Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:42

kyrkelover schreef:
Mona1995 schreef:
Ah dat van die wendingen zie ik bij die van mij ook terug, gaat nu gelukkig wel beter. Voltes is weer een ander verhaal haha. En de galop is bij mij ook een dingetje, dat gaat nu alleen nog keihard :+

Die van jou had juist een goede drafcarrièrre gehad toch? Ik vind dat zo intens sneu, dan heeft zo'n dier jarenlang z'n best gedaan bij het koersen en wordt hij daarna afgedankt. Gelukkig is hij uiteindelijk wel goed terecht gekomen!

Ik denk alleen dat je het niet moet zien als afgedankt. Juist die paarden die dan gewoon nog netjes verkocht worden door de eigenaren worden niet afgedankt. Een ruin die bijvoorbeeld nog gezond is en nog prima iets anders kan doen wordt er echt niet gelukkig van een beetje in de wei te staan.

Ik denk dat Mona doelt op het feit dat hij enigszins verwaarloosd geweest is. :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:42

Die vos met bles heb ik iid getwijfeld om te reageren vind heel,lief sprekende merrie.
Maar filmpje zelf zie ik teveel waardoor ik denk geen zin om te reageren

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:46

Mkango schreef:
kyrkelover schreef:

Ik denk alleen dat je het niet moet zien als afgedankt. Juist die paarden die dan gewoon nog netjes verkocht worden door de eigenaren worden niet afgedankt. Een ruin die bijvoorbeeld nog gezond is en nog prima iets anders kan doen wordt er echt niet gelukkig van een beetje in de wei te staan.

Ik denk dat Mona doelt op het feit dat hij enigszins verwaarloosd geweest is. :)

Oh sorry dat had ik zo niet begrepen. Dan is het uiteraard een heel ander verhaal.

Mona1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:41

Mkango schreef:
kyrkelover schreef:

Oh sorry dat had ik zo niet begrepen. Dan is het uiteraard een heel ander verhaal.

Ja dat bedoelde ik inderdaad.

Ik heb niks tegen verkoop na de drafcarriere als recreatiepaard, dat vind ik juist een mooi initiatief. Heb er zelf ook eentje staan die nu een 'tweede leven' is begonnen.

Marus

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:55

Vraagje
Is een ‘Gezocht’ advertentie zinvol?
Iemand daarmee succes gehad?
Ik zie veel gezocht advertenties.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 19:58

Snap ik Mkango, maar uiteindelijk is het toch altijd wel wijs om even te testen of het klopt wat je aanbiedt. :)

Als ik een paard als braaf en geschikt voor de beginnende ruiter zou verkopen, dan zou ik eerlijk gezegd wel iemand er een keer op zetten met weinig ervaring.

Ben wel benieuwd naar de merrie die wat te sensibel was door de dochter. Klinkt wel als een typje voor mij. :P

Edit: al is je bewering dat mens-paard relatie moet kloppen helemaal waar. Ik vergelijk het ook altijd met het Harry Potter toverstokverhaal. Als je denkt dat jij het paard uitzoekt heb je het fout.. :P
Laatst bijgewerkt door upendo op 24-01-21 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:59

Mkango schreef:
Zo deed en reed ik regelmatig een paard dat ik als doodbraaf zou beschouwen. Groen onder het zadel, dat wel, maar in mijn ogen wel braaf. Als ik haar op stal deed stond ze gewoon te soezen, meestal nogal onhandig tegen de muur geparkeerd, dus als ik haar om wilde zetten, reikte ik achter haar langs om haar even een duwtje in haar dijbeen aan de andere kant te geven. Haar vaste groom hoefde dat echt niet te proberen, die was sowieso al bezig met achterbenen en tanden ontwijken als ze met haar in de box was, laat staan dat ze dat soort capriolen uit zou kunnen halen. Had ik dat tweede verhaal niet geweten omdat ik zelf 0 problemen met haar had, dan zou ik zo'n dier ook verkopen als "braaf" als ze in mijn bezit was geweest. Soms is het dus ook gewoon de combinatie paard-mens waardoor er ineens een heel andere kant van het dier naar boven komt. :=

