Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leedebee schreef:Ik heb het filmpje na enige twijfel toch bekeken (ben niet zo'n held, maar weet dat het moment ooit komt..)
en ik moet zeggen dat het minder gruwelijk er uit ziet dan dat ik dacht!
Toch zou ik denk gaan voor het inslapen, want mijn pony heeft nog nooit in een trailer gestaan en zodra hij bij zn vriendjes
weg moet wordt ie helemaal leip! Daarom denk ik dat alleen dat al zo veel stress mee zou brengen, dat ik hem voor zijn rust
beter op eigen terrein kan houden.
Zammie schreef:Ooit zelf eens onder narcose geweest? Dan weet je, dat je echt niet tegen dat middel kunt "vechten".
Equimotion schreef:Zammie schreef:Ooit zelf eens onder narcose geweest? Dan weet je, dat je echt niet tegen dat middel kunt "vechten".
Paarden vechten dan ook niet tegen het onder narcose gaan, maar tegen het door hun benen zakken/omvallen. Dat is absoluut geen fabeltje of sterk verhaal. Ook paarden die onder narcose gaan voor een operatie krijg je nog niet zomaar op de knieën.
Kirsten: slachten hoeft niet te betekenen dat je paard voor consumptie geslacht wordt. En als het kadaver na inslapen is opgehaald wordt het ook gewoon verder verwerkt.
kirstenh94 schreef:in laten slapen zeker weten.
als ik alleen al aan de slacht denk en dat MIJN EIGEN paard in mmijn frikandel of kroket zit,
walgelijk gewoon,.
![]()
![]()
Saffier schreef:Ik heb er op de kliniek in de inslaap box genoeg gezien die vechten tegen het 'vallen'.
Het paard staande inslapen is misshien voor de eigenaar een vervelender gezicht als het dier omvalt (want dan valt hij echt ineens om, zakt niet door de knien of iets dergelijks) maar het paard is heel snel dood.
Ik heb er verschillende echt om zien vallen op hun zij.
Equimotion schreef:Zammie schreef:Ooit zelf eens onder narcose geweest? Dan weet je, dat je echt niet tegen dat middel kunt "vechten".
Paarden vechten dan ook niet tegen het onder narcose gaan, maar tegen het door hun benen zakken/omvallen. Dat is absoluut geen fabeltje of sterk verhaal. Ook paarden die onder narcose gaan voor een operatie krijg je nog niet zomaar op de knieën.
Kirsten: slachten hoeft niet te betekenen dat je paard voor consumptie geslacht wordt. En als het kadaver na inslapen is opgehaald wordt het ook gewoon verder verwerkt.
kirstenh94 schreef:in laten slapen zeker weten.
als ik alleen al aan de slacht denk en dat MIJN EIGEN paard in mmijn frikandel of kroket zit,
walgelijk gewoon,.
![]()
![]()
Citaat:Mensen die nieuw komen kijken in dit topic wil ik inderdaad verzoeken om eerst goed in dit topic te lezen over beide kanten (slachten en inslapen) alvorens te reageren en wellicht te komen met een opmerking die al 10 keer voor jou is geweest en niet relevant bleek te zijn. Ik zal enige informatie in de openingspost bijvoegen zodat dit gemakkelijk terug te vinden is.
Citaat:Abeltje, bedankt voor het plaatsen van de links... Is zeer duidelijk, maar helaas dus ook voor mij weer een moment van nadenken geblazen, want ik zie dit niet thuis zo maar even gedaan laten worden. Paarden zijn denk ik onder de indruk van alles en daarom zo rustig. Ik wil de mijne perse bij huis laten inslapen en dan zal dit denk ik snel mis kunnen gaan. Ik heb niet zo'n geraamte om een paard in te zetten, zodat het paard geen kant op kan gaan. Ga dus met DA bespreken of er een andere manier is van verdoven en dan spuiten om het toch soepel voor mijn manneke, als zijn tijd daar is te laten verlopen...
moonvw schreef:Eigenlijk pas te bepalen als je ervoor staat. Vaak word keuze bepaalt door het feit of je paard ziek is en hoe ziek is hij/zij dan. In eerste instantie kies ik zelf voor slager. Maar ja heeft je paard op de medicijnen gestaan dan kan het niet eens dan heb je een wachttijd. Pas meegemaakt met een paard van een ander. Paard kon niet zonder medicatie dus werd het een spuitje. En ja er kan strijd zijn maar dat heeft niet zozeer te maken met de dood maar zoals iemand anders al benoemde met het feit dat een paard nou eenmaal liever staat. Eerst krijgt het paard een prikje om rustig te worden. Paard was in een redelijke roes en kon nog net de stal uitlopen. vervolgens kwam de definitieve prik. Blijft lastig heeft ook een hoop met emotie te maken.
Zammie schreef:Waarom pas te bepalen als het zover is moonvw? Vind ik niet... Ik had voor mijn merrie (die ik onlangs heb laten inslapen) en ook voor mijn andere paarden die ik nu nog heb allang bepaald hoe het gedaan zou worden/wordt. Of het paard nu wel of niet geschikt is voor het slachten, is bij ons niet van belang. En voor degenen die wel graag willen, dat hun paard voor consumptie geschikt is, is het inderdaad belangrijk of het paard geen middelen in voorgaande tijd heeft gehad (wormkuren staat zelfs een wachttijd op van 30 dagen). Maar ik kan me niet voorstellen (op een enkeling na, maar die zal dat denk ik niet zo snel posten) om zolang te wachten, als het paard met mega veel pijn rondloopt. Bij een al langer sluimerende ziekte/kreupelheid zal het dan nog een keuze van goed nadenken zijn, maar dat is en zal voor mij nooit een overweging zijn om een paard ook maar iets langer te laten lijden als dat nodig is..