Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:59

Nogmaals... NIET mijn paard. Dus eigenaar bepaald. En die is bezig met zadels, singels etc. En ja dan ga ik op onderzoek uit om dan wel het beste voor hem te kopen. Want eigenaar, ontzettend lieve man, maar die denkt dat een zadel op al zijn 8 paarden past.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:02

Ja als je zelf je paarden van jongs af aan aan huis hebt is het natuurlijk heel makkelijk er zulke basis dingen in te hebben. Reus heb ik vanaf de dag dat hij geboren is ze voetjes op getild. En ook kleine Tin Tin van 7 maanden kan ik gewoon los in de paddock ze voetjes optillen en uitkrabben.

Maar als je je paard als 2/3 jarige koopt of hij komt net terug uit de opfok waar misschien niets met hem gedaan is dan kan dat een hele uitdaging zijn weet ik helaas uit ervaring.

Reus heeft vandaag weer even grondwerk gedaan met hoofdstel in en ff een klein rondje over eigen terrein. Ging weer geweldig. Maar zo als IngeK hier beschrijft hoe ze even opstapt dat hoef ik denk ik echt niet zo te doen....... dan heb ik echt een hond nodig die 112 kan bellen denk ik. Maar goed wie weet gaat het wel, we gaan er rustig naar toe werken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:15

Nja ik vind het lastig dat iedereen een eigen paard heeft en ik niet. Dus wordt er voor mijn gevoel heel makkelijk gepraat over dingen die voor mij niet makkelijk zijn. Neem nu de veearts. Paard heeft een rare plek op zijn neus en ik denk aan schimmel. Maar eigenaar wil liever geen veearts want kosten...

En dan ben ik zo'n gek die dan zegt: weetje ik betaal het zelf wel.

Ik doe écht wat ik kan binnen de grenzen. En dan is het niet leuk om dan te horen dat dingen bij de basis opvoeding horen alsof ik iets fout heb gedaan. Terwijl ik er weinig aan kon toen omdat ik toen helemaal dat paard niet had.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:34

Dat maakt een aantal dingen inderdaad wat lastiger, maar genoeg dingen zijn om en nabij hetzelfde. Zijn het niet gewoon wat jeugdwratjes op de neus? Krijgen veel jonkies en dat verdwijnt vanzelf weer.

Enne, dingen wat minder handig aanpakken hebben we allemaal gedaan voor we meer ervaren werden. Dat hoef je niet als dingen fout doen te zien. Pharon gaat toch naar een professional om ingereden te worden? Die zien vaak liever dat er vooraf zo min mogelijk met het paard gedaan is. Maar een fijne basis in de omgang wordt dan weer wel gewaardeerd. Heb je al met de eigenaar af kunnen spreken wanneer hij gaat?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:45

Libera schreef:
Vraag me eigenlijk wel af hoe jullie paarden oud genoeg zijn om te beleren maar nog geen voetjes kunnen geven… hoe worden ze bekapt dan? :?

Snap je het wel als een paard nog geen twee weken bij je op stal staat en je zelf die basis belangrijk vindt dus je daar begint? Hij is de tweede dag dat hij hier was bekapt, voor mijn hoefsmid was dat geen feestje. Paard was vrij braaf, maar vond het duidelijk nog erg moeilijk. Paard is als zadelmak verkocht, maar duidelijk omgang nog niet zo ver als ik ze wil hebben. Dus ja, hij is beleerd, had ik hem zelf verder op de grond opgeleid willen zien, ja. Ga ik daar dan zelf eerst de focus op leggen, ja. Gaat hij daarom nu niet meer onder het zadel, nee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:50

3heathcliff5 schreef:
Dat maakt een aantal dingen inderdaad wat lastiger, maar genoeg dingen zijn om en nabij hetzelfde. Zijn het niet gewoon wat jeugdwratjes op de neus? Krijgen veel jonkies en dat verdwijnt vanzelf weer.

Enne, dingen wat minder handig aanpakken hebben we allemaal gedaan voor we meer ervaren werden. Dat hoef je niet als dingen fout doen te zien. Pharon gaat toch naar een professional om ingereden te worden? Die zien vaak liever dat er vooraf zo min mogelijk met het paard gedaan is. Maar een fijne basis in de omgang wordt dan weer wel gewaardeerd. Heb je al met de eigenaar af kunnen spreken wanneer hij gaat?

