Het grote working equitation topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:00

Weet iemand van jullie toevallig of er in het noorden van het land ergens koeien-clinics worden georganiseerd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:23

Thrive schreef:
Weet iemand van jullie toevallig of er in het noorden van het land ergens koeien-clinics worden georganiseerd?

ElCid hier op Bokt ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=2767 ) deed dat, maar ik weet even niet of dat nog zo is, je kan haar vast wel een pb sturen hierover.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:33

Jet schreef:
Thrive schreef:

ElCid hier op Bokt ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=2767 ) deed dat, maar ik weet even niet of dat nog zo is, je kan haar vast wel een pb sturen hierover.

Dankjewel voor je reactie! Ga ik meteen even doen.

Stal_Fiore

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:59

Ton Duivenvoorden organiseert ook wel in het noorden. Waar weet ik zo niet precies.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:13

in oldeberkoop doen ze dat ook, even facebook in de gaten houden van TWE Vledder

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:01

Ik hoorde toevallig afgelopen weekend op een WE wedstrijd dat ze in maart weer naar Oldeberkoop gaan voor koeien clinic.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 01:07

Die nieuwe dressuurproeven voor de WE zijn wel lastiger dan de oude, of niet?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:09

Texas02 schreef:

Ik heb de oude WE1 niet gereden, maar die leek iets makkelijker. Maar de nieuwe zit wel logica in wat betreft het uit je hoofd leren. De vorige zat geen keertwending om de voorhand in deze, wel beide kanten op.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:35

Wat voor zadels gebruiken jullie voor de WE? Is een 'gewoon' dressuurzadel handig of letten jullie op bepaalde features? De hindernis lijkt me bijvoorbeeld moeilijk met een dressuurzadel met diepe zit, zeker als deze wat hoger wordt.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:54

Ik heb nu 2x WE0 gestart en ga de volgende keer WE1 starten, gewoon met mijn dressuurzadel.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:08

Texas02 schreef:

Waar staan die?

Ik vind het wel jammer dat er in de WE toch een dressuurproef gereden moet worden want dat is nou juist de reden waarom ik geen gewone dressuurwedstrijden meer rijd...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:17

lletam schreef:
Texas02 schreef:

Waar staan die?

Ik vind het wel jammer dat er in de WE toch een dressuurproef gereden moet worden want dat is nou juist de reden waarom ik geen gewone dressuurwedstrijden meer rijd...

Amen :')

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:08

Waidida schreef:
Wat voor zadels gebruiken jullie voor de WE? Is een 'gewoon' dressuurzadel handig of letten jullie op bepaalde features? De hindernis lijkt me bijvoorbeeld moeilijk met een dressuurzadel met diepe zit, zeker als deze wat hoger wordt.

Ik rijd gewoon in dressuur zadel.

Een enkeling heeft een speciaal Spaans zadel, maar het grote deel van de ruiters die bij ons starten rijdt met gewoon hun normale zadel.

Het sprongetje is Max 50cm en dat moet prima haalbaar zijn.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:12

HarmanyL schreef:
lletam schreef:

Amen :')

Dressuur is wel de basis van iedere discipline.
Dressuur is voor mij gehoorzaamheid en gymnastiseren van het paard.

Er wordt wel iets anders gekeken dan in de KNHS dressuur.
Een paard hoeft niet met spectaculaire bewegingen door de baan te gaan om bovenin te eindigen.
Er wordt juist beoordeeld op correct voorstellen van je paard.

Ik zou zeggen probeer het eens.
En bepaal dan wat je er van vindt. :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:06

Naar welke website zouden jullie iemand verwijzen die wil starten met WE wedstrijden rijden?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:30

Ik zou ook willen dat je alleen de trail mocht rijden, het dressuur gedeelte hoeft voor mij niet. Ik moet eerst nog leren hoe je een 1/4 keertwending om de voorhand rijdt, nog nooit gedaan :+ zoals ik de proef begrijp moet deze als je op de hoefslag weer aankomt? Tussen H en E afwenden, tussen M en B 1/4 keertwending om de voorhand. En later nog de andere kant op. Dus dat is dan als je de hoefslag op komt? Ik had ergens in het midden van de bak dan nog makkelijker gevonden dan bij de hoefslag eigenlijk.

En binnenhand überstreichen is dus eigenlijk gewoon binnenhand op de volte naar voren doen terwijl het paard wel dezelfde houding/buiging houdt? Ik moest het eerst op google zoeken in het Duits.

