Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:08

Nobel01 schreef:
Lieser schreef:
Hoe gaan andere ouders met paardrijdende kinderen trouwens om met de aankoop van een paard? Ik loop er tegenaan dat mijn dochter (19) graag wil kunnen springen met ons toekomstige paard, maar zo ongeveer elk (spring)paard te voorwaarts vindt ...

Ik heb samen met mijn dochter een allrounder gekocht.
Karakter is het aller belangrijkste.
Mijn dochter gaat er mee springen, en wordt verder opgeleid voor de para dressuur voor mij.
Dit is prima te combineren. Snel genoeg in parcours, nuchter genoeg voor mij zelf.

Ja, misschien moeten we niet op zoek naar een (echt) springpaard, maar naar een paard dat (ook) kan springen. Per slot van rekening hoeft mijn dochter (nog lang) niet te starten in de Z springen of zo ☺

Lui_

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:20

Spannend Danique! Ga voor je duimen dat het toch nog snel kan. Succes en houd ons op de hoogte! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:07

Lon schreef:
Wat heeft de dierenarts precies gezegd? Want in je vraag lees ik nu twee mogelijkheden:

1. Er is hoefkatrolontsteking geconstateerd: dat is zonder twijfel laten staan.
óf
2. De straalbeentjes zijn klasse 2 ingedeeld: dat is röntgenologisch acceptabel/in orde.

Is het paard al klinisch gekeurd? Wat kwam daar uit?

Caboby schreef:
Ah, ja zelf echt geen ervaring met dit soort problemen.

Maar de dierenarts zei inderdaad dat de straalbeentjes in klasse 2 zijn ingedeeld (dus, dan is het geen ontsteking? :o )
DA heeft het paard nu ingespoten en het advies is dat het paard op ijzers moet. Het is overigens alleen rechtsvoor.

Klinisch was het paard goedgekeurd..

Wat Caboby zegt kan. Ik zal dat proberen uit te leggen.
Meestal associeren we de term hoefkatrolontsteking met een slecht straalbeen, waarbij door slijtage aan de achterkant van het straalbeentje de diepe buigpees die daarover heen glijdt irriteert. Dan ontstaat er een chronische ontsteking.
Maar de term "hoefkatrolontsteking' is een algemene term voor ontsteking in het hoefkatrolgewricht/gebied. Dit omvat het straalbeentje, de diepe buigpees, de slijmbeurs tussen de diepe buigpees en het straalbeentje, het hoefbeen met de aanhechting van de diepe buigpees, het hoefgewricht en alle ondersteunende bandjes.
Dus niet alleen het straalbeentje.
Het paard kan dus een straalbeentje klasse 2 hebben (dus een goed straalbeentje), maar toch hoefkatrolontsteking. Soms door bij een verkeerde stand van de voet, waardoor het paard zich scheef belast, en er wat artrose ontstaat (op een andere plek in het gewricht dan het straalbeentje) of soms bij een verkeerde stand of een verzwikking of verstapping kunnen de ophangbandjes in het gewricht geblesseerd zijn.
Dit krijgt allemaal dezelfde behandeling: inspuiten en aangepast beslag, met eventueel een standsverandering.

Er is zeker niet niks aan de hand. Inspuiten doe je niet, als het paard klinisch goed loopt. En foto's geven dus ook niet altijd een compleet beeld van dat gebied. Maar er is wel een verschil in prognose. Een paard kan met een aangepast beslag en een wat andere stand van de voet, genezen van de overbelasting. Terwijl de prognose van een paard dat kreupel is door een slecht straalbeen heel slecht / of eigenlijk niet aanwezig is.
Ook kan het zijn dat het paard diep in de hoef, problemen heeft bij de aanhechting van de diepe buigpees aan het hoefbeen. Dit kun je niet zien op foto en ook met een echo kun je er niet bij. Alleen met een MRI.

Maar het is zeker zo, dat als een paard klinisch niet goed loopt, de veearts absoluut geen positief aankoopadvies mag geven. En ik zou aankoop ook altijd afraden. Het kan meevallen, maar ook heel erg tegenvallen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:00

Kalea, ik wil in ieder geval een klinische keuring doen om dit soort basale dingen uit te sluiten. Verder vind ik het een lastige. Een volwassen dier zou ik wel door de mangel halen qua foto’s maar in dit geval denk ik dat geen röntgenfoto’s ga laten maken. Ga ik nog wel even overleggen met mijn eigen veearts ook. Better safe than sorry.

Dankjewel Lui! Wordt toch volgende week denk ik. Maar even veel kruidenthee drinken voor de ontspanning! Hoe is jouw bezichtiging afgelopen dit weekend? :)

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:48

Haha ik snap het, spannend hoor! Maar ook heel leuk en het gaat vast goedkomen!

