Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:33

Hilary

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:37

Daar heb ik wel eens mee gewerkt, gaf inderdaad goede vrijheid :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:37

Ze is knap geworden he Nynke :D vind je foto zo mooi!

Zilver heeft een 150 grams deken op. Ze heeft een dun vachtje. Een zadel hebben we ook al.

Murosch super knap! Ze word ook steeds knapper <3

Zilver past de singel wel gewoon. Heb ook een met zachte kussens. Sowieso snoer ik mijn paarden nooit aan zodat het ergens kan gaan drukken.

Sbravour fijn dat het zo super ging! Ze oogt ook wel rustig. Mooi paard zeg :D

Heel verschil he Chanel! Fijn dat het zo goed ging :D wel zou ik gewoon zelf hulpen geven en niet je paard zelf laten bepalen. Dan kan het met rijden wel zo'n "verwende trapzak" worden aangezien hij zelf mag weten wat hij doet :)

Jeetje kittydylan wát een vacht :wow:

Zilver heeft "wratten". Iets wat vaker voorkomt bij jonge paarden. Ze had ook ietsje verhoging (38.3) . Een verlaagde weerstand. We houden haar goed in de gaten!
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag dus weinig gedaan. Even vrijheidsdressuur geoefend en met een zeil. Nergens bang voor :')
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Vies geëindigd :+
Afbeelding

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:42

Superleuk Kabayo!

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zo duidelijk en consequent mogelijk. Alleen ik bedoel meer met overvragen in de zin van er bij wijze morgen er al opstappen, omdat ze het zo braaf oppakt, terwijl ik weet dat dat teveel zou zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:45

xChanelx schreef:
@Kabayo: zó, wat een verschil!
@TinekeVD: mooi hoofdstel, staat haar goed.
@Nynkster: wat een ongelooflijk leuk koppie zit daar op zeg <3
@Murosch: wat leuk! En gaaf altijd hè hoe die paarden niet onder de indruk kunnen zijn van iets dat wij dan als iets nieuws zien.
@SBravour: fijn dat de verhuizing zo goed is verlopen en dat hij zo makkelijk de trailer op is gelopen.

Vandaag de Tinker voor de tweede keer aan de longe gehad en toen ze zelf de draf aanbood, ook maar een stukje gedraafd. Doet mevrouw alsof ze nooit anders heeft gedaan. *\o/*
Al merk ik wel dat ze linksom erg veel moeite heeft om de bochten door te komen, terwijl het rechtsom haar prima afgaat. Als ze iets verder is, dus maar veel aan de slag met rechtrichten en haar soepel maken.
Daarnaast ook nog eens een dekje en zelfs een oud zadel op haar rug gelegd (zonder beugels en singel, licht zadeltje), dat vond ze helemaal prima.
Nu mag ze er weer een tijdje over na gaan denken. Zo leuk om te zien hoe ze met nieuwe dingen omgaan.

Ik reageerde hier op :D

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:42

Kabayo schreef:
xChanelx schreef:
@Kabayo: zó, wat een verschil!
@TinekeVD: mooi hoofdstel, staat haar goed.
@Nynkster: wat een ongelooflijk leuk koppie zit daar op zeg <3
@Murosch: wat leuk! En gaaf altijd hè hoe die paarden niet onder de indruk kunnen zijn van iets dat wij dan als iets nieuws zien.
@SBravour: fijn dat de verhuizing zo goed is verlopen en dat hij zo makkelijk de trailer op is gelopen.

Vandaag de Tinker voor de tweede keer aan de longe gehad en toen ze zelf de draf aanbood, ook maar een stukje gedraafd. Doet mevrouw alsof ze nooit anders heeft gedaan. *\o/*
Al merk ik wel dat ze linksom erg veel moeite heeft om de bochten door te komen, terwijl het rechtsom haar prima afgaat. Als ze iets verder is, dus maar veel aan de slag met rechtrichten en haar soepel maken.
Daarnaast ook nog eens een dekje en zelfs een oud zadel op haar rug gelegd (zonder beugels en singel, licht zadeltje), dat vond ze helemaal prima.
Nu mag ze er weer een tijdje over na gaan denken. Zo leuk om te zien hoe ze met nieuwe dingen omgaan.

Ik reageerde hier op :D

Oh, mijn fout :o
Ik heb het verkeerd omschreven. Ze draafde zelf aan, waardoor ik merkte dat het haar lukte om te kunnen draven op de cirkel. Vervolgens teruggevraagd naar stap en later zelf de hulp gegeven voor draf.
Je hebt helemaal gelijk hoor!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:58

Afbeelding
Vandaag eerste keer outdoordeken opgedaan! Volgensmij ligt hij top en heeft ze mooi nog wat ruimte om uit te zwaren! :D

Dit is de Bucas Anniversary regendeken met stay dry voering!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:26

Heb het staldeken opgelegd. Probleem, Limo durft niet bewegen. Heb extra hooi gegeven maar nee blijft stijf staan. :(
Voer in de eetbak komt die wel maar erg voorzichtig.

