Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:19

dus vanaf nu alleen nog maar wat we zouden doen als bitgebruik verboden wordt?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 01:46

Ik zou niet meer naar buiten kunnen vrees ik, zal me daardoor veel te onveilig voelen! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:52

Emigreren, en hopen dat de leiders in een ander land verstandiger zijn.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:25

Lielle schreef:

Nee, een ruimere discussie omtrent het onderwerp is natuurlijk ook geen probleem.

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:07

Ik denk niet dat dat zo gemakkelijk gaat in mijn niveau... Daarbij vind ik het ook onzin.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:15

Als het verboden zou worden zouden de mensen zich toch daarop aanpassen, lijkt mij. Het plezier van omgaan en rijden met paarden hangt toch niet af van 1 besturingsmiddel (wat gemist kan worden).
Het zal even wennen zijn, maar als het normaal wordt, kan iedereen ermee om leren gaan.
Het zal wel meer vragen van de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:15

TeeGee schreef:
Lielle schreef:

Nee, een ruimere discussie omtrent het onderwerp is natuurlijk ook geen probleem.

maar dat was het toch ook? -O-

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:33

Yamcha schreef:
Je hebt idd een bijzonder paard, FitzChivalry, een hangend rooster komt af en toe voor bij heel jonge paarden, maar verdwijnt meestal voor het 3e jaar.
Bij jouw paard is het gebleven.

Mijn punt was dat het vrij uniek is als een paard géén bit verdraagt. De meeste paarden hebben er geen enkele moeite meer.

Ik zie een bit over het algemeen als vriendelijker dan een bitloze optoming idd :j
Ik denk dat je heel scherp bitloos kunt inwerken, er zitten nogal veel zenuwuiteinden op de neus...... meer dan in mond in de lagen geloof ik zelfs.

Dat laatste is iig onzin.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:35

laura1986 schreef:
Yamcha schreef:
Je hebt idd een bijzonder paard, FitzChivalry, een hangend rooster komt af en toe voor bij heel jonge paarden, maar verdwijnt meestal voor het 3e jaar.
Bij jouw paard is het gebleven.

Mijn punt was dat het vrij uniek is als een paard géén bit verdraagt. De meeste paarden hebben er geen enkele moeite meer.

Ik zie een bit over het algemeen als vriendelijker dan een bitloze optoming idd :j
Ik denk dat je heel scherp bitloos kunt inwerken, er zitten nogal veel zenuwuiteinden op de neus...... meer dan in mond in de lagen geloof ik zelfs.

Het bit ligt toch op de tong en mag helemaal niet tegen het gehemelte of tegen de lagen komen?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:39

Joceline schreef:
laura1986 schreef:

Het bit ligt toch op de tong en mag helemaal niet tegen het gehemelte of tegen de lagen komen?

Het bit komt wel op de lagen, vooral gebroken bitten zoals enkel gebroken trenzen en bitten met een hoge tongboog komen wel vaker tegen het gehelemte. Ook in de tong zitten veel zenuwen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:56

Dat laatste is geen onzin. Er zitten overal veel zenuwen, ook op de neus, daar waar ook geen dik vet zit om het wat zachter te doen aavoelen.
Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:01

Doorsnede van de paardenhuid

1 = opperhuid (epidermis), 2 = lederhuid (dermis), 3 = onderhuid (subcutis), 4 = bindweefsel, 5 = haar, 6 = haarspier, 7 = talgklier, 8 = zweetklier, 9 = zenuw, 10 = bloedvat

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:02

ik zie geen zenuwen in de lagen..?

ik vind wel, dat een enkelgebroken bit, op zo'n manier buigt dat ik er ook niet mee rij :)
maar met een dubbelgebroken..
Een bepaald soort bitloos hoofdstel (dr cook) kan weer aansnoeren dus eigenlijk zou je er alleen mee moeten rijden als je geen tot weinig ambities hebt en dus geen contact wil maken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:05

Ja? Het smoesje dat een bit zeer doet in de mond is omdat het meteen op de harde lagen zit. Dat is bij de neus ook zo. Dat is wat ik daarmee wil zeggen. Daar zit geen verschil in.