Zo ben ik ook weleens bij een merrie gaan kijken. Leek een heel leuk dier, aansprekend hoofd, netjes gebouwd.
Kom ik daar, verkoper haalt haar uit de stal en ik nodig het paard uit om contact te maken; laten we het erop houden dat dat geen succes was. Ze was netjes opgevoed dus ze deed niks, maar de boodschap was niet te missen: opzouten jij!
We hebben er samen nog een boeiende discussie over gehad maar het was ook de verkoper duidelijk dat het geen match was.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:03

Marus schreef:
Vraagje

Ik heb via een gezocht advertentie op de Bokt markt mijn pony gevonden! Ik heb precies gekregen wat ik zocht. Dus ik zou zeggen, altijd proberen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:17

upendo schreef:
Snap ik Mkango, maar uiteindelijk is het toch altijd wel wijs om even te testen of het klopt wat je aanbiedt. :)

Als ik een paard als braaf en geschikt voor de beginnende ruiter zou verkopen, dan zou ik eerlijk gezegd wel iemand er een keer op zetten met weinig ervaring.

Ben wel benieuwd naar de merrie die wat te sensibel was door de dochter. Klinkt wel als een typje voor mij. :P

Edit: al is je bewering dat mens-paard relatie moet kloppen helemaal waar. Ik vergelijk het ook altijd met het Harry Potter toverstokverhaal. Als je denkt dat jij het paard uitzoekt heb je het fout.. :P
Mooie vergelijking, en zonder meer waar! Zoals het verhaal van ikke ook mooi illustreert. :j

Ook eens met de rest van je post. :j Over dit specifieke geval weet ik niet genoeg om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar in zijn algemeenheid heb je helemaal gelijk.

Marus schreef:
Vraagje

Kwaad kan het nooit in ieder geval. Zeker als je, naast je eigen wensen, ook duidelijk maakt wat je te beiden hebt, denk ik dat zoiets best succesvol kan zijn. :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:18

Mona1995 schreef:
Ah dat van die wendingen zie ik bij die van mij ook terug, gaat nu gelukkig wel beter. Voltes is weer een ander verhaal haha. En de galop is bij mij ook een dingetje, dat gaat nu alleen nog keihard :+

Die van jou had juist een goede drafcarrièrre gehad toch? Ik vind dat zo intens sneu, dan heeft zo'n dier jarenlang z'n best gedaan bij het koersen en wordt hij daarna afgedankt. Gelukkig is hij uiteindelijk wel goed terecht gekomen!

Ik heb al ruim een jaar niet meer gereden, dus was zelf ook wat roestig. Ik vroeg al of ie een tijdje niet in de bak had gelopen, hij voelde wat onevenwichtig en zoekend in de hoeken en op de volte brak hij uit, maar hij bleek dus nog nooit in een bak te hebben gelopen. En dan toch zo braaf zijn best doen. Die van dochter ging gewoon harder lopen als hij het moeilijk vond of niet begreep, maar niet oncontroleerbaar of zo.

Ja, hij heeft zijn maximale prijzengeld gewonnen in Frankrijk en is toen naar Nederland gehaald. Blijkbaar zijn ze dan, net als een auto, afgeschreven of zo, maar niet kapot of anderszins ongeschikt. (nou ja, die zullen er vast ook wel zijn, maar niet per definitie) Daarom zocht ze ook iemand bij wie hij alleen recreatief nog bezig hoeft, veel de wei op kan en rustig de tijd krijgt om weer wat op gewicht te komen. Ze hadden daar ook nog niet met hem gegaloppeerd, kan best dat ie dat ook niet kan.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 24-01-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:20

Mkango schreef:
Tegelijkertijd hoeft het niet altijd aan het beoordelingsvermogen van de verkoper te liggen. Uiteindelijk beschrijf je het altijd vanuit je eigen referentiekader en wat voor haar een onervaren, onzekere ruiter kan zijn, kan bij wijze van spreken voor een ander al bijna Anky zijn. Er zijn gewoon geen absolute waarheden hierin en zeker als het paard maar één of enkele ruiters gezien heeft, is het lastiger inschatten dan wanneer er een halve manege op gereden heeft. Bovendien is ook de combinatie tussen paard en mens van vrij groot belang.

