[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 13:26

Gisteren was ik láat bij de paarden, om 10.30 in de ochtend pas, ik had een van m'n Dobers, het drukke teefje meegenomen.
Dat betekent dat ik dus niets met ze ging doen, maar ik heb wel even lekker kunnen observeren hoe de twee kennelijk hun "ren/speel-moment" hadden. Natuurlijk was Khava weer de drukste, die rende bokkend en springend de hele wei rond, en Jaopie deed van de weeromstuit maar een beetje mee.
Dit gedrag zie ik zelden van ze, ik kwam zeker net op een moment dat ze dat dagelijks doen (want er was in de verre omtrek niets aan de hand, dus geen opwindings-aanleiding voor).
Heel leuk was om Khavanna een paar keer in een vrij "normale" (dus niet opgefokte) draf door de hele wei te zien gaan... daar kon ik eens even heel mooi haar bewegingspatroon observeren, dus zónder dat ze aangezet werd, zónder op een cirkel te draven, zónder dat er ergens spanning in haar zat.
Dat was me een buitengewoon fraaie arbeidsdraf, ik stond me al voor te stellen dat dit wel iets was om naar te streven OHZ, ruim uitgrijpend, benen in perfecte tactmatige beweging, hals op 3/4, mooi afstaande, maar niet zo'n stressig opgestoken staart...Achterbenen rijwel onder het middelpunt van de massa, echt een feestje om te zien. Ook geen gek pony-gekrabbel, dit waren toch echt mooi volwassen bewegingen.
Meestal zie ik haar in beweging op spannende momenten, of als ik zelf met haar bezig ben, maar nooit zo echt lekker vrij, relaxed, maar toch beheerst.
Natuurlijk waren er ook tussendoor weer de crazy sprongen en rodeo-bewegingen bij, maar dat is wel echt Khavanna ook, dat uitbundige. Zo heeft ze als hobby met vier benen tegelijk de lucht in springen, maar ook een soort rare slangen-bok waarbij de voorbenen links en achterbenen rechts de lucht in vliegen.
Als ze dat OHZ maar uit d'r hoofd laat, want dan ben ik echt wel zandruiter. Heeft ze overigens nooit gedaan hoor, OHZ (nog niet 1 bok ooit gegeven).
Ik was onder de indruk van haar mooie natuurlijke drafpassen.

Ze ziet er trouwens helemaal knettergoed uit, appelvachtje, glimt zonder poetserij, niet te dik en niet te dun, en het zou mij zelfs niet verbazen als ze tóch weer iets in hoogte is gegroeid.

Moest ik even kwijt, het was zo'n mooi gezicht...

Ze had wel flinke vaart, maar het was geen uitgestrekte draf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:34

Een bééétje verliehiefd ...

Leuk, leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:01

<3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 14:10

Ze is duidelijk gebleken een ontwikkelings-laatbloeier, want hoewel ze nu echt wel in jaren volwassen is, heeft ze (en dat komt niet door haar kleine maat) er toch erg lang uitgezien als een guppie.
Wel blijft ze iets "jongs" over zich hebben, dat zal haar onbevangenheid wel zijn, maar fysiek heb ik toch het afgelopen jaar ook nog steeds veranderingen op kunnen merken.

Gelukkig is die vervelende zeur-arm eindelijk helemaal over (wat duurde dat lang!) dus ik kan weer verder aan de slag, nu eens kijken of we een stapje verder kunnen gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:32

Laat die foto's van een rijdende Terpentijn maar komen... Als trotse ridder op Jaopie en als stoere cowboy op Khavanna.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 14:41

Ja nou, ik ben daar ook wel aan toe zo LANGGGGGzamerhand.... (moet Khava het ook zijn, natuurlijk).

Dat ze zich niks van J. aantrekt als ik in de wei met haar bezig ben zegt ook al heel veel natuurlijk.... namelijk a. dat ze het leuk vindt en b. dat ze meer op mij let dan op hem. Dat was voorheen niet zo.
Daaruit volgt dat ze me nu genoeg zou moeten vertrouwen om met achterlating van hem de wei uit genomen te worden.
Want dát was steeds het aloude grote breekpunt in de vooruitgang, daar stokte het steeds op.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 13:32

Weer last van nachtelijke kabouters.... die draaien knopen in Jaopie z'n manen, dus nu al twee keer er uit geprutst... Khava heeft dat nooit, zij heeft een hele andere manen/staart textuur, loodrecht stijl, daar krijgen de knoopkabouters geen vat op.

