Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:54

Hier vandaag ook Gentle verhuisd naar zijn beleer adres...

Hij is zadelmak enz maar meer dan dat ook niet en eerlijk is eerlijk, ik zag het niet zitten om de rest van de knoppen er zelf op te zetten (Western en dit is mijn 1e die ik dus western beleer ;) ).

Zelf vorige week dinsdag wezen lessen en daar zonder probleem op n 6 jarige hengst weggestapt en heerlijk gereden dus dat was n eyeopener. Bij Gentle heb ik een behoorlijke spanning en dat is gewoon niet goed.

Dus vrijdag besloten hem in training te zetten en vandaag was het dus zover... bijna 1 jaar niet op de trailer gestaan en meneer stond binnen 5min op de trailer, de hele weg geen last van hem gehad (1u rijden). Eenmaal daar werd hij even hengst waardoor ik wel moest lachen maar goed... hij staat, is rustig en morgen gaat ze er al op dus ben benieuwd <3
Afbeelding
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:48

Dat klinkt goed CL, hij staat er fijn bij! Verstandige keuze zo te lezen :j

Feyre zet het gas erop 8-)

Hier dezelfde bedenkingen wat betreft "binnen" opstappen als Berdien, ben wel benieuwd hoe mensen daar tegenaan kijken :)

Met Koda al op mini-buitenritje, leuk!

Hier net even gevraagd hoe het met Pinda gaat op het beleeradres, ze doet het schijnbaar goed. Heel fijn! Vrijdagmiddag maar op bezoek, zin in :):) Het is echt net als "vroeger" toen ze in de opfok stond, toeleven naar elk berichtje/bezoek en haar vreselijk missen := Niks aan!

Heb nu opeens ook zó veel tijd over :oo Moeder Miepje vindt alle extra aandacht en tijd die ze nu van mij krijgt maar al te leuk, die is wel blij geloof ik :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:30

Als jullie mij bedoelen met 'binnen' erop.. :D
Malik loopt altijd los, dus hij kan in de stal, onder het afdak of in de paddock lopen bij mij.
Ik zat er ook niet op, hing alleen over hem heen en stond op het krukje.
En ik ben gewoon begonnen waar hij stond, hij loopt los dus kan zo weglopen dus ik zou niet weten waarom hij dan zou gaan bokken, het gaat helemaal zonder dwang.

Fijn dat pinda het goed doet!

Gentle weer zo braaf geweest, gaat vast goed komen.

Berdien, ze loopt mooi!

Fransje, ik bedoelde met opstappen.
Tijdens het lopen snap ik wel, dat gaat niet tegelijk. :P
Maar je doet het denk ik wat snel vanwege het staken, beetje de flow erin houden. :j

S1993, wat goed zo fftjes in het bos erop!

Vientje, wel jammer dat ze net viel.. Gelukkig niks bezeerd!
Super dat ze zo braaf was.
Ik zat er niet op hoor, ik hing alleen en mijn voeten stonden nog op het krukje.

Merlin gaat al heel goed met rijden!
Hij is een stuk opgeknapt.

Volgende week krijgt Malik een massage, even kijken hoe hij erbij staat.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:42

Ik ken diverse zadelmak makers die toch echt "binnen" of iig op het hard opstappen de 1e paar keer. De reden daarachter is dat paarden veel minder snel gaan rennen op harde ondergrond (kijk maar eens naar hoe een paard buiten op bevroren ondergrond loopt, dan rennen ze ook minder snel). Dus ik snap dat wel en ja, zelf ben ik ook begonnen met hangen enz op het hard maar met er echt opzitten ga ik dat niet doen op t hard. Vind ik net teveel risico ;)

Ik ga zometeen maar eens n appje de deur uit doen om te vragen hoe het gegaan is vandaag, toch wel n beetje spannend :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:26

Ik heb de eerste keer "hangen" ook op het harde gedaan inderdaad, en bij het inrijden van haar op beleeradres doen ze de eerste keer erop zitten enzo ook op het harde (zelf vroeger met beleren deed ik eerste keer hangen en zitten altijd wel aan de longe in de bak trouwens). De redenatie dat ze op het harde minder gauw zullen spoken kan ik me wel in vinden, maar de andere kant dat het veiliger is op zand ook wel weer. Vind het een interessante afweging :)

