Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:41

Ik denk ook dat de eerste groep het engste is. Die andere groep moet gewoon het 'echte verhaal' horen en dat is lastig, juist in de landelijke media hoor je veel van zo'n Lelieveld en wat er lokaal afspeelt is vooral in lokaal nieuws te vinden of op Facebook pagina's. Ik moet zelf ook echt moeite doen om op de hoogte te blijven wanneer er een zwervende wolf in de buurt is zodat ik ze snachts op stal kan zetten. Gelukkig is er dit topic *D .
Het zou bijvoorbeeld fijn zijn als de KNHS net zo hard gaat lobbyen over wolven als om nog in de binnenbak te mogen rijden met corona. Ik heb met boeren ook vaak het idee dat ze vaak de dupe zijn van veranderend beleid omdat ze niet zo goed georganiseerd zijn. De bouw regelt het vaak veel beter voor zichzelf en helaas Natuurmonumenten ook...

We zullen het inderdaad van bewakingscamera's moeten hebben. Ik weet nog dat toen er hier eentje zat iedereen riep dat het vast geen wolf was maar een hond oid totdat hij op camera stond. Al waren er ook toen nog mensen die toch dachten een herdershond te zien :+.

Loretta

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:23

Zelf voel ik ook de meeste symphatie voor de derde groep. Natuur is te belangrijk om zomaar af te serveren.
Dit artikel laat wel een probleem zien waar we in zowel Nederland als Belgie last van hebben. Ecologische en planologische belangen zijn in strijd met elkaar. De natuur is enorm versnippert en er is sprake van structueel ruimtegebrek.

Zo moest een zwaar bedreig spinnetje plaats maken voor zonnepanelen. Gewoon ironisch, want zonnepanelen zijn een symbool van duurzaamheid.

https://www.knack.be/nieuws/planet-eart ... 58173.html

Hoe is het met het met uitsterven bedreigde spinnetje afgelopen. Niet al te best. Het spinnetje werd verplaatst. En vorig jaar bij een telling bleken er van de 900 nog maar 50 over te zijn.

https://www.tvl.be/nieuws/lentevuurspin ... ijk-104569

Zomaar een voorbeeld. Nu heeft dit spinnetje gelukkig niets met de wolf te maken. Maar het is wel tekenend voor de echt grote natuurproblemen. Een top predator als de wolf spreekt natuurlijk veel meer tot de verbeelding dan een klein spinnetje of het zoveelste zeldzame plantje of insect. Maar het is wel opmerkelijk dat er zoveel geld uitgegeven wordt om de wolf die op dit moment totaal niet met uitsterven bedreigt wordt op alle mogelijke manieren te faciliteren. Inclusief alle schadevergoedingen en subsidies voor omheiningen. Maar dat tegelijkertijd een leefgebied van een zeer bedreigde soort moet wijken voor zonnepanelen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:39

Wat ik mij dan ook wel eens afvraag, stel je zou je dieren 's nachts opstallen. En dan? Er zijn al zoveel zichtmeldingen van overdag, of weten die wolven dat ze overdag niet horen te jagen maar dat dat alleen in de schemer en bij nacht mag?
Of is dan de volgende stap dat er wordt verwacht dat er altijd toezicht is op je dieren? Want ik weet niet hoe het met de rest van bokt zit, maar ik heb een 36urige werkweek.
(sarcastisch bedoeld he)

Ow wacht, dan moet die omheining van 1.20 hun beschermen, dom.

Ik hou ook van de natuur en zou het fantastisch vinden als er genoeg ruimte is voor de wolf, maar met de aantallen die genoemd worden van 60 roedels of 200 dieren krijg ik het toch wel benauwd

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:55

Niet alleen maar zichmeldingen hoor, er zijn ook filmpjes van schaapskuddes die overdag aangevallen worden, waar de herder en zijn hond bijstaan hoor...en haast niet weg te jagen.
Gelukkig maar een wolf en geen roedel, anders had het voor de hond wel eens heel anders kunnen aflopen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:58

