Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:15

Cioccolato schreef:
Je hebt er absoluut bloederige, scherpe tussen zitten. Maar een heel stuk is ook management.
Net als andere rassen

En sommige worden ook bloed op bloed op bloed gefokt natuurlijk... kijk naar Jazz nakomelingen

Maar ik héb net een bloederige, scherpe vlugge. En die is verder doodbraaf en super verkeersmak.

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:17

Ja net wat je dus braaf noemt. Denk een groot deel mensen niet. En jij wel.

Vind het ook zo'n lastige vraag: is die braaf?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:20

Ja ik ook

Ik kreeg bij de verkoop die vraag echt continue. Wij vinden haar top braaf, kind van 10 reed er zo op weg, met en zonder zadel. Maar een volwassen man gaf zoveel been dat hij er zowat mee op de loop ging. Zo zie je maar weer.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:27

Cioccolato schreef:
Je hebt er absoluut bloederige, scherpe tussen zitten. Maar een heel stuk is ook management.
Net als andere rassen

En sommige worden ook bloed op bloed op bloed gefokt natuurlijk... kijk naar Jazz nakomelingen

En hoe je zelf als ruiter omgaat met situaties. Hier werd op stal driekwart jaar gebouwd aan een binnenbak met stallen, letterlijk naast de buitenbaan (zat hooguit 5 meter berm tussen). Ik heb mijn Gribaldi die echt wel wakker was gewoon kunnen trainen terwijl de kraan de dakpanelen aan het hijsen was. Er waren stalgenoten die dus echt al die tijd stonden te longeren omdat ze niet durfden te rijden met veel makkelijkere beesten. Het is soms ook waar je je zelf wel/niet druk om maakt en wat je overbrengt op je paard.

Hier overigens ook jazzjes die overal langs zijn te sturen. Ook een bloedhete Toto merrie, en die heeft werkelijk waar thuis of op op vreemd terrein nog nooit ergens naar gegluurd. Daar zou je bijna een test op uitvoeren om te kijken of het wel echt een Toto is :P

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:29

Ach c_alsemgeest was op papier ook al vijf keer verongelukt. Is in dit topic wel het mooiste voorbeeld van niet op de afstamming afgaan. En spring- of dressuurgefokt is wat mij betreft ook achterhaald met de hengsten die de laatste jaren zijn goedgekeurd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:35

Gooi er ook eens 6 kilo biks in, uurtje paddock per dag. Dan heb je wss ook een ander paard..

De andere kant; zonder wat karakter komt een paard de gp niet in.
Maar willen we allemaal zo'n dier kopen? /fokken..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:47

_Tarzan schreef:
Ik kreeg van die handelaar die ik hier noemde heel fijn een filmpje met alle 3 de gangen en een filmpje van buitenrijden met verkeer. Dat vond ikzelf heel fijn. Meer hoeft voor mij ook niet en zie je wel als je daar bent inderdaad.

Maargoed ik ben voorlopig niet meer op zoek, vind het alleen leuk om mee te lezen hier.

Hoezo is jouw zoektocht zo plots ten einde dan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:57

Cioccolato schreef:
Gooi er ook eens 6 kilo biks in, uurtje paddock per dag. Dan heb je wss ook een ander paard..

De andere kant; zonder wat karakter komt een paard de gp niet in.
Maar willen we allemaal zo'n dier kopen? /fokken..

99% rijd niet op dat niveau en gaat dat ook nooit rijden. Maar ja, daar zit wel het geld, dus wat dat betreft logisch dat dat wordt gefokt. Al ben ik ervan overtuigd dat een braaf karakter (zoals ik braaf beschrijf dan) ook gewoon dat niveau aan zou kunnen. Braaf betekent wat mij betreft niet dat ze niet heet kunnen zijn. Wel dat ze hanteerbaar zijn en blijven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:02