Maar het plafond waar ik/zadelmakmaker met Pinda bezig zijn is op beide plaatsen meer dan een meter of 8 hoog en er is ruimte op de vloer, dat vind ik dan alweer minder spannend dan de lage plafonds en beperkte ruimtes (in de stal zelf) die ik veel zie :) In mijn zoektocht naar beleeradressen viel me op dat er nog best veel zijn die in de stal zelf de eerste keer opstappen en dan de stal uitrijden de gang op als eerste passen, die heb ik allemaal per direct afgeschreven want ik vind dat echt een eng idee :o Maar nou heb ik dan ook een paard wat zowel in hoogte als in breedte maar net door de gemiddelde staldeur past, dat speelt ook mee :))

@CL: dat is echt heel herkenbaar! Raar hè, om ze zo helemaal uit handen te geven.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:53

Zolang het hoog en breed genoeg is zou ik me er niet zo druk om maken maar smal en laag is voor mij n regelrechte no go ;)

Nou, ze heeft erop gezeten n hij was braaf (had ik al verwacht want ken m niet anders :) ) maar onzeker en toen ik vroeg of dat van hemzelf of van mij af kon komen antwoorde ze meteen terug met de woorden: is van hem!

Ga je vertellen dat toen n hele lading puzzelstukjes voor mij op hun plek gevallen zijn! Ik heb zelf namelijk nog nooit zoveel spanning (wat nu dus onzekerheid blijkt te zijn) gehad als bij Gentle. Dus noem mij maar raar of zweverig maar ik weet nu dus dat hetgeen ik elke keer ervaren heb als ik op Gentle ging zitten niet van mij maar van hem was!

Wel heel erg blij mee want dat betekend dus ook dat er nog n hele goede kans bestaat dat als we hem uit die onzekerheid weten te krijgen ik er waarschijnlijk zo op stap n weg rij.

Vrijdag ga ik kijken en dan zal ik stukje filmen als dat mag ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:32

Fijn dat ze het zo goed doen bij hun beleeradres!

MirandaFuego schreef:
Fransje, ik bedoelde met opstappen.
Tijdens het lopen snap ik wel, dat gaat niet tegelijk. :P
Maar je doet het denk ik wat snel vanwege het staken, beetje de flow erin houden. :j

Het opstappen en de de rug zitten had ik natuurlijk al een aantal keer geoefend, zonder verder te lopen.
Toen heeft ze al achterom gekeken, aan mijn voet geroken etc. Bij deze volgende stap laat ik dat gaan tenzij ze zelf aan zou geven daar behoefte aan te hebben.

Ik ben op het pleintje tussen de boxen voor het eerst opgestapt. Daar staat de hooibaal en daar is ze heel relaxed. Leek mij daarom een goede plek.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:45

Erop zitten ga ik waarschijnlijk wel op het zand doen omdat het anders ook niet zo goed gaat passen, maar het gaat zoals het gaat, het kan zomaar heel anders lopen.
Waarschijnlijk ga ik het niet langs de weg doen in mijn eentje. :P

Gentle leek zo vreselijk rustig maar is waarschijnlijk dus best een binnenvetter, dat is best lastig. :j

Fransje ik snap 'm. :))
Ja precies, eigenlijk maakt de plek niet zozeer uit als ze maar op hun gemak zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:58

Een paard zal bij de juiste voorbereid niet gaan spoken dus wat dat betreft maakt de ondergrond niet uit. Toch?
Een kleine ruimte lijkt mij meer onveilig omdat ze als ze bewegen toch per ongeluk je been kunnen pletten etc. Dat is niet handig.

H

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:11

Ik heb er nog eentje om toe te voegen! Deze knappe vent is afgelopen zaterdag goedgekeurd en mag nu ook geleerd en dat mag ik doen YAY!
Hij is altijd met Duke opgegroeid dus ze zijn even oud maar hij is net even wat meer paard al _O-

Dit is Vainqueur maar ik noem hem vinnie. Zomaar. Dexter en Duke zijn ook dexie en dukie dus :+

Afbeelding

Zoals jullie zien houdt Duke wel alles in de gaten vanuit de wei :j oftewel HELA dat zijn mijn brokjes!!

Beginnen vanaf nul, zo leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:16

Dat dekje hierboven :') lijkt wel een shet maat zo

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:36

Die heb ik ooit zelfgemaakt, is mislukt en wordt nu gebruikt voor dit soort pesterijen :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:57

Wat een mooi hoofd en pientere blik heeft Vinnie!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:58

Wat een leukerd, gefeliciteerd!! *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 01:11

Dat dekje _O- Wel echt een knap beest (en zo anders dan die iele paardjes die ik hier heb _O- ).