Nee het is echt een kale plek met wat korstjes die groter wordt...

Ja hij gaat idd naar een professional! Mmm ja alleen ik vind het wel fijn om ook zelf hem dingen aan te leren, omdat we elkaar dan ook beter leren begrijpen. Dus het aanraken, peesbeschermers, hoofdstel in/uit, hoeven krabben etc.
Als hij terug is wil ik daarna vervolgens met iemand aan huis de eerste keren rijden (niet de eigenaar maar ook iemand die paarden inrijdt voor de lol wil ik vragen).

Nee is nog niet afgesproken. Als het aan mij ligt nog even niet... Als hij dan terugkomt en de rijbak is nog steeds drama is dat ook zonde.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:51

Sababber schreef:
Libera schreef:
Vraag me eigenlijk wel af hoe jullie paarden oud genoeg zijn om te beleren maar nog geen voetjes kunnen geven… hoe worden ze bekapt dan? :?

Snap je het wel als een paard nog geen twee weken bij je op stal staat en je zelf die basis belangrijk vindt dus je daar begint? Hij is de tweede dag dat hij hier was bekapt, voor mijn hoefsmid was dat geen feestje. Paard was vrij braaf, maar vond het duidelijk nog erg moeilijk. Paard is als zadelmak verkocht, maar duidelijk omgang nog niet zo ver als ik ze wil hebben. Dus ja, hij is beleerd, had ik hem zelf verder op de grond opgeleid willen zien, ja. Ga ik daar dan zelf eerst de focus op leggen, ja. Gaat hij daarom nu niet meer onder het zadel, nee.

Dit dus. Niet iedereen kan het paard vanaf veulen af aan opleiden door allerlei reden.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 19:59

Nee zeker niet, hoe oud of jong ze ook zijn, pas vanaf t moment dat je ze bij je op stalhebt staan, begint het nulpunt.
Bij de een vanaf de geboorte van t veulen en bij de ander later.
Daarom zijn ze ook niet Met elkaar te vergelijken, plus ontwikkelen ze allemaal anders.

Als t dan ook nog eens niet he eigen paard is, lijkt me er lastig, je doet wat je kunt idd zertab.

Ik heb het geluk dat ze bij mij geboren is, veulen abc dus kent.
Ben nu sinds een week of 2 met grondwerk bezig, heel kort, max 10 a 15 minuutjes, ik zie t meteen als t genoeg is.

Ze doet t eigenlijk heel goed, leert mega snel en is ook ondeugend, waardoor haar blikken boekdelen spreken.
Heerlijk dier is t <3

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:13

Ach, zoveel is ook afhankelijk van het karakter van het paard, en daarin zijn er gewoon geen 2 hetzelfde. Mijn merrie heb ik gekocht toen ze 2 weken zadelmak was en heb haar toen nog 3 weken bij de springruiter van wie ik haar gekocht heb laten staan om iets verder door te rijden voor ik haar opgehaald heb. Die kon niet vast staan op de poetsplaats, kon amper voetjes geven. Is dat omdat ze die basis niet heeft gekregen? Nee ik denk eerder omdat dat haar niet lag. Poetsplaats was voor haar een plek waar ze weg van wou en alles wat je daar deed was per definitie vervelend en in de contra. Ik ben dus gewoon begonnen met poetsen en zadelen in de box en als ik vaststaan en voetjes geven ging oefenen, was dat maar af en toe en dan na het rijden. Ik had geen zin meer in gevaarlijke toestanden nadat ik haar 5 keer van de 80km weg bij stal had moeten plukken. Uiteindelijk start je gewoon in een andere volgorde, maar dat komt heus goed hoor. Maar vaststaan op de poetsplaats en voetjes geven is nooit haar hobby geworden. Bij haar kon de DA ook amper in de buurt komen voor de inentingen. Heeft jaren geduurd voordat ik niet meer een vrije dag hoefde te nemen als er ingeënt moest worden. Gewoon een heel eenkennig type (en dat zit ook in de bloedlijn).