Heb op verschillende stallen gereden vroeger en van de hedendaagse hengsten niet veel kennis qua karakter. Maar toch zie je vaak bepaalde karakters terug die er toen ook in zaten en nu wat verder in de lijn. Heb op een springstal een hele gevoelige heartbreaker gereden, stalruiter kon er niks mee, die reed hem alleen in het weekend op concours :+ Hera heeft ook heartbreaker in de lijn zitten en toen laatst iemand dat zei dacht oh ja verrek dat kleine spring ding dat was net zo _O- Hera, kan prima springen maar ze blokkeert kennelijk zodra het hoger is dan een meter. Bij een prof springruiter ging dat mis, kan me voorstellen dat als je bij zo’n 1 er druk op zet het soms niet meer wil. Dat was ook bij die kleine springvlo, zat er druk op ging ie op de plek galopperen en verder niks. Op concours was ie zo met alles bezig dat ie alles won in plaats van zich druk maken om wat de ruiter wilde.

Beiden bomproof als het gaat om machines of gekke situaties. Maar iets kleins _O- dat kan ineens heel raar zijn en dan moet je durven zeggen, kom maar, niks aan de hand.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:28

Sky_As schreef:
Pallatin schreef:
@Cissy, ik snap m ook niet zo eigenlijk, wat wil je dan zien op zo’n filmpje? En met welk doel? Had je ook telefonisch contact gehad met de verkoper? Ik zou als verkoper niet het risico willen lopen dat m’n paard op ijzers uitglijdt omdat een potentiële koper dat m op t harde wil zien.

Nou, als wij bij een paard gaan kijken wil ik ze ook een stukje op het harde zien draven hoor.... Dat zegt namelijk al heel veel of ze de klinische keuring door gaan komen.

Zeker in deze tijd waarbij afkeur vaak kosten koper is. Hoeft echt niks geks te zijn hoor. Gewoon aan de hand een lang stukje rechtuit draven. Dat je als verkoper niet op een harde volte wilt laten lopen zonder dierenarts in de buurt nog tot daar aan toe, maar een stukje op het harde draven (maar dat hoeft voor mij niet op film, dat zie ik graag in het echt).

Ja maar dat snap ik helemaal, maar dan ben je daar voor een bezichtiging en zie je het dier en de eigenaar in het echt. Maar een filmpje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:43

Hmja ik reed voor mijn werk dus dat zal dan wel een rol gespeeld hebben. Afstamming maakt zeker uit, niet altijd. Maar ga maar eens een tijdje op een handelstal werken waar dan veel paarden met bepaalde afstamming voorbij komen.
Die komen vaak niet voor niks in de handel..

Ik kan er prima mee omgaan, maar ik heb er geen zin meer in. Daarom zou ik zelf geen KWPNer meer kopen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:53

Ik ook niet. Want ik heb ook nog eens geen bak en " moet " / wil ook lekker in t bos kunnen rijden of eens een dagje over kunnen slaan.

M'n eigen gefokte paard bleek daar niet geschikt voor te zijn :+ . Pp de boerderij geboren, niets anders als machines gezien jarenlang... heb het 7 jaar geprobeerd , maar na een ongeluk ( wat echt n suf ongeluk was hoor , had me met elk paard kunnen gebeuren) heb ik haar verkocht.

En halleluja , wat een opluchting dat ik nu zo'n makkelijk paard heb. T is geen dooie , maar gewoon veel minder heftig

Waarmee ik wilde zeggen, dat ik ook niet meer op zoek wilde naar een paard. Hoe reageert een " vreemd " paard op het minder werken in de bak ( maar wel veel buiten zijn).
Ik was al vaak en hard genoeg gecrasht om dat niet meer uit te willen proberen

Gelukkig kwam er door omstandigheden een geweldig paard op m'n pad , die ik ook al " kende" . Was zelfs mee , haar kijken en kopen toendertijd.