Jaopie had ook een bloedbeen, rechtsachter, binnenkant pijp. Ik dacht dat hij zichzelf misschien had aangeslagen, maar het bleek een "schraap"korstje waar hij waarschijnlijk met z'n hoef langs heeft gejeukt. Toch maar even in de smiezenhouden, want jeukende korstjes op onderbenen...daar heb ik het niet zo op.
Vanmorgen was het bloed al vrjwel niet meer te zien (beetje korrelig residue van gisteren nog). Er zit ook geen verdikking of schiefel onder, dus niet zichzelf aaangetikt. Khavanna heeft nooit wat, behalve een beetje problematisch uitgroeiende hoeven, als die wat langer worden blijven ze niet mooi in vorm, maar gaan "Flaren", en worden een beetje plat. Dat gebeurt al heel gauw bij haar (vooral voor). J. heeft dat niet, bij langer worden blijven die zijwaarts nog wel in model.
Die moet die eigenlijk best vaak bekapt worden. Vrijdag komt de "hoef" weer. Gisteren en vanochtend
was het dametje weer superlief, mooi opzij gaan, voorhand zowel als achterhand, trouwens, ook Jaopie, die zich nu zelfs bij een appeltje-als Khava-beloning niet meer als een jaloerse idioot tussen ons wil dringen, maar zich op een NEE en vingerwijzing terug naar achteren laat sturen.

Zo slaan we 2 vliegen in 1 klap met die nieuwe strictere gehoorzaamheids/opvoedingsaanpak. Werkt min of meer onbedoeld ook bij hem. Had niet gedacht dat hij uit ons vaarwater zou blijven als ik me met Khavanna zou bezighouden IN hetzelfde weiland.
Ga voor hem ook maar eens zo'n touwhalster aanschaffen, het zijn best fijne dingen als je eenmaal weet hoe je ermee moet omgaan.

Khava komt tegenwoordig al eerste op me af als ik bij het weiland aankom, die vind het allemaal tot nog toe wel dolletjes, geloof ik.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:39

Klinkt alsof je lekker bezig bent met ze! Heb je haar ook al weer mee naar voren genomen? En wanneer pak je Jaopie op onder het zadel? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 15:03

Voor Jaopie is 't OHZ-plan morgenochtend. Is meestal lekker rustig zondagochtend in het dorp. Niet dat ik er mee door het dorp ga, dat zou echt veel te voorbarig zijn, maar gewoon OHZ de bak in.
Meestal krijg ik wel een paar fratsen als hij een tijd heeft staan niksen, dus ik ben op alles voorbereid.
Fratsen OHZ verwacht ik niet, hij is dan juist meestal op z'n best.
Alle spullen liggen er al weer klaar voor.
Ik verwacht wel enige spierpijn....Dobermanns trainen is toch anders dan op zo'n Jaopie zitten... We gaan 't niet te gek maken: 20 minuten is genoeg, hij heeft ook een jaar lopen freewheelen natuurlijk, niet alleen fysiek, maar ook in 't bolletje.
Eens zien of we elkaar weer kunnen "vinden".
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-10-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:10

Lekker gaan genieten! Paardrijden is leuk, fijn weer met hem aan de gang gaan. Enjoy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:04

Morgen wordt het ook nog eens heerlijk weer. :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:30

Wordt inderdaad heerlijk weer!

Khava klinkt echt als een heerlijk dier. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 12:27

IK had 2 geweldige ochtenden. Gisteren en vanochtend.
Er is iets veranderd, tussen mij en mijn paarden, en ik weet niet exact wát (ik zal het zelf wel zijn).
Wat een super-meewerkende bontkoppen heb ik ook.
Ben er nog beduusd van.

In de zin van "whát happened?"

Er is duidelijk een soort van blokkade bij mij doorbroken (en dus ook bij de paarden).

Zit nog glimlachend een beetje na te sudderen....

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:46

Je zit duidelijk zelf weer beter in je vel. Je weet nu wat je wilt met je beide prachtige 'bontkoppen'. Paarden zijn zulke geweldige wezens dat ze dat perfect aanvoelen.

