Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:16

Ik heb mijn twee paarden inlaten slapen. Bij Saffier (de eerste) had ik in principe een keus, bij Cashmere (de tweede) niet, die moest ingeslapen omdat ze niet meer op kon staan.
Bij beide ging het heel snel.... Bij Cashmere ben ik ook echt zelf bij geweest die gaf een laatste zucht en was weg. Bij Saffier is mijn moeder er bij gebleven, was net 16, vond de DA geen goed idee om er bij te blijven.
Verder heb ik met vriendlief al een aantal maal een euthenasie gezien. Ik weet dat ze hier bij de kliniek bij het middel T61 zweren.
En ik heb het ook gezien, paard krijgt spuit en valt een paar seconde later om en is dus echt weg.
Hier verdoven ze ze juist niet omdat dat vaak wel het vechten oplevert.

Ik heb het nu een aantal maal ook bij andere paarden gezien, en als ik zelf weer voor de keuze kom wordt het weer inslapen.
Ik ben niet tegen slacht, maar inslapen geeft mij een beter gevoel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:46

Leedebee schreef:
Ik heb het filmpje na enige twijfel toch bekeken (ben niet zo'n held, maar weet dat het moment ooit komt..)
en ik moet zeggen dat het minder gruwelijk er uit ziet dan dat ik dacht!

Toch zou ik denk gaan voor het inslapen, want mijn pony heeft nog nooit in een trailer gestaan en zodra hij bij zn vriendjes
weg moet wordt ie helemaal leip! Daarom denk ik dat alleen dat al zo veel stress mee zou brengen, dat ik hem voor zijn rust
beter op eigen terrein kan houden.

Valt reuze mee he?

Ik heb ook zo'n paard: niet echt trailermak, en wilt niet graag alleen weg van 'zijn' terrein en vriendjes. Dus hoezeer ik ook liever voor de slacht zou kiezen, ik denk dat ik om paardjes bestwil toch voor het inslapen zal moeten kiezen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:48

Abeltje, je kunt een paard ook gewoon thuis laten doden met een schietmasker.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:51

Ja, daar heb je ook weer gelijk in, daar moet ik toch ook echt eens een onderzoekje naar doen :j

Alleen vraag ik me af of de stalhouder daar heel blij mee zou zijn, gezien het feit dat zo'n paard dan ook daar leeg moet bloeden. Waar laat je dat dan... het lijkt me alles bij elkaar niet zo praktisch, maar wel het overwegen waard!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:53

Ik heb nog nooit eentje thuis laten schieten, dus daarmee kan ik je niet verder helpen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:58

Ik hoop dat ik er ook nog heul lang geen hulp voor hoef te vragen ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:59

hoop ik ook voor je, maar dit soort dingen even van te voren uitvissen is altijd handig. Ik ben me zelf erg bewust van dat elke dag de laatste kan zijn in een paardenleven.

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:59

in laten slapen zeker weten.
als ik alleen al aan de slacht denk en dat MIJN EIGEN paard in mmijn frikandel of kroket zit,
walgelijk gewoon,.

|( |( |(

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:00

Ach ja, als een paard in de lijm gaat, is lang zo erg niet he? ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:08

Zammie schreef:
Ooit zelf eens onder narcose geweest? Dan weet je, dat je echt niet tegen dat middel kunt "vechten".

Paarden vechten dan ook niet tegen het onder narcose gaan, maar tegen het door hun benen zakken/omvallen. Dat is absoluut geen fabeltje of sterk verhaal. Ook paarden die onder narcose gaan voor een operatie krijg je nog niet zomaar op de knieën.

Kirsten: slachten hoeft niet te betekenen dat je paard voor consumptie geslacht wordt. En als het kadaver na inslapen is opgehaald wordt het ook gewoon verder verwerkt.

saartje6jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:12

ik heb ook altijd gezgd maar paard gaat niet naar de slacht maar toe het moment daar was, toch wel gedaan. ook vanwege het idee dat ze gaan "vechten" ik zou dat niet aan kunnen zien.
vindt een hele moeilijke keus hoor

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:19

Equimotion schreef:
Zammie schreef:
Ooit zelf eens onder narcose geweest? Dan weet je, dat je echt niet tegen dat middel kunt "vechten".

