Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:17

Sanet schreef:
Ik reed gister toevallig door Elspeet heen en kan me niet voorstellen hoe oliebol het moet zijn als je dieren hebt. Woon je daar zo mooi in de bossen :(

Ja dat geldt voor iedereen rondom de bossen, wij zitten ook mooi bij het DFW.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:54

Citaat:
Drenthe plaatste wolvenrasters van Groningen tot Maastricht. Maat is vol voor provinciebestuur.
In Drenthe is de afgelopen jaren voor 334 kilometer aan wolvenrasters geplaatst, dat is de afstand van de Grote Markt Groningen tot het Vrijthof in Maastricht.
DVHN 23.09.2023:

Toch hebben wolven tot en met juli dit jaar 859 schapen afgeslacht, 20 runderen en 6 paarden. Dit staat in een feitenoverzicht dat de provincie Drenthe heeft opgestuurd naar de Europese Commissie in Brussel. Het provinciebestuur dringt hiermee aan op verlaging van de beschermde status van de wolf. Het is niet duidelijk hoeveel van de door wolven gedode dieren achter een goedgekeurd raster verbleven.

Niet geschikt
Een flinke politieke meerderheid in Drenthe vindt de provincie niet geschikt als leefgebied voor de wolf. Weliswaar zijn hier veel natuurgebieden, maar die zijn versnipperd, waardoor de wolf snel in een landbouwgebied komt. De veelvuldige aanvallen leiden tot verdriet en boosheid onder veehouders en daarnaast tot angst onder de bevolking, stelt gedeputeerde Egbert van Dijk (BBB) vast.
Over de effectiviteit van die 334 kilometer aan wolvenrasters lopen de meningen nogal uiteen. Natuurbeschermers zeggen dat veehouders die rasters niet op de juiste wijze plaatsen, waardoor ze niet helpen. Boeren zeggen dat de rasters wolfwerend zijn, niet wolfproof. Geregeld blijkt dat wolven toch bij schapen kunnen komen hoewel het weiland is afgeschermd met een goedgekeurd raster.
Stijgende kosten
De provincie zegt voor ruim 1,3 miljoen euro aan subsidie voor deze rasters te hebben uitgekeerd, verdeeld over 269 aanvragen. Deze uitgaven vertonen een stijgende lijn, want ook het aantal wolven neemt toe. De provincie telt nu vijf volwassen wolven, een jaarling en twaalf welpen.
Het is volgens Van Dijk dringend noodzakelijk om de wolf beter te kunnen ‘beheren’, zoals dat heet. Dat kan zijn: wegjagen, nesten verstoren en in het uiterste geval afschieten. Hij waarschuwt dat het maatschappelijk draagvlak voor de wolf in Drenthe snel verdwijnt en dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen.>>

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:05

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:39

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:08

Ik kwam dit bericht tegen. 2 jarig jongetje gedood door wild dier. En dat vermiste jochie in Frankrijk houden ze ook rekening mee dat het door een wild dier gedood is.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6418085 ... nTk8SldQNE

Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn wel degelijk in groot gevaar blijkt wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:09

Popstra schreef:
Ik kwam dit bericht tegen. 2 jarig jongetje gedood door wild dier. En dat vermiste jochie in Frankrijk houden ze ook rekening mee dat het door een wild dier gedood is.

Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn wel degelijk in groot gevaar blijkt wel.

Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn altijd in groot gevaar.
Zonder het te bagatelliseren moeten we ook niet gaan overdrijven.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:14

Afgelopen nacht 1 schaap gedood binnen 'veilig' raster. (raster aangelegd door of op aanwijzen van, ik dacht wolf fencing).

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:38

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:38

De voorbeelden die nu aangehaald worden vind ik niet relevant. Het zijn geen Europese zaken. Canada en USA zijn -niet overal, I know- dunner bevolkt. Wolven zullen zich anders gedragen. Ik vind het geen goede vergelijking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:39

Kaja schreef:
Popstra schreef:

Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn altijd in groot gevaar.
Zonder het te bagatelliseren moeten we ook niet gaan overdrijven.

Goed juf

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:06

Radio 1
Komt nu onderwerp wolf

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:15

Weer een wolf minder in Belgisch Limburg.Doodgereden op de baan Houthalen-Helchteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:19

rien10 schreef:
De voorbeelden die nu aangehaald worden vind ik niet relevant. Het zijn geen Europese zaken. Canada en USA zijn -niet overal, I know- dunner bevolkt. Wolven zullen zich anders gedragen. Ik vind het geen goede vergelijking.

De eerste link is een reden onduidelijk geval. De 2e waren wolven die al bij mensen kwamen om de lokale afvalberg / dump plaats te bezoeken voor voedsel. En waar volgens omwonenden al mensen in elk geval het slachtoffer zelf gevolgd waren door wolven in de dagen ervoor. Gedragsveranderingen zoals geval 2 zie je ook hier in NL en west-europa terug.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:55

rien10 schreef:

Naja, als het zelfs daar al gebeurt, terwijl het hier nog dichter bevolkt is. Dan is de kans dat het hier ook gebeurt nog groter, lijkt mij?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:08

Skessa_ schreef:
Jessix schreef:
https://www.facebook.com/10000263168076 ... 2780490089
Filmpje van een man die een wolf tegen komt, Westerheide tussen Laren en Hilversum

Schuw hoor :roll:

Ik begin dit toch wel een ding te vinden. Wij mogen dus niets, niet verjagen, niet afschieten, helemaal niets. De "natuur" zoals we die willen herstellen (en tegelijkertijd ongeveer volledig vol willen bouwen) is dus geen natuur meer want de natuurlijke vijand van de wolf die binden we aan handen en voeten en vervolgens krijgen we de omgekeerde wereld, geen wolven die schuw zijn voor de mens maar mensen die schuw zijn voor de wolf omdat je je niet eens mag verdedigen.

