Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:59

Ik zou in een bosrijke omgeving geen ZE paard nemen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:22

Hier ook een aantal maanden een pony gehad die gek werd van het schuren. Ze stond praktisch op de dijk en het werd in die paar maanden alsmaar erger; deken op, spuitjes van de DA, voeding, niet werkte. Oude eigenaren waren kennissen en hebben aangeboden de pony terug te nemen, wat we hebben gedaan gezien ze er bij hen geen last van leek te hebben (gek gezien wij bij de zee wonen en zij midden in het land). Eenmaal daar werd het weer beter. Dus om deze reden, maakt niet uit hoe mild, zou ik niet weer een paard aanschaffen met ZE, omdat ik dus niet weet hoe het paard het zal doen als hij uit zijn omgeving wordt gehaald, want daar gooi ik het op met mijn ervaring.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:28

Wij staan aan de kust, maar ook hier paarden waarbij het mild begint, en veel management. Maar waarbij het later steeds erger wordt.
Denk dat deze paarden in het binnenland, zeker bos- en waterrijk gebied echt helemaal gek worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:33

Saul schreef:
Ik heb ze in eigen beheer, deels paddock deels gras. Maar wij wonen aan het bos, dus niet ideaal. Wel waait het hier op de weide flink.
De clublessen zijn in de avond, en de kinderen slapen in de avond, dus avonden hebben wel voorkeur.
Geen binnenbak helaas, en ook wel een echte bosruiter hier.

Misschien moet ik de eisen wat laten varen zoals Josien zegt, ik vind het lastig, ik heb al 23 jaar ponies, beide eigenlijk aan komen waaien en 1 die ik zeker niet zelf uitgekozen heb, en waarvan het ook niet de bedoeling was dat ze bleef.
Dacht ik nu ga ik opzoek naar mijn droompony, maar dat valt tegen, jaren terug kwamen er leuke voorbij, maar toen was de tijd hier niet voor.

Maar geduld is een schone zaak :j

En stiekem twijfel ik ook of ik voor mezelf moet kiezen als in een grote pony, of voor mijn dochters als in een kleine brave pony.

Keuzes keuzes keuzes.

Fijn bloembloem, die is zo weg hoor!
De markt is echt oververhit vind ik, ik vind het echt net de huizenmarkt :Y)

En naar Engeland of Wales gaan en daar zoeken? Daar hebben ze veel meer keuze, ik vind ook betere types qua bouw. Wij hebben een paar welsh cob uit Engeland op stal (gehad) en zijn echt geweldige pony's. En veel beter gebouwd ook als een heel stel wat je hier ziet(ook al heb je hier ook wel functioneel gebouwde). Perfecte kinderpony's

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:43

Ja het allerliefste haal ik ze uit Wales.
Maar ik zit een beetje met de bezichtigingen.

Want even op en neer naar de uk met een gezin op de achtergrond is niet heel gemakkelijk.

Ik ben wel wat rond aan het kijken in de uk. Want klopt het aanbod is daar velen malen groter.
Maar de import met de brexit nu houdt me ook wat tegen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:44

MyWishMax schreef:
En naar Engeland of Wales gaan en daar zoeken? Daar hebben ze veel meer keuze, ik vind ook betere types qua bouw. Wij hebben een paar welsh cob uit Engeland op stal (gehad) en zijn echt geweldige pony's. En veel beter gebouwd ook als een heel stel wat je hier ziet(ook al heb je hier ook wel functioneel gebouwde). Perfecte kinderpony's

Neem aan dat je (tenminste vanuit Engeland) gigantisch veel importkosten moet betalen wil je zo'n paard daar weg halen? Weet niet wat de btw daarvoor is.. Dan de transportkosten. Is misschien wel leuk voor iemand die serieuze wedstrijden wil gaan doen maar voor de recreatieve ruiter (ik) is het misschien beter om vanuit NL of misschien België iets te vinden :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:07

Saul schreef:
Ja het allerliefste haal ik ze uit Wales.
Maar ik zit een beetje met de bezichtigingen.

Want even op en neer naar de uk met een gezin op de achtergrond is niet heel gemakkelijk.

Ik ben wel wat rond aan het kijken in de uk. Want klopt het aanbod is daar velen malen groter.
Maar de import met de brexit nu houdt me ook wat tegen.

Dan Ierland ;) haha maar snap dat bezichtigen moeilijk is. Qua kosten, ik heb ze in Wales/engeland toch goedkoper gezien soms en dan kan je dat beetje compenseren. Maar de goede kosten goed geld ja.

