De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:37

mijn paarden staan vanaf 17 februari op vlas, vandaag heb ik pas voor het eerst wat extra vlas eroverheen gestrooid, de koek hoeft er nog niet uit, is nog niet genoeg verzadigd, ik ben er echt blij mee

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:11

rieja, ik heb ook net een baal stro gekocht om te knabbelen. ik wordt helemaal flauw van die bende in de stal

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:16

Die van mij staat vanaf afgelopen zaterdag op vlas.. ik moet er nog even aan wennen. Er wordt in princiepe gemest bij ons maar ik loop nog regelmatig zelf ook wat drollen te rapen. Vanmiddag kwam ik aan en dacht ik even van OEI..
maar toen ik de buitenrand weer een beetje bovenop had gegooit zag het er al weer een stuk vriendelijker uit.
Bij ons wordt dus elke dag drollen gewipt en 1 x per week bijgegooit. Door het slechte weer staan ze nu ook nog is de hele dag binnen dus ik denk dat dat straks ook wel weer beter gaat worden. Op zich lijkt het me fijn spul.. maar het oog moet nog even wennen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:49

Pellie schreef:
gam krijgt momenteel kleefkruid kruiden, dit is een natuurlijke sand clear en er komt erg veel vlas met zijn mest mee naar buiten. ik moet maar stoppen met de ecolit geloof ik.

ik heb vandaag mn kleefkruid al binnen! eergister besteld, ze zijn echt vlot

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:21

Die van mij staan ook op vlas, wel erg fijn (en goedkoop!) spul, maar ik vond het wel een beetje raar in het begin dat er zo vies uit kwam te zien

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:21

wauw phannie da's zeker vlot! ben benieuwd hoe het bij jouw paardje werkt!

ik heb de leverancier van ecobodem gevraagd of ze de overgebleven balen terug wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:26

Pellie schreef:
wauw phannie da's zeker vlot! ben benieuwd hoe het bij jouw paardje werkt!

ik heb de leverancier van ecobodem gevraagd of ze de overgebleven balen terug wil nemen.

er lijkt vlas in de mest te zitten, maar ik vind het zo moeilijk oordelen of het vlas is of hooi.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:28

toen ik wat teveel schepjes gaf kon ik duidelijk zien dat het vlas was gewoon de hele snippertjes zaten in zijn mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:49

ik moest maar ns een microscoop aanschaffen hahaha

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:26

Die van mij doet het er prima op, laat het mooi liggen, maar die van mijn vriendin ploegt het zijn hele stal door en staat dan in het vervolg op de rubbermatten.. Op deze manier krijgt het ook niet de kans om een compacte laag te vormen..Iemand hiervoor nog tips..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:28

geen idee, ander strooisel nemen? ik ga ook weer van de vlas af, het is een bende omdat er teveel in gerommeld wordt.
gelukkig willen ze de overgebleven balen terugnemen!!

phannie, zie je ze al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:43

Pellie schreef:
geen idee, ander strooisel nemen? ik ga ook weer van de vlas af, het is een bende omdat er teveel in gerommeld wordt.
gelukkig willen ze de overgebleven balen terugnemen!!

phannie, zie je ze al?

haha, ik vind t nog steeds moeilijk oordelen wat nou vlas en wat nou hooi is, t lijkt precies op elkaar in die keutels ik geef het gewoon en vertrouw er maar op dat wat er aan vlas naar binnen gaat er dan ook weer uitkomt.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:14

Zorg dat je genoeg hooi heb liggen of een plak stro. Ik heb nu 4 paarden en 2 pony's op vlas staan. 2 zijn erg zindelijk en hebben een pies en een poepplek. 1 loopt alles naar achter en 1 is maar op 1 plek aan het graven. De pony's hebben een laag vlas en daarboven op een paar plakjes stro.
Als ik mest zie liggen dan haal ik het er meteen uit. Ze krijgen hier in de paddock de hele dag door hooi en op stal ligt er ook genoeg hooi. 1 merrie krijgt i.pl.v. hooi stro op stal. Zij is heel snel bevangen en kan niet veel eiwitten verdragen.

Zorg dat je in het begin een dikke laag kweekt. Als het nat is, dan haal ik niet al het natte eruit. 1 x per week gaat er een baal in en in het begin was de stal wat viezer. Nu is er op de bodem een koek gevormt. Nu haal ik wel de natte plekken eruit. De stallen zien er nu goed uit. Het duurt wel even voordat het goed werkt en dat je een goede ondergrond heb.
Doe je er te weinig in, dan blijft het moeilijk om een laag te kweken.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:48

MirandaB schreef:
/...maar die van mijn vriendin ploegt het zijn hele stal door en staat dan in het vervolg op de rubbermatten.. Op deze manier krijgt het ook niet de kans om een compacte laag te vormen..Iemand hiervoor nog tips..

