Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:43

Lovely schreef:
Mwah, ik denk dat er heel veel wervelmateriaal op heel weinig oppervlak/omtrek zit.

Dank je Lov, dat probeer ik te zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:47

Maar soit, aangaande dit onderwerp hoor ik het inmiddels in Keulen, Aken en Athene donderen en ik zie water branden terwijl Ratelband eroverheen loopt even verderop zie ik 2 beren broodjes smeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:48

Die redenatie kan ik anatomisch niet onderbouwen. Dat er veel wervelmateriaal op weinig ruimte zit wil niet zeggen dat het anatomisch niet kan Een paard zit nou eenmaal zo in elkaar. Het is voor ons een beetje lastig voor te stellen omdat onze nek nou eenmaal wat korter is. Een giraffe lacht erom waarschijnlijk Knipoog

Overigens kun je ook zonder al te diep na te denken (maar het verhaal begon met dit ene ligament dus daar wilde ik ook even naar terug) al behoorlijk wat aannames doen op gewoon je boerenverstand.

Ik kwam vanmorgen langs wat plaatjes van minder ideaal gebouwde paarden. Sommige paarden hebben gewoon geen mooie hoofd-hals verbinding. Die hebben vreselijk moeite met zo'n hoge oprichting, die kunnen gewoon hun eigen kaak niet kwijt. Dat zo'n paard overbelastingsproblemen kan krijgen dat wil ik graag geloven.

Alles valt en staat met hoe je paard in elkaar zit. Uiteindelijk begint alles bij de fokker. En die fokt wat de markt vraagt.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:50

Wanneer je een paard heel diep rijdt, zal de hele wervelkolom meer horizontaal komen te staan, de S-vorm zal verstrijken (je maakt er ahw een bolle lijn van).
Je moet wel bedenken dat de buiging tussen 2 opeenvolgende wervels niet groot kan zijn. Daarmee kan de wervelkolom nooit dubbel (of bijna dubbel!) slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:52

Voor het springen hebben paarden veel lossigheid en souplesse nodig, als dit zo goed zou zijn daarvoor. Waarom gebruiken springruiters het niet dan?

Een quote van een nationale springruiter die toevallig bij een van de LDR jongens op stal was : Jesus......daar wil je geen paard zijn hoor, men wat wordt er aan die dieren geplukt en getrokken zeg!!!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:52

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:
Mwah, ik denk dat er heel veel wervelmateriaal op heel weinig oppervlak/omtrek zit.

[/quote]

Dat kan gewoonweg niet. Bot is niet in te drukken zoals een pees of een spier.
De lijn verandert, van een S-vorm naar een bolle lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:54

Jantien schreef:
Wanneer je een paard heel diep rijdt, zal de hele wervelkolom meer horizontaal komen te staan, de S-vorm zal verstrijken (je maakt er ahw een bolle lijn van).
Je moet wel bedenken dat de buiging tussen 2 opeenvolgende wervels niet groot kan zijn. Daarmee kan de wervelkolom nooit dubbel (of bijna dubbel!) slaan.

Als de ruimte nooit groter tussen opeenvolgende wervels kan zijn. Dan kan het toch heel goed zijn dat als ruiters dat overbelasten dat er botwoekeringen van komen?

Volgens mij geef je zelf de argumenten voor het niet LDR rijden al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:55

Pipo, in de jaren '70 reed Alwin Schockemohle ook gewoon zo, er is nog wat van overgebleven bij springruiters, met name het zijdelings inbuigen in dat diepe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:56

Jantien"]
[quote="Pipo"][quote="Lovely schreef:

[/quote]

Dat kan gewoonweg niet. Bot is niet in te drukken zoals een pees of een spier.
De lijn verandert, van een S-vorm naar een bolle lijn.
[/quote]

Maar de S vorm is een natuurlijke lijn, en die bolle vorm dus niet! Dus is het niet echt natuurlijk om het paard in zo zware gebolde vorm te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:57

Lovely schreef:
Pipo, in de jaren '70 reed Alwin Schockemohle ook gewoon zo, er is nog wat van overgebleven bij springruiters, met name het zijdelings inbuigen in dat diepe.

Zelfs dat doen ze nog amper. Het is niet meer diep en rond.....het is misschien wel laag, maar met veel lengte in de hals en het neusje eruit.

John Whitaker bijv... die heeft de paarden gewoon volgens de klassieke manier aan het lopen. En die rijdt grote prijzen met paarden van 19 jaar oud!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:04

Waarom zou de S-vorm natuurlijk zijn en de bolle vorm niet. Verward Een paard zit gewoon anatomisch zo in elkaar, punt.

