[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:30

Mooie edele hoofdjes.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 00:58

Anoniem schreef:
Ze zeggen dat katten personeel hebben, maar dat geldt ook voor dit paardenras? ;)
Soms. _O-
Nee, Aliaa is makkelijker dan een kat. :D Aliaa luistert nog goed, katten daarentegen... >;)

Berryz schreef:
Zo heb ik er ook eentje. Alles wat je in haar buurt laat liggen knabbelt ze op.

[ [url=m/E3RGPp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geweldig he, ik vind het echt geweldig! :)) We moeten onze paarden leren apporteren joh! Kei handig als we iets laten vallen. En ik ben er zeker van dat de paarden het nog leuk vinden om te doen ook. :P

Manadeluca schreef:
Mooie edele hoofdjes.
<3

Ik heb kei leuk nieuws... :D Mag ik jullie voorstellen aan Naranja? *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Mijn (bijna) nieuwe aanwinst sinds vandaag. Het is nog niet echt officieel, want ik moet haar nog betalen (belangrijk detail _O- ), maar ach, ze wordt hoe dan ook van mij. :):)
Naranja is een 2.5 jarige Criollo merrie. Eigenlijk was het de bedoeling om een al beleerd/ervaren wandelpaard te zoeken voor mijn moeder, maar goed, dat zijn details. :') Naranja blijft wel nog een periode bij de fokker staan, tot ze zadelmak is en een mooie basis heeft. Daarna komt ze naar huis. *\o/*
Naranja lijkt een totaal tegenovergesteld karakter te hebben van Aliaa. Aliaa is proper en heeft een hekel aan viezigheid, Naranja heeft zich op de tijd dat ik haar gezien heb minstens 10 keer in de viezigheid gerold. :') Oh en ze bleef ook heerlijk liggen op het beste rolplekje, zodat andere paarden dit niet konden inpalmen.
Verder is het een enorme speelvogel, terwijl Aliaa dan weer van rust en kalmte houdt. Aliaa komt echt zo volwassen en beheerst over, die gaat nog afzien met dat jonge geweld. }>

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 05:12

Retjethorse schreef:
Berryz schreef:
Zo heb ik er ook eentje. Alles wat je in haar buurt laat liggen knabbelt ze op.

[ [url=m/E3RGPp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geweldig he, ik vind het echt geweldig! :)) We moeten onze paarden leren apporteren joh! Kei handig als we iets laten vallen. En ik ben er zeker van dat de paarden het nog leuk vinden om te doen ook. :P

Ik heb een hondenspeeldgoed waar Lollie zo goed als mee apporteert. Het is nu wel al een jaar geleden dat ik het geprobeerd heb, maar het is dus niet zo moeilijk om aan te leren icm clickeren.
(OK ze raakt het gewoon aan, maar tis maar 1 stap verwijderd van apporteren)

Wat een mooierd is naraja <3
Ik ben helemaal verliefd. Mss ga ik toch nog uw kant uitkomen om te knuffelen :o

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 00:17

Berryz schreef:
Ik heb een hondenspeeldgoed waar Lollie zo goed als mee apporteert. Het is nu wel al een jaar geleden dat ik het geprobeerd heb, maar het is dus niet zo moeilijk om aan te leren icm clickeren.
(OK ze raakt het gewoon aan, maar tis maar 1 stap verwijderd van apporteren)

[ Video ]

Wat een mooierd is naraja <3
Ik ben helemaal verliefd. Mss ga ik toch nog uw kant uitkomen om te knuffelen :o
Het apporteren zal voor Aliaa inderdaad niet zo moeilijk om aan te leren zijn. :D Ze is slim genoeg en heeft uit zichzelf de neiging om alles met haar mond vast te nemen. ':)
Nou, ze gaat er al mooi naartoe en komt netjes terug, dus inderdaad enkel nog leren meenemen dan. :P

Dankjewel! :D Ja ik vind haar echt super leuke vlekjes hebben rondom haar hoofd. Niet teveel en niet te weinig. *\o/* Ik ben normaal geen fan van vosjes, maar zij is wel leuk. :D Zit volgens mij nog een dun gen onder, want ze is wel erg bleek voor een vosje.

