Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 07:20

Danique_G, mijn vorig paard had werkelijk nooit wat in die 12,5 jaar dat ik hem gehad heb. Ja 1 keer moeten röntgenen en inspuiten ivm artrose maar dat viel mij ook alles heel erg mee. Helaas kreeg hij in 1 klap dunne darm koliek en was het meteen over. Maar dus niet ieder paard kost je minstens 1 keer veel geld, het duurste bij hem was de aanschaf en zelfs daarvoor krijg je tegenwoordig geen gezond paard meer :Y)
M'n huidige paard zie ik best nog eens geld kosten, dat is zo'n gevoelig dier :')
Het staat en het valt denk ik allemaal hoe sterk zo'n beestje (gefokt) is.

Oeh wat leuk een veulen, ik ben benieuwd :D

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:47

Danique_G schreef:
Elk paard raakt in zijn leven wel eens de jackpot qua dierenartskosten maar bij voorkeur hoop ik dat het een beetje binnen de perken blijft _O-
*klopt snel af* de hoogste rekening bij mijn vorige paard was 250 euro uit mijn hoofd. Dier had nooit wat. Blijkt nu overigens bij nieuwe eigenaar overal tumoren te hebben waaronder haar eierstokken... :n dus alsnog een goede rekening bij de nieuwe eigenaren.

Ik heb contact opgenomen met iemand die een veulen te koop heeft staan. Beestje staat om de hoek dus misschien ga ik wel met de fiets heen. Ik glij wel lekker af trouwens. Wilde eerst een dier tussen de 3 en de 6. Toen werd het 3 en onbeleerd. Toen naar jaarling en nu is het al een veulen _O-

Zeker hoor! Helaas was het bij mijn paard 1,5 jaar blessure en allerlei onderzoeken. Uiteindelijk Mri laten maken en de uitslag was zo slecht dat ik haar heb moeten laten inslapen :( maja dat blijft altijd het risico van een dier. Daarom vind ik het ook wel weer heel spannend om eraan te beginnen. Maar mis het ook heel erg.

Leuk, een veulen! Uiteindelijk koop je toch vaak iets wat je van te voren niet gedacht zou hebben haha!

Ik ga morgen bij een 7 jarige ruin kijken, vind het ook heel spannend maar heb er zin in.

Raineri

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:51

Oei Tarzan, gelukkig nooit de dierenarts jackpot gekraakt dan! Ik neem het voor mezelf altijd maar als regel om voorbereid te zijn, financieel gezien. Hoewel, ik ook mensen ken die hun paard meerdere malen naar de kliniek mochten brengen in hun leven.

Lui, spannend! Laat vooral weten hoe het was :D

Dat veulen wordt waarschijnlijk 170 plus. Waarom wordt alles gefokt om mega groot te worden :') ik zoek gewoon een elegant dames maatje, of een mislukt paard die een E is gebleven

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:57

Danique_G schreef:
Oei Tarzan, gelukkig nooit de dierenarts jackpot gekraakt dan! Ik neem het voor mezelf altijd maar als regel om voorbereid te zijn, financieel gezien. Hoewel, ik ook mensen ken die hun paard meerdere malen naar de kliniek mochten brengen in hun leven.

Lui, spannend! Laat vooral weten hoe het was :D

Dat veulen wordt waarschijnlijk 170 plus. Waarom wordt alles gefokt om mega groot te worden :') ik zoek gewoon een elegant dames maatje, of een mislukt paard die een E is gebleven

Omdat dat is wat punten scoort. Het gaat nog altijd om exposure, hè.