Ik denk dat je passerende/zwervende wolven blijft houden nu de aantallen toenemen in de buurlanden.
Enkele roedels op de Veluwe,Brabant/limburg Drenthe onder toezicht kan..
Worden het teveel, dan vangen/ verplaatsen en eventueel afschieten.
Maar tegenhouden dat is geen optie.
Ook in de "nieuwe/gemaakte " natuur voelt de wolf zich thuis

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:17

In Duitsland kan nu het juridische getouwtrek beginnen.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... f4438.html

Er zijn vergunningen verleend om probleemwolven te verwijderen. Zowel de wolven waar het om gaat als de jagers worden ivm acties van dierenrechtenactivisten geheim gehouden. Uiteraard zijn dierenrechtenclubs hier niet bij mee en gaan zich uiteraard in Brussel beklagen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 02:06

De eerste is gisteren geschoten in Duitsland, die roedel heeft 500 schapen vermoord. Kosten samen met beschermingsmiddelen om aanvallen te voorkomen 90.000,- euro.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:46

In landen waar wolven niet weggeweest zijn lopen honden met gevaarlijke puntige halsbanden.
Dit filmpje laat het al zien. Dat leidt hier onmiddelijk tot weerstand.

https://www.youtube.com/watch?v=S1ADMZo-KdE

Zonder zo'n halsband wordt de hond doodgebeten door wolven. Dat is dus hoe het er in landen met wolven aan toe gaat.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:11

Loretta, er zijn zelfs hele tuigjes met pinnen zodat ook de rug beschermd is. Theo doet er alles aan om zijn schapen en honden te beschermen. Vlakbij is de bordercollie door een wolf gedood en deels opgegeten. Dit gaat op veel weerstand bij hondenliefhebbers stuiten, voor beide is wat te zeggen helaas

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:36

Afbeelding

Vandaag in het natuurgebied deze pootafdrukken gevonden, ziet er anders uit dan een hondenpoot. Is dit eventueel van een wolf? Is ie wel een beetje uit de buurt in noord-holland

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:45

Dacht dat wolf afdrukken juist smaller waren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:45

waarschijnlijk een hond.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:52

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:14

9/9.5 cm opgemeten. Even verderop poep gevonden, die word onderzocht door de jachtvereniging

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:27

Als er ook al 1 in Noord Holland zit dan zijn ze echt overal. Maar uiteindelijk komen ze ook overal natuurlijk

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:31

Ja, als het een wolf is loopt ie nu in het veld over het ijs, van eiland tot eiland. Ben benieuwd of we er ooit nog wat van horen, of dat t onder de radar word gehouden. Ze willen natuurlijk ook geen paniek. En weet zeker dat als ie ooit gespot word, ook op mysterieuze wijze verdwijnt :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:26

Noord Holland is groot, waar in de buurt was dit?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 12:18

Let op: in de buurt van Ommen zie ik een melding. Is uit een voorstanders groep dus link kan ik niet delen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:53

Daar was ie in januari 2019 ook al eens (aantal schapen dood gebeten).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:47

Geen wolf, maar ik had vanmiddag een vos aan mijn achterdeur. Beestje zat daar wat te suffen, ik kon 'm bijna aanraken :wow:
Kippetjes scharrelden rustig op een meter of 5 bij hem vandaan :')

Volgens de wildlife rescue zou het uitputting zijn door de barre weersomstandigheden de voorbije weken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:50

Ah gosh, zag ook al foto's van dode vossen voorbij komen, die hebben het gewoon niet gered met de lage temperaturen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:52

Oh echt ? Ik had er nog niks van gelezen. Ocherm
Ik dacht dat deze heel erg ziek was, maar niet dus volgens de wildlife.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:47

Kan idd te weinig te eten zijn, maar vossen kunnen ook hondsdolheid bij zich dragen. Dus beter niet aanraken om een beet te voorkomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:56

Ja klopt inderdaad. Dat bedacht ik mij ook toen ik 'm daar zo zielig zag. De verleiding was wel groot :D

Hij is nu gespot onder de carport hier een paar huizen verder. Daar ligt hij droog en rustig. Hopelijk overleeft ie het.

Zo jammer dat ik geen foto gemaakt heb met de vos en de kipjes ernaast, maar ik was even te veel van mijn melk om daaraan te denken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:32

Áls die mensen hem willen voeren kan dat gewoon met honden- of kattenvoer en een bakje water.