Sanet schreef:Ik reed gister toevallig door Elspeet heen en kan me niet voorstellen hoe oliebol het moet zijn als je dieren hebt. Woon je daar zo mooi in de bossen
Ja dat geldt voor iedereen rondom de bossen, wij zitten ook mooi bij het DFW.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Drenthe plaatste wolvenrasters van Groningen tot Maastricht. Maat is vol voor provinciebestuur.
In Drenthe is de afgelopen jaren voor 334 kilometer aan wolvenrasters geplaatst, dat is de afstand van de Grote Markt Groningen tot het Vrijthof in Maastricht.
DVHN 23.09.2023:
Toch hebben wolven tot en met juli dit jaar 859 schapen afgeslacht, 20 runderen en 6 paarden. Dit staat in een feitenoverzicht dat de provincie Drenthe heeft opgestuurd naar de Europese Commissie in Brussel. Het provinciebestuur dringt hiermee aan op verlaging van de beschermde status van de wolf. Het is niet duidelijk hoeveel van de door wolven gedode dieren achter een goedgekeurd raster verbleven.
Niet geschikt
Een flinke politieke meerderheid in Drenthe vindt de provincie niet geschikt als leefgebied voor de wolf. Weliswaar zijn hier veel natuurgebieden, maar die zijn versnipperd, waardoor de wolf snel in een landbouwgebied komt. De veelvuldige aanvallen leiden tot verdriet en boosheid onder veehouders en daarnaast tot angst onder de bevolking, stelt gedeputeerde Egbert van Dijk (BBB) vast.
Over de effectiviteit van die 334 kilometer aan wolvenrasters lopen de meningen nogal uiteen. Natuurbeschermers zeggen dat veehouders die rasters niet op de juiste wijze plaatsen, waardoor ze niet helpen. Boeren zeggen dat de rasters wolfwerend zijn, niet wolfproof. Geregeld blijkt dat wolven toch bij schapen kunnen komen hoewel het weiland is afgeschermd met een goedgekeurd raster.
Stijgende kosten
De provincie zegt voor ruim 1,3 miljoen euro aan subsidie voor deze rasters te hebben uitgekeerd, verdeeld over 269 aanvragen. Deze uitgaven vertonen een stijgende lijn, want ook het aantal wolven neemt toe. De provincie telt nu vijf volwassen wolven, een jaarling en twaalf welpen.
Het is volgens Van Dijk dringend noodzakelijk om de wolf beter te kunnen ‘beheren’, zoals dat heet. Dat kan zijn: wegjagen, nesten verstoren en in het uiterste geval afschieten. Hij waarschuwt dat het maatschappelijk draagvlak voor de wolf in Drenthe snel verdwijnt en dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen.>>
Jessix schreef:https://www.facebook.com/10000263168076 ... 2780490089
Filmpje van een man die een wolf tegen komt, Westerheide tussen Laren en Hilversum
Popstra schreef:Ik kwam dit bericht tegen. 2 jarig jongetje gedood door wild dier. En dat vermiste jochie in Frankrijk houden ze ook rekening mee dat het door een wild dier gedood is.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6418085 ... nTk8SldQNE
Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn wel degelijk in groot gevaar blijkt wel.
Jessix schreef:https://www.facebook.com/10000263168076 ... 2780490089
Filmpje van een man die een wolf tegen komt, Westerheide tussen Laren en Hilversum
Kaja schreef:Popstra schreef:Ik kwam dit bericht tegen. 2 jarig jongetje gedood door wild dier. En dat vermiste jochie in Frankrijk houden ze ook rekening mee dat het door een wild dier gedood is.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6418085 ... nTk8SldQNE
Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn wel degelijk in groot gevaar blijkt wel.
Kleine kinderen, even uit het oog verloren zijn altijd in groot gevaar.
Zonder het te bagatelliseren moeten we ook niet gaan overdrijven.
rien10 schreef:De voorbeelden die nu aangehaald worden vind ik niet relevant. Het zijn geen Europese zaken. Canada en USA zijn -niet overal, I know- dunner bevolkt. Wolven zullen zich anders gedragen. Ik vind het geen goede vergelijking.
rien10 schreef:De voorbeelden die nu aangehaald worden vind ik niet relevant. Het zijn geen Europese zaken. Canada en USA zijn -niet overal, I know- dunner bevolkt. Wolven zullen zich anders gedragen. Ik vind het geen goede vergelijking.
Skessa_ schreef:Jessix schreef:https://www.facebook.com/10000263168076 ... 2780490089
Schuw hoor
Sanet schreef:rien10 schreef:De voorbeelden die nu aangehaald worden vind ik niet relevant. Het zijn geen Europese zaken. Canada en USA zijn -niet overal, I know- dunner bevolkt. Wolven zullen zich anders gedragen. Ik vind het geen goede vergelijking.
Naja, als het zelfs daar al gebeurt, terwijl het hier nog dichter bevolkt is. Dan is de kans dat het hier ook gebeurt nog groter, lijkt mij?
Citaat:De 7 fasen van gewenning
Wat Geist vaststelde, is dat wolven zich verre houden van mens en vee, zolang ze bejaagd worden en genoeg te vreten hebben. In zoverre klopt de bewering hierboven van Leo Linnartz over de voorkeur van de wolf voor wild, maar niet op grond van zijn culinaire smaak, maar op grond van zijn overlevingsinstinct.
Gewenning van de wolf aan de mens ziet Geist als het grote gevaar en hij onderscheidt daarbij zeven fasen. Dit was overigens oorspronkelijk niet zijn idee, maar van mensen die coyotes hadden bestudeerd in verband met aanvallen op kinderen in stedelijke omgeving. Deze studie wordt breed geaccepteerd in Amerika wat betreft de coyotes, maar velen hebben moeite eenzelfde theorie voor wolven te accepteren.
Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:
1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.
2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.
3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.
4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.
5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.
6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.
7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.
Skessa_ schreef:Jessix schreef:https://www.facebook.com/10000263168076 ... 2780490089
Schuw hoor
Ninx schreef:Ik heb dit weekend geklust. Evengoed maak ik me geen illusies.
Ik ben nu de stal aan het bouwen en die is met een goede week af. Dan pak ik het daarna nog wat grondiger aan.
Het is mijn indruk dat er maar heel weinig echt werkt