Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 22:39

Oh mooie rooie!!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:47

Mooi paard danique <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:52

Danique_G schreef:
Hoe gaat het in de ziekenboeg AlwaysH?

Zonnetje scheen lekker dus even een mooi plaatje kunnen schieten[ [url=m/ePPDjx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat nu eindelijk de goede kant op. Maargoed, dat dachten we vorige keer ook toen zijn been zondag dun was en maandag opeens heet en dik. :')
Was een abcesje in de wond die niet weg trok. Dus we hebben hem afgelopen week uitgespoeld met fysiologisch zout.

Van de ab zijn zijn borstspieren nog zo hard als steen, heeft hierdoor ook wat mestwater máár geen vervelende buikpijn (we geven een kuurtje probiotica) en hij staakt nog regelmatig voor de spuitplaats omdat hij het zat is. :(:) Dus hij is best zielig. Dat mag ookw.
Maar lopen gaat inmiddels prima en zelfs een drafje is zuiver. Alleen errug stijf…

Het wondje is verder wel mooi dicht aan het gaan. Het is nu een klein sneetje met een gaatje. De hechtingen hebben goed hun werk gedaan!

Mooie foto! Ook zo’n vos <3

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:44

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:16

Mooie rooie inderdaad!

AB kan echt rotspul zijn. Je hebt het nodig, maar het maakt ook van alles kapot. Zo zonde.

Aaah, wat een lieve foto. Wel fijn dat ze samen kunnen zijn.

Noura is hengstig. Goof is de sjaak := :+
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:34

Haha volgens mij heeft Goof geen idee wat hij ermee aan moet :+

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:06

Wat een leuk topic! Ik ga meevolgen wat jullie doen :D

Ik heb een zelfgefokte cruzado
Mama is een BWP en papa een PRE

Zij wordt 18mei 2jaar

Ze staat bij mij op de wei met mijn andalusier ruin en dan nog 2 ruinen.
Ik doe de dagelijkse verzorging zelf en daardoor is ze wel al heel wat gewoon en nuchter.
Ze is al een paar keer mee op verplaatsing geweest naar de rijvereniging, de bwp keuring, naar het bos voor fotoshoots.
Allemaal heel makkelijk hierin :D

Ze is ook super lief naar ons eerste zoontje al van bijna 2jaar
Hij kan gewoon aan haar aankomen en commanderen :')
Hij heeft er zelfs al eens opgezeten zonder dat ze hier gek over doet
Een zadeldoek en zadel heeft ze ook al opgehad omdat ze zich kwam moeien toen ik mijn ander pard afzadelde :j
Ze stond gewoon los en kon gewoon weggaan maar vond het heel interessant om op te hebben.

Nu wou ik haar ook zoveel mogelijk vanop de grond dingen leren die handig zijn voor onder het zadel dus echt meer het lange lijnen, grondwerk, wijken enz vanop de grond

Vaststaan, voetjes geven, volgen, achteruitgaan op druk/handgebaar dat kan ze allemaal al

Het ‘nieuwe’ wat ik met haar nu 2x heb gedaan is aan de longe en gewoon leren verder van mij te blijven stappen of draven
Dit deed ze al heel goed met een ontspannen houding als gevolg *D
Dit heb ik telkens max een 5-10min gedaan met daarna mij los even volgen, achteruitgaan enz en klaar

Bedoeling is dat zij dressuurmatig gereden gaat worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:58

Knap dier! Welkom hier. Van hetzelfde bouwjaar als de mijne. Die wordt morgen 2 jaar :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:19

Dat meen je niet AlwaysH! Wat een pechvogel. Snap wel dat hij goed stram is ook. Hoe lang verwacht je nog onderweg te zijn?

Wat leuk Furioso, weer een jonkie extra erbij :j die van is van 7 juni 2020 dus bijna even oud. Vind het wel grappig, op sommige foto’s toont ze ouder en soms zie ik echt er ene gupje nog in. Heb ik bij de mijne soms. Maar als je dan terug kijkt naar oude foto’s dan zie je echt dat ze groeien! Hoe groot wordt ze?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:56

Hiep hiep hoera. Noura is vandaag jarig :D :):) *\o/*
Vanmiddag maar eens kijken of ik mooiere foto's kan maken :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:08

@Daihyo: gefeliciteerd met Noura :D Ze is echt mooi. Ben ook heel benieuwd hoe ze er uit ziet deze zomer als alle fluff er weer af is!