Echt superfijn voor je. Nu jezelf niet meer gek laten maken met je paarden, maar gewoon lekker van ze genieten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 13:31

Gisteren op Khava in de wei gezeten (ja ik weet het ik zou eigenlijk Jaopie weer OHZ gaan rijden), zonder zadel en andere poespas, met twee halstertouwen aan haar touwhalster.
Vraag maar niet wat me bezielde....het was zo'n ingeving, weet je niet, maar het ging boven verwachting: links, rechts, stop GENIETEN. Denk een vijf minuten zo door de wei gegaan. Jaopie bemoeide zich er niet mee. Die nam wel opeens een jaloerse run door de wei heen, maar Khava deed helemaal niet mee, die lette alleen op mij op haar rug! Dus dat is al een zeer gunstig teken: ik ben inmiddels belangrijker dan wat haar maatje doet, en zo moet dat ook.

Vanmorgen hele fijne korte (20 minuten) longeersessie in de wei gedaan met Khava, ging erg goed, Jaopie was zó weg te sturen van onze cirkel. Khavanna heeft ook een fijn kalm galopje gedaan, beide kanten op. Ze kwam ook mooi laag door haar hals na een paar minuten en likte haar lippen en brieste herhaaldelijk.
Daarna bedacht ik opeens dat Jaopie ook wel eens aan de longe kon. Met alleen maar een gewone halster.
Is nog nooit gebeurd, niet met slechts een halster en niet in "zijn" wei.
Dit ging boven verwachting, in alle drie de gangen, met Khava netjes buiten de cirkel toekijkend.
Geen geruk en getrek, naar buiten breken, of dikke Jaopie-vinger en er vandoor gaan.
Hij probeerde wel een aantal keren naar binnen te draaien en te komen (dat is een bekend gegeven van hem aan een longe, hij wil intimiderend op je af komen, om aan te geven dat hij toch wel vindt dat dit gedoe écht niet hoeft voor hem), maar helaas voor Jaopie had ik i.vm. Khava al nét iets teveel YOUTUBE/Clinton Anderson filmpjes bestudeerd het afgelopen half jaar, dus zag ik het aankomen en kon ik hem zonder gedoe weer op de volte sturen en van richting doen veranderen. Hij probeert ook maar wat, haha, helaas Jaopie ik ben niet meer dezelfde als een tijdje terug....

Geweldig was ook de afloop... ik liep met mijn spullen terug naar de rand van het weiland en ging inpakken. Niemand (J.) hing op mijn hielen achter me aan te zeuren, maar er stonden op gepaste afstand twee bontjes afwachtend te kijken.
Jaopie.... ben je een watje geworden?
Ja, want toen ik beiden uitnodigde (nog steeds met mijn rug naar hen toe, in iedere hand een appeltje) om naar me toe te komen en een appeltje aan te pakken, kwamen beiden heel voorzichtig aan weerszijden achter me staan. Na het appeltje legde Jaopie zijn bontkop zwaar op mijn schouder. Ik zag zijn ene bruine oog van heel dichtbij mij aankijken.
Vent, zei ik, ik ben er weer he? Ik ben er echt weer.
Hij bleef even een tijdje zo staan. Ik ook.
Daarna heb ik hem nog even zijn nieuwe hoofdstel aangepast, en alle riempjes op maat gemaakt en even met hem er mee door de wei gewandeld om te zien of ook hij alles comfortabel vond zitten.

Het is moeilijk uit te leggen zo op schrift, dus alle gevoelsnuances laat ik maar weg, maar het was één kalme, begrijpende, ervaring, beide dagen, die een hele hoop vertrouwen in zich borg.

Voor diegenen die een beetje op de hoogte zijn met Jaopie zijn gedrag en karakter, speciaal op de wei en gezien zijn vrijwel gehele gebrek aan grondwerk en longeerervaring, die begrijpen wel dat hier sprake is van een héle andere verstandhouding dan ooit eerder.

Wat Khavanna betreft denk ik dat we nu wel bijna rijp zijn voor uit de wei werk. Als ze me toch niet vertrouwt krijg ik alsnog gedonder op weg naar voren, maar dat verwacht ik eigenlijk niet meer.
Inmiddels vertrouw ik mezelf weer, ik ga met beiden momenteel geheel op mijn intuitie en gevoel a.
En... ik moet alléén zijn met ze, zonder afleiding, dat blijkt voor ons het beste te werken.