Mijn man heeft haar meteen gekocht , zodat ik " ook eens een normaal paard zou hebben" :')

Mijn eerste paard was echt heel raar in z'n kop en kon erg eng doen. Maar hij was erg consequent in z'n gedrag en doodeerlijk. Voor mij het meest betrouwbare paard wat er was. Anderen verklaarden me voor gek.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:23

Cioccolato schreef:
Ja net wat je dus braaf noemt. Denk een groot deel mensen niet. En jij wel.

Vind het ook zo'n lastige vraag: is die braaf?

Snap ik helemaal. Mijn merrie is heeeel braaf maar super heet. Ze zal nooit bokken, steigeren of er vandoor gaan. Denk toch dat de gemiddelde ruiter er veel problemen mee zal hebben. Denk ook dat de gemiddelde ‘consument’ zijn kwaliteiten overschat.

Ik heb haar net verkocht maar wel selectief geweest in wie langs kon komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:40

denisesilver schreef:
Ach c_alsemgeest was op papier ook al vijf keer verongelukt. Is in dit topic wel het mooiste voorbeeld van niet op de afstamming afgaan. En spring- of dressuurgefokt is wat mij betreft ook achterhaald met de hengsten die de laatste jaren zijn goedgekeurd.

Klopt :')

Maar eerlijk zou ik bv met fokkerij dan weer niet voor die lijnen kiezen. Dan is het een groter risico dat je wel een te hete of te rillirige fokt.
De paarden die ik koop zijn altijd ergens tussen de 3 en de 10, en dan kan ik wel een inschatting maken of ik er wat mee kan. Dan kijk ik inderdaad naar het individuele paard en niet naar de lijnen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:45

Ik denk dat er hier twee dingen waarheid zijn; aan de afstamming kan een inschatting gemaakt worden en een afstamming zegt niet alles.

Ik zal nooit meer op een Jazz klimmen, maar het kan zomaar zijn dat ik er een tegen het lijf loop die perfect bij me past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:59

denisesilver schreef:
Ik denk dat er hier twee dingen waarheid zijn; aan de afstamming kan een inschatting gemaakt worden en een afstamming zegt niet alles.

Ik zal nooit meer op een Jazz klimmen, maar het kan zomaar zijn dat ik er een tegen het lijf loop die perfect bij me past.

En dan laat je nog buiten beschouwing of het paard het voor jou wil doen, of juist niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:03

Ik heb persoonlijk onder het zadel geen moeite om mezelf aan te passen aan het paard. Op de grond des te meer. Dat is wel een redelijk groot probleem, omdat je daar pas gaande weg achter komt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:07

Ik heb destijds de 6 jarige Jazz van mijn moeder overgenomen toen ik 12 jaar oud was. Mijn moeder lag er vrijwel elke wedstrijd naast (M1) en ik kon er wel prima mee uit de voeten. Uiteindelijk heb ik er ZZL en junioren mee gereden. Super fijn en braaf paard. Wat kijkerig en daarin vlug, maar super eerlijk.

Ik ben geen held, nooit geweest ook. We moesten echt wel even moeten wennen aan elkaar, maar uiteindelijk voelde ik me altijd super safe op hem.

Eigenlijk zoek ik er weer zo eentje. Wel wat scherper, maar goed te remmen en niet bokken/steigeren/staken. Ik wil er niet af vallen, maar paard moet ook echt niet flegmatiek zijn. Hoe ze aan de hand zijn maakt me dan weer niet zoveel uit. Braaf onder het zadel vind ik belangrijker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:21

mavantos schreef:
Hoe ze aan de hand zijn maakt me dan weer niet zoveel uit. Braaf onder het zadel vind ik belangrijker.

Ik kan al 2 jaar niets meer met een paard ivm een zware nekblessure door een aan de hand niet opgevoed paard van een ander. Dan praat je wel anders.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:28

Benzz schreef:
mavantos schreef:
Hoe ze aan de hand zijn maakt me dan weer niet zoveel uit. Braaf onder het zadel vind ik belangrijker.

Ik kan al 2 jaar niets meer met een paard ivm een zware nekblessure door een aan de hand niet opgevoed paard van een ander. Dan praat je wel anders.

