Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:06

Verdorie had ik nou chatGPT moeten raadplegen, ik heb geen idee of vos me staat -O- bruin stond me wel goed had ik het idee.

Ik heb de keuring staan voor komende dinsdag, dus maar duimen *\o/*

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:27

En daar heb je per se chatgpt voor nodig? :')

Saul, als je sowieso een kleintje voor de kinderen wilde nemen, kun je dat inderdaad doen. Je had nu altijd Welsh sectie B staan toch?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:36

denisesilver schreef:
Maar Saul wil bij voorkeur fokken, dan is het toch logisch dat je niet voor een eczemer gaat

Het gaat erom dat het zonde is om alle eczemers of kriebelgevoelige paarden bij voorbaat te laten staan.

Mochten er hier mensen nog iets zoeken wat fantastisch werkt (tegen alle huidaandoeningen): Shapley’s Original MTG (plus)!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:37

Raineri schreef:
[ Afbeelding ]
Ze zeggen een goed paard heeft geen kleur. Maar ik zie er wel graag visueel appetijtelijk uit samen met mijn paard. Ik wil alleen kleuren dragen die ons beide staan. Chatgpt helpt me een handje met de juiste vachtkleur uitkiezen. Ik ben een soft summer kleur type. Een aantal kleuren zoals een hele oranje vos moet ik dan "vermijden".

Dat wordt advertentiefotos in chatgpt gooien dus :Y)

{:} :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:44

denisesilver schreef:
En daar heb je per se chatgpt voor nodig? :')

Saul, als je sowieso een kleintje voor de kinderen wilde nemen, kun je dat inderdaad doen. Je had nu altijd Welsh sectie B staan toch?

Yes.

Ik weet nog niet of mijn meiden ook ook echt de interesse gaan hebben/houden.
Maar momenteel heb ik niks geschikts voor ze om het uit te proberen.
Er kan wel gezeten worden. Maar met zadel erop gaat niet. En zeker de oudste wil er nu echt met zadel op.

Mijn merrie is met 26 nog veel en veel te hevig als ze een zadel op krijgt.

Ik kan wel elders terecht gelukkig.
Maar ik dacht als ik er nu een ouwetje bij zoek dan matched het qua leeftijd.
Kan ik ze nog een fijne oude dag geven en tegen de tijd dat de dames de pony ontgroeit zijn is hij “op” hoe cru dat ook klinkt.

Dan heb ik toch iets erbij en kan ik op mijn gemak voor mijzelf gaan kijken.

Ik ga straks toch kijken bij de cob het is hier niet zo ver vandaan. Maar hou wel echt in mijn achterhoofd dat ik goed naar de plekken moet kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:48

Change3x schreef:
denisesilver schreef:
Maar Saul wil bij voorkeur fokken, dan is het toch logisch dat je niet voor een eczemer gaat

Het gaat erom dat het zonde is om alle eczemers of kriebelgevoelige paarden bij voorbaat te laten staan.

Als je in niet zo gunstig gebied woont, zou ik iedereen afraden een eczemer te nemen. Het is echt een nare aandoening. En in de zomer staat eigenlijk iedere beslissing die je neemt in het teken van de eczeem.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:51

Succes met de zoektocht! Die kleintjes zijn wel meer te vinden natuurlijk.
Cobs zie je niet zo veel in Nederlands, zeker niet de echt Engelse types.
Ik zou gewoon de zoektocht naar beide starten en dan kijken wat je als eerste tegen komt :Y) .

Hier in bosrijke omgeving zie ik gewoon te veel eczemers met continue ongemak. Vaak is het nog wel te managen, maar je kunt je ook afvragen hoe ver je wilt gaan in aanpassen en tot wanneer het nog wel fair is voor het dier. Ik ken ook gevallen waarbij de paarden door jeuk worden ingeslapen, dat is extreem maar je weet vooraf niet hoe jouw geval gaan zijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:09

Change3x schreef:
denisesilver schreef:

Mochten er hier mensen nog iets zoeken wat fantastisch werkt (tegen alle huidaandoeningen): Shapley’s Original MTG (plus)!

Dat spul werkt goed, maar ook niet voor allemaal. Maar het wordt wel echt een vreselijke bende, ik heb het bij mijn vorige exzemer gebruikt. Het stinkt en alles wordt vettig en plakkerig ervan, en uitkijken met de zon, want ze verbranden levend daarmee.
Als je het zelf op je handen krijgt etc, ruik je dat nog lang, wassen is vaak niet genoeg.
Goed spul, maar ook met nogal wat negatieve puntjes.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:23

Ik zou zelf nooit aan een eczemer beginnen. Sowieso zitten wij al in een regio waar dat niet verstandig is, maar daarnaast zou ik het continue management zelf niet fijn vinden. Zeker niet als je een paard hebt waarbij het een ergere variant is. Als het alleen maar deken op en klaar is valt het inderdaad nog wel mee, maar ik zou me er niet goed bij voelen als ik een paar dagen weg ga en ik ben er zelf niet om te managen. Plus dat ik, heel egoïstisch misschien, ook gewoon onbezorgd van mijn paard wil kunnen genieten en me er niet continu druk om wil hoeven maken :o

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:54

Daarbij is er een verband tussen eczemers en (long) luchtwegproblematiek, dat zou ik in je afweging toch ook zeker in je achterhoofd houden :-)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:55

Rochiril, het wordt inderdaad aangeraden om het ‘s avonds te gebruiken. Dat is imo een kleine moeite. Ik vind het zelf niet stinken maar denk dat dit een heel persoonlijk iets is. ‘Vies’ worden ze van alle zalfjes die je in manen smeert. Al vind ik het nog wel meevallen, ik heb bv ook de TKC lotion en die vind ik nog veel vettiger (werkt ook goed trouwens). Ik vind het echt een uitvinding, mega blij mee!