Kortom: het gaat erg GOED. Morgen weer iets leuks qua trainen met ze doen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:06

Wat een heerlijk verhaal. Ik snap zo goed het gevoel dat je dan krijgt, alles is rust en vertrouwen en plezierig met elkaar bezig zijn.
Dit is inderdaad je basis voor de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:25

Wat lief! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:53

Ik weet er niet veel van te zeggen, maar bij dat stukje dat J z'n hoofd op je schouder legde ging er een warme rilling door mijn donder....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:34

<3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:04

Moeilijk? Wie is er nou moeilijk...?

Nou... Jaopie.

Niet Khavanna.
Die was vanmorgen weer geweldig leuk, zij reageert gewoonweg als uit het boekje op het Clinton Anderson "soft" programma. Weer in de wei aan de longe, het inbuigen van het hoofd (flex the head) zodat ze links en rechts de plek van je stijgbeugel/been (als je er op zou zitten) aanraken, daarna desensitize oefening met de stick (rubbing all over body and legs), ze gaf geen krimp.
Ze is sowieso heel makkelijk met haar lijf, ze ibbelt nergens over.

Maar nu had ik me toch wel even een andere Jaopie voor me dan gisteren... de al enigszins verwachte opstand kwam vandaag... Zols ik al zo'n beetje had verwacht was hij gisteren nogal afgebluft, maar vandaag besloot hij "op z'n Jaopies" niet mee te gaan werken.
Nadat hij eerst zo'n twintig minuten kalm de verrichtingen met Khava had staan bekijken, deed ik hem zijn halster aan en stuurde hem ook op de cirkel. Dat ging 3 rondjes goed en toen draaide hij niet alleen naar binnen, maar kwam recht op me af denderen. Aha! Meneer is wakker, ik draaide zijwaarts en met een welgemikte pets op de bil weer voorwaarts. Nu was hij beledigd, dat zag ik aan zijn houding. Nek er op, meganeusgaten, hij maakte zich op voor "de strijd" (och wat ken ik dit gedrag van hem goed!).
Ik deed hem van hand veranderen, maar ipv rechtsom te gaan scheurde hij recht naar binnen op mij af.
Klets! Daar had hij een mep met de zweep te pakken. Op de volte jij. Ga uit mijn ruimte.
Nu werd hij woedend, een bleef stokstijf staan e maaide in de lucht met een voorbeen. O jee, dacht ik, die gaat 't weer proberen, dus ik deed twee kwade stappen naar hem toe (je moet bij hem NOOIT ook maar een millimeter achteruit gaan, dan ben je echt gezien) en knalde de klap (het touw) in de lucht vlak achter zijn kont (niet er op, om hem niet nog kwader te maken). Foutje, dat pikte hij niet.
Hierop maakte hij een halve draai/steiger en knalde er loeihard vandoor (dat hield ik natuurlijk niet, dus daar ging meneer, losgebroken met de longe achter zich aan).
Khavanna rende vrolijk met hem mee.
Tsja wat nu? Het was al gebeurd, dus gewoon maar terughalen naar "point break" en opnieuw op de cirkel zetten. Dat deed hij dan weer zonder problemen, ik zag echter wel dat hij nog steeds erg gestresst was, want hij begon over zijn hele lijf te zweten. Hij had bepaald een boze uitdrukking en een venijnig geknepen mondspleet. Ja, dat gezicht ken ik ook maar al te goed van hem....
Ik kon voorkomen dat hij zich nogmaals losrukte door wat sterker stelling naar binnen aan te houden, een hem flink voorwaarts te zetten. Toen hij drie rondjes beheerste galop linksom en drie rechtsom had gedaan vond ik het genoeg, want ik zag ook wel dat ik nu geen mooie VWNW op de cirkel zou kunnen verkrijgen, hij hijgde en pompte van de adrenaline.
Wie is er nou opgefokt? Die groene merrie of die grote imposante beer?
Nu, het was wel duidelijk...

