Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:28

Nogmaals;

amykimmie schreef:
Ja, ik leef met mijn gevoel.
Niet met de theorieen en wetten van Nederland.

vat het probleem samen.

Dit is niet alleen de TS.
Zoals hier in dit en veel andere soortgelijke topics -O- geïllustreerd wordt, maar een HEEL grote groep van ´assertieve´ ruiters met onvoldoende kennis/kunde/ervaring en een fundamenteel verkeerde mentaliteit te paard in de openbare ruimte.

De mening die door deze groep geventileerd wordt en elkaar bevestigend een normkader stelt op Bokt, is géén goed recht.

Miekemuis_

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:35

En als ze dan eens een mep krijgen? Wiens fout is het dan? Ik versta niet dat er mensen zijn die niet zien dat een paard in paniek slaat of ergens bang van is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:36

Als jouw paard iemand trapt ben jij daar verantwoordelijk voor.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:40

En als mijn paard duidelijk tekens van onrustigheid/angst vertoont..? Bij mijn weten is een bestuurder van een auto of fiets verplicht te vertragen, stoppen en eventueel zelfs de motor stil te leggen als een paard tekenen van angst vertoont. (En ik veronderstel toch dat die regels in Belgie niet anders zijn dan in Nederland?)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:42

Nee hoor. Jij wordt geacht jouw voertuig onder controle te hebben. Volgens de wet ben je een bestuurder.Nu moet ik zeggen dat ik niet weet of het anders is in België, al denk ik niet dat het daar heel veel anders zal zijn.

Of leren alle Belgen op school bij het verkeersexamen ook de lichaamstaal van een bang paard?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:44

Mijn paard valt op dat moment onder mij.
Als ik mezelf in veiligheid moet brengen, hoort mijn paard er dus bij.

Moeilijk te begrijpen he, ja vond ik ook al... sjongejonge.

Een vriendin en een vreemde is voor mij iets heel anders ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:44

Miekemuis_

Ik heb daar toevallig een link over geplaatst. Dan moet je even in m'n berichten zoeken

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:45

Iemand gaat natuurlijk express een paard aanrijden.
Levendige fantasie heb je[/quote]

Inderdaad. :')[/quote]

heeft niks met fantasie te maken.
er is een keer een gek op een scooter geweest die dit heel grappig vond.
Gelukkig was mijn vader erbij en kon die zijn scooter ervoor ' gooien'

er zijn zieke mensen hoor..

maar nu zuig ik het toch wel weer uit mijn duim..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:46

nikilover schreef:

Zeer moeilijk.

Aangezien je misschien je paard niet houd en het dus losloopt.

Snap niet dat mensen een dier boven een mens stellen }:0

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:46

nikilover schreef:
Waratje schreef:
Ik begin te snappen waarom er tegenwoordig zoveel "zinloos geweld" is, andere mensen hoef je niet te respecteren........ |(
Mijn paard is mij zeer dierbaar, maar niet te koste van de veiligheid van een ander mens. Maar goed, ik stel ook niet mijn eigen veiligheid per definitie boven die van een ander, zal wel een buitengewoon ouderwetse manier van denken hebben. >;)

eigen veiligheid gaat voor, dan de veiligheid van de mensen om je heen.
ik heb mijn VCA en dit is een duidelijk besproken punt.
Je kunt geen anderen helpen als je zelf onder de grond ligt ;)

Ik heb "mijn" VCA(-VOL) ook. En daar gaan ze nog verder. Je bent als leidinggevende verplicht je medewerkers uit te rusten met PSU's (personal safety units. Daarnaast dien je jouw medewerkers zo op te leiden dat zij deze ook op een juiste manier gebruiken.

Voorts dient eenieder van deze medewerkers (die overigens ook allemaal hun vca hebben) zich ervan te vergewissen dat zij gebruik maken van deugdelijk en veilig gereedschap waar ze mee om kunnen gaan/ervoor opgeleid zijn. Zij dienen ervoor te zorgen dat hun manier van handelen geen gevaar oplevert voor anderen en zichzelf. Dat zij dus zelf (!!) verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in het algemeen (dus niet alleen die van hen).

