[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:11

Yelly schreef:
Leuk, Suelza! Volgens mij heb ik jou in het Johnson-topic ook wel eens voorbij zien komen ;)

Fietsen langs de weg met een paard aan de hand vind ik persoonlijk eng. Dan ren ik er liever naast, al houd ik dat niet zo lang vol :+

Fietsen doe ik ook niet, alleen met mijn pony... Als hij een keer opzij springt richting jou, nou dan zit je pijnlijk in de knoop :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:11

Suelza schreef:
Batlow schreef:
Helaas heeft mijn huidige pony het niet zo op andere die te dichtbij lopen. Heb het met mijn vorige jaarling enkele keren gedaan, werkt helaas niet met mijn pony

Dat moet je zo ook 'leren' en het juiste leidpaard erbij zoeken...

Maar als het met een paard ernaast niet lukt, kun je altijd gaan fietsen of wat ik ook al zei, gaan hardlopen. Worden ze lekker wijs van en ze vinden het leuk. Voor elk probleem is wel een oplossing (als je wilt).

MAar goed, je moet het lekker zelf weten... Ieder zijn eigen methode :j

Het juiste leidpaard erbij zoeken... sorry ik heb maar 1 andere pony B-)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:13

Yelly schreef:
Leuk, Suelza! Volgens mij heb ik jou in het Johnson-topic ook wel eens voorbij zien komen ;)

Fietsen langs de weg met een paard aan de hand vind ik persoonlijk eng. Dan ren ik er liever naast, al houd ik dat niet zo lang vol :+

Oh dat kan wel! Dat zal met Daimler geweest zijn!!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HdA3UzgMATk

Je moet idd ook alleen maar gaan fietsen met een paard, als je weet wat je doet en je je beest onder controle hebt. Maar ervaring leert, dat ze het snel doorhebben. Ik heb er nog niet een gehad, die niet meeliep. Ik heb ze wel eens gehad, waar ik wat langer nodig had om ze het goed aan te leren. Maar dat is een kwestie van goed, aan de hand, voorbereiden.

En hardlopen is ook goed toch! Ook goed voor jezelf en leuk voor je beestje. 2,5 is nog heel jong...

yvonnepuntnl

Nicole schreef:
Brrr :brr: arme paardjes bij de 1ste dag van het KWPN hengstenkeuring.. Wie had dat verwacht op 5 december :brr:

[ Afbeelding ]

Foto: Yvonne Termeer
Hey, mijn foto :D

_Lorette_

Ik maak ze ook zelf zadelmak. De eerste was mijn merrie (mijn eerste paard) toen ik zelf 15 jaar was. Maar die heb ik wel heel bijzonder zadelmak gemaakt, zo doe ik het tegenwoordig niet meer. :') Alleen de Sandro Hit mocht ik alleen hebben op de voorwaarde dat er de 1e keer iemand anders op ging zitten. Waarschijnlijk omdat de verkopers al jaren kennissen van ons zijn en ze heel voorzichtig zijn met mij. :+ Als het niet zo duidelijk was afgesproken, dan was ik er stiekem wel meteen zelf op gaan zitten.

Wij maken ze overigens pas ruitermak vanaf 3,5 jaar. Maakt mij verder niet uit of ze een dijk van een conditie hebben. En ik doe niet aan longeren voor het rijden, want ik heb ze er graag met het volle verstand bij, niet moe geslingerd. Maar ik maak ze alleen zadelmak als ze veel (liefst nog 24/7) buiten staan, want ik wil geen paard met stalmoed. Dat vind ik wat oneerlijk.

Een keer heb ik een 8-jarige ruin ingereden. Wat was dat heerlijk! Paard was volwassen, helmaal af, sterk, liep goed in balans en was geestelijk ook duidelijk sterker dan de jonkies.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:14

Batlow schreef:
Suelza schreef:

Dat moet je zo ook 'leren' en het juiste leidpaard erbij zoeken...

Maar als het met een paard ernaast niet lukt, kun je altijd gaan fietsen of wat ik ook al zei, gaan hardlopen. Worden ze lekker wijs van en ze vinden het leuk. Voor elk probleem is wel een oplossing (als je wilt).

