De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:29

randalinpony schreef:
Yinari schreef:
Sjee, jullie gaan hárd!

Misschien een ideetje om een grootschalige bokt-meeting op de zetten met een kundige jury die de omgang van ons bokkers met verschillende paarden beoordeeld? Dan weten we het tenminste zeker en kunnen we een onderschriftje maken met wat we zijn :j.

Ik ken wel veel nitwits :D

Hard ja, ben je even een dagje zelfverbannen van bokt (er moet ook nog gewerkt worden) :D :+ en hup!

Ik ben ook wel voor zon keuring, maar ja, wie moet de jury zijn. Dat moeten dan toch wel echt paardenmensen zijn, it takes one to catch one....

Maar hoe komen we dan aan die paardenmensen voor de jury, die moeten ook eerst gekeurd worden....

Ik was trouwens niet van plan mijn onderschrift op te geven, ik ben veel tevredener met wat ik NIET ben. ;) :D

ik ben geen stuk vlees, ik wil niet gekeurd worden... ben ook geen mensenmens dus een grote boktmeeting zie ik helemaal niet zitten...
maar mbt de keuringen, waarom laat je de jury niet bestaan uit een groepje paarden?

Ik gebruik hier altijd 2 dames voor angstige ruiters, werkt perfect! De ene merrie verteld me precies waar de angsten liggen, de spanningspunten, wat de goede punten zijn en waar aan gewerkt moet worden. De andere merrie werkt vervolgens met de ruiter aan de problemen.

Dus voor zo'n keuring moet dat toch ook lukken met paarden, je hebt alleen duidelijke paarden nodig die mee willen werken en mensen die de paarden/hun lichaamstaal dan ook nog kunnen lezen...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:30

Ohhhhh, zou er nog hoop zijn?

Weet je, ik ben gewoon blij als onze knul op zijn minst 20 mag worden op deze manier en verder leer ik veel van het paardenmens als ik help op wedstrijd of bij een keuring. En verder heb ik zo mijn eigen talenten, ik kan kinderen weer iets leren. :D

Anya

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:32

Ik heb wel zo'n paard in de aanbieding.. Mocht die keuring er komen. Heel duidelijk in de communicatie. Grappig. Maar nooit gemeen.

Borg: jij valt niet onder de categorie Nitwit. Dat is al weer winst ;) hihi

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:45

Citaat:
waarom laat je de jury niet bestaan uit een groepje paarden?

Ergens, ver terug in dit topic schreef ik het al: de enige die écht kan beoordelen of je een paardenmens of mens met paard bent, is het paard zélf. Dat is mijn vaste overtuiging. Maar niemand reageerde :D (Ik permiteer me dan ook maar meteen de opmerking dat het aantal "echte" paardenmensen wel wat lager is dan dat het polletje aangeeft :Y) )

Ik heb niet gestemd - het interesseert mij geen hout of ik volgens de "bokt-normen en waarden" het één of het ander ben.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 18-02-09 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:46

je bent mens, JP, da's al ingewikkeld genoeg, nietwaar? ;)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:53

Het interesseert mij verder ook niet wat een ander van mij vindt overigens.... als ik het zélf maar weet en mijn paarden... dan is het goed :) En ik het "bewijs" dagelijks aantref (al heb ik geen bewijs nodig denk ik zowaar).
Denk dat de échte paardenmens ook niet zonodig rond loopt te schreeuwen "Ik ben een paardenmens, ik ben een paardenmens"

Staat ook zo belachelijk, nietwaar? :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:54

Zo is 't Chiva!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:55

Maar ook 1 paard oordeelt dat niet. Want dan is op de manege iedereen wel paardenmens (vandaar misschien de uitslag in de poll :) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:56

Chiva schreef:
Denk dat de échte paardenmens ook niet zonodig rond loopt te schreeuwen "Ik ben een paardenmens, ik ben een paardenmens"

Ook tot deze conclusie waren we al eerder in dit topic gekomen.
Heb je het topic nu wel helemaal doorgelezen? :D

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:00

ik denk zelf wel dat ik een paardenmens bent!
Andere mensen waarvan ik echt vind dat het paardenmensen zijn hebben het wel tegn mij gezegd dat ik een echt paardenmens ben! maar ik ben dan ook echt gek op m'n paardjes en op de dingen die ik kan doen voor andere paarden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:08

kazary schreef:
Maar ook 1 paard oordeelt dat niet. Want dan is op de manege iedereen wel paardenmens (vandaar misschien de uitslag in de poll :) )