En dan gaan we naar Brussel met tegengeluiden, maar waarom? Genoeg EU landen die gewoon beheren dus dan komt het niet mogen beheren hier toch niet vanuit Brussel? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd, dat kan heel goed namelijk :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:18

Sanet schreef:
rien10 schreef:

Naja, als het zelfs daar al gebeurt, terwijl het hier nog dichter bevolkt is. Dan is de kans dat het hier ook gebeurt nog groter, lijkt mij?

Ik snap je punt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 06:51

Ik heb tot nu toe gekeken naar de stappen van gewenning die Valerius Geist (bioloog en emeritus hoogleraar universiteit Calgary) heeft omschreven. In dit artikel wordt al eea genoemd:

https://dejacht.nl/actueel/artikelen/de ... t-of-niet/

daarin staat oa dat wolven mensen voor prooi aan kunnen gaan zien als ze er veel mee in aanraking komen.

Hier de 7 fasen van gewenning, van Valerius Geist:

Citaat:
De 7 fasen van gewenning
Wat Geist vaststelde, is dat wolven zich verre houden van mens en vee, zolang ze bejaagd worden en genoeg te vreten hebben. In zoverre klopt de bewering hierboven van Leo Linnartz over de voorkeur van de wolf voor wild, maar niet op grond van zijn culinaire smaak, maar op grond van zijn overlevingsinstinct.

Gewenning van de wolf aan de mens ziet Geist als het grote gevaar en hij onderscheidt daarbij zeven fasen. Dit was overigens oorspronkelijk niet zijn idee, maar van mensen die coyotes hadden bestudeerd in verband met aanvallen op kinderen in stedelijke omgeving. Deze studie wordt breed geaccepteerd in Amerika wat betreft de coyotes, maar velen hebben moeite eenzelfde theorie voor wolven te accepteren.

Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:
1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.
2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.
3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.
4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.
5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.
6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.
7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.

Sowieso is het hele artikel waaruit deze quote komt de moeite van het lezen waard want het is nog steeds actueel 2 jaar later: https://www.nojg.nl/wolven-conflictarm

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:23

Het is wel opvallend dat de "experts" Lelieveld en Loos de laatste tijd weinig of niet in de media verschijnen. Ze zullen nu wel door hebben dat ze leugens verkondigd hebben, anders hebben ze wel een heel dikke plaat voor de kop

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:50

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:29

Goed idee. Kijken of we dan groot in kunnen kopen en wellicht een subsidie voor aan kunnen vragen. ;)

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:52

Skessa_ schreef:
Jessix schreef:
https://www.facebook.com/10000263168076 ... 2780490089
Filmpje van een man die een wolf tegen komt, Westerheide tussen Laren en Hilversum

Schuw hoor :roll:

Het kan ook niet anders dan dat die wolf op een gegeven moment maar voorbij wandelaars loopt.Elke minuut opzij springen voor wéér een wandelaar/mountainbiker/fietser/ruiter, hou je ook niet vol.

Het is zo'n klein stukje 'natuur' met zoveel mensen. Het is nog geen 2,5 km doorsnede op het breedste stuk en even zo lang, vol fietspaden, wandelpasen en ruiterpaden. Aan de ene kant heb je de A1 (wel met een natuurbrug maar dat leidt niet tot veel betere opties), aan de andere kant begint de bebouwde kom Hilversum en aan de bovenkant bebouwde kom
Bussum.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zich hier een wolf, laat staan een roedel, gaat settelen. Dat beest wordt vandaag of morgen overreden of bezwijkt van de stress.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:03

Ik heb dit weekend geklust. Evengoed maak ik me geen illusies.
Ik ben nu de stal aan het bouwen en die is met een goede week af. Dan pak ik het daarna nog wat grondiger aan.

Het is mijn indruk dat er maar heel weinig echt werkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:10

Inderdaad Schapenwol, ze kunnen hier niet anders dan wennen aan mensen. Ze zien ze steeds en als ze merken dat ze van een mens niets te vrezen hebben komen ze vanzelf meer in het zicht en dus dichterbij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:11

Ninx schreef:
Ik heb dit weekend geklust. Evengoed maak ik me geen illusies.
Ik ben nu de stal aan het bouwen en die is met een goede week af. Dan pak ik het daarna nog wat grondiger aan.

Het is mijn indruk dat er maar heel weinig echt werkt

Naar idee hè.., :( We doen wat we kunnen maar gerust ben ik er ook niet op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:16

Op stal en geen ingangen voor de wolf. Maar goed, dat betekent voor ons ook dat de roldeuren heel ver dicht zouden moeten. Daar gaat je frisse lucht. Nieuwe deuren of ook stroom voor de roldeur vind ik ook wel weer wat hoor..