MAar goed, je moet het lekker zelf weten... Ieder zijn eigen methode :j

Het juiste leidpaard erbij zoeken... sorry ik heb maar 1 andere pony B-)

Ach ja meid, ga je toch lekker longeren *\o/*

Batlow

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:16

Wat ben je toch aardig zeg >;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:20

Batlow schreef:
Wat ben je toch aardig zeg >;)

Ja kom even zeg! Ik geef je een aantal opties en geef, zoals meer mensen, antwoord op jouw vraag. En het enige wat jij zegt is:

Dat kan niet bij die van mij, dat werkt niet bij die van mij, longeren kan geen kwaad, etc etc etc...

Als je nu voor jezelf kennelijk al besloten hebt, het zo te willen gaan doen. Waarom vraag je dan een ander om zijn of haar mening'? Dan moet je het gewoon lekker zo doen...

Ik denk dat men hier in dit topic er redelijk gelijkgestemd over is... Alleen jij denkt er anders over, nou ja, prima... jouw mening en jouw paard, dan moet je het gewoon doen zoals jij denkt dat het goed is voor jouw paard en jouw situatie.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:21

Klopt! Leuk om te zien, respect voor hoe je het hebt aangepakt, Suelza :)

Ik vind wandelen, en daarbij voornamelijk het verkeersmak maken, ook een belangrijk stukje training. Die van mij is nu wel voor 99% verkeersmak. Motoren, brommers en vrachtwagens doen haar in ieder geval niks meer. Maar goed, eigenlijk was ze vanaf het begin al vrij makkelijk :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:22

Tja, het is toch gewoon zo? Ik heb geen ander leid paard, wat moet ik dan zeggen? Hmmm goed idee, ik koop er wel een nieuw paard bij! zo werkt dat niet.... Ik begrijp dat jullie het niet goed vinden, maar het was mijn vraag helemaal niet, is het goed om vanaf 2,5 te longeren? De oorspronkelijke vraag was, dat 1 x in de week rijden met 3 jarige leeftijd toch wel genoeg was?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:23

Ik vind het ook geweldig hoe jij ze mak maakt, Suelza. Precies zoals wij het thuis graag zien.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:26

Batlow schreef:
Tja, het is toch gewoon zo? Ik heb geen ander leid paard, wat moet ik dan zeggen? Hmmm goed idee, ik koop er wel een nieuw paard bij! zo werkt dat niet.... Ik begrijp dat jullie het niet goed vinden, maar het was mijn vraag helemaal niet, is het goed om vanaf 2,5 te longeren? De oorspronkelijke vraag was, dat 1 x in de week rijden met 3 jarige leeftijd toch wel genoeg was?

Dus zeg ik, dan ga je met hem wandelen en begin je aan het verkeersmak maken... Dan hou je hem fris in de kop, je leert hem wat, ze worden er wereldwijs en dapperder van...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:27

Yelly schreef:
Klopt! Leuk om te zien, respect voor hoe je het hebt aangepakt, Suelza :)

Ik vind wandelen, en daarbij voornamelijk het verkeersmak maken, ook een belangrijk stukje training. Die van mij is nu wel voor 99% verkeersmak. Motoren, brommers en vrachtwagens doen haar in ieder geval niks meer. Maar goed, eigenlijk was ze vanaf het begin al vrij makkelijk :D

Thx! Ik had Heleen afgelopen week met hem in de springles en ik heb vooral heel veel respect voor haar en voor hoe zij het heeft aangepakt. Menig mens had dat paardje al aan een lantaarnpaal vastgebonden.

Diep respect voor haar geduld... Moet je ook maar kunnen hoor...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:28

Suelza schreef:
Batlow schreef:

Dus zeg ik, dan ga je met hem wandelen en begin je aan het verkeersmak maken... Dan hou je hem fris in de kop, je leert hem wat, ze worden er wereldwijs en dapperder van...

Dat doe ik al :D

Edit: dat had ik volgens mij ook al neergezet....

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:34

Als je eenmaal gaat rijden, zou ik persoonlijk wat vaker rijden, Batlow. Maar houd het dan wel kort! Je kunt ze veel beter wat vaker even kort pakken, dan één keer in de week wat langer rijden. Maar goed, dat is mijn mening :)

Mijn merrie had zich begin vorige maand wat ongelukkig aangetikt, met geïrriteerd botvlies tot gevolg, dus op advies van de kliniek moest ze op rust en moest ik flink smeren met Compagel, dit om schiefelvorming op de kogel te voorkomen. Wel mocht ik haar dagelijks vijftien minuten beweging geven onder het zadel, waarvan tien minuten stap en vijf minuten draf, enkel rechtuit in een gecontroleerd tempo. Dit moest onder het zadel, om uitspattingen te voorkomen. Ik merkte wel dat ze na die twee weken meteen een stuk constanter was := Normaal pak ik haar natuurlijk nooit zo vaak. Nu gaan we ook weer gewoon drie keer per week 'trainen' hoor, daar niet van, maar ik merkte wel dat die rust en regelmaat haar in een bepaald opzicht goed deed, ze werd stabieler.