Paarden vechten dan ook niet tegen het onder narcose gaan, maar tegen het door hun benen zakken/omvallen. Dat is absoluut geen fabeltje of sterk verhaal. Ook paarden die onder narcose gaan voor een operatie krijg je nog niet zomaar op de knieën.

Kirsten: slachten hoeft niet te betekenen dat je paard voor consumptie geslacht wordt. En als het kadaver na inslapen is opgehaald wordt het ook gewoon verder verwerkt.

Maar bij een castratie liggend in het land heb ik er nog geen zien vechten.
Geluk of niet?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:26

Ik heb er op de kliniek in de inslaap box genoeg gezien die vechten tegen het 'vallen'.
Het paard staande inslapen is misshien voor de eigenaar een vervelender gezicht als het dier omvalt (want dan valt hij echt ineens om, zakt niet door de knien of iets dergelijks) maar het paard is heel snel dood.
Ik heb er verschillende echt om zien vallen op hun zij.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:44

kirstenh94 schreef:
als ik alleen al aan de slacht denk en dat MIJN EIGEN paard in mmijn frikandel of kroket zit,
walgelijk gewoon,.

|( |( |(

jij houd niet zo van lezen he?
(volgende x even de boel eem beetje doorlezen,
dan kom je te weten dat als je een paard naar de slager brengt niet
persé in de frinkandellen hoeft en dus niet voor concumptie gebruikt hoeft te
worden.)
Dan hoef je ook geen andere mensen zitten te kwetsen ;)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:10

Mijn meisjes laatste reis was naar de slager. Ze was op, ziek en kom niet meer om haar verder leed te besparen. Thuis was geen optie 2 dagen kijken op een paard onder zeil voor het huis met 2 kleine kids................ Nee niet zo fijn. Trailer reis kom ze nog goed af dus, daar aangekomen werd de trailer achteruit binnen gereden, paard er uit en ze liep op het gemak met paps mee naar binnen. In zo'n ijzeren box of hoe dat heet, en het is een zenuwpeesje hoor maar ze was heel op het gemak. Slager kroelde haar achter de oren paps touwtje vast meisje met haar hoofd tegen de borst van de slager aan en slager maar wrijven. Oogjes gingen van genot dicht (dat kon ze uren volhouden kriebelen tussen haar oren daar genoot ze zo van) pin er op en weg was ze. Geen stress geen geklooi of wat dan ook op 10 min waren we weer op weg naar huis. Meis is geen kroket of frikandel geworden maar opgehaald door Rendac.

Volgend paard krijgt als hij/zij het aankan (trailerreis) ook weer enkeltje slager.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:23

Saffier schreef:
Ik heb er op de kliniek in de inslaap box genoeg gezien die vechten tegen het 'vallen'.
Het paard staande inslapen is misshien voor de eigenaar een vervelender gezicht als het dier omvalt (want dan valt hij echt ineens om, zakt niet door de knien of iets dergelijks) maar het paard is heel snel dood.
Ik heb er verschillende echt om zien vallen op hun zij.

Dat is dus wat ik gezien heb. Ik vraag me echter nog steeds af waarom de VA dit deed.

Het gaat inderdaad heel snel: BAF en daar ligt het paard dood.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:31

Equimotion schreef:
Zammie schreef:

Zoals iemand hier al opmerkte... ik heb al heel veel paarden laten castreren en ook liggend. En inderdaad, ze zakken zo door de benen. Nog nooit een gevecht hiermee meegemaakt. Volgens mij wordt er bij een operatie gerichter een middel gegeven als bij het afmaken. Bij het afmaken zijn ze al in coma, voordat het paard de grond raakt, dus kan geeneens meer vechten. En dan weer... je moet dit blijkbaar eerst goed bespreken met je DA, want het gebeurt blijkbaar, dat dit niet altijd gebeurt...
De mijne was in ieder geval al in coma, want de ogen reageerden niet meer. (een pupil reageert op licht, tenzij de hersenfunctie er niet meer is) Dit liet DA ons zien tijdens het inslapen. Toen kreeg ze dan nog een spuit voor het laten stoppen van het hart, maar totaal geen reactie meer van paard...