Je bent welkom hoor, alleen zal Naranja de eerst komende maanden nog niet deze kant uitkomen vrees ik. :(

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:02

Of mss crème gen? Weet niet of palomino's zo donker kunnen zijn?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:56

Zo, een Teke en een Criollo. Wanneer open je de dierentuin met zeldzame paardenrassen in Europa? :D

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:45

Wauw, wat een gave nieuwe aanwinst! Ze is prachtig. En bijzonder, een criollo :) Al helemaal in combinatie met Teke

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:53

Ja echt een leule combinatie, veel plezier met je beide dames.
Ben benieuwd wat ze van elkaar gaan vinden!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 16:42

Berryz schreef:
Of mss crème gen? Weet niet of palomino's zo donker kunnen zijn?
Ik denk het niet, maar je weet nooit. :D Ik ben van plan om binnenkort Aliaa te laten testen, misschien wacht ik daar nog even mee en laat ik Naranja meteen mee testen. :))

Piekosjj schreef:
Zo, een Teke en een Criollo. Wanneer open je de dierentuin met zeldzame paardenrassen in Europa? :D
Oh, dat zou ik nog willen ja! :)) Alleen heb ik daar de centjes niet voor. :')

Lynnepinny schreef:
Wauw, wat een gave nieuwe aanwinst! Ze is prachtig. En bijzonder, een criollo :) Al helemaal in combinatie met Teke
Hihi, ik ben heel benieuwd om die 2 naast elkaar in de weide te zien. }> En ook om beide karakters te ondervinden. :D

ieris schreef:
Ja echt een leule combinatie, veel plezier met je beide dames.
Ben benieuwd wat ze van elkaar gaan vinden!
Daar ben ik ook benieuwd naar! Vooral wat Aliaa van Naranja zal vinden. Naranja is nog erg speels en Aliaa komt altijd zo volwassen en 'stijf' over qua karakter. :') Die is heel beleefd en zal niet zomaar eens gek doen. _O-

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:07

Apporteren is heel makkelijk aan te leren inderdaad. Die van mij pakt ook altijd alles vast en deed dat ook met zijn voeremmer als die leeg was (waarna die weggegooit werd). Dus in plaats van weggooien aangeleerd dat hij de emmer moet vasthouden en dan een snoepje krijgt als ik hem vast heb. En daarna heel simpel de emmer voor zijn neus zetten, "geef emmer" zeggen en zelf een paar stappen achteruit gaan en voilà, meneer pakt de emmer loopt ermee naar mij toe en geeft hem netjes aan. Dus sindsdien kan hij ook de emmer apporteren. Was echt heel makkelijk aan te leren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 21:45

zippora schreef:
Apporteren is heel makkelijk aan te leren inderdaad. Die van mij pakt ook altijd alles vast en deed dat ook met zijn voeremmer als die leeg was (waarna die weggegooit werd). Dus in plaats van weggooien aangeleerd dat hij de emmer moet vasthouden en dan een snoepje krijgt als ik hem vast heb. En daarna heel simpel de emmer voor zijn neus zetten, "geef emmer" zeggen en zelf een paar stappen achteruit gaan en voilà, meneer pakt de emmer loopt ermee naar mij toe en geeft hem netjes aan. Dus sindsdien kan hij ook de emmer apporteren. Was echt heel makkelijk aan te leren.

Haha, wat een ettertje, zo met zijn voeremmer gooien... }> Maar inderdaad, vanuit natuurlijk gedrag is het allemaal een stuk makkelijker aan te leren. :D Ik moet me er gewoon eens aanzetten. :')

Vandaag was mijn stalgenoot met zo'n 2paards camionette op stal, dus ideaal om Aliaa erop te droppen. }> Ze was erg hyper vandaag, ik was moe (ik heb 3 nachten en ze vallen me voorlopig vrij zwaar :') ), maar ik wou toch oefenen. Nieuwsgierig als Aliaa is, had ze niet veel aanmoediging nodig om de voorvoetjes op de klep te zetten. Meteen beloond en aangemoedigd om verder te komen. Ze loopt niet vlot door, maar ik heb haar toch 4 keer kunnen laden. :j Daarna zijn we gestopt, want ik had nog een heleboel werk en veel te weinig tijd. :')

Omdat Aliaa toch zo hyper was, heb ik haar even doen lopen in de bak (want dat zal ze niet snel uit zichzelf doen). Ik heb een nieuwe oefening gevonden die ze erg leuk vindt, namelijk vanuit stilstand meteen in galop aanspringen. Het doel daarvan is om wat meer power te krijgen en dat kreeg ik vandaag ook. _O- In plaats van naar galop aan te springen, ging mevrouw kaarsrecht omhoog staan en maakte even een sprong de lucht in (al steigerend). Lenig zijn ze in elk geval, nog even en Aliaa kan de hoge school sprongen doen. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:57

