Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:29

_Amigo schreef:
russel schreef:
Klopt, mijn hengst is aan het groeien, zijn ego groeit. Zoals hij ook vorig jaar uitegebreid kreunend van genot heel de dag in de zon lag, vaak zelfs plat en dan kwamen de andere paarden hem om de beurt weer op laten staan......want kennelijk vonden ze dat hij te lang lag....wellicht een soort oerinstinct.....

Dit jaar liggen de anderen en hij staat te waken...de big boss lag nu voor het eerst en best lang, wel 20 minuten, die ligt dus nooit...die waakt altijd.....big boss wordt dagje ouder...
Hij is ook veel moediger nu in zijn houding en ik moet nu ook duidelijker in komen.....1 vingerknip hij hij stapte achteruit met voeren, nu moet ik nog duwen en stem erbij doen....

Duidelijk verschil tussen de ruin en hengst. De ruin heeft half open ogen met grasjes eten, de hengst kijkt voortdurend om zich heen, en als zijn lippen op de grond zijn, zie je zijn ogen naar je draaien als je op en afstandje staat te kijken......
Zijn ego groeit, zijn persoonlijkheid is zich aan het ontwikkelen. Wij moeten nu ook afwachten hoe hij dat gaat doen...

Nou, een hengst op mijn werk heeft ook van die suffe ogen, wel een braaf beest :))

Ja, maar dat is een bureau hengst.............die denken dat ze het kunnen...... :+ :+ :+ :+ :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:32

:+

Ts is eerder op zoek naar een nieuw paard dan dat ze hier aan geeft:

Hee allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuw paardje, alleen er staat zoveel te koop dat ik niet meer weet welke ik nou echt moet bezoeken en welke niet.

Dus ik ben benieuwd wat jullie bokt'ers een hengst vinden die vaak (er zijn altijd uitzonderingen) goede nakomelingen fokt.

En welke hengst niet!

Ik ben opzoek naar een jonge ruin/hengst (2,3,4 jaar), pittig karakter, werkwillig, makkelijk in de aanleuning en goede gangen en sterk achterbeen gebruik. en rond de 1.70 of groter (ik ben vrij lang) ]

Ts ik vraag me ook af wat jij onder pittig verstaat??
Of bedoel je misschien een paard met looplust?

amyz

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:39

Ik vraag me überhaupt vaak af wat ''pittig'' dan moet wezen... Houdt dat in dat ie looplust moet hebben? Pittig in de omgang (wat me zeker geen voordeel lijkt en daarnaast een ontzettend subjectief iets is)?

T is een veel gebruikte term maar wie snapt m eigenlijk? :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:35

amyz schreef:
Ik vraag me überhaupt vaak af wat ''pittig'' dan moet wezen... Houdt dat in dat ie looplust moet hebben? Pittig in de omgang (wat me zeker geen voordeel lijkt en daarnaast een ontzettend subjectief iets is)?

T is een veel gebruikte term maar wie snapt m eigenlijk? :+

Pittig noem ik als ze zo nu en dan bepaalde nukken hebben richting het erg heet worden wat ongewenst is :)

Een paard met looplust vind ik niet erg want als je dat in goede banen kan leiden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:42

ja wat is pittig, dat is voor de 1 ander dan voor de ander.

Mijn 20 jarige is een pittige, die geef ik nog steeds niet mee aan een niet handige ruiter die en snel bang is..want pittig is niet streken hebben, onhandelbaar, maar veel looplust en kan indd heet worden, maar als je dan gaat sleuren, trekken, roepen en al die andere ongein, ontstaat er commotie, wordt hij pissig en dan kan je een probleem krijgen wat je op dat moment niet meteen kan oplossen, dan krijg je op je donder van hem....of als hij merkt dat je niet duidelijk bent, beetje bang, dan gaat hij lekker zijn ding doen, lees; eens even lekker over de paden raggen om zijn energie te lossen....ga je dan achteroverhangen om hem tot stilstand te krijgen, dan lacht hij en gaat gewoon door......maar gemeen?? Nee absoluut niet, gruwelijk betrouwbaar...
Maar dit gedrag zoek IK niet in een hengst...wil ik eigenlijk ook niet meer, omdat je veel moet investeren in de grens opzoeken en omdat hij ook nog eens heel erge snelle schrikreakties kon hebben...handen vol.

Maar pittig in de zin van looplust/werklust en zich willen tonen/showen, kan ik mij wel voorstellen, dan ook nog een rustig koel karakter.....tja dan denk ik dat je ook een grote zak geld nodig hebt......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:19

Ik ben eigenlijk nooit zo blij als de hengst uit zichzelf veel looplust krijgt, die looplust is in de proef ook wel eens finaal een andere kant op gegaloppeerd en met zo'n dikke hengstennek voor je heb je echt geen zak meer te vertellen :=
Twee weken geleden lag ik nog ineens in de mesthoop tijdens het lessen :D Doe mij maar erin gereden impuls ipv een looplust uit eigen initiatief :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:28

M'n merrie had ook best veel pit, maar dan alleen als zij er zin in had :')
heerlijk dier, kon je zo een beginner op ploffen voor een rustige wandeling maar oh wee als ze merkte dat je meer ging vragen, dan kreeg je vaak genoeg een koekje van eigen deeg en elk klein foutje werd genadeloos afgestraft.