Abeltje, bedankt voor het plaatsen van de links... Is zeer duidelijk, maar helaas dus ook voor mij weer een moment van nadenken geblazen, want ik zie dit niet thuis zo maar even gedaan laten worden. Paarden zijn denk ik onder de indruk van alles en daarom zo rustig. Ik wil de mijne perse bij huis laten inslapen en dan zal dit denk ik snel mis kunnen gaan. Ik heb niet zo'n geraamte om een paard in te zetten, zodat het paard geen kant op kan gaan. Ga dus met DA bespreken of er een andere manier is van verdoven en dan spuiten om het toch soepel voor mijn manneke, als zijn tijd daar is te laten verlopen...

en ozzyhorse... ik heb hier in dit topic al de manier van verwerken bij Rendac geplaatst. Paard hoeft niet verwerkt te worden tot lijm....Kan na het vermalen/wordt vermelen genoemd ook verbrand worden...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:32

kirstenh94 schreef:
walgelijk gewoon,.

|( |( |(

Jouw hobby is vast niet lezen denk ik zo?

Let in de quote hieronder vooral op het stukje "niet relevant". Want dat is bij jouw post nogal van toepassing ;)

Citaat:
Mensen die nieuw komen kijken in dit topic wil ik inderdaad verzoeken om eerst goed in dit topic te lezen over beide kanten (slachten en inslapen) alvorens te reageren en wellicht te komen met een opmerking die al 10 keer voor jou is geweest en niet relevant bleek te zijn. Ik zal enige informatie in de openingspost bijvoegen zodat dit gemakkelijk terug te vinden is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:35

@Zammie
Citaat:
Abeltje, bedankt voor het plaatsen van de links... Is zeer duidelijk, maar helaas dus ook voor mij weer een moment van nadenken geblazen, want ik zie dit niet thuis zo maar even gedaan laten worden. Paarden zijn denk ik onder de indruk van alles en daarom zo rustig. Ik wil de mijne perse bij huis laten inslapen en dan zal dit denk ik snel mis kunnen gaan. Ik heb niet zo'n geraamte om een paard in te zetten, zodat het paard geen kant op kan gaan. Ga dus met DA bespreken of er een andere manier is van verdoven en dan spuiten om het toch soepel voor mijn manneke, als zijn tijd daar is te laten verlopen...

Ja, voor mij dus ook een moment van nadenken. Ik zie de praktische bezwaren ook van het thuis schieten.

Ik denk dat het ooit toch inslapen zal moeten gaan worden, en ik heb daar al een plek voor in gedachten. Niet bij ons op stal, maar bij een clubgenoot en vriendin die een bedrijf verderop heeft. Hier zou Abel dan niet in mijn zicht liggen te wachten op de Rendac. Een stalgenoot heeft dit al eens zo gedaan, en dat vond ik wel een hele slimme zet.

Tenzij de trailertraining nog echt plaats gaat vinden en hij strax toch redelijk makkelijk op te laden is. Wie weet.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:40

Eigenlijk pas te bepalen als je ervoor staat. Vaak word keuze bepaalt door het feit of je paard ziek is en hoe ziek is hij/zij dan. In eerste instantie kies ik zelf voor slager. Maar ja heeft je paard op de medicijnen gestaan dan kan het niet eens dan heb je een wachttijd. Pas meegemaakt met een paard van een ander. Paard kon niet zonder medicatie dus werd het een spuitje. En ja er kan strijd zijn maar dat heeft niet zozeer te maken met de dood maar zoals iemand anders al benoemde met het feit dat een paard nou eenmaal liever staat. Eerst krijgt het paard een prikje om rustig te worden. Paard was in een redelijke roes en kon nog net de stal uitlopen. vervolgens kwam de definitieve prik. Blijft lastig heeft ook een hoop met emotie te maken.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:44