En even bij de anatomie blijven aub, daar heeft Withaker weinig mee te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:07

ik heb laatst ergens gelezen (ik weet niet meer wie dat ook al weer schreef) dat het ldr een soort vorm van strechen is, die niet goed is. (ik ben de naam kwijt, iets van ballistisch??)
Ja, inderdaad een paard heeft weinig moeite om z'n hoofd daar te houden, waar het met ldr rijden zit. Het slechte schijnt dus juist te zijn, het strechen en bewegen tegelijk. Dat daardoor ook maar een aantal paarden dit aankunnen (er werd toen ook een vergelijking getrokken naar atleten in de 40-jaren, waarbij dit ook gedaan werd, en waarbij dus uiteindelijk alleen de sterksten overblijven...)
De vraag is dus niet of deze houding slecht is, maar of deze houding plus inspanning en beweging slecht is.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:11

Hoe de halswervelkolom buigt:
Wanneer een paard zijn hoofd helemaal omhoog doet is de wervelkolom hol van vorm.
Staat hij gewoon voor zich uit te kijken, dan is er de S-vorm zoals in het plaatje, wanneer hij staat te grazen is er een bolle lijn.

Bedenk eens hoe een trein met een aantal wagons erachter door een bocht heen gaat, op diezelfde manier buigt een wervelkolom. Alle beetjes samen maken de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:14

Jantien schreef:

Bedenk eens hoe een trein met een aantal wagons erachter door een bocht heen gaat, op diezelfde manier buigt een wervelkolom. Alle beetjes samen maken de bocht.

Maarre..........wat nou als al die wagontjes een te scherpe bocht moeten maken? Krijg je kortsluiting lijkt mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:18

Zep schreef:
[, daar heeft Withaker weinig mee te maken.
[/quote]

Whitaker kan anders wel een heel fijn stukkie paardrijden!! En heeft zijn paarden op late leeftijd nog heel!

Kan je van de meeste ruiters niet zeggen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:21

Pipo, volgens mij wil je niet snappen dat de wervelkolom niet je grootste probleem is hier.
Op het moment dat de wervelkolom een te scherpe bocht moet maken breekt deze. Dat heb ik nog nooit een ruiter voor elkaar zien rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:24

Jantien schreef:
Pipo, volgens mij wil je niet snappen dat de wervelkolom niet je grootste probleem is hier.
Op het moment dat de wervelkolom een te scherpe bocht moet maken breekt deze. Dat heb ik nog nooit een ruiter voor elkaar zien rijden.

Klopt, ik wil het inderdaad niet snappen.........het enige wat ik voor ogen heb is een wervelkolom die zo's scherpe bocht maakt, dat het mij niet gezond lijkt. En dan gebruik ik gewoon mijn boerenverstand. Zal wel niet slim genoeg zijn voor jullie redeneringen! De kin op de borst en daarbij krijg ik een plaatje mbt de wervelkolom en dat plaatje geeft geen gezond beeld voor mijn ogen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:58

Samsam schreef:
Aqua8 heb je de tekst van je lezing nog voor ons...........?

Natuurlijk, Samsam...maar wel even na de officiele lezing, dacht ik zo.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:01

Pipo"]
[quote="Jantien schreef:

Klopt, ik wil het inderdaad niet snappen.........het enige wat ik voor ogen heb is een wervelkolom die zo's scherpe bocht maakt, dat het mij niet gezond lijkt. En dan gebruik ik gewoon mijn boerenverstand. Zal wel niet slim genoeg zijn voor jullie redeneringen! De kin op de borst en daarbij krijg ik een plaatje mbt de wervelkolom en dat plaatje geeft geen gezond beeld voor mijn ogen.
[/quote]

Ik wil het ook niet snappen omdat ik het niet begrijpen kan. Het klopt gewoon niet in mijn ogen. Zolang boerenverstand uit nuchter objectief beredeneren bestaat, lijkt het mij zo gek nog niet OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:04

Zep"]
[quote="Aqua8horse schreef:
ZEP, we wachten gewoon af.

Heb ik er anderhalf uur over gedaan om mijn bovenstaande post te schrijven over de anatomie in de nek en alles wat jij te zeggen hebt is dat we gewoon afwachten? Jammer... Vriendjes zijn?
[/quote]

ZEP, dan begint de discussie weer van voren af Knipoog

Je kan er dus vanuit gaan dat ik het met wat je geschreven hebt gewoon niet eens ben.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:06

Zep schreef:
Je kunt alles forceren als je dat wilt, maar diep is nog steeds geen onnatuurlijke beweging. Als je een wortel voor zijn neus houdt krijg je hem ook op die plek namelijk.

Ja, maar dus niet vrijwillig en niet zo lang en met niemand op zijn rug.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:14

Hoe meer je aan de voorkant zit, hoe meer je een paard stoort in zijn balans. Dat gaat altijd ten koste van de prestaties.
En om een paard goed door zijn of haar lichaam te laten lopen, zou je in mij ogen helemaal geen LDR voor nodig moeten zijn. Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft. Rijkunst zit niet in je handen of aan de voorkant. De rijkunst is gebaseersd op dat de motor van achteren zit, daarom is het LDR systeem zo tegestrijdig aan het doel wat men daarmee voor ogen heeft, vind ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:19

Aqua8horse schreef:
Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft.

dan zou je dus je paard permanent in oprichting met de nek het hoogste punt van de hals rijden. Al het andere (vw/nw of LDR) voldoet daar nl niet aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:43

Ik denk dat aqua het over wedstrijden B, L niveau heeft.......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 10:44

dan blijft dat je dus altijd met de nek als hoogste punt moet rijden.