Het is hier vooralsnog onbezorgd genieten hoor, maar goed nu is het bij de mijne ook gewoon ‘normaal’ te managen. Ik probeer er wat nuance in te gooien omdat de ene eczemerig de ander niet is. Vooralsnog moet iedereen hierin zijn eigen keuze maken natuurlijk. :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:01

BloemBloem schreef:
Daarbij is er een verband tussen eczemers en (long) luchtwegproblematiek, dat zou ik in je afweging toch ook zeker in je achterhoofd houden :-)

Er zijn aanwijzingen dat paarden met zomereczeem ook vaker luchtwegproblemen kunnen hebben, waarschijnlijk omdat ze allebei te maken hebben met een allergische gevoeligheid. Maar dat geldt echt niet voor elk paard. Veel paarden met eczeem hebben helemaal geen problemen met hun luchtwegen, en andersom ook. Hoe heftig zo’n reactie is, verschilt per paard, en er is geen duidelijk bewijs dat het één het ander veroorzaakt. Daarom is het belangrijk om elk paard apart te bekijken en niet zomaar te zeggen dat eczeem en luchtwegproblemen altijd samen gaan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:05

Change3x schreef:
BloemBloem schreef:

Er zijn aanwijzingen dat paarden met zomereczeem ook vaker luchtwegproblemen kunnen hebben, waarschijnlijk omdat ze allebei te maken hebben met een allergische gevoeligheid. Maar dat geldt echt niet voor elk paard. Veel paarden met eczeem hebben helemaal geen problemen met hun luchtwegen, en andersom ook. Hoe heftig zo’n reactie is, verschilt per paard, en er is geen duidelijk bewijs dat het één het ander veroorzaakt. Daarom is het belangrijk om elk paard apart te bekijken en niet zomaar te zeggen dat eczeem en luchtwegproblemen altijd samen gaan.

Dat zeg ik ook nergens, maar er is dus wel zeker een verband.

Zelf rij ik een pony, ( niet die te koop staat overigens ) met ZE en longproblematiek en dat is
echt vreselijk zielig en vergt echt een aangepast management om hem goed te houden :), dat doen we met liefde natuurlijk, maar daar gaat wel een hoop energie en tijd in.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:07

Absoluut sneu! Ik ken ze wel die het hebben zonder eczeem. Je kunt je maar zorgen maken zo om je beestjes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:10

Het punt is, heb je een paard en ontwikkelt zich ZE dan zou je ze er ook niet om wegdoen (buiten dat je er geen drol meer voor krijgt maar dat is een ander verhaal).
Maar bewust een eczemer kopen zou ik ook echt niet doen, niet in de laatste plaats omdat ik me continu gefrustreerd zou voelen om de last die het paard van de jeuk heeft en je voor verlichting wil zorgen. Jeuk is vaak net zo erg als pijn. Het is gewoon intensieve zorg die nog eens bij de gewone zorg komt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:18

Die frustratie als je het gemanaged krijgt, elke beslissing die je neemt, het testen wat werkt wel, wat niet. Ik wil het niet meer. Been there, done that, maar niet meer. Zeker niet zoals wij nu wonen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:21

Tendens in dit topic is normaal ook meer problemen koop je niet, die krijg je.

Haha ja herkenbaar, Saul, dat heftige onder het zadel. Volgens mij zijn veel van de in Nederland gefokte Welsh ponies voor het showen en weinig voor de inzet als kinderpony. Volgens mij fokt Cemlys hier op bokt brave kinderponies Welsh A. Denk dat een wat ouder diertje aanschaffen voor de kinderen, en later een jonger dier voor jezelf (en eventueel voor de kinderen als ze nog rijden) geen gek idee is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:26

Ach op ieder potje past n deksel. Voor elk paard is wel n markt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:25

Hoe lang mag ik hier spammen met mijn nieuwe paard?

Vandaag 2ex gereden en na een rondje bak een blokje om geweest. Hij is super braaf.
Wat we vandaag allemaal hadden:
In de bak, koeien die het land in gingen achter de bosjes langs, een helicopter en een kat door de bak. Koeien keek hij wel echt naar, maar wel braaf. Op buitenrit, vrachtauto, trekker, bushalte, boodjes, rood witte palen en een picknickbankje in de bosjes. Zijn horen staan dsn spits naar voren en als het heel spannend is remt hij wat af, maar loopt wel door.

Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:28

Heerlijk zo, geniet ervan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:35

Er zijn een aantal bokkers die nog steeds spammen, jaren na aankoop *kuch zoals ik kuch* O:) Dus lekker doorgaan! Klinkt heerlijk, super fijn voor jullie :+:

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:52

Heerlijk Joltsje!
Lekker genieten zo!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:57

BloemBloem schreef:

Dat heb ik nog niet eerder gehoord, wij hebben inmiddels 3 eczemers (gehad) en daar speelde dit ook niet bij.

Heerlijk Joltsje, dat is dus precies wat je wilde! :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:05

Elisa2 schreef:
BloemBloem schreef:

Dat heb ik nog niet eerder gehoord, wij hebben inmiddels 3 eczemers (gehad) en daar speelde dit ook niet bij.

Heerlijk Joltsje, dat is dus precies wat je wilde! :)

Kan, hoeft niet, dit is overigens ook bij mensen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:07

Ja ik kan het me wel voorstellen dat allergische reacties ook luchtwegproblemen kunnen veroorzaken.