Zo deed en reed ik regelmatig een paard dat ik als doodbraaf zou beschouwen. Groen onder het zadel, dat wel, maar in mijn ogen wel braaf. Als ik haar op stal deed stond ze gewoon te soezen, meestal nogal onhandig tegen de muur geparkeerd, dus als ik haar om wilde zetten, reikte ik achter haar langs om haar even een duwtje in haar dijbeen aan de andere kant te geven. Haar vaste groom hoefde dat echt niet te proberen, die was sowieso al bezig met achterbenen en tanden ontwijken als ze met haar in de box was, laat staan dat ze dat soort capriolen uit zou kunnen halen. Had ik dat tweede verhaal niet geweten omdat ik zelf 0 problemen met haar had, dan zou ik zo'n dier ook verkopen als "braaf" als ze in mijn bezit was geweest. Soms is het dus ook gewoon de combinatie paard-mens waardoor er ineens een heel andere kant van het dier naar boven komt. :=

Klopt, ik zou mijn paard namelijk ook wel onder braaf klasseren, maar alsnog ga ik niet beweren dat ze niet zou reageren op een in haar ogen te grof gegeven hulp. Zo lang paarden eerlijk blijven in hun reactie, zie ik dat als een heel waardevolle paardrijles. :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:24

Britt_xxx schreef:
Marus schreef:
Vraagje

Ik heb via een gezocht advertentie op de Bokt markt mijn pony gevonden! Ik heb precies gekregen wat ik zocht. Dus ik zou zeggen, altijd proberen. :)

Leuk om te horen!!! Recent?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:33

Mwa, redelijk, een half jaar terug. De markt was toen nog niet zo hysterisch als nu, maar ook al wel heel gespannen. Veel pony’s waren binnen een paar dagen verkocht. Ik zocht wat heel veel mensen zoeken: bomproof. Maar het is dus gelukt door de gezocht advertentie! :D

Mona1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:40

MairiMacBran schreef:
Ik heb al ruim een jaar niet meer gereden, dus was zelf ook wat roestig. Ik vroeg al of ie een tijdje niet in de bak had gelopen, hij voelde wat onevenwichtig en zoekend in de hoeken en op de volte brak hij uit, maar hij bleek dus nog nooit in een bak te hebben gelopen. En dan toch zo braaf zijn best doen. Die van dochter ging gewoon harder lopen als hij het moeilijk vond of niet begreep, maar niet oncontroleerbaar of zo.

Ja, hij heeft zijn maximale prijzengeld gewonnen in Frankrijk en is toen naar Nederland gehaald. Blijkbaar zijn ze dan, net als een auto, afgeschreven of zo, maar niet kapot of anderszins ongeschikt. (nou ja, die zullen er vast ook wel zijn, maar niet per definitie) Daarom zocht ze ook iemand bij wie hij alleen recreatief nog bezig hoeft, veel de wei op kan en rustig de tijd krijgt om weer wat op gewicht te komen. Ze hadden daar ook nog niet met hem gegaloppeerd, kan best dat ie dat ook niet kan.

Dan snap ik wel dat je de keuze hebt gemaakt om de paarden daar te laten doorrijden.
Tussen mijn eerste en mijn huidige paard zit ook behoorlijk wat tijd, dus dat zelf "roestig" zijn herken ik wel.

Die van mij was wel altijd goed verzorgd, maar volgens mij al 4 jaar niet meer geborsteld. Er zat een enorme klit in haar staart die zo vervilt was dat we hem er met geen mogelijkheid meer uit kregen. Dat stuk hebben we er helaas uit moeten knippen. Ze heeft nu een heel sneu staartje daardoor, ziet er niet uit.
Dan denk ik: dat paard heeft de vorige eigenaar toch aardig wat geld opgebracht, dan kun je toch af en toe wel een kam door haar staart halen?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:28

tita schreef:
Levita schreef:
Ik ben vanochtend bij een super leuke merrie geweest. Braaf, maar voorwaarts. Lord Leatherdale x Ferro, 8 jaar oud. Aankomende week gaan we nog een keer kijken.

Aankomende week .......ik wachtte 2 dagen en paard weg .....zou zo snel mogelijk gaan

Snap je reactie. Maar paardje staat niet geadverteerd op internet. Ik had een zoekadvertentie geplaatst en daar had zij op gereageerd. Ze wil ook liever dat ik een paar keer kom kijken zodat we allebei zeker weten dat dit een match is.