Als een kleine variatie op een joods spreekwoord: help één paard (mens) en je verbetert de wereld..
( dus: als je dat kunt, gevoel en inzicht hebt om te kunnen zien wat er loos is, erop kunt inspelen en vervolgens ook nog kunt zien dat het werkt, dan kom je in de buurt)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:11

Dat gaat naar mijn idee toch over wat anders dat spreekwoord :) Maar persoonlijk vindt ik pas als een heleboel paarden op je reageren zoals zou moeten je pas kunt gaan spreken over een paardenmens. Met 1 paaard kun je gewoon een super klik hebben, maar ga je op een ander zitten dan lijk je de eerste beste beginner weer (en niet alleen op zitten, ook met omgang)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:16

Misschien moet je joods zijn om het spreekwoord in z'n volle omgang te begrijpen Kazary ;) . Zo ook het begrip één paard.
Eén willekeurige paard, zonder klik.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:17

Cassidy schreef:
Chiva schreef:

Ook tot deze conclusie waren we al eerder in dit topic gekomen.
Heb je het topic nu wel helemaal doorgelezen? :D

Wat denk je zelf? ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:23

Ik ben niet joods, daar ligt wellicht het probleem :)
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat een paard niets zegt. Ook ik heb paarden gereden zonder klik en daar donderde ik niet vanaf en ook met omgang ging het gewoon goed.. Maar het zouden nooit paarden zijn geweest die ik voor mezelf had gewilt. Toch ben ik geen paardenmens omdat ik niet van die paarden viel, maar waren die paarden gewoon lief. Zoals de meeste. Waren die paarden misschien wel mensenpaard. :)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:29

Ik heb slechts één paard gehad in mijn leven waar ik een absolute haat-liefde verhouding mee had - ik was er enerzijds knettergek mee, maar anderzijds haalde hij zó het bloed onder mn nagels vandaan...... :( Uiteindelijk heb ik ook afscheid van hem genomen, jankend, dat wel. Ik kon er alles mee, maar hij was gewoon niet goed voor mn hart, zeg ik altijd.
Wat een loeder kon het zijn, steeds die grenzen opzoeken... brrrrrr. En toch mis ik hem nog steeds.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:31

Haat en liefde liggen dicht bij elkaar, Chiva.
heb zelf een paard gehad wat tamelijk zelfdestructief was. Ze is vertrokken. Naar haar was ik een mens met een paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:32

Ik heb meer met het gezegde: 'een ruiter kan je alleen beoordelen naar het product van zijn arbeid' maw, het naar het paard dat hij zelf afgericht heeft.

Kan je natuurlijk ook vertalen naar: een eigenaar kan je beoordelen naar het product dat hij zelf opgefokt heeft.

En dan nog moet je je ogen openhouden.

Iemand kan wel met moeite door een deur komen met een paard waar hele volksstammen huilend voor wegrennen, maar dat lukt dan toch alleen door het paardengevoel, de kunde en kennis van die persoon.

En met sommige paarden kan iedere nitwit een rondje rijden. Mensenpaarden, zoals kazary zegt.
Ik heb er een paar gehad (ik houd mijn ogen er dan ook voor open. ;) )

Wat in dit topic opvalt is dat mensen het vooral druk hebben met voor anderen bepalen dat ze zich geen paardenmens mogen noemen.

Ik heb ooit een state of the art kreng gekocht, en in de omgeving waar men dat paard kende, kreeg ik veel waardering voor wat ik met dat dier bereikte.
Ben later verhuisd, kwam erachter dat mensen het verhaal achter het paard niet wilden geloven. Er waren er zelfs, die zeker wisten dat het paard door mij verknald was. Dat wilden ze graag denken.

Paard is overigens jaren later weer terugverhuisd naar de streek waar het vandaan kwam (is nu van een kennis) en de eigenares was stomverbaasd toen ze er een dierenarts bij haalde die zei : "dat paard? Je denkt toch zeker niet dat ik dáárbij in de buurt wil komen?" Over reputatie gesproken. :D :D

Maar weet je? Beest zou naar de slager gaan, en leeft nu nog. Wat boeit het dan voor de rest wat ík ben?

O ja, nu we toch subcategorieën aan het maken zijn: ik wil graag een optie paardenslager.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:36

Ik had nog jaaaren kunnen doorgaan met hem, echt. En iedere keer had ik ook zoiets van "Maar ik ben toch de enige die het met hem flinkt, dat lukt niemand". En toen deed hij mij iets verschrikkelijks aan, wat ik hem nooit heb kunnen vergeven (uitleg via pm) en was de maat vol. Toen besefte ik dat, alles goed en wel, het tijd was dat onze wegen ons moesten scheiden. Hij liet me keihard zitten en dat deed zó'n pijn. Dan val je hard van je voetstuk hoor, en voel je je heeeel nederig op dat moment.