Ook hier nogmaals van harte met jullie nieuwe aanwinst! Stiekem niet helemaal wat jullie zochten, maar bij mij dacht destijds iedereen dat ik met een hengst zou thuis komen dus ja... :))

Apporteren wordt hier ook erg leuk gevonden! Meestal met een stok. Dat was met buitenrijden vooral komisch want dan had het paard een stok beet en de hond een zakdoekje oid en mensen kijken... :P Die hond leeft intussen helaas niet meer, maar de kleine heeft er ook wel een handje van dus wie weet in de toekomst.
Manari wordt een beetje wild met apporteren, die vindt het nog veel te leuk om te doen. :=
Tel je de dagen al af voor de kennismaking tussen Aliaa en Naranja?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:54

Aliaa is de laatste dagen zo ongelooflijk lief, niet normaal... <3 In december had ze een mindere periode, een was ze snel boos als ik haar wou aaien. Ik weet niet wat exact haar probleem was, maar volgens mij moet ze niet lekker in haar vel gezeten hebben. := Ze is nu in elk geval lekker vrolijk, dus dat is het voornaamste. :D
Gisterenochtend was het erg slecht weer. Veel wind en regen, en dat vindt Aliaa niet leuk. :+ Ik kon haar wel in de bak zetten, maar daar zouden we geen van beide vrolijk van worden. Ik kon Aliaa wel vastzetten terwijl ik haar stal deed, maar aan mijn tempo en wetende dat Aliaa een viespeuk is in haar stal, zou ze daar minimaal 45 minuten gestaan hebben en dat is ook maar saai. Dus ik heb een stuk van de gang afgezet en dat vond Aliaa weer geweldig natuurlijk! *\o/*

En als ze los loopt, moet alles onderzocht worden! :D
Afbeelding

Maar er is ook nog tijd om een knuffel te komen halen:
Afbeelding

En zodra alles onderzocht is, moet er natuurlijk gegeten worden:
Afbeelding

Op een bepaald moment had Aliaa het wel gezien en werd ze erg ondeugend. :') Ik deed dubbel zo lang over mijn stal omdat ik iemand steeds in het oog moest houden. Aliaa had een zakje met kegels van een stalgenoot gevonden en vond het wel geinig om dat in het rond te gooien. Hetzelfde gold voor een deken van een stalgenoot en toen vond ik het wel welletjes geweest zijn. :') Ik heb haar dan maar buiten gedropt, waar nog steeds veel wind was, maar in elk geval geen nattigheid meer uit de lucht viel. _O-

Toen al mijn werk klaar was, kon ik Aliaa aan het werk zetten. We hebben vanalles gedaan: grondwerk, balkjes, een sprongetje en wat vrijheidsdressuur. Veel afwisseling, dus dat vindt Aliaa sowieso geweldig. :)) Ze werd zo blij dat ze zichzelf ging uitsloven... Na de hindernis liep Aliaa spontaan over de balkjes, want ze keer daar ook een beloning voor. Heerlijk toch als ze dit zelf gaan aanbieden. :):)
Ik hou zoveel van mijn meisje... <3
Afbeelding

JoSav schreef:
Ook hier nogmaals van harte met jullie nieuwe aanwinst! Stiekem niet helemaal wat jullie zochten, maar bij mij dacht destijds iedereen dat ik met een hengst zou thuis komen dus ja... :))

Apporteren wordt hier ook erg leuk gevonden! Meestal met een stok. Dat was met buitenrijden vooral komisch want dan had het paard een stok beet en de hond een zakdoekje oid en mensen kijken... :P Die hond leeft intussen helaas niet meer, maar de kleine heeft er ook wel een handje van dus wie weet in de toekomst.
Manari wordt een beetje wild met apporteren, die vindt het nog veel te leuk om te doen. :=
Tel je de dagen al af voor de kennismaking tussen Aliaa en Naranja?
Dankjewel! *\o/* Nee inderdaad, maar goed, Aliaa was eigenlijk ook niet helemaal wat ik op dat moment van plan was om te kopen en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. :D We zien allemaal wel hoe het zal lopen. :))

Haha, een hond met een zakdoek zal nog meevallen qua aandacht trekken, maar een paard met een stok op buitenrit... :') Tja, ik zou ook kijken. _O-
En zoals Manari een echte speelvogel is, kan ik me wel voorstellen dat zij apporteren geweldig vindt! :D