Ook het desensitizing (rubbing the stick over de body) resulteerde aanvankelijk in een piafferend paard dat er ieder moment tussenuit kon breken. Van top tot teen gestresst. EN kwaad. Dat wist ik op te lossen door een half appeltje aan elke kant terwijl ik met de stick over hem heen ging. Toen was hij afgeleid en liet hij het over zich heen komen. Hij rilde er helemaal van. Ik hield pas op toen hij zijn hoofd wat liet zakken en wat kalmer ademde. Jaopie, die ik al 12 jaar vanaf veulen heb....? Wat een eye-opener!

Er valt nog veel over te zeggen en te denken, aanpassingen in de afzonderlinge training te maken en conclusies te trekken, wat ik ook heb gedaan, maar een ding is nu wel akelig duidelijk aan het worden: Jaopie is het moeilijke - bij vlagen zelfs gevaarlijke - paard, niet Khavanna.

Wordt vervolgd!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:20

geweld(ad)ig :+

Denk je je paarden te kennen.

Is meneer zijn ego nu gedeukt omdat je jouw houding niet in zijn voordeel aanpaste? Of wat scheelt hem?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:37

Meneer zijn prinselijke ego is natuurlijk gedeukt, hij was immers de onbetwiste heer en meester in ZIJN wei (ZIJN territorium), en nou kom ik hem ook dáár nog eens aan het werk zetten? Wat denk ik wel niet?

Dit zijn voor hem na zoveel jaar "de wei is van mij" enorme inbreuken (meervoud, want ik ga ook nog eens met ZIJN vriendinnetje aan de slag in ZIJN wei) op wat hij gewend is.

Ik realiseer me echter heel goed, dat zijn reacties met name veroorzaakt worden door nooit grondwerk/stricte opvoeding/longeren etc. met hem te hebben doorgezet.
En nu pak ik het wel ook nog eens op een hele onvoordelige wijze aan: aan een simpel halster, voor de neus van zijn vriendinnetje, in zijn wei, zonder longeer-afzetting.....

Ik neem het hem ook niet kwalijk en had het half-en-half wel een beetje verwacht ook. gelukkig ken ik hem vrij goed, ik kan hem goed "lezen", wat niet altijd gemakkelijk is (geweest) want het is een enorme binnenvetter (in tegenstelling tot Khava). Maar ik wil natuurlijk wel heel blijven, en hij weet maar één verzetstruuk: geweld, zijn kracht inzetten.
Die kracht moet hij ánders leren inzetten.
Hij moet het longeren leuk gaan vinden, zodat hij ook in dat weer weer trots op zichzelf kan zijn, zonder overal een territoriale strijd over te willen aangaan.
Ik win het toch.
Dat weet hij misschien nu nog niet, maar ik weet het wel.

Let wel: het komt door MIJ dat hij nooit geleerd heeft zich fatsoenlijk en respectvol in en om de wei/aan de hand te gedragen. Nu is het ook aan MIJ om hem alsnog bij te brengen dat de regels nu veranderd zijn, nu hij ruim 12 jaar is. Ik verwacht zeker niet dat een type als Jaopie dat maar voor zoete koek slikt. Maar lang zal ons conflict niet duren... hij is geen kóppig type, alleen een beetje snel aangebrand, hahaha. Eerlijk gezegd: in dit opzicht verwénd en dús pikt hij weinig.

Dit moest gewoon een keer, zo'n confrontatie, als dat nu in het kielzog van het werk met Khavanna komt, prima.

edit: ik ga ze vanaf nu wel afzonderlijk om de dag trainen, bij Jaopie zal ik tijdens training een draadje spannen zodat hij er in voorkomend geval niet zodanig vandoor kan gaan zodat hij buiten mijn bereik komt, kennelijk heeft hij erg veel persoonlijke correctieve training nodig, althans op de grond/grondwerk/adlonge. Buiten dat kan hij natuurlijk gewoon OHZ.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 18-10-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:03

Wat ben jij super goed bezig zeg. Respect.

Verstandig om je aandacht op Jaopie apart te richten en een stukje af te zetten inderdaad, dan kan je blijven werken omdat hij niet met losse longeerlijn aan de andere kant van zijn wei staat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:18

Hulde! _O_ Echt enorm sterk van je hoe je nu bezig bent. En dat je eerst op de grond afspraken maakt met Jaopie voor je er weer op gaat. Eerst die verstandhouding weer goed, de rollen op de juiste manier ingevuld en dan samen verder. Super!

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:30

goed bezig! Heerlijk weer om te lezen!