Mijn ruin die dit voorjaar zadelmak is gemaakt, geen idee of hij een veulen abc-tje heeft gehad, maar weet wel dat hij na afspenen tot zijn 4e in Drenthe in een opfok heeft gestaan waar ze niet in de hand kwamen. Had ook nog geen inentingen gehad. Maar voor het eerst inenten voor influenza, tetanus en Rhino, nou dat ging meteen al een heel stuk makkelijker als dat het nu nog bij mijn merrie van 17 gaat. Deze vind aandacht van iedereen alleen maar leuk, zelfs nog steeds ook van DA's ondanks dat er toch echt al een hoop echt vervelende handelingen door DA's zijn uitgevoerd na zijn ongeluk op de wei en operatie. Hij maalt nergens om. Is echt niet vanwege zijn opvoeding of basis die hem bij is gebracht, is gewoon zijn karakter. Mijn merrie waar ik veel meer opvoedingsuren en wenuren in heb gestoken, is noot zo gemakkelijk geworden als dat Owen vanaf het begin af aan is (ondanks dus 3,5 jaar vrijwel niet in handen geweest te zijn).

En als iets heel moeilijk gaat bij een paard, bv zoals bij mijn merrie het vaststaan en voetjes geven, wil dat niet zeggen dat je dan maar daarin moet blijven hangen met oefenen voor je andere zaken gaat oppakken. Als ik dat had gedaan had ik pas op mijn merrie kunnen rijden toen ze een jaar of 7 was.
Volgens mij is het juist belangrijk om dan te kijken wat het paard wel leuk vind, wat het wel makkelijk oppakt. Dat geeft ze vertrouwen en geeft ze plezier in het werken met een mens. Vooral niet alleen maar doorblijven hameren op datgene wat ze niet kunnen of waar ze een broertje dood aan hebben.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:55

Mee eens juist de afwisseling houd het voor je paard leuk om iets met je te doen. Als die voetjes moeilijk gaan maar je kan er met gemak een zadel opleggen dan is dat alleen maar fijn. Dat geeft jou paard ook meer vertrouwen in jou.
En iets wat heel slecht gaat sla ik gerust een paar dagen over vaak kan een beetje rust ook wonderen doen.

En iedere vorm van omgang met je paard zal hem verder helpen of dat nou de voetjes zijn of onder het zadel. Als dat vertrouwen er uit eindelijk is kan je alles makkelijker.

Ik vind het juist heel leuk te lezen waar iedereen staat en hoe anders onze paarden zijn en hoe anders we het allemaal aanpakken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:33

Ik probeer veel af te wisselen inderdaad. Dinsdag bijvoorbeeld alleen geknuffeld en geborsteld, gister ook en aan de longe gewerkt. Andere dagen alleen oefenen met hoofdstel in en uit.
En soms zelfs alleen een knuffel en met de andere paarden aan de slag. Zoals morgen bijvoorbeeld.

Waarschijnlijk volgend weekend pas weer aan de longe. Maar dat maakt niet uit, rustig aan en lekker veel verwerkingstijd geven :)

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:38

En zo als je hier ook leest, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Het belangrijkste is kijk en luister naar je paard.

Als ik ook kijk naar mijn jonkie, super ijverig en leergierig maar vind longeren super moeilijk en dan snel in de stress. Dus longeren doen we voorlopig niet meer. Nu vooral grondwerk en lange teugelen. En als longeren stress blijft opleveren ga ik ook inrijden zonder te longeren. Heb nu al mensen die me voor gek verklaren maar ik ken me paard en vertrouw hem. En wat heb ik eraan om hem perse aan de longe te willen als dat voor hem zo stressvol is. En verder is het echt een top paard zeker voor z'n leeftijd. Hij heeft nu al meer concentratie in het werk dan menig volwassen paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:40

Pharon is erg op mij gericht en is graag bij me. Dat uit zich ook tijdens het longeren door dus in een keer stil te staan en naar me toe te komen. Dat probeer ik er wel uit te krijgen zonder hem af te straffen. Longeren doen we ook alleen nog maar in stap. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:50

Baron kent vaststaan op poetsplaats, maar sinds kort wil hij niet vastgebonden staan. Tja hij moet het wel terug ok gaan vinden.