Ik ben eerder de maanden aan het aftellen dan de dagen. := Het zal toch nog enkele maanden duren voordat Naranja hierheen kan komen. -O- Maar ik ben vooral zo benieuwd hoe ze op elkaar zullen reageren! Vooral de reactie van Aliaa op Naranja. En dan maar hopen dat ze niet al te boos gaat zijn op mij, maar ik vrees dat ik de eerste periode een erg jaloerse Teke zal hebben. >;)
In elk geval is het al geregeld dat op stal Naranja de weide naast Aliaa zal krijgen. Ze zullen ook naast elkaar komen te staan op stal, en op onze weide kunnen ze ook naast elkaar. Al is het de bedoeling dat ze uiteindelijk bij elkaar kunnen in plaats van ernaast. :') En dan maar hopen dat Naranja Aliaa niet teveel zal pesten. Aliaa zal zich moeten verweren tegen dat jonge geweld. :D

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:15

Mooi gebouwde Teke. Heel anders dan in de boeken.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 00:38

Manadeluca schreef:
<3
Ik moet zeggen dat ik de Teke's persoonlijk ook liever wat 'voller' zie dan zo graatmager in de boeken. :P

Gisteren, 15 januari, is het alweer een jaar geleden dat ik voor het eerst op Aliaa gestapt ben... Wat vliegt de tijd voorbij zeg. In mijn hoofd is ze nog steeds mijn nauwelijks zadelmakke meisje. :o
Afbeelding

Vandaag heb ik voor het eerst mijn camera getest met een ritje op Aliaa. Ik zal morgen kijken of ik het kan uploaden en delen met jullie. :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:04

Oh! Ik ben benieuwd!

Manadeluca schreef:

:x Ik hou wijselijk mijn mond. :Y) :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 15:07

JoSav schreef:
Oh! Ik ben benieuwd!

Manadeluca schreef:

:x Ik hou wijselijk mijn mond. :Y) :D

Nu ben ik benieuwd! :D Voor mij moet je je niet inhouden hoor, ik vind het altijd ontzettend interessant wat jij te vertellen hebt. :))

En van het filmpje moet je echt niet te veel verwachten hoor. :') Aliaa had er geen zin in. Hoewel het ruim anderhalve maand geleden was dat ik nog op haar gereden heb, was ze sloom. :+ Opzadelen liet ze overigens zonder problemen toe, want ze stond los in de bak en heeft geen stap verzet. Ik denk dat ik eerder een buitenrijpaard heb dan eentje om in de bak te werken. :D

Nog even een vraagje: heeft iemand hier ervaring om (kleur)genetica te laten testen bij Animal Genetics UK? Zo ja, zou ik eens enkele vragen mogen stellen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:31

Ik kom even binnenvallen. In het steenpuin op een veldpad in Meldert zaten lange nagels, een paard van een wandelaar heeft er in zijn hief gehad en is geopereerd. Bericht circuleert ook op FB.
Tijdje terug ben ik ook gaan wandelen en er ligt inderdaad overal puin om de plassen te dempen. Mocht je nog op pad gaan, heel goed opletten dus met plassen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 06:25

Ik moet zeggen dat ik het best eng vind om te delen op bokt, vanwege de sterke commentaar die hier vaak gegeven wordt, dus wees lief voor me! :+ Ik weet dat ik niet de meest geweldige ruiter ben en waarschijnlijk ook niet de beste keuze om Aliaa door te rijden. Tips enzo zijn altijd welkom, maar hou het lief. :D

Gisteren heb ik wat grondwerk gedaan met Aliaa en ze was zo enthousiast dat ik bijna een jambette tegen mijn neus kreeg. :') Ik heb haar nog nooit zo hoog weten opgooien... _O-

Varekaj schreef:
Ik kom even binnenvallen. In het steenpuin op een veldpad in Meldert zaten lange nagels, een paard van een wandelaar heeft er in zijn hief gehad en is geopereerd. Bericht circuleert ook op FB.
Tijdje terug ben ik ook gaan wandelen en er ligt inderdaad overal puin om de plassen te dempen. Mocht je nog op pad gaan, heel goed opletten dus met plassen.
Dank je voor het delen! Ik heb dit nog niet voorbij zien komen. := Ik was van plan om gisteren te gaan wandelen, maar ik ben blij dat ik dit niet gedaan heb dan. :oo

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 17:51

Oke, ik sliep blijkbaar half toen ik de filmpjes aan het uploaden was. Deel 2 dat ik hierboven gepost heb, is niet wat ik wou uploaden. :') Ik wou de jambette eens filmen, maar die is nauwelijks te zien. :+

Dit is deel 2:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:48

Jullie zijn lekker bezig!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:37

SVRL schreef:
Jullie zijn lekker bezig!