Overigens als dat gebeurd sta ik er echt super nuchter in. Dan had het gewoon niet zo moeten zijn en gaan we weer opnieuw beginnen met zoeken. Ik zou balen dat wel, maar dan is het wat het is.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:09

Zijn er mensen die goede ervaringen met handelsstallen met paarden rond de €5000?
Ik ben langszaam op zoek naar een nieuw maatje, maar veel paarden zijn zo snel al weer weg.

Ik wil toch echt een aantal keer komen kijken/proefrijden om te voelen of het een match is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 23:12

Bij een handelsstal zal die kans erg klein zijn naar verwachting..

Weg is weg.. Ze gaan echt niks vasthouden als ze kunnen verkopen..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:24

Ik vrees dat 5000 inmiddels geen normale prijsklasse meer is maar dat dit de lage prijsklasse is geworden waar veel troep te vinden is. Wat zoek je precies?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:33

Ik heb niet heel veel eisen, moet braaf en gezond zijn. Liefst onder de 12.

Ik hoop nog steeds iets via via te kunnen kopen. Al is dit wel een rottijd om op zoek te gaan naar wat nieuws.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:14

Zaterdag ga ik 3 dravers bekijken in de buurt. 2 ruinen en een merrie
Ruinen zijn rond de 1,70 en merrie 1,60.
Merrie is weer voor het eerst onder het zadel na 4 jaar. Ze is fokmerrie geweest. Dus daar zit nog wel wat werk aan. Neem mijn instructrice mee. Dit is voor het eerst dat ik ga kijken voor mijn eerste paard. Vind het echt mega spannend! Hebben jullie nog tips?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:45

Twirrewyn schreef:
Zaterdag ga ik 3 dravers bekijken in de buurt. 2 ruinen en een merrie
Ruinen zijn rond de 1,70 en merrie 1,60.
Merrie is weer voor het eerst onder het zadel na 4 jaar. Ze is fokmerrie geweest. Dus daar zit nog wel wat werk aan. Neem mijn instructrice mee. Dit is voor het eerst dat ik ga kijken voor mijn eerste paard. Vind het echt mega spannend! Hebben jullie nog tips?

Vraag of je het paard zelf mag poetsen en halsteren, dan kan je gelijk goed kijken of er iets geks aan het lijf (vooral benen en hoeven) te zien is. Daarnaast natuurlijk ook fijn om een impressie te krijgen hoe het paard in de omgang is

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:05

Ik ben lekker hypocriet. Wilde eigenlijk niet gaan kijken in deze lockdown. Ga morgen toch kijken bij een haf. Ga wel alleen en het is allemaal buiten. Maar liep van de week nog te verkondigen dat ik m'n zoektocht even stop zou zetten :+

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:53

Lees al tijden mee, maar nu ook maar een account aangemaakt :wave:

Interessant om mee te lezen, topic van vorig jaar ook gevolgd omdat ik zelf ook op zoek was naar een paard. Mijn paard heb ik echt snel gevonden vorig jaar! Helaas, na een halfjaar afscheid moeten nemen van hem.
(keuren met röntgenfoto's en alles er op en er aan zegt dus niet altijd alles.. :()

Ben er nog niet over uit of ik dit jaar alweer op zoek wil naar een nieuw paard, maar altijd leuk om hier mee te zoeken en te lezen. :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 19:29

Wat naar BoaFre.. Wat is er gebeurd?

Welkom in ieder geval, lees lekker mee :)

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:43

upendo schreef:
Wat naar BoaFre.. Wat is er gebeurd?

Welkom in ieder geval, lees lekker mee :)

Gevalletje dikke pech.. Zeer ernstige blessure aan de aanhechting van de semispinalis pees (halsspierpees aan het achterhoofd). Hij had zoveel pijn, zelfs de wind was pijnlijk voor hem. Geen enkele behandeling heeft geholpen en schijnt een van de pijnlijkste en moeilijkst behandelde plekken te zijn. Hij was nog maar net 5, dus echt heel erg triest.

Dankjewel! benieuwd naar jullie verhalen en wie weet deel ik dit jaar ook een nieuwe aanwinst :o