Dat was wel even een momentje dat ik dacht: Ik weet helemaal niks en ik kan helemaal niks en ik ga wel dammen.
Maar het bloed gaat waar het.... (hoe gaat ie eigenlijk verder?) :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:47

Citaat:
Wat in dit topic opvalt is dat mensen het vooral druk hebben met voor anderen bepalen dat ze zich geen paardenmens mogen noemen.

....... en dat onderstreept dus het gegeven dat in de ogen van sommige mensen, "paardenmens" een soort van status heeft, die boven het "mens met paard" uitgaat. Daarmee is de 'dooddoener' de wereld dus nog steeds niet uit. En was dat niet het oorspronkelijke doel van dit topic?

@ Chiva: als je in een paard je meerdere kunt herkennen, dan ben je wellicht meer paardenmens dan je denkt. Ook dat is een vorm van respect en "admitting is not always failure".

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:51

Het voelde vanaf dat moment ook heel bevrijdend om eindelijk te zeggen: Het ging gewoon niet meer. En ook: Ik scheet soms zeven kleuren stront als hij weer eens zijn rotgeintjes uithaalde (want dat deed hij). Ik sprak daar namelijk nooit zo over, aangezien er niemand in mijn omgeving was, waarmee ik dat kon delen (vooral vanwege het hoge gehalte nitwits in mijn omgeving helaas :D )
Nachten liggen piekeren hoor.... en wat wenste ik mij dan een Kiwiko of Suleilita in de buurt :(:)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:47

OK, ik zal even uitleggen waarom ik mezelf dan een mens met paard vind:

Ik was een kind van rond de 8 jaar en zat op rijles in een manege in de stad. Iedere week een jaar of vier lang. Ondertussen ging ik op mn fietsje de hele omgeving af op zoek naar een verzorgpaard of pony net als iedere penny alleen de penny heb ik echt nooit gelezen. Als ik geen verzorgpaard had dan kon ik uren staan kijken bij een wij of een bak als dat mocht tenminste. Ik was heel bescheiden liep niet te zeuren dat ik alles beter wist, setjes en dekjes en troep keek ik niet naar. Ik wilde wel perse een beige rijbroek met echte suede kniestukken en rubber laarzen van het merk Mustang omdat die niet zo op kaplaarzen leken. Ja ik was ijdel, ik vond het wel belangrijk op school dat er een beetje leuk bij liep. Verder had ieder paardeneigenaar me als zn slaaf kunnen gebruiken want ik had alles gedaan als ik er maar rond mocht lopen en stilletjes kijken. Een held ben ik nooit geweest dus ook geen waaghals.
Rijles was ik op een gegeven moment zat, ik kon toch sturen en er op blijven zitten heel netjes ? Meer werd je niet geleerd dan eeuwig rondjes achter elkaar rijden en netjes zitten dus zo rond mn 12e ging ik paarden huren om buiten te rijden, bij maneges en bij particulieren. Dit ook een paar jaar en toen werden andere dingen interessanter. Van mn ouders kreeg ik geen paard dus toen ik zelf centjes ging verdienen heb ik het nogmaals overwogen ook om een hond te houden maar ik werkte en dat wil ik personlijk een hond niet aan doen en ik verdiende genoeg maar je betn jong er gebeurt van alles en komt in een faillisement terecht baan even kwijt en daarom wilde ik op dat moment nog steeds geen eigen paard. Ik kenmezelf ik hecht er aan en het zou mijn grootste nachtmerrie zijn om dan een paard te moeten verkopen omdat ik het niet kan geven wat het verdiend.

