Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pellie schreef:gam krijgt momenteel kleefkruid kruiden, dit is een natuurlijke sand clear en er komt erg veel vlas met zijn mest mee naar buiten. ik moet maar stoppen met de ecolit geloof ik.
Pellie schreef:wauw phannie da's zeker vlot! ben benieuwd hoe het bij jouw paardje werkt!
ik heb de leverancier van ecobodem gevraagd of ze de overgebleven balen terug wil nemen.
Pellie schreef:geen idee, ander strooisel nemen? ik ga ook weer van de vlas af, het is een bende omdat er teveel in gerommeld wordt.
gelukkig willen ze de overgebleven balen terugnemen!!
phannie, zie je ze al?
MirandaB schreef:/...maar die van mijn vriendin ploegt het zijn hele stal door en staat dan in het vervolg op de rubbermatten.. Op deze manier krijgt het ook niet de kans om een compacte laag te vormen..Iemand hiervoor nog tips..
niceboy16 schreef:het is inderdaad erg fijn spul, op de manege werken we er ook mee met een aantal paarden! kriebelt alleen aan je voeten als je er een nieuw pak in gooit:D
Djilan schreef:Mijn paard staat in een wei met schuilstal en daar heb ik ook vlas in liggen. Bevalt erg goed! Uitmesten is alleen in het begin even lastig omdat je teveel vlas met de mest mee schept, maar na een paar dagen is dat over. Ik vind het super spul!
Djilan schreef:Ja duh, die gebruik ik ook natuurlijk!Maar als het vlas net nieuw is moet je nogal flink schudden voor het vlas er tussendoor valt. Ook is het opscheppen op de vlasriek dan nog niet zo makkelijk. Je schuift het eerder naar voren dan op de riek. Als het vlas eenmaal wat vochtig is schuif je zo de mestballen eruit.
PhiaBink schreef:Ik ga ook over naar vlas. Ik heb zitten rekenen dat het heel wat scheelt per maand.
Elke maand wordt bij mij de mestput geleegd. Dat is 59.50 per keer x11 = 654.50 alleen voor het afvoeren. Met vlas moet de put misschien 1 of 2 x per jaar geleegd worden. Dat wordt per keer 85 euro. 654.50 - 170 = 484.50 bespaart op jaar basis.
2 grote balen stro a 45 euro = 90 per maand
16 balen vlas a 4.95 = 79.20 per maand
verschil 10.80 x 12 = 129.60 bespaart per jaar
Afvoer mest 484.50 bespaart per jaar
Ongeveer bespaart op jaar basis 4 stallen 614.10
Met al die bezuinigingen moet je op de kleintjes gaan letten.