[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:42

Ik ga in herhaling want blijkbaar wordt er niet goed gelezen (alweer).

Ik ga nu zelf ook niet meer verder, no worries ;)
Als het niet klikt met deze wordt een sowieso een andere trainer maar idd ene die niet op verplaatsing komt. Anderzijds is dán ook niet zeker hoe limo gaat reageren als hij terug naar mij komt. En dát is de reden dat deze trainer die morgen komt voorstelde om toch tot bij mij te komen ipv limo bij haar te stallen.
Ze kan niet verzekeren dat als limo bij haar rustig gereden kan worden, limo bij terugkomst óók rustig bereden kan worden ivm stress van opnieuw verplaatst worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:43

Art_Ificious schreef:
Ik ga in herhaling want blijkbaar wordt er niet goed gelezen (alweer).

Ik ga nu zelf ook niet meer verder, no worries ;)
Als het niet klikt met deze wordt een sowieso een andere trainer maar idd ene die niet op verplaatsing komt. Anderzijds is dán ook niet zeker hoe limo gaat reageren als hij terug naar mij komt. En dát is de reden dat deze trainer die morgen komt voorstelde om toch tot bij mij te komen ipv limo bij haar te stallen.
Ze kan niet verzekeren dat als limo bij haar rustig gereden kan worden, limo bij terugkomst óók rustig bereden kan worden ivm stress van opnieuw verplaatst worden.

Ik vrees dat je dat probleem bij je thuis ook wel houd, haar erop is nogal anders dan jij zelf erop natuurlijk. Terugval in gedrag is altijd een optie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:51

Elisa2 schreef:
Met zadelmak maken moet je inderdaad gewoon iemand hebben die er ten eerste op kan blijven zitten, die ten tweede het hoofd omhoog kan houden als een paard wilt gaan bokken oid. En die gewoon voorwaarts kan blijven rijden, en het paard kan blijven "leiden" bij schrikreacties e.d. zodat het vertrouwen krijgt ohz.

Dit paard heeft nu even extra bevestigd gekregen dat een ruiter eng is, want als je schrikt word dat bevestigd door een ruiter die er afknalt en een zadel wat opzij schuift. 10 stappen terug ipv 1 vooruit...

Kan jij blijven zitten als een paard recht op de muur afloopt en vlak ervoor scherp draait?
Wet van de zwaartekracht, dit kan je lichaam niet snel genoeg meevolgen.
Op een volte zetten/elders heensturen reageerde hij niet op.
Hij doet zijn hoofd omhoog bij het vluchten en spant de onderhals aan.

Hij is tevens geen bokker, ik heb eerlijk gezegd liever bokkers dan vluchters. Bokkers zit ik wel goed uit, black beauty was zo ene en heb ik twee maanden getraind (gestart met ander zadel). Is nu een paard dat goed meewerkt.

Azmay vandaar dat ik ook zelf eigenlijk hem liever wegbreng en de maand erna van die persoon begeleiding wil met het rijden. Maar dat zal ik vanavond bespreken met haar.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:00

Ja hoor dat kún je uitzitten, gewoon in balans, mits je een hele handige ruiter bent. Ik kan het zelf ook niet gok ik. :)

In hoeverre is hij bekend met sturen en remmen op het bit? :) heb je dit vanaf de grond al met hem bevestigd? Teugeldruk geven is niet vanzelfsprekend een stuur of een rem, dit moeten ze leren. Als je in een panieksituatie wilt remmen en de teugels oppakt en er aan gaat hangen omdat hij niet direct stopt (hypothetisch) dan zet je hem juist in zijn kracht en zal hij juist harder gaan. Niet omdát hij een onderhals op zet, maar omdat dit gefaciliteerd wordt door druk op het bit. Anders gezegd: hij gaat tegen de druk in.
Ook daarom eerst stuur en rem er naast bevestigen.... zeker met een angstige pony....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:08

Art_Ificious schreef:
Elisa2 schreef:
Met zadelmak maken moet je inderdaad gewoon iemand hebben die er ten eerste op kan blijven zitten, die ten tweede het hoofd omhoog kan houden als een paard wilt gaan bokken oid. En die gewoon voorwaarts kan blijven rijden, en het paard kan blijven "leiden" bij schrikreacties e.d. zodat het vertrouwen krijgt ohz.

Dit paard heeft nu even extra bevestigd gekregen dat een ruiter eng is, want als je schrikt word dat bevestigd door een ruiter die er afknalt en een zadel wat opzij schuift. 10 stappen terug ipv 1 vooruit...

Kan jij blijven zitten als een paard recht op de muur afloopt en vlak ervoor scherp draait?
Wet van de zwaartekracht, dit kan je lichaam niet snel genoeg meevolgen.
Op een volte zetten/elders heensturen reageerde hij niet op.
Hij doet zijn hoofd omhoog bij het vluchten en spant de onderhals aan.

Hij is tevens geen bokker, ik heb eerlijk gezegd liever bokkers dan vluchters. Bokkers zit ik wel goed uit, black beauty was zo ene en heb ik twee maanden getraind (gestart met ander zadel). Is nu een paard dat goed meewerkt.