Vervelend zeg! Beterschap.

Ik ben aan de hand best handig al zeg ik het zelf en heb ook jonge hengsten gehad (en een tijdje als groom gewerkt als bijbaantje). Dus dat opvoeden aan de hand komt wel goed :j

Onder het zadel ben ik dan weer niet de grootste held. Ik ga er altijd wel op en heb ook wel drie van mezelf zadelmak gemaakt, maar kan soms een beetje de overtuigingskracht missen als ze wat spannend aanvoelen. Ben meer van het niks doen, meeliften en afvloeien, dan er een keer meer druk op zetten in zo'n situatie. Daar moeten ze dan geen misbruik van maken :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:32

Dat herken ik, ben zelf ook meer van de hete donders die je niet met druk moet rijden. Al heb ik alles gereden toen ik nog fulltime in de paarden zat.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:36

Het verbaas mij wel vaak hoe nonchalant mensen kunt doen rond paarden. Ik zie zo vaak op stal dat iemand dan iets te dicht bij rijdt als jij aan het wandelen ben, of dondert door de gang terwijl jij iets staat te doen. Ik ben er altijd heel strict me. Paarden kunnen altijd gek doen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:37

Braaf is idd lastig. Eerste paard waar ik was wezen kijken, stond in de eerste 6 seconden al op de achterbenen en werd na een half uur wat rustiger. Eigenaar was verbaasd dat ik er niet opging.. “want hij is nu toch braaf?!” Ja, na een half uur rijden, wordt die rustiger ja :Y)
Beiden een beetje een andere definitie van braaf dus.

Nu heb ik een vosmerrie van Jazz ~~}>
Maar echt zo’n ontzettend braaf, lief dier. Zet haar aan het werk en niks aan de hand. Anders durft ze te kijken, maar meer dan een stap opzij, is het niet _/-\o_

Dus van afstamming schrik ik niet meer :))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:52

Ik heb een aantal jaar geleden mijn droompaard laten staan, omdat ie niet braaf was in de hand.
Hij kwam giga hoog en maaide. En liet zich niet simpel corrigeren.

Ik durfde hem niet op een pensionstal te zetten bij de pensioneigenaar van in de 70. En een andere passende stal was ook niet voorhanden.

Heb nog geprobeerd of hij bij de eigenaar wat langer in pension kon blijven. Maar helaas, de boel was verkocht en paard moest echt weg.

Mijn vriend en ik hebben er stevig van gebaald. En zou hij nu te koop komen, dan gaan we gegarandeerd kijken :D .

Ik hoop binnenkort groen licht te krijgen van de dierenarts om mijn 4 jarige Zadelmak te laten maken.
Tot nu toe ben ik er van overtuigd dat er drakenbloed in zit. :=
Afbeelding

Ik heb nog goede hoop dat ze me aangenaam weet te verassen. Ik weet wel dat ik een beetje klaar begin te raken met dat eindeloze grondwerk en gelongeer.

Ik houd van hete paarden, mits eerlijk. Een trapzak past me niet. Kost me echt teveel energie. :D
Omdat mijn 4 jarige echt niet lopen wou, is het nú onderdeel van de training om heel resoluut te zijn op “actie/ reactie “.
Als ze goed gereageerd heeft door netjes te vertrekken op verzoek, krijgt ze direct een beloning.

Dit lijkt nog het beste te werken tot nu toe :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:42

Over het filmpje: voordat ik 4 uur in de auto ga zitten a 2,- per liter benzine in een auto die 1 op 10 rijdt en ik zeker een halve dag tijd kwijt ben, wil ik graag weten hoe het paard op het harde loopt.
Is dat teveel gevraagd?

Dat is ook het enige filmpje dat ik vroeg, verder niks. Ze stuurde me zelf 5 filmpjes van rijden in de bak waar ik niet om had gevraagd.
Dat rijden zie ik wel als ik kom kijken. Ze reed als een krant overigens.