Voetjes geven was toen ik hem kocht in januari ook beetje een ramp, het kon maar niet langer dan 3 seconden. Was wel snel geleerd.
Maar de eerste bekapbeurt (toen nog door stalbaas), nee dat ging niet zonder slag of stoot, hij sprong bijna over de stalbaas heen zelfs. Knippen van de hoefwand dus wel gedaan maar het bijvijlen niet. Baron stond nat van het zweet achteraf.

Heb toen elke week even geoefend voetje vasthouden of tussen mijn benen gekneld zoals bij de smid, en uitkrabben en soms even vijl eroverheen.
Laatste bekapbeurt 7 weken terug stond hij zeer netjes en was ontzettend braaf. Was eerste keer met deze bekapper. Voorheen deed ik ze zelf op eigen tempo en met veel snoepjes tussendoor.

Dit was 7 weken terug.
Afbeelding

Verder is hij de clown van de wei :+
Gisteren stond hij ineens weer met hooi over z'n lijf aan de hooibak. :')
Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:42

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik met die van mij iig ook met de achtervoeten wel weer even aan de gang moet := op zich heeft ze een keurig ABC gekregen, toen ik dr kocht (met ruim 1 jaar) kon je dr voeten ook gewoon uitkrabben en stalhouder bekapt dr ook gewoon. Voorbenen kan ik nog steeds wel goed bij maar achterbenen vind ze wel echt lastiger. En na een diepe wond op dr been van de zomer vond ze dr achterbenen aanraken ook niet altijd even tof. Daarnaast is daaraan werken zeker in een groepsstal of in een groep in de wei niet heel makkelijk om (in mn eentje) te doen. Dus dat komt tzt op een gewone stal wel weer :o Ik ga er maar vanuit dat ze t niet helemaal vergeten is iig. En zo rillerig is ze echt niet, eerder vrij nuchter maar er zit wel karakter in.

Tegelijkertijd denk ik dat de bijna 2 jarige van een vriendin van mij (ze staan samen in de groep) zadelmak geboren is :') Tis echt dat die pas bijna 2 is maar denk dat als ik vandaag m'n been over dr rug gegooid had ze alles best had gevonden. Wat dat betreft is dat echt zo'n "oude ziel". Dat zie ik me bij die van mezelf echt nog niet doen straks :=

Verder vandaag onverwachts even naar stal geweest. Zit sowieso deze week weer wat beter in mn energie dus was fijn, weer even lekker geknuffeld <3 had echt even mn penny-momentje :')

Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:34

Wat een heerlijke knuffel foto

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:13

Vandaag met reus (met bit in maar touw aan het halster) gewandelt over eigen terrein. Hij was heel relaxt voor het eerste helemaal rond om zonder gesnurk gebok of geren!
Nu staat hij met singel om in de paddock.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:43

Hoe een paard wordt opgevoed hangt echt van de eigenaar af.

Zertab, ik wil je alleen meegeven dat het leren van dingen echt de verantwoordelijkheid is van de eigenaar. Dus maak goede keuzes mbt betalen van rekeningen of spullen (raad ik overigens af) of het aanleren van dingen. Maar snap heel goed dat je helemaal weg bent van het paard en daar veel voor over hebt.

Hier Fier Melyn van de wei (zijn broer ook) geplukt en trailer laden geoefend. Ik heb een nieuwe trailer waar ze schuin staan en van nieuwigheid stinkt deze nog enorm.
Zolang Fier aandacht en snoep krijgt is alles goed dus hij stond meteen! En meerdere keren dus heel trots! Mijn zus hielp even.
Afbeelding
Afbeelding

Zijn broer vond het spannender, die snapte niet dat hij nu schuin moest staan en begreep de vraag dus niet om dat te doen in de trailer. Maar uiteindelijk had die er ook snel vrede mee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:55

@StalMelyn: Ik ken deze man al sinds ik me kan herinneren en heb al eerder 10 jaar op een van zijn paarden gereden. De band tussen mij en de eigenaar ken je dus niet. Als ik spullen aanschaf is dat idd mijn keuze. Dierenarts rekening etc. heb je gelijk in, die zijn voor de eigenaar. Aan leren van dingen? Je doet net alsof ik zoveel dingen verkeerd doe :') Eigenaar is er bijna altijd bij, gezien hij 75 is. Dus er gebeurd nooit iets buiten zijn weten om.