Mijns inzien is het niet zo dat je geleerd wordt dat het gaat om eerst je eigen veiligheid en dan die van anderen. Het gaat erom dat je er samen voor zorgt dat het voor eenieder veilig is. Op het moment van een calamiteit zorg je eerst voor jezelf en dan voor de gewonde. Ook dan is het : je doet het veilig of niet en als je het niet veilig kan doen, wacht je op BHV of brandweer of iemand anders die het wel veilig kan doen. Ook dan gaat het om verantwoorlijkheid nemen. En je hoofd gebruiken, bezint eer ge begint.

Dus hoe je het ook wendt of keert, het gaat om verantwoordelijkheid nemen!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:48

quera schreef:
nikilover schreef:

Zeer moeilijk.

Ik ga er niet vanuit dat ik eraf val ;)
en als ik van mijn paard af lazer, heb ik ook geen tijd om een ander te redden? :')

Jij snapt het niet, ik snap het wel.
en niet EEN dier, nee MIJN dier.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:53

nikilover schreef:
en als ik van mijn paard af lazer, heb ik ook geen tijd om een ander te redden? :')

ik krijg hier heel sterkt het "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" gevoel bij.

Als ik met mijn paard niet onder controle heb en deze haalt uit naar een medeweggebruiker en deze laatste loopt schade op, dan zou ik mij heeeeel heeeeel heeeeeel diep schamen en ontzettend balen. En dan niet denken: "Oh sneu, maar gelukkig heeft mijn paard in ieder geval niets".

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:53

Oke, even iets heel anders om de denkwijze van bokt te peilen.

Je rijd in de auto en ziet dat een andere weggebruiker (ook in de auto) heel gevaarlijk rijd en geen rekening houd met andere automobilisten. Wat doe je? Ga je dan ook expres hem in de weg zitten en zo een gevaarlijke situatie veroorzaken, of stel je jezelf veilig en blijf je alert op zijn gedrag zodat je ongelukken kan voorkomen?

Is dat ook niet zo met de ruiterij of met de fiets? Zodra de ander geen rekening houd met jou, ben je dan in je recht om ook geen rekening te houden met hem/haar? Of ga je dan juist meer rekening houden met die groep en anticipeer je op hun gedrag zodat jij en je rijdier veilig zijn?

Maken we de openbare weg niet veiliger door optie 2? Zolang de ander geen rekening houd met zijn medeweggebruikers is het aan ons (heb het niet per definitie over de ruiterij) om daarop te anticiperen en de weg iets veiliger te maken door alert te blijven.

Ik heb in de auto ook echt wel eens een domme inzicht fout gemaakt en ben altijd heel blij geweest dat mijn medeweggebruiker alert was op mij en anticipeerde om een zo veilig mogelijke situatie te creëren, i.p.v. de auto ervoor te gooien. Ook netjes bedankt met een handgebaar. Zoals ik in de auto deelneem aan het verkeer, zo neem ik ook deel met het paard in het verkeer.

Door alert te blijven en rekening te houden dat anderen fouten kunnen maken. En zodra er 1 of 100 wielrenners graag geen rekening willen houden met anderen is dat hun probleem, maar door alert te blijven op hun gedrag probeer ik ongelukken te voorkomen. Het geeft mij geen recht om dan ook maar geen rekening te houden met mijn medeweggebruikers. Ook al kan ik ze wat aan doen, het heeft geen nut en ik verloochen mijzelf en mijn idealen.

En ja ik heb eens een ongeluk gehad met Vera (trekpaard in profiel) en wielrenners. En ja dat werd veroorzaakt door de wielrenners (heel hard schreeuwen terwijl ze van achter komen, met zijn allen dat ze eraan kwamen, zelfs ik schrok), en ja ik mocht daar rijden (60 kilometer weg, reed ver in de berm, zo'n 2 meter bij de weg vandaan). Maar helaas mijn paard schrok, huis was achter haar (onbekend terrein) en paard besloot een grote draaicirkel te pakken. Op het moment dat ik mijn teugels op maat had (geef het 2 a 3 seconden) stond paard stil, middenin de peloton. Ja ik was boos op hen, en wachtte hun reactie af. Ja als zij zouden schelden was het een grote bekvecht geworden (adrenaline doet rare dingen met je en ik was een jaar of 18). MAAR deze wielrenners hebben mijn blik verbreed.