Ik twijfel nu of ik het moet omlaten, of toch afdoen? Wil niet dat hij morgen met buiten zetten schrikt van het deken en de stalbaas wéér omloopt. Of door de weidedraad rent zoals bij de castratie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:30

Art_Ificious schreef:
Heb het staldeken opgelegd. Probleem, Limo durft niet bewegen. Heb extra hooi gegeven maar nee blijft stijf staan. :(
Voer in de eetbak komt die wel maar erg voorzichtig.

Ik twijfel nu of ik het moet omlaten, of toch afdoen? Wil niet dat hij morgen met buiten zetten schrikt van het deken en de stalbaas wéér omloopt. Of door de weidedraad rent zoals bij de castratie.

Met hem gaan lopen. Gewoon omhouden

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:52

Went vanzelf gewoon lekker oplaten.

Gelukkig ging die van mij er zo mee eten, even voelen aan de borstsluiting en toen was ze er OK mee!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:54

Wou om 18u al reageren maar wifi viel weg (homespot van telenet).
Ben nu thuis en heb stabiele wifi hier :)

Had hem in de piste gezet maar daar bleef die gewoon in een hoekje staan beetje stom wezen zijn en oren naar achter. :')
Dan in de stal gezet en wat met het deken gespeeld door erover te wrijven want vooral het ruisend geluid vind hij eng (zijn fleecedeken vind hij namelijk niet eng). Het spelen met het deken heb ik gedaan dmv de flappen bij de achterbenen vast te nemen en ermee te schudden met de staartflap schudden, het deken wat omhoog nemen en laten zakken terug.
Uiteindelijk ook de bilriemen eraan gemaakt.

Dan in de paddock gezet toen hij in de stal al wat meer bewoog als ik hem van zijn plaats stuurde (spelletje "jouw plaats is mijn plaats").

Op de wei liep hij meer rond dan in de piste. Ben uiteindelijk kwartier later vertrokken. Mijn stalgenoot heeft hem om 19u terug binnen gezet en dat is vlot gegaan.

In de stal:
Afbeelding

Op de paddock:
Afbeelding
Afbeelding

EN hij is tandjes aant wisselen.
Middelste snijtand onderaan (dat zwarte vlekje) is gewisseld en die bovenaan aan de andere kant staat los. (Niet goed zichtbaar op de foto)
Afbeelding

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:06

@Murosh: Ik vind je paard echt leuk! Vooral dat hoofdstel vind ik er mooi opstaan :)
@Kabayo: Die wratjes had Jazz ook toen ze hier bij mij aankwam en volgens de DA kwam dat door de verlaagde weerstand van zand in de darmen door veel op zand te staan en ondergewicht te hebben, na vlozaad te geven en een extra ontworming waren ze snel weg ook heb ik gehoord dat gedroogde brandnetel zou helpen, maar dat weet ik niet.
@Art: Nou die is knap en ziet er zo slank uit onder dat dekentje :D op de eerste foto in de stal ziet hij er een beetje beledigd uit :=

Jazz en ik hebben er een heerlijke wandeling opzitten! we zijn maar een dik halfuur weggeweest omdat ze soms wat heet kan worden bij het zien van andere paarden, maar waar ik een half jaar geleden 10 minuten nodig had om haar te kalmeren en onder controle te houden heb ik nu nog maar 10 seconden nodig (als het al moet). De nieuwe hond in de buurt vond ze wel even spannend want de staart ging meteen de lucht in :+ , maar na eventjes stilstaan en kijken zag ze dat het geen gevaar vormde en konden we ontspannen verder op weg :) Heb helaas geen foto's want het was iets te kort :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:14

Jazzie03, hij is ook slank sinds de castratie. Daarom dat ik een deken opleg zodat de energie meer naar aankomen kan gaan ipv naar warmhouden.

Ter vergelijking op paar maanden tijd:

Afbeelding
Afbeelding
Kreeg vandaag ook de opmerking van een ander stalgenoot dat je zijn ribben kan zien.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:32

Gek die wratjes! Heb het eigenlijk nog niet eerder gezien... ja toen je het vanochtend stuurde 8-)

Ik moest echt lachen van je berichtje Art, ik zag het helemaal voor me. Paard wat er staat Zovan : wat heb je me nu aangedaan %)
Mooi slank paardje is hij wel! Hier moet ik ook oppassen dat ze niet te dun wordt, maar gaan de goede kant op.