Dat is ook zeker waar, Suelza :)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 06-12-12 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:37

Tja longeren. 2,5 vind ik zelf ook vroeg. Ook zadelmak maken vind ik 3 jaar wat vroeg, ze zijn meestal nog zo puppy.. <3 We zijn er nu pas mee bezig en ze is van april 2009. Werkelijk 3x (!) hebben we haar gelongeerd, en ze kent al alle overgangen.. Zowel naar de galop toe als netjes terug, en dat in een 20x60 bak. :D Dat had ik ook niet verwacht hoor! Ze gaat in februari weg, en ik vind 2x in de week 10 minuten per keer vanaf nu wel meer als voldoende. Over een maand zadeltje en hoofdstel proberen en dan is ze klaar om zadelmak gemaakt te worden. Wat doen jullie meestal eerst en hoe? Ik meestal hoofdstel, en daarna pas het zadel. Dan nog wel longeren aan het halster zodat je haar niet zo in de mond ligt te trekken. Of doen jullie een longeerband om? Dat hoor ik wel eens.

Verder vind ik het wel fijn als ze de stemhulpen kennen. Vooral HOOOOOOO is belangrijk :o

Waar ze naartoe gaat wordt ze rustig en correct zadelmak gemaakt, maar ook buiten/bosmak. Ze zitten namelijk aan de bosrand. Helaas kan ik dat niet zelf omdat ik artose heb ik mijn voet en niet ''zeker'' ben met een paard in mijn hand. Als ik hem iets anders belast door een onverwachtse sprong of iets dan kan ik daar dagen pijn van hebben. Erop is een ander verhaal. Dat durf ik dan weer wel :') én doet niet pijn als een paard wegschiet. Tenminste tot nu toe niet..

En aan een touwtje fietsen.. Dat lijkt me zo eng!! Met de hond heb ik het laatst meegemaakt dat ik ging fietsen en hij een kat de weg over zag steken. Jeeeeemig daar lag ik dan bijna om mn gezicht _O-
Laat staan met een paard. Voor mij te tricky.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:42

Ik zou 'm op die leeftijd nog niet aan het werk zetten. Schriktraining, in het bos wandelen, verkeersmak maken, letterlijk zadelmak maken en dan als ze goed 3,5 zijn een keer gaan denken aan longeren en een ruiter. Krijg je ze alleen maar fijner van. :)

Ik doe ook alleen nog maar 'domme' dingen met Sam. Hij wordt volgend jaar vier, maar is een laat veulen, dus hij is nog geen 3,5 jaar oud. Volgende lente/zomer gaan we pas een poging wagen met ruiter. Eerst nog genoeg te doen met http://www.youtube.com/watch?v=h4M430HlI1E en http://www.youtube.com/watch?v=l1lY2qBZz9U. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om hem al te gaan rijden als hij nog wegvlucht voor tegemoetkomende paarden.

Onbeleerd paard kopen vind ik wel het leukst. Dan wel het liefst 1 die bij de fokker vandaan komt, niet dat 'ie al op 3 stallen is geweest. En mocht ik het zadelmak maken zelf niet willen doen, dan probeer ik iemand te vinden die dat kan doen op een manier waar ik zelf achter sta (bijv. Suelza).
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-12-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:44

Ik gebruik altijd een kaptoom, dan zit het 'bit' er wel in, maar je doet er niets mee...

Je kunt ook kiezen voor gewoon een los bakstukje en daar je bit aan hangen en dan gewoon een (touw)halstertje omdoen en het bakstukje er overheen schuiven. ik heb er nu eentje staan die heeft besloten geen bit in te willen en monden 'openbreken' bij jonge paarden doe ik niet, dus ik heb nu 2x appelstroop op het bitje gedaan en nu vind ie dat wel wat :)

En idd, daarna een zadeltje... Meestal doe ik eerst zadel en dan bit, maar soms ook andersom, hangt een beetje van het paard af. Ik werk in ieder geval nog niet aan het bit, dat doe ik later pas. Ik bouw dat altijd rustig op. Ik weet eigenlijk niet waarom en wanneer, is bij mij vaak een 'gevoel', ik kijk naar het paard en daar stippel ik mijn plan op uit. Goed kijken wat je ziet en wat voor karakter het beestje heeft.