@Furioso: welkom! knap paard.

Leuk, veel (bijna) 2 jarigen hier. Et is van 5 juni (2020). In mei heb ik 'm een jaar.
Hij is ook nog zo'n puppy. Enorm gegroeid, dat wel en met z'n grote bolle ogen heeft hij sowieso een chronische puppy factor. Ik ben heel benieuwd hoe hij zich fysiek ontwikkelt deze zomer.
En er komt een puppy paard bij :D maar dat ga ik pas onthullen als het rond is :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:27

Ja dat puppy ken ik wel. Ik vind Noura nog echt zo'n veulen qua bouw. Maar dan wel groot :D
Ben benieuwd naar je nieuwe puppy. Leuk!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:33

Gefeliciteerd daihyo! *\o/* . En grappig om te zien hoe ze hengstig is en hoe die ander echt denkt van ja en nu?

Mooi paard furioso, welkom

Spannend lunareclipse, ik ben heel benieuwd

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:34

Gefeliciteerd met Noura! Dat jullie nog veel verjaardagen samen mogen meemaken!! *\o/*

Ben benieuwd LunarEclipse!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 10:06

Gefeliciteerd!

En spannend!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:30

Welkom furioso! Heel knap dier heb je <3

Hier ook een 2 jarige dus leuk dat er zoveel van hetzelfde bouwjaar zijn!

Gefeliciteerd Daihyo *\o/* Echt een leuk dier en ben benieuwd hoe ze komende maanden zal ontwikkelen!

Spannend LunarEclipse! Maar super leuk, we horen het graag als er meer bekend is :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:35

Nog even wat foto's omdat het gewoon leuk is om te zien haha.

Meneer is altijd blij met zijn bal, 30 sec later wilde hij rollen en lag hij óp de bal. Dat werkte toch niet zo goed dus ging hij al liggend een stukje opschuiven om alsnog over de bal heen te rollen, het was hilarisch en dit soort acties vind ik het allermooiste aan die jonkies aan huis hebben. Elke dag zoveel lol _O-

Afbeelding

Trots de muts van mijn vriend afgepakt. Zijn echte maatjes en spelen dan ook regelmatig samen of hij knuffelt/borstelt hem als ik keer druk ben. Hij heeft zelf een heel leuk springpaard ook <3

Afbeelding

En de vacht, vol in de zon dus wat overbelicht maar bij de wondjes zie je zijn lichte ondervacht dus heb een vermoeden dat hij weer zo licht zal worden als toen ik hem kocht in september. Erg benieuwd :Y)

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:05

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:52

Capriootje, heerlijke foto’s. Die muts is hilarisch. Echt een jong paard; alles vast willen houden. <3 _O-

Had je topic al gezien @Daihyo! Ze groeit snel, maar is wel echt nog een gupje!!

Ik heb net eindelijk weer gereden. De bak was net de Sahara maar ik ben tevreden! +:)+ 20 minuutjes actief stap en draf was echt wel effe genoeg… Rustig aan weer opbouwen en dan dus wat meer oppakken. Mijn moeder had zondag al wat stapwerk gedaan en een paar rondjes draf. En donderdag hebben we dressuuurles. Gelukkig denkt onze instructrice altijd geweldig mee, dus gok dat we voornamelijk stapwerk zullen doen voor de lengtebuiging! :D

Fotootjein onze nieuwe set <3

En net even gemeten.. Nobli is gewoon 1.70m nu! :wow: Vorig jaar oktober/november was hij 1.64m gemeten en afgelopen mei 1.67. En nu dus 1.70! *\o/*
Dat was eigenlijk de minimummaat waar ik een paard op wilde kopen… Hij lijkt nog steeds mini onder mij als hij niet flink draaft. _O- Dus super blij me. Hij wordt echt volwassen!