Dinsdagnacht wordt het 0 graden.. weet niet zo goed wat ik met Mn dekens moet, ze staat nu onder 200
Gram. maar even onderdeken eronder denk ik...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:35

Haha idd nynkster.
Het deken past wel leuk bij zijn halster :D

Het is idd ivm de aankomende kou dat ik nu al het staldeken opgelegd heb.
Een regendeken ga ik bestellen bij agradi.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:00

Ik ga eind deze maand weer scheren omdat ik dan verder wil in de training. En dan komt dus ook de 340 grams met hals op.

Maar wil ook niet bij elke temperatuurwisseling gelijk heel veel grams op gooien. Dan is her straks echt winter met 500/600 grams dekens. Dat vind ik niks ;)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:18

Art, wij hebben een passier en stubben, beide geen lange zadels, onze conemara is nl ook compact in zijn rug.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:45

Nynkster moet ze alweer geschoren worden? Snel groeiend haar? Haha

Jazzie ohh okee. Fijn dat ze snel gekalmeerd was :)

Mooi dat de deken niet meer eng was art

Sbravour mooie deken! Ik wil ook een bucas.. alleen zo duur haha

Xchanel aah okee :D

Zilver op de voorpagina :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:51

25 september heb ik haar voor het eerst geschoren dus we zijn straks alweer 2 maandjes verder en dan is het alweer lekker aangegroeid (is het nu al) :')

Ik zag Zilver vanochtend al staan! Knap peerd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:03

Heb limo gisteren zelf buiten gezet. Ik raakte per ongeluk het deken aan schoot hij naar voren. Gelukkig draait hij zich nu naar me toe als ik tegentrek. Hij spurt dus niet meer ervandoor/trekt de lijn niet uit mijn handen.
Gaat gewoon even staan snorken en heb daarna de borstsluitingen aangeraakt en dan de rug. Toen was het weer goed.

Heb de pony van stalgenoot erbij gezet. Dit mag van stalgenoot énkel als ik erbij blijf. Ze spelen wel leuk samen. Maar die pony schuurde langs het deken en hopla limo in galop. Vond het wel een leuke oefening.

Echter heb ik het deken toch afgelaten omdat er twee naden aant scheuren zijn. Ene was al gehecht geweest maar die is gewoon losgekomen.
Vind het niet zo veilig als het zo snel scheurt dus afgedaan om te grondwerken en daarna gewoon zonder deken terug op de wei gezet.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:22

Hmm, misschien was hij toch nog niet klaar voor een deken. Heb je geoefend met op en af doen en dan ook aanraken overal met de deken. Hij moet wennen aan de indirecte aanraking.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:57

Art, wij hebben een 7 jarige connemara, die sinds 2 jaar bij ons is en ook sindsdien pas beleerd en die vindt het reuze eng als er iets achter hem gebeurt als je erop zit of ernaast bent en dus ook in het begin een deken omdoen. Doordat de deken dagelijks om was wende hij er vrij snel aan, maar een uitrij deken is echt een heel groot probleem. Vorig jaar ging het goed, doordat we iedere x na het rijden en bij het instappen de deken omdeden. Gister voor het eerst weer de uitrijdeken omgedaan, dat was echt heel spannend, meneer liep met aangeknepen billen... :D na drie rondjes de deken afgehaald en na het rijden met uitstappen weer omgedaan, dat wordt dus weer even oefenen.
Lekker omdoen zodra je deken weer gerepareerd is en zelf net doen of er niets aan de hand is. Dat komt wel goed, het is toch ook echt raar voor zo'n paard hoor ineens een jas aan.
Ik ben dan zelf weer geen voorstander van de deken ook overal aan gaan raken en laten flappen enzo, want de deken alleen om hebben is al spannend genoeg. Door deze ieere dag even op en af te doen komt het wel goed, maar....je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:19

Het is niet dat hij het niet kent hoor.
Zie hier in de lente met eczeemdekeb waarbij zijn hoofs door een slurfhals moest. Geen enkel probleem gehad. Als een buiksingel los zat kon ik die probleemloos weer vast doen. Aaien etc kon allemaal.
Uitdoen was eng, doodeng zelfs. Maar daarna kon ik nog geregeld zadeldekjes opleggen zonder probleem.

Allereerste keer een deken was het fleecedeken:
Afbeelding

En dan het eczeemdeken. Hij liep er niet eens angstig mee rond.
Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:59

Dan is het misschien weer wat onwennig. Knappert is het toch

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:13

Denk idd weer onwennig en is ook een geheel andere stof dan fleece of dat dunne van het eczeemdeken.

Thnx hij is een knappert nu ja :)