Er ligt te weinig vlas in de box als het paard het allemaal naar de rand van de box kan lopen. Begin met een laag van minimaal 20 centimeter dik, overal in de box.

Mocht het paard van je vriendin met zijn hoeven alles naar achteren scheppen, dan is er geen strooisel dat dit voorkomen kan.
Rubbermatten zijn dan ook best comfi

[naam verwijderd] is ook zo'n varken die zich niet gedragen kan op een nette boxbodem. Die heeft dus het voorste stuk van de box alleen rubber liggen, en achterin een laagje ouder vlas van [naam verwijderd]'s box. Klinkt sneu, maar hij doet het zelf

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:18

zo ik ben weer compleet over op rapsodie. vanmorgen nog wat laatste zeiknatte plakken uit het bedje gevist, van voornamelijk vlas.

phannie, jazeker wel hoor

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:46

Er ligt een behoorlijke laag hoor.. Maar achterin lag er dan ook een rand van een cm of 40 a 45 hoog. Inmiddels ligt het er nu 1.5 week in en het lijkt erop dat het zich wat meer begint te vormen. Zijn bovenlaag is nog wel iets los maar hij loopt het nu niet meer tot het rubber kaal.. En 2 x per dag iets recht trekken heeft toch zijn resultaat gegeven
Sandor doet het er nog steeds keurig op.. Maar moet wel zeggen dat 2 a 3 x per dag de drollen worden weggehaald.
Paarden waar dat niet wordt gedaan staan er voor mijn gevoel een stuk minder florisant bij..

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:14

Bij ons op stal gebruiken we nu al een paar jaar vlas.. bevalt echt super
Elke dag wip ik de drollen eruit en trek ik het weer mooi recht.
2x per week krijgen we een nieuw pak en 1 tot 2x per week haal ik de natte plasplekken eruit.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:02

het is inderdaad erg fijn spul, op de manege werken we er ook mee met een aantal paarden! kriebelt alleen aan je voeten als je er een nieuw pak in gooit:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:07

niceboy16 schreef:
het is inderdaad erg fijn spul, op de manege werken we er ook mee met een aantal paarden! kriebelt alleen aan je voeten als je er een nieuw pak in gooit:D

loop jij met dit weer op blote voeten in je stal dan?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:11

Mijn paard staat in een wei met schuilstal en daar heb ik ook vlas in liggen. Bevalt erg goed! Uitmesten is alleen in het begin even lastig omdat je teveel vlas met de mest mee schept, maar na een paar dagen is dat over. Ik vind het super spul!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:27

Djilan schreef:
Mijn paard staat in een wei met schuilstal en daar heb ik ook vlas in liggen. Bevalt erg goed! Uitmesten is alleen in het begin even lastig omdat je teveel vlas met de mest mee schept, maar na een paar dagen is dat over. Ik vind het super spul!

daar zijn speciale vorken voor, met veel tanden, dan kun je de drollen eruit zeven, te koop bij Welkoop

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:29

Ja duh, die gebruik ik ook natuurlijk! Maar als het vlas net nieuw is moet je nogal flink schudden voor het vlas er tussendoor valt. Ook is het opscheppen op de vlasriek dan nog niet zo makkelijk. Je schuift het eerder naar voren dan op de riek. Als het vlas eenmaal wat vochtig is schuif je zo de mestballen eruit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:00

Djilan schreef:
Ja duh, die gebruik ik ook natuurlijk! Maar als het vlas net nieuw is moet je nogal flink schudden voor het vlas er tussendoor valt. Ook is het opscheppen op de vlasriek dan nog niet zo makkelijk. Je schuift het eerder naar voren dan op de riek. Als het vlas eenmaal wat vochtig is schuif je zo de mestballen eruit.

je had het over mest scheppen, vandaar mijn reactie

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:07

Ah dan snap ik je reactie idd, maar met zo'n vork schep je ook

JessiiCaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:25

PhiaBink schreef:
Ik ga ook over naar vlas. Ik heb zitten rekenen dat het heel wat scheelt per maand.
Elke maand wordt bij mij de mestput geleegd. Dat is 59.50 per keer x11 = 654.50 alleen voor het afvoeren. Met vlas moet de put misschien 1 of 2 x per jaar geleegd worden. Dat wordt per keer 85 euro. 654.50 - 170 = 484.50 bespaart op jaar basis.

2 grote balen stro a 45 euro = 90 per maand
16 balen vlas a 4.95 = 79.20 per maand

verschil 10.80 x 12 = 129.60 bespaart per jaar
Afvoer mest 484.50 bespaart per jaar

Ongeveer bespaart op jaar basis 4 stallen 614.10

Met al die bezuinigingen moet je op de kleintjes gaan letten.

ik weet dat dit wel heel heel erg laat gereageerd is
maar dan mag ik de baas van de pensionstalling dit wel even laten lezen haha gaat hij ook meteen over op dat spul denk ik haha