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:02

Ik vind het enorm. Ik hoop dat de mijne stopt bij 1.60 _O-
Ze is ook echt nog een gup. Maar zo leuk <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:06

AlwaysH schreef:
Capriootje, heerlijke foto’s. Die muts is hilarisch. Echt een jong paard; alles vast willen houden. <3 _O-

Had je topic al gezien @Daihyo! Ze groeit snel, maar is wel echt nog een gupje!!

Ik heb net eindelijk weer gereden. De bak was net de Sahara maar ik ben tevreden! +:)+ 20 minuutjes actief stap en draf was echt wel effe genoeg… Rustig aan weer opbouwen en dan dus wat meer oppakken. Mijn moeder had zondag al wat stapwerk gedaan en een paar rondjes draf. En donderdag hebben we dressuuurles. Gelukkig denkt onze instructrice altijd geweldig mee, dus gok dat we voornamelijk stapwerk zullen doen voor de lengtebuiging! :D

Fotootjein onze nieuwe set <3

En net even gemeten.. Nobli is gewoon 1.70m nu! :wow: Vorig jaar oktober/november was hij 1.64m gemeten en afgelopen mei 1.67. En nu dus 1.70! *\o/*
Dat was eigenlijk de minimummaat waar ik een paard op wilde kopen… Hij lijkt nog steeds mini onder mij als hij niet flink draaft. _O- Dus super blij me. Hij wordt echt volwassen!

[ [url=m/eR7Ude.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie maat! Setje staat ook heel knap :j

Die van mij is dus 2 en nu 1,64. Erg benieuwd hoe groot hij eindigt :+ Heeft wel enorme groeispurt gehad laatste maanden dus ik hoop op eerst een beetje breedte in dit weide seizoen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:00

Ik gok dat de mijne zo rond de 1.55 is nu, zij wordt in juni 2. Haar ouders zijn 1.70 en 1.68 maar haar moeder lijn fokt verkleinend (1.61 met veel bot). Zelfs de volle zus van haar moeder is een kleintje. Ik hoopte dat ze zo rond de 160/165 zou blijven maar hoor zoveel verhalen van paarden die tot hun 5e doorgroeien dat ik vrees dat ze richting de 170 zal gaan _O-

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:17

Mijn ervaring met tot nu toe 6 jonge eigen paarden is het volgende. Als ze bij mij komen met 3/3,5 uit de opfok waar ze wat ‘tekort’ gekomen zijn door onderaan de rang oid (hebben ze ook vaak voedernijd al) groeien ze gerust door tot 5/6 jaar. De laatste is nog 6cm gegroeid vanaf z’n 5e jaar. Van 1,68 naar 1,74.
Als ik ze vanaf 1/2 jaar zelf heb, direct goed in het voer en in eigen beheer, groeien ze geleidelijker en sneller op jongere leeftijd en zijn ze met 4 vaak wel ‘uitgegroeid’ qua hoogte. Eenmaal in het werk komt er dan nog wat bij qua lijf.

Tuurlijk verschilt het per paard en hebben ze allemaal hun eigen wijze van de groei maar dit valt me wel enorm op in de laatste jaren dat ik veel met jonkies werk. En ik vind het echt het leukste wat er is :D

M’n laatste paard is plotseling overleden dan met 11 en liep Z springen. Dat was m’n eerste paard die ouder/hoger liep bij mijzelf en dat is ook een enorm gave reis om samen mee te maken dus ook zeker het doel met deze weer. Maar vanaf zo jong zelf begeleiden (zoals de titel van het topic :Y) ) blijft echt mooi werk <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:21

Engelse Volbloeden staan ook wel bekend als laatbloeiers. Misschien inderdaad door de stress en inspanningen op jonge leeftijd.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:55

Dat geloof ik graag ja! Die van 1,68 naar 1,74 is gegaan was die 11 jarige uiteindelijk en zijn moeder was een Engels Volbloed. Vader springpaard. De bouw en uithoudingsvermogen had hij sowieso van z’n moeder en een heel werkbaar en koel karakter van paps. Was echt een mega fijn paard om mee te werken :j