Evercreek, daarom quote ik ook. Als iemand een speciaal ras wil is het land van herkomst vaak beter. Iemand waar het ras minder voor uitmaakt en gewoon recreatie wil moet gewoon hier kijken. Maar met eventuele fok plannen, echt dat ene ras willen en daar nog extra eisen bij is land van herkomst vaak juist beter om geschikte te vinden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:17

MyWishMax schreef:
Dan Ierland ;) haha maar snap dat bezichtigen moeilijk is. Qua kosten, ik heb ze in Wales/engeland toch goedkoper gezien soms en dan kan je dat beetje compenseren. Maar de goede kosten goed geld ja.

Evercreek, daarom quote ik ook. Als iemand een speciaal ras wil is het land van herkomst vaak beter. Iemand waar het ras minder voor uitmaakt en gewoon recreatie wil moet gewoon hier kijken. Maar met eventuele fok plannen, echt dat ene ras willen en daar nog extra eisen bij is land van herkomst vaak juist beter om geschikte te vinden.

Ja precies! Mocht je echt iets specifieks zoeken met een bepaald doel dan is het een goed idee om buiten NL te gaan kijken. Heb wel hele leuke Cob's gezien daar en heb ik wel een klein beetje een zwak voor. <3 Ik denk allen dat het met alle bijkomende kosten boven mijn budget uit zou komen, en met de doelen (of juist geen doelen) die ik heb, ben ik voordeliger uit om iets te zoeken binnen NL.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:24

De prijzen liggen wel beduidend lager in de uk. Dat scheelt wel echt.
Transport zou ongeveer op €1500-€2000 uitkomen denk ik.

Ik wil eigenlijk niet over de 10k heen :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:34

Saul schreef:
De prijzen liggen wel beduidend lager in de uk. Dat scheelt wel echt.
Transport zou ongeveer op €1500-€2000 uitkomen denk ik.

Ik wil eigenlijk niet over de 10k heen :=

Als je over de juiste connecties beschikt, heb je er twee voor de prijs van een (in vergelijk met NL).

Valt mij elke keer weer op dat je daar echt voor een appel en een ei keuze hebt uit bosjes leuke paardjes.
Maar ja, die Britten zeiken niet over een cm meer of minder en kruisingen zijn daar eerder regel dan uitzondering. Je zult daar ook geen opmerking op je protocol krijgen wat je met een draver (of EV) in de dressuurring komt doen.....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:43

Je zal toch wel onder die 10k blijven? Anders een vakantie plannen naar Ierland, familie mee, en jij lekker paardjes kijken :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:44

Ik kwam de merrie tegen die Saul bedoelt, het is wel een plaatje op de foto!
Maar van de advertentie-tekst wordt je al niet vrolijk, die is echt nog niet in de hand geweest :=

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:11

Klopt er is echt nog niks mee gedaan, hoefsmid moest met sedatie := dat vind ik op zich niet zo erg, daar heb ik de tijd en het geduld wel voor.

Ik zit veel meer met de ZE.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:23

ikke schreef:
Je zult daar ook geen opmerking op je protocol krijgen wat je met een draver (of EV) in de dressuurring komt doen.....

Hier ook niet hoor. Tenzij ze niet op het gevraagde niveau lopen, maar dan niks over het ras. Op die ene jury na maar dat hebben ze in Engeland ook nog steeds. Echt van de 10 keer dat mensen het roepen is het 1 keer ook echt zo, de andere keren ligt het niet aan de jury of het ras.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:48

MyWishMax schreef:
ikke schreef:
Je zult daar ook geen opmerking op je protocol krijgen wat je met een draver (of EV) in de dressuurring komt doen.....

Hier ook niet hoor. Tenzij ze niet op het gevraagde niveau lopen, maar dan niks over het ras. Op die ene jury na maar dat hebben ze in Engeland ook nog steeds. Echt van de 10 keer dat mensen het roepen is het 1 keer ook echt zo, de andere keren ligt het niet aan de jury of het ras.

Ach, mensen vinden het fijner om zoiets te zeggen over een jury dan zichzelf een spiegel voor te houden. Als de proef niet goed is, dan is het niet goed. Ongeacht waarmee je in de ring verschijnt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:54

Padoertje schreef:
MyWishMax schreef:

Ach, mensen vinden het fijner om zoiets te zeggen over een jury dan zichzelf een spiegel voor te houden. Als de proef niet goed is, dan is het niet goed. Ongeacht waarmee je in de ring verschijnt.