We doen ons best. :))

Vandaag zijn we alleen gaan wandelen, en wat vindt Aliaa dit heerlijk... Ik had zo'n tevreden paard nadien, ze wou zelfs niet eten en alleen maar knuffelen. <3
Alleen ben ik vergeten mijn camera op te zetten. :') Handig hoor zo'n ding om je ritten te filmen. _O-

Maar wat ben ik zo trots op mijn meisje, onder het zadel buiten laat ze pas echt zien wat ze waard is! 4.5 jaar, nauwelijks doorgereden en doodbraaf. Er waren veel wandelaars op pad, maar dat vond zij niet erg. Ook kindjes die aan het spelen/roepen waren, regelmatig schoten van jagers die te horen waren,... We hebben voornamelijk in de velden gereden, maar moesten ook een stukje straat doen natuurlijk. En Aliaa en verkeer... :') Mijn mond viel dan ook zowat open van verbazing toen Aliaa geen kik gaf. :') Hier en daar hebben we een drafje gedaan. Aliaa draafde netjes en meteen op stemcommando aan (zonder boze oortjes!!! *\o/* ) en liet zich ook netjes terugnemen op stemcommando. Maar we hebben voornamelijk gewoon aan een los teugeltje (en dan nog eens bitloos) gestapt. Onderweg ook nog een complimentje gekregen dat ik een mooi paard had. :o

Op de terugweg naar stal zijn we nog een bekende tegengekomen en daar heb ik ruim 10 minuten mee staan babbelen. Aliaa bleef de hele tijd netjes stilstaan. Ze vond het wel gezellig met die vrouw. :P Daarna moesten we een drukkere straat oversteken. Ik was aan het twijfelen om af te stappen (want op die baan reageerde Aliaa altijd heftiger op verkeer dan elders), maar doordat Aliaa zich in het begin van de wandeling prima gedroeg met het verkeer, besloot ik af te wachten. Ik kon nog altijd afstappen als het nodig was. Ik voelde dat Aliaa iets meer spanning opbouwde, maar ze bleef heel netjes bij mij en heeft geen voet (hoef) verkeerd gezet. Heb ik al gezegd dat ik trots ben? <3 :D

Nog een grappig detail: Aliaa ontwijkt echt zelfstandig elke plas haha, erg grappig om haar zoveel moeite te zien doen om maar geen natte voeten te krijgen. :') Ze kijkt heel goed waar ze stapt. :j
Van de steentjes leek ze ook geen last te hebben, maar haar hoeven zijn echt kei hard momenteel!

En toen ik Aliaa van de weide ging halen, begon ik serieus te twijfelen om mijn wandeling door te zetten... :')
Afbeelding

Ik heb haar even in de bak gezet om haar energie kwijt te kunnen, maar daar was ze niet echt voorwaarts te krijgen. :roll: Nou ja, achteraf gezien was het ook niet nodig. _O-

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:02

Super leuke update! Wat een geluk, een paard die zadelmak geboren lijkt :P

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 23:05

Het nadeel van een Akhal Teke: ze worden verdomd lang. :') Waar mijn deken eerst nog zo zat:
Afbeelding

Zit het tegenwoordig zo:
Afbeelding

Blote poep!!! _O-

Dus ik mag alle dekens een maatje groter aanschaffen. :D Gaat weer lekker kostelijk worden. >;)
De 200gr heb ik al gekocht.
Afbeelding

Maar voor dit snoetje doen we het toch maar. <3
Afbeelding

En dan maar hopen dat Naranja in mijn 'oude' dekens zal passen.

En vandaag zijn we gaan wandelen! Aliaa was lekker actief, had er veel zin in en was ook best eigenwijs vandaag. :D De eerste helft was ze nog redelijk braaf (vooral op het tweede filmpje in dat grasveld kreeg ze haar kuren al, hoewel dit nog erg goed meevalt), maar in de tweede helft kreeg ze echt last van Aansteleritis. :') Ze zag iets, en vond het wel geinig om rechtsomkeert te maken. Je zou denken dat ze bang was, maar eenmaal ik haar duidelijk gemaakt had dat zomaar omkeren echt not done is, liep ze zonder morren voorbij het 'enge' voorwerp, zonder het 1 blik waardig te keuren...

Helaas was volgens mij de batterij van mijn camera leeg, waardoor het grootste deel van de rit niet gefilmd is.
Afbeelding

Rijden jullie een stukje mee? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:22

Op het laatste filmpje kom je langs mijn zomerweide :+