Ja ik vond het echt een heel leuk paard! En na een paar dagen een hoop wikken en wegen toch besloten het niet te doen, en in het voorjaar weer te gaan kijken naar een nieuw paard. Ik heb nog teveel verdriet van het verlies van mijn maatje :(

Babanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:24

Goedemorgen allemaal,

Ik kom mij hier ook melden ( als dat mag := )

Wij zijn ook al even aan het zoeken, het valt niet mee deze tijd…
Wat ons opvalt is dat er soms ads online staan waar de foto’s gephotoshopt zijn, van de week zag ik er een waarbij de slof weg gephotoshopt was, alleen waren ze vergeten het bevestigings stuk weg te shoppen… ik vraag me dan echt af waarom? |o

Super leuk om al jullie ervaringen, en ook mooie nieuwe vriendjes op stal te bewonderen en mee te volgen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:31

Danique_G schreef:
Kalea, ik wil in ieder geval een klinische keuring doen om dit soort basale dingen uit te sluiten. Verder vind ik het een lastige. Een volwassen dier zou ik wel door de mangel halen qua foto’s maar in dit geval denk ik dat geen röntgenfoto’s ga laten maken. Ga ik nog wel even overleggen met mijn eigen veearts ook. Better safe than sorry.

Dankjewel Lui! Wordt toch volgende week denk ik. Maar even veel kruidenthee drinken voor de ontspanning! Hoe is jouw bezichtiging afgelopen dit weekend? :)

Dit vind ik ook een hele moeilijke!
Ik ga over een maand bij enkel 2-jarigen kijken, maar weet niet niet of Röntgen foto's echt nodig zijn.
Kan natuurlijk nooit kwaad en gezien mijn laatste jaren met blessures niet zo gek. Maar toch.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:24

Röntgen is bij een jaarling en tweejarige echt moeilijk. Je moet nooit te snel foto’s willen maken iig. Hier zijn er praktijken die jaarlingen sowieso niet röntgen keuren, omdat er blijkbaar geen richtlijnen zijn over hoe die te interpreteren.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:26

Babanana schreef:
Wat ons opvalt is dat er soms ads online staan waar de foto’s gephotoshopt zijn, van de week zag ik er een waarbij de slof weg gephotoshopt was, alleen waren ze vergeten het bevestigings stuk weg te shoppen… ik vraag me dan echt af waarom? |o

Hoeft natuurlijk niet zo te zijn!! Paard kan los gereden zijn met slof en daarna dmv klipjes los gemaakt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:11

Oehlala schreef:
Röntgen is bij een jaarling en tweejarige echt moeilijk. Je moet nooit te snel foto’s willen maken iig. Hier zijn er praktijken die jaarlingen sowieso niet röntgen keuren, omdat er blijkbaar geen richtlijnen zijn over hoe die te interpreteren.

Kenners: tik me vooral even op de vingers als ik wat verkeerd zeg.
Ik geloof dat het gros van de problemen zichtbaar op röntgenfoto’s, inzichtelijk worden vanaf een maand of 18. Er zijn al een aantal dingen waarvoor je foto’s kunt maken. Of je dat wilt is een tweede.

Dat van die fotoshop is wel een beetje... lachwekkend :') alsof je zoiets niet merkt met proefrijden ook _O-

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:17

Ik fotografeer regelmatig American miniature horses, daar wordt ook wat op los gephotoshopped, zeker als ze naar het buitenland geadverteerd worden (minder kans op bezichtigen). Ik weiger dat, maar zijn toch een aantal stallen waar ik niet meer moet komen daarom. -O- Natuurlijk zijn mini paardjes wel redelijk specifiek, laten we hopen dat dat nog niet standaard is in de rest van de paardenwereld :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:18

Er is een paar jaar geleden nog wel een rel geweest omdat er bij dekhengsten gephotoshopt werd. Been hoger, hals veranderen enzovoorts.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:18

Bij de arabieren zie ik het ook vaak zat. En dan zie je dezelfde paarden in het echt en dan denk ik regelmatig uhmm ja.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:24

ohja, inderdaad, van die dekhengsten herinner ik me ook nog.

Wat ik me trouwens wel bedenk, dotjes netter maken doe ik wel, als ze bijvoorbeeld manen afgeschuurd hebben door deken oid dan zet ik er een 4-5 tal dotjes bij. Dat is ook wel een beetje oliebol als je het paard gaat bezichtigen en hij blijkt maar de helft van zijn manen te hebben :+ niet echt bij stilgestaan. Maar oke ja, dat verandert op zich wel niets aan de bouw van het paard.

Heb het recent nog meegemaakt, op foto had hij zo'n prachtige bos manen, heel lang, echt zo PRE hengst van de boekjes. Kom ik daar aan, kortgewiekte sportcoupé en tot in de helft weggeschuurd |( niet meteen een dealbreaker maar wel errug jammer

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:46

een ruim 2 jarige zou ik zeker op de foto zetten, jaarling is een ander verhaal

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:49

Kiwiaa schreef:
ohja, inderdaad, van die dekhengsten herinner ik me ook nog.