Wat het niet redt op dat niveau, is voor de mindere goden die maar zien dat ze ermee dealen.
Iets met 90% van de paarden wordt gefokt voor 10% van de ruiters.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:34

Ja die gedachte begrijp ik wel, maar betwijfel of ik het een vooruitgang vind. Ze fokken wel wat minder bloederig/meer Duits, heb ik het idee. Dat vind ik wel aangenaam. Nu nog wat kleiner en ben een gelukkig mens :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:40

Danique_G schreef:
Ja die gedachte begrijp ik wel, maar betwijfel of ik het een vooruitgang vind. Ze fokken wel wat minder bloederig/meer Duits, heb ik het idee. Dat vind ik wel aangenaam. Nu nog wat kleiner en ben een gelukkig mens :Y)

Nee, dat is ook geen vooruitgang.

Probleem is dat te veel fokkers als een stel geile honden achter het handjevol top aan loopt met als enige drijfveer: exposure en de hoop op die ene klapper waar je mee binnen loopt.
De kans dat je de staatsloterij wint is groter......

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:47

Kiwiaa schreef:
Toen ik mijne Wattie 15 jaar geleden kocht was 4000 euro voor een jong braaf sportpaard de normale prijs, ik was al arrogant/verwend met mijn paard van 6000. :))

Een kennis van me heeft onlangs een jaarling shetlander voor 1500 euro gekocht, bleek dan nog eens een klophengst te zijn ook en is overleden na operatie := maar oke ik hoor ook wel mensen die voor 500 euro een leuke jonge shetlander kopen.

Wat 'je krijgt alles verkocht' betreft, denk ik nu ook weer niet. Ik zie sommige paarden wel heel lang online staan, als ze echt te duur zijn of niet braaf. Een vriendin dacht haar - niet zo brave en geblesseerde - paard ook snel snel van de hand te doen voor een fijne prijs (voor haar _O- ), die staat er toch ook nog altijd. Dat de fijne betrouwbare paarden die gewoon oke geprijsd zijn (maar nu dan misschien wel net wat duurder dan pakweg paar jaar terug) snel verkocht worden dat dan weer wel :j

Enkele jaren geleden werden niet-verkochte Shetlanders gewoon achtergelaten op de paardenmarkt.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:50

Hoi! Ik meld me hier ook. Ik ben niet fanatiek aan het zoeken, maar ben dat wel van plan binnen nu en een jaar of 2. Het is nu een een jaar of 10 geleden dat ik een paard had. Inmiddels 2 kinderen rijker en een huis midden tussen de paardeneigenaren, dus ik ben weer verslaafd :')

Klopt het dat er momenteel megaveel spanjaarden worden aangeboden??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:43

Chocopasta schreef:
Hoi! Ik meld me hier ook. Ik ben niet fanatiek aan het zoeken, maar ben dat wel van plan binnen nu en een jaar of 2. Het is nu een een jaar of 10 geleden dat ik een paard had. Inmiddels 2 kinderen rijker en een huis midden tussen de paardeneigenaren, dus ik ben weer verslaafd :')

Klopt het dat er momenteel megaveel spanjaarden worden aangeboden??

Ja. Voor de Brexit werden er heel veel Tinkers geimporteerd.Dat schijnt nu moeilijker of duurder te zijn en het importeren komt nu uit Spanje of Portugal.Wel een heel ander type paard weer. Let er wel op of hij\zij niet te veel gestoord is geraakt door alles wat ze meegemaakt hebben.En of je daarmee om kunt gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:48

ikke schreef:
Danique_G schreef:

Nee, dat is ook geen vooruitgang.

Probleem is dat te veel fokkers als een stel geile honden achter het handjevol top aan loopt met als enige drijfveer: exposure en de hoop op die ene klapper waar je mee binnen loopt.
De kans dat je de staatsloterij wint is groter......