Azmay vandaar dat ik ook zelf eigenlijk hem liever wegbreng en de maand erna van die persoon begeleiding wil met het rijden. Maar dat zal ik vanavond bespreken met haar.

Ehm ja, dat kon ik eerder inderdaad omdat ik prof paarden reed en zadelmak maakte. Want ik zou hem al gestopt hebben voordat ie dat had kunnen doen, en waarschijnlijk ook ander voorwerk waardoor hij geen reden zou hebben gehad om dat te doen.

Maar goed dat je het nu uitbesteed, hopelijk heeft dit niet teveel vervelende sporen bij hem nagelaten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:21

Een handig en ervaren persoon voorkomt sowieso situaties waarbij het paard rechtstreeks op de muur afrent.

Ik denk dat je er goed aan doet om hem weg te brengen/door iemand anders hem te laten opleiden.
Soms dan kom je zelf gewoon niet meer verder, paard heeft geen vertrouwen meer in jou en andersom ook niet. Er worden bepaalde verwachtingen gekweekt bij beide.
Begeleiding daarna is ook erg fijn als dat mogelijk is!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 10:23

Leo schreef:
Ja hoor dat kún je uitzitten, gewoon in balans, mits je een hele handige ruiter bent. Ik kan het zelf ook niet gok ik. :)

In hoeverre is hij bekend met sturen en remmen op het bit? :) heb je dit vanaf de grond al met hem bevestigd? Teugeldruk geven is niet vanzelfsprekend een stuur of een rem, dit moeten ze leren. Als je in een panieksituatie wilt remmen en de teugels oppakt en er aan gaat hangen omdat hij niet direct stopt (hypothetisch) dan zet je hem juist in zijn kracht en zal hij juist harder gaan. Niet omdát hij een onderhals op zet, maar omdat dit gefaciliteerd wordt door druk op het bit. Anders gezegd: hij gaat tegen de druk in.
Ook daarom eerst stuur en rem er naast bevestigen.... zeker met een angstige pony....

Aan de longe als hij zo wil vluchten kunnen we hem gewoon stopzetten door hem "om te trekken". Dan staat hij ook dom te kijken wat we net deden. Dus daar reageert hij wel op druk.
Zelfs druk met de kaptoom of touwhalster kent hij heel goed.

De eerste dagen dat het goed ging ook steeds op zit en teugeldruk laten halthouden en steeds uitgebreid beloond. Ik hield dan zelfs halt tussen het rijden door om dit te oefenen.

Bij warmstappen aan de hand vraag ik ook om halt te houden en geef tegelijk druk op de teugels.

Ben ook weer gestart met lessen op de manege en kies bewust voor het meest bewegelijke paard waardoor ik mijn balans nóg beter kan trainen. In de lessen wordt aandacht besteed aan balans.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:28

Balen dat je eraf gevallen bent, dat is nooit leuk natuurlijk. Geen pijn gedaan hoop ik?

Dergelijke schrikreacties zijn door een beetje ruiter best uit te zitten denk ik, ik heb er zo een die 180 graden omdraait of bizar gemeen weg kan springen. Dat doet ze gerust meerdere keren tijdens het rijden en dan vooral het liefst op het moment dat je net lekker in je flow zit en super relaxed bezig bent, onverwachts dus. Ben er slechts 1 keer vanaf gevallen, toen ze na zo'n schrikreactie de kop tussen de benen stak en ineens vol in de rodeo ging :+ Overigens heb ik met mijn pony ook getwijfeld om haar weg te brengen om te trainen, maar uiteindelijk toch gekozen om het zelf te doen met goede (!!) begeleiding.

Misschien is het een idee om zelf een paar zitlessen te gaan nemen in de periode dat de trainer met Limo bezig is? Dan kun je lekker aan je eigen zit werken, heeft alleen maar voordeel voor later!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 10:51

Ik vraag me af, wat denken jullie van deze stal?
http://www.hofterwinge.be/Africhting

De persoon die ik normaal vanavond zou zien heeft namelijk niet zo lang (4j en is 21) ervaring in zadelmak maken en daar heb ik dan voor Limo best twijfels over.
Bij de bovengenoemde stal moet ik hem wegbrengen maar kan ik meer zekerheid krijgen dat ze het juist doen en ook kunnen zij beter bepalen hoelang limo nodig heeft qua opleidingsduur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:06

Het ziet er wel goed uit, zou fijn zijn als iemand persoonlijke ervaringen met de stal heeft. Ze nemen in ieder geval fijn de tijd.

De persoon die vanavond zou komen, hoelang rijd ze? manege of eigen paarden? sportprestaties? is het zadelmak maken broodwinning of iets voor "erbij"?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:37

Ziet er goed uit ja, daar zou je hem daar dan op korte termijn al naartoe brengen of hoe zie je dat? Want ik kan er niet aan uit nu, blijft hij nu thuis of ga je het uitbesteden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 12:02

Elisa2 schreef:
Het ziet er wel goed uit, zou fijn zijn als iemand persoonlijke ervaringen met de stal heeft. Ze nemen in ieder geval fijn de tijd.