Ze waren gelukkig vriendelijk en gaven aan dat ze dachten dat ze met volle snelheid konden passeren omdat mijn paard zo braaf en rustig in de berm liep (normaal rijden ze al iets zachter). Heb hen uitleg gegeven dat er voortaan 1 persoon de ruiter waarschuwt en niet alle 10. Wat grapjes heen en weer dat meneer idg een kontmassage aan zijn vrouw kon vragen en ze gingen weer verder (waren 2 a 3 wielrenners gevallen, paard stond er echt middenin). Gelukkig geen materiaal van hen kapot en paard ook heel op een ietwat beschadigd vertrouwen na.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:55

nikilover schreef:
nikilover schreef:

Zeer moeilijk.

en niet EEN dier, nee MIJN dier.[/quote]
Als je goed valt kan dat best hoor.

Ik snap het prima :') maar kan er met m'n hoofd niet bij dat je niet voor een persoon kiest

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:56

Rocamor schreef:
nikilover schreef:

ik krijg hier heel sterkt het "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" gevoel bij.

Als ik met mijn paard niet onder controle heb en deze haalt uit naar een medeweggebruiker en deze laatste loopt schade op, dan zou ik mij heeeeel heeeeel heeeeeel diep schamen en ontzettend balen. En dan niet denken: "Oh sneu, maar gelukkig heeft mijn paard in ieder geval niets".

Dat is ook heel wat anders en totaal niet wat ik bedoel..

leuk he verhalen bedenken om een ander zwart te maken :D

in bovenstaand geval zou ik mezelf ook voor me kop slaan ;)
of in iedergeval mijn excuses aanbieden, kijken of het goed gaat met persoon in kwestie en zo nodig geef ik mijn gegevens..

godsie man :')

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:59

Dus als je buiten gaat rijden en je komt een fietser tegen, jou paard schrikt je valt en je paard rent zo over de fietser heen waarna het de weg op rent. Jij zelf mankeerd niks, de fietser licht roerloos op de grond en er komt een raar geluid uit zijn/haar keel wat niet op ademhalen lijkt. Wat doe je dan? Ren je dan je paard achterna en laat de fietser daar liggen creperen omdat JOU paard weg rent? En de familie van die fietser dan? Echt ik begrijp je punt en dat je veel om je paard geeft, dat doe ik namelijk ook! Maar is sommige situaties is het slimmer om te handelen in het belang van anderen en niet in dat van jezelf.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:59

Noissue schreef:
Dus als je buiten gaat rijden en je komt een fietser tegen, jou paard schrikt je valt en je paard rent zo over de fietser heen waarna het de weg op rent. Jij zelf mankeerd niks, de fietser licht roerloos op de grond en er komt een raar geluid uit zijn/haar keel wat niet op ademhalen lijkt. Wat doe je dan? Ren je dan je paard achterna en laat de fietser daar liggen creperen omdat JOU paard weg rent? En de familie van die fietser dan? Echt ik begrijp je punt en dat je veel om je paard geeft, dat doe ik namelijk ook! Maar is sommige situaties is het slimmer om te handelen in het belang van anderen en niet in dat van jezelf.

Zo'n situatie bedoelde ik :)
Kon hem alleen niet goed verwoorden

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:00

en niet EEN dier, nee MIJN dier.[/quote]
Als je goed valt kan dat best hoor.

Ik snap het prima :') maar kan er met m'n hoofd niet bij dat je niet voor een persoon kiest[/quote]

Het klinkt misschien hard, maar met persoon in kwestie heb ik niks :')

nee maar zoals ik het hier neerzet voel ik het, hoe je in het echt handelt, is een tweede.

Heb mezelf vaak genoeg ' opgeofferd' voor een ander..
terwijl ik weet dat EIGEN veiligheid voorop staat.

Ik ben een keer een winkel naar binnen gerend die in de brand stond,
omdat de rest van de omstanders het niet durfde en we niet wisten of er mensen binnen waren.

Heel dom natuurlijk achteraf, maar ik maak me dus echt wel druk om me medemens ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:00

Miekemuis_ schreef:
En als ze dan eens een mep krijgen? Wiens fout is het dan? Ik versta niet dat er mensen zijn die niet zien dat een paard in paniek slaat of ergens bang van is.