Welk plaatje bedoel je, dat van mij? Dat staat hier: http://www.paralelli.eu/bitloos.htm
Erg leuke site en naar mijn idee een stuk realistischer opgebouwd. Niet tegen bitloos, maar ook niet voor een hoop onzinnig idealisme, zoals het daar ook mooi staat omschreven. Gewoon zoals het is. (en die hebben het plaatje geleend van juist een anti bit site)

Ik rij overigens ook nooit met enkel gebroken. Dat zijn naar mijn idee bitten van vroeger, niet meer van nu.
Laatst bijgewerkt door kazary op 23-02-09 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:06

Dat plaatje van kazary is alle behalve compleet: alle zenuwen in de tanden en kiezen staan er nl ook niet op. klopt dus weer eens niks van.
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 23-02-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:08

als iedereen bitloos zou moeten gaan...... komt er een run op die dr cook hoofdstellen, want die lijkt de simpelste.... terwijl het echt ondingen zijn!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:09

VivaLaVida schreef:
als iedereen bitloos zou moeten gaan...... komt er een run op die dr cook hoofdstellen, want die lijkt de simpelste.... terwijl het echt ondingen zijn!!

Ja ik vind het ook niks, terwijl er zat mensen wel tevreden over zijn. Dat wordt dus wat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:10

kazary schreef:
Ja? Het smoesje dat een bit zeer doet in de mond is omdat het meteen op de harde lagen zit. Dat is bij de neus ook zo. Dat is wat ik daarmee wil zeggen. Daar zit geen verschil in.

Welk plaatje bedoel je, dat van mij? Dat staat hier: http://www.paralelli.eu/bitloos.htm
Erg leuke site en naar mijn idee een stuk realistischer opgebouwd. Niet tegen bitloos, maar ook niet voor een hoop onzinnig idealisme, zoals het daar ook mooi staat omschreven. Gewoon zoals het is. (en die hebben het plaatje geleend van juist een anti bit site)

Ik rij overigens ook nooit met enkel gebroken. Dat zijn naar mijn idee bitten van vroeger, niet meer van nu.

Precies!!!!! ik ben ook zo'n grote fan van die site :D hoe het geschreven is, geweldig!!!

weet je dat filmpje die een keer werd geplaats (pas nog) op bokt van een pony met bit die zo hard hijgde? en dat zou allemaal door het bit komen dat de ademhaling blokkeerde..... oooh echt waar he........ :+
naar mijn idee was die pony gewoon zwaar dampig of had ie teveel in zn neus zitten :+

typisch voorbeeld van het bitloos-extremisme... maar dan in combi met onwetendheid.

@laura, hoe kan iemand dáár nou tevreden over zijn. Echt ondingen.
Zou ik nog eerder een stalhalster aanraden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:16

O Viva, dat filmpje herinner ik me, van die verschrikkelijk snokkende pony die ook zonder bit en zonder bijzet duidelijk tekenen van dampigheid vertoonde.
Wat als bitgebruik verboden zou worden, om even on topic te blijven, ik zou gewoon doorrijden met bit en moet nog zien of je dan een boete krijgt :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:27

laura1986 schreef:
Dat plaatje van kazary is alle behalve compleet: alle zenuwen in de tanden en kiezen staan er nl ook niet op. klopt dus weer eens niks van.

Tuurlijk klopt er weer niks van. :)

Afbeelding
komt op hetzelfde neer hoor. Al vind ik die andere juist duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:29

suleilitha schreef:
O Viva, dat filmpje herinner ik me, van die verschrikkelijk snokkende pony die ook zonder bit en zonder bijzet duidelijk tekenen van dampigheid vertoonde.
Wat als bitgebruik verboden zou worden, om even on topic te blijven, ik zou gewoon doorrijden met bit en moet nog zien of je dan een boete krijgt :D

precies die ja haha!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:30

Op dit laatste plaatje lijken me eerder bloedvaten te staan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:32

Bij mij is nerve in het engels geen bloedvat :)
Er stond ook een vraag bij over Nerve Injury. Vandaar dat ik denk dat dit toch ook de zenuwbanen bedoeld moeten zijn. Ik kan het mis hebben.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:38

Afbeelding
ook niet duidelijker dan het eerste plaatje