Ik heb de foto's van de fotoshoot van laatst! Ga nog wel een eigen topic maken (of meerdere :') ), maar wilde deze vast delen. Prazani heeft duidelijk alles in zich om een goed dressuurpaard te worden :))
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:54

Wat een knapperd zeg! :+:

Granoek heeft er een leuke grote vriendelijke reus bij, wat een vreselijk snoezige uitstraling heeft hij <3

Fijn dat Gentle het zo goed doet, en dat het dus niet bij jou vandaan komt!

Interessant om jullie reacties over binnen dan wel op het harde op te stappen :j Voorlopig is dat bij ons nog niet aan de orde (ze wordt in mei immers pas 3 en ook dan hoef ik er niet direct op), maar het geeft wel interessante inzichten zo.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:05

fransje23 schreef:
Een paard zal bij de juiste voorbereid niet gaan spoken dus wat dat betreft maakt de ondergrond niet uit. Toch?
Een kleine ruimte lijkt mij meer onveilig omdat ze als ze bewegen toch per ongeluk je been kunnen pletten etc. Dat is niet handig.

H

Ja sowieso als ik erop ga heb ik er wel al vertrouwen in dat er geen gebok komt, maar zonder zadel is dat ook makkelijk zat, je kan er direct makkelijk af.

Granoek, wat een leukie! <3
Dat van de brokjes komt me zeer bekend voor, als ik met Malik bezig ben in de paddock staat er ook één constant alles in de gaten te houden. :=

Mooie foto van Prazani! :))

Malik had gister nog een een domme actie, ging rennen en toen hij wilde stoppen maakte hij een sliding en knalde tegen de ponnies aan.. :roll:

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:35

Een vriendin van mij heeft voor mij de training opgepakt met Minette.
Inmiddels weer 4 voetjes op de klep wat al heel wat was na het debacle van de vorige keer haha.
Volgende week verhuizen... pff zie er wel tegenop hoor
Afbeelding

Verder zag ik dat er een heel klein scheurtje zit in de binnenvoering can mijn rhino deken.
Ter hoogte van de schouder, zal zo'n 3cm zijn max. De vulling is onbeschadigd. Iemand een idee hoe je dit makkelijk kunt repareren?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:57

Wat goed, mooi stapjes vooruitgang maken!

Voor het repareren van waterdichte dekens gebruik ik tegenwoordig Tear-Aid (type B geloof ik). Werkt super :) Waarschijnlijk werkt het voor de niet-waterdichte binnenkant ook wel.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 15:41

Oef geen idee hoe je zoiets repareert. Mijn eerste idee is altijd duct tape :+

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:55

Vientje schreef:
Wat goed, mooi stapjes vooruitgang maken!

Voor het repareren van waterdichte dekens gebruik ik tegenwoordig Tear-Aid (type B geloof ik). Werkt super :) Waarschijnlijk werkt het voor de niet-waterdichte binnenkant ook wel.

Ik ga eens kijken, die heb ik eerder gehoord dacht ik. Maar wist niet of dat ook op de binnenkant kon haha.

Vanavond gaan we weer "oefenen" kijken hoe ver we komen met volgende week erbij en zaterdag verhuizen. Oh heb daar zo'n hekel aan....
Kan me daar zo druk over maken

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 17:07

Dan kan misschien inderdaad beter iemand anders het doen? Jij hebt er een bepaalde tijdsdruk bij in je hoofd zitten en je kunt nog je best doen maar dat merken ze toch denk ik..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:28

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:19

Granoek schreef:
Dan kan misschien inderdaad beter iemand anders het doen? Jij hebt er een bepaalde tijdsdruk bij in je hoofd zitten en je kunt nog je best doen maar dat merken ze toch denk ik..

Dat ook ook inderdaad, dat was destijds nog niet aan de orde. Ze zei gewoon nee, was ook geen drama en gelukkig makkelijk weer op te lossen.
Maar ivm met zwangerschaps klachten kan ook voorlopig toch weinig met haar doen. Dus is het heel fijn dat iemand met verstand je dan kan helpen en dat ook wil.
Ze gaat ook helpen verhuizen dus dat is wel echt super Fijn!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 20:39

Oooh dat is helemaal fijn!