Moest wel even gniffelen. Aan de andere kant hebben we nu ook gewoon veel goede paarden in Nederland. Voor de ruiters zoals ik is dat een zegen. Ze mogen alleen wat kleiner. Vanuit het perspectief gezondheid vind ik het gewoon prettiger om geen slungels te hebben. Gelukkig nemen ze erfelijke belastbaarheid wel steeds sterker mee.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:14

Mag ik wat vragen?
Een stalgenoot heeft een paard gekocht onder voorbehoud van keuring. Nu is het paard op de foto's geweest en heeft hoefkatrolontsteking klasse 2. Paard is 11. Ze is een dressuurruiter en wil wel op wedstrijd, maar ook veel het bos in enzo.
Zouden jullie het paard hierom laten staan, of?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:19

Om eerlijk te zijn, als ik het was wel. Als je wedstrijden wil doen, ga je daar naar moeten trainen, je weet niet welke bodem daar is etc. Als ze nog niets met het paard heeft, zou ik het toch doen. Fase 2 is nog niet dramatisch, maar goh ja...

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:22

Wat heeft de dierenarts precies gezegd? Want in je vraag lees ik nu twee mogelijkheden:

1. Er is hoefkatrolontsteking geconstateerd: dat is zonder twijfel laten staan.
óf
2. De straalbeentjes zijn klasse 2 ingedeeld: dat is röntgenologisch acceptabel/in orde.

Is het paard al klinisch gekeurd? Wat kwam daar uit?

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:28

Lon schreef:
Wat heeft de dierenarts precies gezegd? Want in je vraag lees ik nu twee mogelijkheden:

1. Er is hoefkatrolontsteking geconstateerd: dat is zonder twijfel laten staan.
óf
2. De straalbeentjes zijn klasse 2 ingedeeld: dat is röntgenologisch acceptabel/in orde.

Is het paard al klinisch gekeurd? Wat kwam daar uit?

Ah, ja zelf echt geen ervaring met dit soort problemen.

Maar de dierenarts zei inderdaad dat de straalbeentjes in klasse 2 zijn ingedeeld (dus, dan is het geen ontsteking? :o )
DA heeft het paard nu ingespoten en het advies is dat het paard op ijzers moet. Het is overigens alleen rechtsvoor.

Klinisch was het paard goedgekeurd..

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:35

Straalbeentjes klasse 2 is geen probleem, zeker als het paard klinisch goed is. MAAR, als het paard klinisch goed is en de röntgenfoto's acceptabel zijn, waarom is er dan ingespoten? Dat doe je normaliter alleen maar als er een probleem is, dus dat roept vragen op.

Was je stalgenoot zelf opdrachtgever van de keuring en aanwezig? In dat geval zou ik de dierenarts nogmaals bellen om na te gaan wat zijn advies is voor haar doelen met dit paard. Zo nee, dan zou ik hem laten staan, er zitten net te veel onduidelijkheden in het verhaal.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:37

Straalbeen klasse 2 is iets anders dan hoefkatrolontsteking al wordt dit wel gigantisch vaak verward.
1 van de problemen waardoor mensen er van schrikken.
Tja een 2 is gewoon normaal acceptabel. Dier is 11 dus vermoed al een tijdje aan het werk en klinisch in orde... Wordt het dier momenteel regelmatig gereden en op wedstrijd uitgebracht zie ik echt geen enkel probleem.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:39

Lon schreef:
Straalbeentjes klasse 2 is geen probleem, zeker als het paard klinisch goed is. MAAR, als het paard klinisch goed is en de röntgenfoto's acceptabel zijn, waarom is er dan ingespoten? Dat doe je normaliter alleen maar als er een probleem is, dus dat roept vragen op.

Was je stalgenoot zelf opdrachtgever van de keuring en aanwezig? In dat geval zou ik de dierenarts nogmaals bellen om na te gaan wat zijn advies is voor haar doelen met dit paard. Zo nee, dan zou ik hem laten staan, er zitten net te veel onduidelijkheden in het verhaal.

Ja, ze was zelf opdrachtgever en aanwezig. De verkopers hebben op advies van de DA ingespoten.
Ik ga het even navragen verder, want wat je noemt is inderdaad een goed punt.