Dus op zich was ze ijskoud en heel erg koel in het hoofd, maar tegelijk een pittige tante met een enorme eigen wil. Gouden paard voor wie ermee om kon, maar voor een ander was dat gewoon een rotbeest. "Pittig" is iets wat je voor jezelf moet invullen, daar kunnen wij je eigenlijk niet echt mee helpen.

Sommigen vonden haar te pittig, ik vond haar net heerlijk. Velen vinden m'n hengst ook nogal braaf en sloom, maar ik weet intussen ook wel dat iemeer mit heeft dan je zou vermoeden. Zoals anderen het ook zeggen, het is gewoon de kunst om die "pit" er zelf op een positieve manier uit te halen en naar je hand te zetten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:59

Ik rijd het er ook liever in.............maar van een trap zak zou ik gillend gek worden...
Nog iets minder dan 2 maanden dan is het voor Montoyo het moment van de waarheid op de keuring :D
Ben heel benieuwd...
Ben nu al een tijdje bezig met hem wat dikker te maken....dat zien ze graag ;)
Maar niet te dik hoor....houd niet van rollade s:D

Misschien zeggen ze wel op de premie keuring dat ik een jaar moet afwachten...dan mag hij mits braaf genoeg nog een jaar met zijn juwelen pronken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:50

Ik vraag me vaak af hoe dat moet met hengsten die nog niet klaar waren om voorgebracht te worden op de keuring, zoals de mijne. Hij is pas van augustus én een laatbloeier. Als ik 'm vorig jaar bij de 3-jaars had moeten voorbrengen hadden ze me vierkant uitgelachen, hij was nog helemaal pup en ook niet klaar om al zadelmak gemaakt te worden en dergelijke. SDat is hij nu pas, op z'n 3,5. Maar hij kan dus ook de proeven voor de 4-jarigen niet meelopen.

Toch denk ik dat er wel wat inzit. Hij is erg compact, springt graag, heeft de goeie kop erop en de werklust, leert heel snel, altijd oortjes erop, makkelijk te rijden en bewerken (momenteel toch, kan altijd omslaan) met de goede mens erbij is hij echt erg fijn en mooi papier erbij. Paps was ook AES goedgekeurd maar is daarna op training voor hoger werk geblesseerd geraakt en uit de sport gehaald. Erg jammer. Maar ook in de moederlijnen van zowel vaders- als moederskant lopen de dames 1m40 en dergelijke...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:30

Varekaj schreef:
Ik vraag me vaak af hoe dat moet met hengsten die nog niet klaar waren om voorgebracht te worden op de keuring, zoals de mijne. Hij is pas van augustus én een laatbloeier. Als ik 'm vorig jaar bij de 3-jaars had moeten voorbrengen hadden ze me vierkant uitgelachen, hij was nog helemaal pup en ook niet klaar om al zadelmak gemaakt te worden en dergelijke. SDat is hij nu pas, op z'n 3,5. Maar hij kan dus ook de proeven voor de 4-jarigen niet meelopen.

Toch denk ik dat er wel wat inzit. Hij is erg compact, springt graag, heeft de goeie kop erop en de werklust, leert heel snel, altijd oortjes erop, makkelijk te rijden en bewerken (momenteel toch, kan altijd omslaan) met de goede mens erbij is hij echt erg fijn en mooi papier erbij. Paps was ook AES goedgekeurd maar is daarna op training voor hoger werk geblesseerd geraakt en uit de sport gehaald. Erg jammer. Maar ook in de moederlijnen van zowel vaders- als moederskant lopen de dames 1m40 en dergelijke...

Beetje goede jury moet daar vind ik door heen prikken.
Bij premie keuring hoor je vaak: Paard doet nog erg jeugdig aan.wellicht volgend jaar dat hij meer tot zijn recht komt.

Dus als ze hem de moeite waard vinden mag hij misschien wel nog een aantal jaar hengst blijven.

Mijn vorige hengst begon pas rond zijn 5e echt een volwassene look te krijgen.

En jury s zien ook wel als het echt 3 x niks is:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:05

Heb ook absoluut geen ervaring met keuringen, vind het allemaal zo ingewikkeld.

Kerel stond vandaag uiterst relax in de paddock met 2 bloedgeile merries naast 'm op de weide, het leken net lekkende kranen. En de ruin die bij hen stond maar rondsjeezen en showen, keek de mijne niet eens op of om :')
Terwijl hij écht wel weet hoe het zit en waar z'n spul voor dient. Vind ik alvast een goede eigenschap, loopt ie zichzelf ook niet op te jagen als een gek.