Leuke foto's en mooie stappen worden er gezet! :D

Hier vandaag super blij! Paard nam in een keer het bit aan en hoofdstel was dus zo om! *\o/* *\o/* *\o/* Vertaald zich ook in dat hij later het halster ook eerst in zijn mond nam... :') Het ei.
Daarna heb ik zelf het zadel erop kunnen leggen, hij stond zelfs los (kon niet ver weg, terrein is volledig omheind). Zo fijn! Heb echt het gevoel dat hij me vertrouwd. En op de grond hebben we een klik dus ik hoop zo dat dat straks onder het zadel ook zo is :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:56

Vandaag heefr Baron de mest op de wei wat mogen slepen.
Ik doe dit nog niet via dubbele lijnen, maar dat wil ik tzt wel gaan doen op die manier.
Nu begeleid ik hem nog gewoon via een halstertouw.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:28

Zertab, ik zeg niet dat je iets verkeerd doet. Integendeel zelfs, eerder dat je teveel doet.
Dat jullie elkaar al zo lang kennen kan ik natuurlijk niet weten dus fijn dat het vertrouwen in de basis er is. Het komt ook allemaal wel goed.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:50

Zertab volgens mij bedoelt StalMelyn het niet zo als jij het opvat.
Maar ik ben het er mee eens dat het geen zin heeft elkaar hier commentaar te geven op waar iemand op dit moment is of hoe we ergens willen komen. We komen allemaal uit een andere situatie, wanneer je je paard zelf hebt gefokt en opgevoed dan is het zo veel makkelijker. Iedereen doet het op zijn eigen manier en daarbij heb jij nog een extra moeilijkheid met een eigenaar die niet dezelfde kijk heeft op de manier van beleren al jij.
Volgens mij ben jij super lekker bezig en maak je veel vorderingen dus maak je niet druk om wat iemand anders denkt of vindt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:55

StalMelyn schreef:
Zertab, ik zeg niet dat je iets verkeerd doet. Integendeel zelfs, eerder dat je teveel doet.
Dat jullie elkaar al zo lang kennen kan ik natuurlijk niet weten dus fijn dat het vertrouwen in de basis er is. Het komt ook allemaal wel goed.

En bedoel je dan te veel in de zin van, dat ze te veel doet voor de eigenaar.
Of dat ze te veel doet met het paard.
Want dit kan natuurlijk ook op 2 manieren worden opgevat. Al vermoed ik dat je de eerste bedoelt, dat ze eigenlijk te goed is en dingen doet die ze niet zou hoeven doen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:06

Jongens die man is 75... Met 8 paarden. Mag ik die man gewoon helpen? En ook omdat ik het leuk vind? Ja het paard stijgt in waarde. Maar ikzelf ga erop rijden en heb er dus profijt van. Er is gezegd dat hij niet verkocht wordt. Natuurlijk kan het altijd anders lopen maar dat zien we dan wel.

Maar ben het er wel mee eens dat er nu al twee pagina's veel kritiek is op mensen (niet alleen op mij), terwijl we juist van elkaar willen leren en willen aanmoedigen? Ik kan deze verhalen namelijk met niemand echt delen, thuis maakt het ze niet veel uit namelijk. En echte paarden vrienden heb ik niet veel. Zou het jammer vinden als ik dan hier ook niet die momenten kan delen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:26

Wat jammer dat je thuis of bij vrienden je verhaal niet echt kwijt kan.

Ik vind het juist leuk om ieders verhaal hier te lezen. Of dat nu negatieve ervaringen bevat of niet, je leert alleen maar uit die "oeps-momentjes".

Ik heb voorheen ook al wel eens dingen gekocht voor anderen hun paarden omdat ik ze reed. Alleen dierenarts of hoefsmid betaalde ik niet voor hun paarden.

Ohja dat van halster in de mond nemen herken ik ook wel bij Baron :+