De proeven per klasse vind je hier en hier kun je ook het complete regelboek lezen en alle mogelijke oefeningen per klasse zien voor de trail, heel handig als je wilt beginnen:

https://workingequitationholland.nl/regelboek.html

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 02:47

Stal_Fiore schreef:
Naar welke website zouden jullie iemand verwijzen die wil starten met WE wedstrijden rijden?

https://workingequitationholland.nl/

Texas02 schreef:
Ik zou ook willen dat je alleen de trail mocht rijden, het dressuur gedeelte hoeft voor mij niet. Ik moet eerst nog leren hoe je een 1/4 keertwending om de voorhand rijdt, nog nooit gedaan :+ zoals ik de proef begrijp moet deze als je op de hoefslag weer aankomt? Tussen H en E afwenden, tussen M en B 1/4 keertwending om de voorhand. En later nog de andere kant op. Dus dat is dan als je de hoefslag op komt? Ik had ergens in het midden van de bak dan nog makkelijker gevonden dan bij de hoefslag eigenlijk.

En binnenhand überstreichen is dus eigenlijk gewoon binnenhand op de volte naar voren doen terwijl het paard wel dezelfde houding/buiging houdt? Ik moest het eerst op google zoeken in het Duits.

De proeven per klasse vind je hier en hier kun je ook het complete regelboek lezen en alle mogelijke oefeningen per klasse zien voor de trail, heel handig als je wilt beginnen:

Er zijn ook wel oefen wedstrijden waarbij je alleen de trail kunt starten.
En sowieso is het verstandig om eerst een aantal clinics / lessen te volgen alvorens je op wedstrijd gaat. :J

Voor het vinden van clinics en lessen kun je deze FB pagina in de gaten houden. https://www.facebook.com/share/g/18qiBj ... tid=wwXIfr

Wedstrijden komen op de site van de WEH.
En startlijsten.nl is ook een mooi medium waar veel op gedeeld wordt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:26

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:14

In Ontswedde zijn komenden maanden 3x een oefen trail

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:27

Ik heb nooit oefenwedstrijden gereden, wel eens onderling natuurlijk als oefening. Maar als ik dan een wedstrijd ging oefenen was het gewoon officieel. En gaat dan een onderdeel niet zo goed, boeien, bij de WEH kun je toch niet degraderen. Je mag zelfs je eigen klasse kiezen. Dat is juist het mooie aan deze sport. Daar kan de knhs nog veel van leren.

Bij trec hadden ze altijd als eis dat je paard 3 keer een basisenting gehad moest hebben, terwijl dat bij de knhs en de rest 2 keer is. Dus je wordt daar mogelijk op kosten gejaagd. IK heb altijd netjes mijn paard geent met de basisenting van 2 keer en dat voldoet ook voor normale wedstrijden. Voor mij is dit dan als ze er echt op controleren (niet nagevraagd) een reden om nooit bij de trec te gaan rijden, want het geld groeit me niet op de rug. Als je voldoet aan de gangbare norm, dan ga je dat niet aanpassen. Ik heb een paard wat gewoon geboren is in de tijd dat 2 voldoende waren. Bij trec schreven ze of dat voor alle paarden geldt, maar heb het nooit nagevraagd. Maar je gaat niet een paard wat gewoon altijd keuring ingeent is weer voor 200 euro 3 keer laten enten, dat is ook niet gezond voor het dier. Dus of ze hebben het inmiddels paardvriendelijk aangepast, of ze sluiten veel mensen uit.

In Onstwedde heerst droes, dus geen idee of de activiteiten nu doorgaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:37

germie schreef:
Bij trec hadden ze altijd als eis dat je paard 3 keer een basisenting gehad moest hebben, terwijl dat bij de knhs en de rest 2 keer is.

Wij houden dezelfde reglementen aan als de KNHS qua inentingen, dus heb je dat waarschijnlijk verkeerd begrepen. Het was alleen zo als je internationaal startte, je enting niet ouder mocht zijn als een half jaar en het dan voor kon komen dat je twee keer moest enten. Maar qua basisentingen hebben we altijd hetzelfde aangehouden als de KNHS.

Droes was in Vlagtwedde trouwens, niet Onstwedde. Wedstrijden waren juist verplaatst naar Onstwedde.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:31

lletam schreef:

De proeven in de WE sluiten aan op de trail. Mijn instructrice legde uit dat in de proef van level 1 een kwart keertwending om de voorhand is toegevoegd omdat je dat ook moet doen om je paard in de juiste positie bij het hek te plaatsen.
KNHS dressuurwedstrijden beleefde ik met mijn oude paard op den duur ook weinig plezier meer aan. Overigens lijkt de KNHS de WE ook in de smiezen te hebben gekregen gezien hun online enquête. Weet niet of het een goed idee is als deze tak van sport onder hun komt te vallen. Ik denk het eigenlijk niet.