De persoon die vanavond zou komen, hoelang rijd ze? manege of eigen paarden? sportprestaties? is het zadelmak maken broodwinning of iets voor "erbij"?

Hoelang ze rijd is mij onbekend. Wel doet deze persoon het zadelmak maken nog maar 4 jaar, ik denk fulltime aangezien ze nog meerdere paarden traint zowel bij haar als bij mensen thuis en ze door de week ook kan. (Overdag en s avonds) (Althans dat zegt ze, op haar fb zie ik niks staan wat meer informatie kan geven. Alleen véél foto's van vriendinnen en feestjes/vakanties etc.)

Heleennn schreef:
Ziet er goed uit ja, daar zou je hem daar dan op korte termijn al naartoe brengen of hoe zie je dat? Want ik kan er niet aan uit nu, blijft hij nu thuis of ga je het uitbesteden?

Ik ha het uitbesteden en wil hem liefst deze maand nog wegbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:50

Tja weinig ervaring met zadelmakmaken betekent niet dat je geen goede ruiter bent.
Ik denk dat Limo het beste af is met elders zadelmak maken en dat je zelf pas gaat als hij echt goed zadelmak is. Denk dat hij nu jou + zadel + rijden linkt aan stress en rennen om heel eerlijk te zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:00

Ik zou de optie nemen om hem elders te plaatsen en dan aan de persoon zelf vragen of ze je wil begeleiden als je limo weer thuis is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 13:34

Heb de trainer die vanavond komt gezegd dat ik toch liever limo bij haar op stal zet. Voor mijn eigen gemoedsrust, zij kan dan zelf ook beter inplannen wanneer ze limo kan trainen en voor mij minder stress omdat ik me anders s avonds na het werk alsnog moet stressen om tijdig op de manege te zijn. En die stress is zeker niet goed om limo te trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:39

Is dat de trainer waar je weinig over kunt vinden? als ze 4 jaar prof zadelmak maakt dan zal ze daar wel filmpjes/ foto's/ klantervaringen van hebben toch? vraag anders even goed door.

Stress is nooit goed bij het trainen inderdaad, je kan zelf ook een aantal keer naar haar toe gaan als ie goed beleerd is en daar onder begeleiding hem dan leren rijden/ oppakken voordat hij weer terug verhuisd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:43

Hou er wel rekening mee dat die trainer geen binnenbak heeft, dus kan dan wel vervelend worden bij slecht weer (of had ik dat verkeerd gelezen en verwar ik met die andere?). Paard buiten zadelmak maken bij stormweer lijkt me niet zo veilig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:41

Je hebt wel heel veel essentiële stappen overgeslagen. Voor twee weken terug ofzo reageerde limo nog panisch op een longeersingel met ringetjes en het volgende moment zit je er 3 dagen achter elkaar op.

En nu ga je weer van het een naar het ander met een trainer. Wel die trainer, nee toch niet. Thuis trainen, nee toch op verplaatsing...

Je springt van de hak op de tak. Om een paard te beleren moet je zelf stevig in je schoenen staan en een plan hebben vantevoren. Maar jij bent zo impulsief dat ik bang ben dat dat niet matcht met een groen paard.

Ik wens je veel wijsheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 15:28

:? Nu komt die eerste trainer af dat stallen bij haar tóch iets meer kost dan naar mij komen en ze zich daarin misrekend heeft.
En dat ze samenwerkt met een privestal en daar stallen ter beschikking heeft.

Euh... zoiets meld je toch op voorhand?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:22

Dat is niet netjes. Heb je die stal uit dat linkje al bericht?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 16:35

Gimme_Spurs schreef:
Dat is niet netjes. Heb je die stal uit dat linkje al bericht?

Vond het ook niet netjes nee.
Heb onmiddellijk die andere een berichtje gestuurd.

Heb gevraagd wanneer er plaats is.
Wacht nu nog op antwoord.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 18:21

Heb nog even een andere gecontacteerd.
Die zitten wat dichter bij dus makkelijker om sessies bij te wonen en door hen begeleid te worden achteraf.
http://www.svbdressage.com

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:41

hwn schreef:
Hou er wel rekening mee dat die trainer geen binnenbak heeft, dus kan dan wel vervelend worden bij slecht weer (of had ik dat verkeerd gelezen en verwar ik met die andere?). Paard buiten zadelmak maken bij stormweer lijkt me niet zo veilig.

Zadelmak maken in een buitenbak maakt echt niets uit. Ik had er vroeger in iedergeval geen problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:04

Art_Ificious schreef:
Heb nog even een andere gecontacteerd.
Die zitten wat dichter bij dus makkelijker om sessies bij te wonen en door hen begeleid te worden achteraf.
http://www.svbdressage.com

No offence maar is deze man niet wat erggg groot/zwaar voor een ponytje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:09

Die heeft heus ook wel vrouwen in dienst zo te zien. Lijkt me een zeer proffesionele stal.