Plan is wel om ermee op wedstrijd te gaan. Eerst paar keer dressuur en als dat netjes voor elkaar is misschien in het najaar of volgende winter paar springwedstrijdjes ertussen lassen. Hij is immer springgefokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:07

Jij hebt een anda toch???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:13

Wacht maar af, mijn hengsten reageren ook nog niet op de merries.
Ondanks het mooie en super warme weer komen de testeron hormoontjes pas weer tot leven over een maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:45

Nee, ik heb een warmbloed hengst met AES-papier :)

Ariebren: zijn hormonen werken perfect hoor, anderhalve week terug nog gemerkt vorige week ook toen ik ging rijden met hengstige merrie in de paddock naast de bak.
In eerste instantie is hij ook evengoed opgefok, maar hij raakt zijn interesse gewoon weer relatief snel kwijt en bij het werken test hij wel maar als je gelijk reageert geeft hij gelijk mee en doet hij wat je hem vraagt.
Zo is hij altijd al geweest met alles, hij is best meegaand van karakter.
Al kan het ook wel aan mij liggen, krijg vaak van mensen te horen dat ik echt nogal "strikt" met mijn paarden omga.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:54

Wij hebben een goed hengstveulen van bijna 1 jaar op stal, is tot nu toe redelijk braaf begint wel meer henngstgedrag te vertonen, ik kan hem gewoon poetsen en buiten zetten en alles we doen dat soort dingen ook al wat meer met hem want nu is hij nog aardig rustig je weet niet hoe hij straks word.. je kan een hengst best houden vind ik al is het wel een groter risico, want aan de overkant van de stal heeft iemand een hengst op zijn hoofd gehad tijdens het lopen naar het weiland dan moet ik zeggen dat hun hengsten wel vrij groot zijn maar het is toch een groter risico dat je neemt, misch ken je iemand met een hengst en kan je die tijdelijk verzirgen om te kijken wat je er van vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:50

Strikt is toch wel belangrijk...maar ook met niet hengsten....Jij bent de alfabitch.. :D en houden zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:51

Ik moet de jongeheer eens schoonmaken, maar heb geen ervaring met hengsten ermee, vind het ook niet zo een fijn klusje, hoe doen jullie dat??? ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:38

Slang er in met lauw warm water zodat het ergste er uit komt uit de koker.
Daarna lekker pulliken :+
En zijn jong heer haal ik altijd even de viezigheid eraf.

Je kan via internet excalibur bestellen...dat is speciaal voor zijn zaakje...

Sommigen doen alles met baby shampoo doekjes.....maar weet niet of dat wel zo slim is vanwege de huid vetten etc

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:53

Ik blijf mooi van zn jongeheer af, is ook niet echt nodig om eraan te zitten plukken, in het wild gebeurt dit imm ook niet. Buiten dat is de kans op infecties groter als je eraan zit en het vooral niet goed doet. Het invetten met oliedoekjes, badedas, shampoo e.d schijnt zowiezo niet goed te zijn, heeft het paard héél erg smeer kun je het gewoon uitspoelen met klaar lauw-warm water.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:23

Sueno schreef:
Ik blijf mooi van zn jongeheer af, is ook niet echt nodig om eraan te zitten plukken, in het wild gebeurt dit imm ook niet. Buiten dat is de kans op infecties groter als je eraan zit en het vooral niet goed doet. Het invetten met oliedoekjes, badedas, shampoo e.d schijnt zowiezo niet goed te zijn, heeft het paard héél erg smeer kun je het gewoon uitspoelen met klaar lauw-warm water.

In het wild lopen ze door water en dekken ze over het algemeen;)
Let op dat je zijne tijd geen infecties krijgt.....dat kan namelijk sneller gebeuren als je het niet bij houd.

Je wilt niet weten hoeveel troep er uit een koker kan komen.....

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:47

oh ik weet wel hoeveel troep eruit kan komen, tis niet mn eerste hengst :P
Advies van de dierenarts om er zoveel mogelijk met "chemische" middelen vanaf te blijven, gewoon nu en dan eens schoon maken met klaar water.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:00

De hengst hou ik niet eens bij, die schacht zoveel uit, die is altijd netjes schoon. Ooit wel eens wat velletjes maar die pulk ik er gewoon af als hij net uitgeschacht staat. Met de ruinen de waterslang in zijn zaakje en dan zelf (met handschoenen anders stinken je handen echt enorm :r ) van binnen goed wassen en pulken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:52

russel schreef:
Strikt is toch wel belangrijk...maar ook met niet hengsten....Jij bent de alfabitch.. :D en houden zo....

Dat zeg ik nou altijd tegen mijn jongens: "De baas in de kudde is nog altijd de dominante merrie!" ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:37

russel schreef:
Ik moet de jongeheer eens schoonmaken, maar heb geen ervaring met hengsten ermee, vind het ook niet zo een fijn klusje, hoe doen jullie dat??? ;)

mijn hengst vindt het wel fijn ;)
Binnen in de koker haal ik met mijn vingers de prut weg....stinkt.
Zijn apparaat maak ik met lauw water schoon.
Voorheen maakte ik de schacht ook met water schoon en wat marseille zeep.
Maar tegenwoordig verstoor ik het liever niet,haal alleen de overtollige stopverf weg.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:59

stopverf hahahaha