en ze zijn lekker licht en soepel. jij hebt toch ook zo'n wagentje? misschien komt er later wel een vierwielig karretje, maar nu nog even niet.
er is ook nog een andere buurman trouwens, daar had ik mijn eerste vz pony (een shet vosje, waar ik toen nog op reed, hihi!). hij heeft ook hackneys, twee hengsten op dit moment, waar ze ook concours mee rijden. hij weet er echt veel van, en wil me er ook wel mee helpen. ik wil het nl meteen goed doen, en niet teveel zelf aanmodderen. maar het lijkt me echt tof als je een keer wilt komen helpen, leer ik weer een hoop van, net als op de keuring! ik zal eens kijken of ik op korte termijn ergens een karretje vandaan kan halen, of heb jij daar nog een adresje voor? het liefst heb ik een nieuwe, ze zijn iets van 300 Euro toch?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:37

Ja zo rond die prijs inderdaad, leuke dingen om mee te mennen hoor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:10

heb je toevallig adresjes? dan kijk ik eens even rond... tenminste, ik denk dat ze over een poosje wel klaar is om af en toe voor zo'n licht karretje te lopen. in het begin zit er toch nog niemand op, en ik doe altijd rustig aan. ik denk dat zo'n karretje nog lichter is om te trekken dan de sleep die ze nu af en toe trekt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:46

Poeh ik hem via een fokker gekocht, in capelle zit ook een winkel die ze verkoopt maar hoe die heet of wat dan ook heb ik geen idee van

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:51

Ik lees net weer ter bevestiging het volgende.

Voor het belang van de gezondheid van eht paard is het belangrijk dat pony rassen niet meer dan 20 % van hun eigen gewicht dragen. Dit om te zorgen dat ze in goede gezondheid blijven.

Dit is wederom gezegd door een dierenarts