Eerste keer erop, heb ik vaak ook geen bit in of, ook weer afhankelijk van het paard en eventueel het probleem, een kaptoom en een bit. En dan werk ik op de kaptoom (wel 1 zonder ijzer, met ijzer vind ik te scherp voor een jong dier).

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:44

Ik heb een paar maanden geleden een arabier van 9 zadelmak gemaakt en je merkt idd veel verschil in leeftijd. Heb er alsnog heel rustig aan gedaan en zeker met hulp. Leek soms wel alsof ze het al jaren deed :P

Suelza

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:46

Ik heb nu een wilde merrie van 11 staan, daar kon ik binnen 4 weken, zonder zadel en hoofdstel, opzitten, terwijl die 4 weken daarvoor nog niet eens gehalsterd kon worden.

Kennis en kunde, rust en regelmaat... That's all you need...

En nogmaals... goed naar het paard kijken en nog beter naar je gevoel luisteren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:48

_Lorette_ schreef:
Ik zou 'm op die leeftijd nog niet aan het werk zetten. Schriktraining, in het bos wandelen, verkeersmak maken, letterlijk zadelmak maken en dan als ze goed 3,5 zijn een keer gaan denken aan longeren en een ruiter. Krijg je ze alleen maar fijner van. :)

Ik doe ook alleen nog maar 'domme' dingen met Sam. Hij wordt volgend jaar vier, maar is een laat veulen, dus hij is nog geen 3,5 jaar oud. Volgende lente/zomer gaan we pas een poging wagen met ruiter. Eerst nog genoeg te doen met http://www.youtube.com/watch?v=h4M430HlI1E en http://www.youtube.com/watch?v=l1lY2qBZz9U. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om hem al te gaan rijden als hij nog wegvlucht voor tegemoetkomende paarden.

Onbeleerd paard kopen vind ik wel het leukst. Dan wel het liefst 1 die bij de fokker vandaan komt, niet dat 'ie al op 3 stallen is geweest. En mocht ik het zadelmak maken zelf niet willen doen, dan probeer ik iemand te vinden die dat kan doen op een manier waar ik zelf achter sta (bijv. Suelza).

Leuk om te zien! Wat voor bloed is dat? Bekende snuit heeft ie!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:49

Daarom zei ik ook, het ligt ook op dat moment eraan hoe hij er aan toe is, ik kan wel zeggen 2,5 maar misschien is hij zelf er dan nog niet aan toe. Het is gewoon op het moment zelf zien, ieder paard is natuurlijk anders. Wel ben ik van plan om vanaf rond 2,5 echt met grond werk te beginnen, dat moet kunnen :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:51

Jij pakt het naar mijn idee ook erg fijn aan, Lorette! Dat tweede filmpje is echt droog, vooral dat gewiebel op zijn hoofd met dat ding :D

Mijn vorige merrie werd pas met negen jaar echt ingereden. Zij was echt niet altijd makkelijk onder het zadel, maar ze bleek later ook een heel slechte rug te hebben (kissing spines op heel veel plekken, met botoplossing en botwoekering), dus achteraf is ze nog ontzettend braaf geweest, want ze kon ook heel fijn lopen en ze was over het algemeen wel werkwillig :(:) Heel sneu :(!
Laatst bijgewerkt door Yelly op 06-12-12 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:53

Helemaal mee eens Suelza. Kaptoom doe ik nooit. Geen idee waarom niet. Hoofdstel eronder en halster eromheen werkte tot nu toe ook prima. Maar dit is ook bij de overgang van trens naar stang en trens. Eerst maar eens die stand teugel er een maandje aanhangen en laat ze maar wennen. Ze moeten vertrouwen krijgen in jou, andersom komt dan vanzelf.

Batlow: Ik denk dat het echt tegen je gaat werken wat betreft conditie. Ik zou lekker balkjes stappen aan een touwtje of gaan wandelen als je echt wat te doen wilt hebben. Een paard is maar een keer jong, hij mag zn hele leven nog een baas dienen.
Laatst bijgewerkt door Ramzi op 06-12-12 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:53

Sam is een Sandro Hit x Rubinstein x Interpol