Dan ben je 40 en je inkomen tot je dood is 100 % zeker en heeft ruimte voor een paard ook als deze ernstig ziek zou worden en daarbij woon je opeens in een omgeving waar land en ruimte en natuur is en bijna iedereen paarden heeft lijkt wel. Is belangrijker dan voetbal. Dan ga je op les en ja het voelt weer als van oud. Dan zet je advertentie op MP met wat je zoekt en een kwartier later belt iemand jou en beidt je je droompaard aan omdat zij hem niet meer kan houden. Hij stond niet te koop...
Die zet je in de manege hier neer voor een jaar omdat je nog niet genoeg ervaring hebt. Nou hoe dat afgelopen is weet iedereen maar buiten dat. Ik wilde een fries want die horen wat rustiger te zijn dan Arabs, bleek het toch een kruising te zin tussen een arab en een fries ! En hij was beleerd tot ongeveer m niveau en ik wist niet eens wat dat dan was. Verder dacht ik idd als je lief bent is ie lief voor jou. Nou dat werkte niet, niks werkte omgang niet en rijden niet echt alhoewel ik er trouw 3 x per week op kroop om les te hebben, praktisch individueel les. Geen rondjes achter elkaar. Bokt had ik ook ontdekt en vroeg daar hulp, Topic bestaat nog steeds. Naast de mensen die gilden dat ik hem moest verkopen omdat ik niet paardwaardig was onstond er een groep mensen die me alles geduldig uitlegden en ik wilde niet gelijk de eerste maand opgeven uiteraard. Toen ik door had dat je met knuffelen niets bereikt en dat was al snel, de eerste week volgens mij. Zijn we met stappen vooruit gevlogen ondanks zn soms pittige temperament.
Hij teste je altijd uit maar niet om je er af te werken, lees we gingen achteruit door de bak, bokjes en steigeren zelfs. Maar ik ben er nooit afgevallen. Door die drie keer les per week waarvan 1 vanaf de grond en de andere dagen zelf rijden en grondwerken en mijn raadgevers op bokt en het feit dat ik leerde kijken en voelen en daarbij gezond verstand te gebruikte en idd ook nog boeken heb gelezen konden zowel in de omgang als met rijden lezen en schrijven met elkaar. Ondertussen ook een belgische hengst gekocht van 9 maanden en inmiddels een terrorist van een fjord die echt niet makkelijk was en nu twee friezen wat in en in lieve paarden zijn en 3,5 hectare met inloopstallen heb en alles zelf doe vind ik dat ik een eind op weg ben. Maar dat maakt me geen paardenmens. Ik volg geen stroming en beperk met niet tot een discipline maar ik kijk wat hen en mij het beste bevalt en kies de dingen er uit waarvan ik denk dat ze goed zijn. Bij twijfel raadpleeg ik direct de mensen op bokt en om mij heen in wie ik vertrouwen heb en bij enige medische twijfel de DA of ga ermee naar de kliniek. Ik heb geen setjes, wel een zwarte rijbroek omdat die niet zo heel snel smerig wordt en vandaar ook bij voorkeur zwarte zadeldekjes en gelukkig vind ik zelf dat dat op al mijn paarden goed staat. :D
Ik heb een nepbonte wit zadeldekje geef ik toe omdat dat zo lekker ponyachtig staat en ik gek ben op pony's en in mijn tijd iedereen die dingen had toen ik kind was. Zal wel uit de mode zijn inmiddels. Als ik maatje 38 had trok ik een lichtblauwe rijbroek aan....maar geen lichtblauwe bandages en dekje erbij....Als kind vond ik het reuze interessant om in rijtenu rond te lopen en nu soms praktisch en verder heerst er waar ik woon geen trend.....
Ik werd vroeger BMW meisje genoemd (nooit 1 gehad) en nu vinden ze me een boerentrien haha....
Daarom denk ik dat ik mens met paard ben. ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:48

Ja sorry korter lukte effe niet....das mijn gebrek denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:52

ik weet niet waarom precies maar ik denk dat jij juist wel een paardenmens bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:59

Chiva, oefening baart kunst, ervaring leert je de weg en daar hoef je geen paardenmens voor te zijn, mag je gewoon mens met paard voor zijn. Vergeet niet dat er velen zijn die de luxe hebben gehad als kind al met de shets te mogen rommelen en daarna steeds een stapje verder konden, nu op bokt ook geen 20 meer zijn en ook spreken van hun jaaaarenlange ervaring, lees gerust 20-30 of wellicht wel 35 tot 40 jaar ervaring. ;)

Als iemand met zijn 5e een shet had gekregen, kan die persoon gerust over 40 jaar ervaring spreken ;) , maar dat maakt die mens nog geen paardenmens, ook al weet die op veel dingen een antwoord en kent ook de Hard-Way die soms zo veel ontzag inboezemt in sterke verhalen, want ZIJ weten het wel, ZIJ durven het wel. ;)

Paardenmens zijn zit in je ziel en dat kan je ook al zijn als je net met je shetje bezig bent als kind. Die missen nog een hoop praktijk ervaring, maar over een aantal jaren, steken ze met kop en schouders boven de rest uit met die 30-40 jaar ervaring. Die zullen wellicht wel nooit de hard-way hanteren, hebben ze niet nodig, wie zal het zeggen :D :D :Y), het fenomeen paardenmens.