Texas02 schreef:

De oefeningen sluiten aan op wat je in de trail moet doen. Hoe denk je in de trail waar de stijl wordt beoordeeld jouw paard correct bij het hek te zetten?

Begin niet direct met een wedstrijd maar ga eens kijken en neem eens deel bij een clinic. Of kijk of er een instructeur bij jou in de regio zit die je les wil geven.

germie schreef:
Bij trec hadden ze altijd als eis dat je paard 3 keer een basisenting gehad moest hebben, terwijl dat bij de knhs en de rest 2 keer is. Dus je wordt daar mogelijk op kosten gejaagd. IK heb altijd netjes mijn paard geent met de basisenting van 2 keer en dat voldoet ook voor normale wedstrijden. Voor mij is dit dan als ze er echt op controleren (niet nagevraagd) een reden om nooit bij de trec te gaan rijden, want het geld groeit me niet op de rug. Als je voldoet aan de gangbare norm, dan ga je dat niet aanpassen. Ik heb een paard wat gewoon geboren is in de tijd dat 2 voldoende waren. Bij trec schreven ze of dat voor alle paarden geldt, maar heb het nooit nagevraagd. Maar je gaat niet een paard wat gewoon altijd keuring ingeent is weer voor 200 euro 3 keer laten enten, dat is ook niet gezond voor het dier. Dus of ze hebben het inmiddels paardvriendelijk aangepast, of ze sluiten veel mensen uit..

Regel van de KNHS per 1 april 2024 is dat paarden een basisenting hebben die uit 3 entingen bestaat. Kwam ik vorige week achter toen ik dacht dat ik de entingen weer op orde had en de veearts mij vertelde dat de basis tegenwoordig uit 3 entingen bestaat. Voor paarden geboren in 2022 is dit al van toepassing sinds 1 april 2022.
WEH en TREC vallen op het moment niet onder de KNHS, maar kunnen blijkbaar zelf kiezen of ze dezelfde richtlijn volgen
https://knhs.nl/helpdesk/paarden-en-pon ... edstrijden
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 29-01-25 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:39

De knhs wil graag alle paardensport hebben. Maar weet niet of dat verstandig is. Ik vind juist dat je zelf je niveau mag bepalen en ook per wedstrijd kunt switchen top. Dat zou de knhs ook moeten doen (en dan eventueel dat je niet terug mag), dat scheelt veel geld uitgeven aan de lagere klassen.

Met de reining is het bij de knhs misgegaan en de andere westernonderdelen hebben ze (gelukkig) nooit gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:05

germie schreef:
Ik heb nooit oefenwedstrijden gereden, wel eens onderling natuurlijk als oefening. Maar als ik dan een wedstrijd ging oefenen was het gewoon officieel. En gaat dan een onderdeel niet zo goed, boeien, bij de WEH kun je toch niet degraderen. Je mag zelfs je eigen klasse kiezen. Dat is juist het mooie aan deze sport. Daar kan de knhs nog veel van leren.

Er zijn in de trail wel veel dingen waardoor je gediskwalificeerd kunt worden en dus na zou je een obstakel het parcours al moeten verlaten.

In de clinics leggen ze uit hoe je het obstakel aan moet rijden etc.
Dat is wat minder vrijblijvend dan bij TREC.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:18

lletam schreef:
Texas02 schreef:

Waar staan die?

In de WE wordt er echt heel anders gekeken naar de dressuurproef en anders beoordeeld ook dan 'Engelse dressuur'.

Het heet hetzelfde, dressuur, omdat het om de africhting gehoorzaamheid en aan de hulpen staan gaat. Wat in theorie natuurlijk in alle vormen van paardensport dressuur is, of het nu western, aangespannen of wat dan ook is

Maar het is echt heel erg anders dan de proefjes en gewenste manier van rijden waar men in Nederland meestal aan denkt.

Ik ben heel blij dat óók de basisafrichting (wat dressuur immers eigenlijk is) bekeken wordt in de WE.

Alleen maar een beetje tussen hindernissen jakkeren en achter koeien aanrossen heeft -gelukkig!- heel weinig met WE te maken.

Juist het totale plaatje maakt WE zo'n bijzondere én mooie sport.