Thanks voor de adviezen! :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:49

Is het paard echt puur vanwege klasse 2 op straalbenen ingespoten?

Net zoals iedereen zegt, klasse 2 is aan zich gewoon prima voor de sport en als het paard klinisch in orde is hoeft men daar niets mee te doen. Bij inspuiten, aangepast beslag etc zou ik gokken dat er toch iets aan de hand moet zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:55

Ik ben echt een zeikerd, maar een 2 is gewoon goed/acceptabel.
Alleen in combinatie met inspuiten en speciaal beslag vind ik het een raar verhaal. Dat doe je als ze klinisch niet goed zijn of er meer aan de hand is.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:28

Wat ik vooral vervelend vind is prijs op aanvraag. Zet het gewoon in je advertentie, dan hoef ik niet steeds mensen een app te sturen met de vraag wat de vraagprijs is. -O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:55

Bentuh schreef:
Wat ik vooral vervelend vind is prijs op aanvraag. Zet het gewoon in je advertentie, dan hoef ik niet steeds mensen een app te sturen met de vraag wat de vraagprijs is. -O-

Voel me altijd zo schuldig als ik dan toch niet wil bezichtigen. Soms vind ik het ook echt niet peilen of deze mega duur is of niet :') ik weet ook nooit goed wat ik soms terug moet zeggen
“Dan voor uw reactie!” dan ben ik het kwijt

Na mijn teleurstelling van ruim een week geleden zei ik dat ik ff klaar was met zoeken. Heeft een week geduurd. Vanavond ga ik bij een andere jaarling kijken. Heb het gevoel dat ik echt ga denken: “wat is dit nu weer” of dat het een geweldig dier is. Ze is uhm, volop in de groei en nogal lelijk qua bouw nu. Als veulen wel erg knap en ouders ook. We gaan het zien!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:09

Tja, ik probeerde altijd van tevoren in te schatten wat het kon zijn obv ervaring, leeftijd etc en soms was het toch 3 x mijn budget. Maar goed als je 20 of 30K vraagt voor een paard dat nauwelijks B loopt dan is het mijn probleem niet :+

Ik blijf paarden op marktplaats kijken een leuke hobby vinden :D gisteren een paardje gespot dat " hunter wedstrijden" zou hebben gelopen en daardoor " onwijs goed kan springen". Tja, jullie hebben het goed, slachtkwaliteit volbloed uit Ierland die hindernisrennen heeft gelopen met allemaal mooie PU en F uitslagen _O-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:45

Bentuh schreef:

Ik ook. Vooral omdat mensen soms hele rare bedragen in hun hoofd hebben voor hun 6-jarige merrie met 2 winstpunten in de B. Ik snap dat een klik belangrijker is dan de prijs, maar ik moet het paard wel kunnen betalen. Aan een klik met een paard dat 25.000 euro blijkt te moeten opleveren, heeft niemand iets.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:50

Hoe gaan andere ouders met paardrijdende kinderen trouwens om met de aankoop van een paard? Ik loop er tegenaan dat mijn dochter (19) graag wil kunnen springen met ons toekomstige paard, maar zo ongeveer elk (spring)paard te voorwaarts vindt ...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:53

MyWishMax schreef:
Ik ben echt een zeikerd, maar een 2 is gewoon goed/acceptabel.
Alleen in combinatie met inspuiten en speciaal beslag vind ik het een raar verhaal. Dat doe je als ze klinisch niet goed zijn of er meer aan de hand is.

Zelfs ik die een paard alleen zoekt voor gezelschap (voor mezelf ) en zeer lichte recreatie eventueel maar ik hoef er niet eens perse op, zou hem laten staan als er speciaal beslag nodig is en moet worden ingespoten! Dat soort narigheid krijg je vaak toch wel op den duur maar als ik een nieuw paard ga kopen waar ik nog helemaal geen band mee heb dan wil ik niet meteen al problemen kopen.