Als je paard medicijnen heeft gehad, kun je hem net zo goed naar de slager brengen. Alleen dan wordt het stoffelijk overschot daar opgehaald door de Rendac.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:45

moonvw schreef:
Eigenlijk pas te bepalen als je ervoor staat. Vaak word keuze bepaalt door het feit of je paard ziek is en hoe ziek is hij/zij dan. In eerste instantie kies ik zelf voor slager. Maar ja heeft je paard op de medicijnen gestaan dan kan het niet eens dan heb je een wachttijd. Pas meegemaakt met een paard van een ander. Paard kon niet zonder medicatie dus werd het een spuitje. En ja er kan strijd zijn maar dat heeft niet zozeer te maken met de dood maar zoals iemand anders al benoemde met het feit dat een paard nou eenmaal liever staat. Eerst krijgt het paard een prikje om rustig te worden. Paard was in een redelijke roes en kon nog net de stal uitlopen. vervolgens kwam de definitieve prik. Blijft lastig heeft ook een hoop met emotie te maken.

Ik snap het dikgedrukte deel ook niet zo. Zou dat dan per slager verschillend zijn? Kan ik me bijna niet voorstellen eigenlijk...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:51

Waarom pas te bepalen als het zover is moonvw? Vind ik niet... Ik had voor mijn merrie (die ik onlangs heb laten inslapen) en ook voor mijn andere paarden die ik nu nog heb allang bepaald hoe het gedaan zou worden/wordt. Of het paard nu wel of niet geschikt is voor het slachten, is bij ons niet van belang. En voor degenen die wel graag willen, dat hun paard voor consumptie geschikt is, is het inderdaad belangrijk of het paard geen middelen in voorgaande tijd heeft gehad (wormkuren staat zelfs een wachttijd op van 30 dagen). Maar ik kan me niet voorstellen (op een enkeling na, maar die zal dat denk ik niet zo snel posten) om zolang te wachten, als het paard met mega veel pijn rondloopt. Bij een al langer sluimerende ziekte/kreupelheid zal het dan nog een keuze van goed nadenken zijn, maar dat is en zal voor mij nooit een overweging zijn om een paard ook maar iets langer te laten lijden als dat nodig is..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:55

@Abeltje, een paard kan wel gedood worden bij een slachter, zonder dat het verder wordt geslacht voor consumptie. Het paard wordt dan inderdaad gewoon door Rendac opgehaald. Dus ook in dit verhaal ben jij dan nog steeds degene die beslist en niet een slachter. Weet dat er ook noodslachtingen worden verricht, dus misschien ook wel op ieder moment van de dag, maar weet dat niet zeker...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:56

Zammie schreef:
Waarom pas te bepalen als het zover is moonvw? Vind ik niet... Ik had voor mijn merrie (die ik onlangs heb laten inslapen) en ook voor mijn andere paarden die ik nu nog heb allang bepaald hoe het gedaan zou worden/wordt. Of het paard nu wel of niet geschikt is voor het slachten, is bij ons niet van belang. En voor degenen die wel graag willen, dat hun paard voor consumptie geschikt is, is het inderdaad belangrijk of het paard geen middelen in voorgaande tijd heeft gehad (wormkuren staat zelfs een wachttijd op van 30 dagen). Maar ik kan me niet voorstellen (op een enkeling na, maar die zal dat denk ik niet zo snel posten) om zolang te wachten, als het paard met mega veel pijn rondloopt. Bij een al langer sluimerende ziekte/kreupelheid zal het dan nog een keuze van goed nadenken zijn, maar dat is en zal voor mij nooit een overweging zijn om een paard ook maar iets langer te laten lijden als dat nodig is..

Kan me de opmerking van moonvw wel indenken eigenlijk... je bent toch afhankelijk van de omstandigheden. Ik kan wel roepen dat Abel naar de slacht gaat als het zover is, maar als hij zoals het paard waar ik laatst heb bijgezeten zijn halve been eraf heeft liggen wegens hangen in de draad... tja, dan moet je op dat moment gewoon kiezen voor inslapen.
Ik kan niet voor moonvw spreken natuurlijk, maar ik denk dat dat is wat ze wilt zeggen.