Ik WEET dat het letterlijk op het protocol geschreven is. Dat heeft niks met niet goed voor elkaar hebben te maken want met datzelfde paard in dezelfde klasse heeft ze ook oranje strikken gescoord.
En nu niet zeiken dat dat meer zegt over de rest als je niet weet om wie het gaat en hoe netjes ze die draver voor elkaar heeft!

Het is gewoon een onbeschofte hork van een jury!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:59

Je hebt er weleens juries bij zitten die beter gewoon thuis kunnen blijven, maar die zijn op een hand te tellen. En dan heb je een hele bups juries die prima zijn. De beste juries, die ook bij iedereen blijven hangen, zijn diegene die in dezelfde proef een twee en een tien durven te geven. (De slechtste zijn diegenen die je qua punten helemaal afzeiken, maar vervolgens geen woord toelichting schrijven :x )

Mijn zus heeft weleens geschreven bij iemand die steevast friezen een punt lager scoorde op verzorging, en die ook glashard zei dat friezen voor de kar hoorden en niet in de dressuurring. Ze zitten er echt bij, maar ik heb het idee dat het er met de jaren veel minder zijn geworden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:16

Qua jury’s loopt er hier idd ook 1 rond die je niet graag hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:33

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Ik WEET dat het letterlijk op het protocol geschreven is. Dat heeft niks met niet goed voor elkaar hebben te maken want met datzelfde paard in dezelfde klasse heeft ze ook oranje strikken gescoord.
En nu niet zeiken dat dat meer zegt over de rest als je niet weet om wie het gaat en hoe netjes ze die draver voor elkaar heeft!

Het is gewoon een onbeschofte hork van een jury!

Die heb je in Engeland ook......... Dus jouw opmerking klopte gewoon niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:40

Klopt. Dat is in Engeland net zo. Ik heb er een tijdje gewerkt.

En het was echt. Wie is de jury? Oh dan nemen we die en die niet mee. Want daar houdt hij/zij niet van.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:11

MyWishMax schreef:
Change3x schreef:
Ik heb er eentje die eczemerig is, met een goede deken en kriebel supplementen is dit echt prima te doen. Als ze wel een keer kriebels heeft smeer ik er wat jeukstillends op en is het ook meteen klaar. Toen ik haar kocht had ze haar manen en staart volledig afgeschuurd omdat er niks aan werd gedaan, daar is nu niks meer van te zien met nette zorg.

Uiteraard heb je ZE ook in verschillende ‘gradaties’ maar om nou een paard te laten staan (waarbij het prima onder controle te houden is), die verder aan je eisen voldoet, is toch echt zonde?

Wel als je er ook mee wilt fokken. Je hebt ook geen garantie dat het zo 'makkelijk' is als bij jou. Het kan vele malen erger zelfs met alle hulp en dan is jeuk echt afgrijselijk. Dat wordt hier gewoon een grote gok, zowel de omgeving als het eventuele onder controle kunnen houden of niet en of het niet elk jaar erger wordt. Deze is nog heel jong en toch al last.

Ik had ook geen garantie maar heb het risico wel durven nemen en heb er nu een super fijn paard aan. Die van mij is nu 4 dus ook nog jong. :)

Zoals beschreven had die van mij ook geen manen en staart meer over maar een goed management (en natuurlijk ook wat geluk) doet echt heel veel

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:14

Maar Saul wil bij voorkeur fokken, dan is het toch logisch dat je niet voor een eczemer gaat

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:55

Ik wil niet bij voorkeur fokken. Ik zou graag ooit eens een veulentje voor mezelf willen fokken.
Meer niet, daar heb ik de puf niet voor hoor al dat jong grut :P.

Ik twijfel of ik nu niet eerst voor een kleine voor de kinderen ga. En dan op mijn gemak (in de uk) doorzoek naar de perfecte Welsh cob voor mij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:57

Afbeelding
Ze zeggen een goed paard heeft geen kleur. Maar ik zie er wel graag visueel appetijtelijk uit samen met mijn paard. Ik wil alleen kleuren dragen die ons beide staan. Chatgpt helpt me een handje met de juiste vachtkleur uitkiezen. Ik ben een soft summer kleur type. Een aantal kleuren zoals een hele oranje vos moet ik dan "vermijden".

Dat wordt advertentiefotos in chatgpt gooien dus :Y)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:04

Je paard uitzoeken op matchen met je outfit vind ik wel echt om te gieren :') .