Wat ik me trouwens wel bedenk, dotjes netter maken doe ik wel, als ze bijvoorbeeld manen afgeschuurd hebben door deken oid dan zet ik er een 4-5 tal dotjes bij. Dat is ook wel een beetje oliebol als je het paard gaat bezichtigen en hij blijkt maar de helft van zijn manen te hebben :+ niet echt bij stilgestaan. Maar oke ja, dat verandert op zich wel niets aan de bouw van het paard.

Heb het recent nog meegemaakt, op foto had hij zo'n prachtige bos manen, heel lang, echt zo PRE hengst van de boekjes. Kom ik daar aan, kortgewiekte sportcoupé en tot in de helft weggeschuurd |( niet meteen een dealbreaker maar wel errug jammer

Wat heeft men daar nu aan. Je krijgt dan wel meer bezichtigingen maar ook meer kijkers die teleurgesteld vertrekken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:54

Bij mijn eigen zou ik zoiets wel photoshoppen, maar voor de verkoop niet. Om inderdaad teleurstelling te voorkomen.

Ik heb besloten om voorlopig geen eigen paard meer te kopen. Ik wil het graag af kunnen sluiten met mijn huidige paard nu hij afgekeurd is en heb een mooie kans gekregen waardoor ik straks even wat ademruimte nodig heb. Ik blijf jullie volgen!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:07

Dat snap ik 100% Ketly, wat een triestig verhaal :( Ik zou er voorlopig ook wel even klaar mee zijn, maar zag dat je een fijn bijrijdpaard had, super dat mensen willen meedenken met je!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:43

Ja ik zou op dit moment echt niet kunnen genieten van een nieuw paard en dat zou niet eerlijk zijn. Ik heb een geweldig bijrijdpaard en ben daar zo ontzettend blij mee <3 Soms is het niet erg om even een stap terug te nemen.

Babanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:30

JeanneV schreef:
Babanana schreef:

Hoeft natuurlijk niet zo te zijn!! Paard kan los gereden zijn met slof en daarna dmv klipjes los gemaakt.

Dat zou kunnen enkel moeten ze dan de teugel ook even weg shoppen uit de handen van de ruiter ipv alleen het stukje van en naar het bit :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:19

Sprak vandaag nog een arts en heb gevraagd naar nut van foto’s bij een jaarling. Hij gaf aan dat chips en ocd zich kunnen ontwikkelen vanaf 9 maanden en dit een motivatie kan zijn een jaarling op de foto te zetten. Kan even het berichtje niet meer vinden via mijn telefoon maar voor wie het zich afvroeg!

Begrijpelijk Ketly! Soms is het ook gewoon even lekker bijrijder te zijn en rustig na te denken wat je zoekt in een paard. Na de verkoop van mijn vorige was ik even helemaal klaar met de paardenwereld. Heeft twee jaar geduurd en toen was ik weer bijrijder. Het was even heerlijk alleen de lusten te hebben en niet de lasten. Nu zijn we 1.5 jaar verder en heb ik ook nog bijgesteld wat ik in een paard zoek. Deze lucht had ik even nodig om er weer optimaal van te genieten. Ik hoop dat het voor jou net zo zal zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:35

Danique_G schreef:
Oehlala schreef:

Kenners: tik me vooral even op de vingers als ik wat verkeerd zeg.
Ik geloof dat het gros van de problemen zichtbaar op röntgenfoto’s, inzichtelijk worden vanaf een maand of 18. Er zijn al een aantal dingen waarvoor je foto’s kunt maken. Of je dat wilt is een tweede.

Dat van die fotoshop is wel een beetje... lachwekkend :') alsof je zoiets niet merkt met proefrijden ook _O-

Klopt meestal worden de veulens bij sportfokkers tussen 1 jaar en 18 maanden op de foto gezet, net hoe het uitkomt. Na een jaar is het proces van het ontwikkelen van OCD gestopt.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:31

Okee, ik ga voor de zoveelste keer weer meepraten haha. Inmiddels alle paarden verhuisd naar een grotere locatie. Mijn merrie ligt alleen niet helemaal lekker met de ruin waar ze bij staat, ik ga dus alvast wat fanatieker opzoek naar een tweede merrie (haflinger)

1 jaarling en 1 veulen ga ik wel binnenkort verkopen alhoewel ik nog twijfel over mijn jaarling want die is wel heel leuk :+

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:20

De merrie waar ik zo enthousiast over was ging toch niet door. Eigenaars belde af met vage verhalen.. was ik echt even van ondersteboven. Maar goed we zoeken rustig verder.

Ben aant berichten met iemand via insta die een 15 jarige Fries heeft, mega braaf volgens het verhaal maar alleen op bos ritten geweest. Geen bakwerk gedaan. Is dat nog een beetje aan te leren op die leeftijd denken jullie? Ik ben geen ervaren ruiter maar heb wel instructie om me heen op stal.
Wat zijn jullie ideeen erbij? Zie ik iets over het hoofd?

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:30

Ach als hij correct aan de hulpen staat in het bos, moet de bak ansich geen probleem zijn. Hebben ze geen bak of een stuk weiland waar je kan rijden, als ze daar een volte kunnen moet het in de bak ook lukken