Een paard wat piaferend in de berm staat omdat ie opgefokt is...
Hey, das knap, zag ik gister op televisie met de OS ook :j

Je kan van mensen die niks van paarden weten verwachten dat ze weten hoe een paard in elkaar steekt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:01

Noissue schreef:

in dit geval zou ik bij die persoon blijven :) hulp inschakelen...

mijn paard rent wel naar stal.. die zie ik daar wel weer..
maar als iemand met een auto tegen mijn paard aanrijd, ik vlieg eraf, mankeer niks maar de auto staat in een boom en mn paard ligt zwaargewond, zou ik denk ik als eerste naar mijn paard gaan ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:01

Huertecilla schreef:
Nogmaals;

amykimmie schreef:
Ja, ik leef met mijn gevoel.
Niet met de theorieen en wetten van Nederland.

vat het probleem samen.

Dit is niet alleen de TS.
Zoals hier in dit en veel andere soortgelijke topics -O- geïllustreerd wordt, maar een HEEL grote groep van ´assertieve´ ruiters met onvoldoende kennis/kunde/ervaring en een fundamenteel verkeerde mentaliteit te paard in de openbare ruimte.

De mening die door deze groep geventileerd wordt en elkaar bevestigend een normkader stelt op Bokt, is géén goed recht.

Nogmaals, ik heb mijn denkwijze uitgelegd en deze is anders dan gemiddelde Nederlander. Ben je het daar niet mee eens, pech, sorry.
Ik blijf zo denken en ben heel erg blij met mijn denkwijze. En dat heeft niets met het toe-eigenen van paden te maken, het me ergens recht op laten maken oid.
Een ongeluk kan altijd gebeuren. Ik heb wel eens een groep van 5 paarden op de weg gehad. Los, uit het weiland. Er liep toen een merrie bij die zich niks aantrok van draden of stroom. Ze duwde tegen het lint, en pats, los.
Alle 5 de paarden op de weg. Niemand thuis, ik was er gelukkig.
Ik heb de 'leider' gepakt, toen liepen ze allemaal zo mee terug het erf op.
Men, wat was dat een chaos. Ze liepen overal, in de berm, op de weg, op het fietspad, bijna in de sloot.
De auto's stopten gelukkig, bestuurders stapten uit om het aankomend verkeer tegen te houden. Ik ben blij dat deze mensen dat deden, echt waar.
Dit had zo veel erger af kunnen lopen.
Een paard blijft een paard en kan in onverhoopte situaties overal belanden, met of zonder ruiter. Met ruiter heb je er nog enigzins controle over, maar als een paard van 600 kilo weg wil, zul je hem niet tegen kunnen houden.
In toom houden kan tot op zekere hoogte. Een paard wat nooit zal schrikken of nergens bang voor is, bestaat gewoon niet.
Net zoals dat 100% verkeersmak niet kan, er kan altijd wat gebeuren.
Een 100% betrouwbare kinderpony bestaat ook niet, pony kan altijd schrikken of bang zijn, en ruiter er af gooien.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:02

stef schreef:
Miekemuis_ schreef:

Een paard wat piaferend in de berm staat omdat ie opgefokt is...
Hey, das knap, zag ik gister op televisie met de OS ook :j

Je kan van mensen die niks van paarden weten verwachten dat ze weten hoe een paard in elkaar steekt.

edit: weer verkeerd gelezen.. multitasken blijft moeilijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:03

quera schreef:
Noissue schreef:

Dan zou ik eerst de ambu bellen, evt omstanders vragen om bij de fietser te blijven.
Zijn die er, ga ik opzoek naar mijn paard!
Zijn die er niet, blijf ik er bij tot er omstanders komen en ga dan opzoek naar het paard.
Ondertussen zal ik dan wel de staleigenaar, ouders, mensen die ik ken en kunnen zoeken opbellen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:04

Dan zou ik eerst de ambu bellen, evt omstanders vragen om bij de fietser te blijven.
Zijn die er niet, blijf ik er bij tot er omstanders komen en ga dan opzoek naar het paard.
Ondertussen zal ik dan wel de staleigenaar, ouders, mensen die ik ken en kunnen zoeken opbellen.[/quote]

en dit is mijn ogen een zeer correcte manier van handelen :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:05

amykimmie schreef:
quera schreef:

Ondertussen zal ik dan wel de staleigenaar, ouders, mensen die ik ken en kunnen zoeken opbellen.[/quote]
+:)+

En dat meen ik sirrieus