Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:04

Change3x schreef:
Ik heb er eentje die eczemerig is, met een goede deken en kriebel supplementen is dit echt prima te doen. Als ze wel een keer kriebels heeft smeer ik er wat jeukstillends op en is het ook meteen klaar. Toen ik haar kocht had ze haar manen en staart volledig afgeschuurd omdat er niks aan werd gedaan, daar is nu niks meer van te zien met nette zorg.

Uiteraard heb je ZE ook in verschillende ‘gradaties’ maar om nou een paard te laten staan (waarbij het prima onder controle te houden is), die verder aan je eisen voldoet, is toch echt zonde?

Wel als je er ook mee wilt fokken. Je hebt ook geen garantie dat het zo 'makkelijk' is als bij jou. Het kan vele malen erger zelfs met alle hulp en dan is jeuk echt afgrijselijk. Dat wordt hier gewoon een grote gok, zowel de omgeving als het eventuele onder controle kunnen houden of niet en of het niet elk jaar erger wordt. Deze is nog heel jong en toch al last.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:14

Ach die van mij zou ook eczeem hebben. Maar die jeukte omdat ie gewoon zo enorm vet was. Nu schuurt ie gewoon niet, bij de eigenaar ervoor ook nooit. Sommige rassen moet je gewoon sober houden en opletten met suikers. Dat laatste scheelt vaak ook al bij schurende warmbloeden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:15

N oud paard van mij blijkt het te hebben uit bloedonderzoek. Is bij mij nooit tot uiting gekomen....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:25

Bedankt allemaal voor de reacties.
Is het te testen hoe erg het is? Want daar heb je geen weet van natuurlijk.

En dan nog een vraag, er is niks mee gedaan dus keuren is een uitdaging.
Iemand daar ervaring mee? Want ze kan dus geen eens netjes mee lopen aan het touwtje als ik het goed begrijp.

Nu ben ik daar zelf niet heel bang voor. Ik heb de tijd en het geduld om er mee aan de slag te gaan.
Maar het keuren is lastig dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:39

Gewoon toch proberen/ doen..de DA's krijgen wel vaker onbeleerde tweejarigen en zijn wel handig. ZE is niet te testen, voeding kan een hoop doen maar niet altijd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:49

Onbeleerd is ook nog wel iets anders dan een tweejarige die nog nooit een halster om heeft gehad. Die kan niet meelopen, vaststaan, laat staan voeten geven. Hoe ga je die daar krijgen? Kan ze wel op een trailer?

Ik zou echt eerst informeren bij de kliniek hoe en wat, want hier in de omgeving hoef je niet overal aan te komen met een ongeleid projectiel.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:53

Hmm. Trailer gaat ze zo niet op. Maarja. Dat lukt uiteindelijk toch wel.

Ze heeft een halster om. Maar smid de laatste keer was met lichte sedatie.

Ik zal eens rondvragen daar in de buurt voor een kliniek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:56

Klinisch keuren kan vaak ook aan huis/ stal..met onbeleerd bedoel ik een paard wat helemaal niets kent. Maar goed, navragen lijkt me altijd goed en overleggen met de DA natuurlijk. (maar genoeg die zo vanuit de opfok naar de DA gaan voor keuren voordat ze verder beleerd worden)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:59

Ik doelde qua trailer rit om naar huis te halen.

Stof tof nadenken haha.
Had ik al gezegd dat ik een nieuwe pony zoeken helemaal niet leuk vind haha :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:06

Ik laat ZE staan. Vaak is de hele stofwisseling overhoop en kan het door stress verergeren. Waar ik woon is het echt triest voor het dier.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:08

Ik zou ook eerst eens navragen, maar zo is ze eigenlijk niet te keuren. Een dierenarts kan wel handig en ervaren zijn, maar vragen een ongeleid projectiel te keuren is eigenlijk gekkenwerk (buigproef? volte aan de longe? meedraven? )
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad een paar jaar geleden, maar toen was de prijs zo dat ik de gok genomen heb.
Gesedeert op een vrachtwagentje geladen (gehuurd, want een trailer durfde ik niet aan, zo'n vrachtwagentje is helemaal dicht) en dat ging goed. Eenmaal hier was ze met een paar dagen gemakkelijk rond te leiden, de rest heeft langer geduurd, maar als je tijd hebt....

Voordeel vind ik, dat er vaak ook niks aan verpest is, het is gewoon gewenning, wat makkelijker is als slecht gedrag afleren.

ZE is op zich wel te testen, met een allergietest, maar geeft niet aan in welke mate dat ze het hebben. NU hebben wij dat laten doen vorig jaar voor onze pony, die bleek naast een allergie voor muggen voor nog 50 dingen allergisch zowat, doffe ellende. Wij zijn gestart met immuuntherapie, het is niet volledig weg, maar vrij goed onder controle, op het moment zelfs zonder deken.
Maar fokken zou ik met deze pony dan weer niet doen, het is vaak wel erfelijk idd.
Als ik het van te voren geweten had was deze pony blijven staan, dit is de tweede wat ik heb met zomerexzeem, ik vind het een ramp.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 10-07-25 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:12

Wat wil je keuren? Foto's maken is onder sedatie.
Klinisch doen ze zover lukt, of delen lukken of niks lukt. Aan jou wat jij dus wil.

Verder is vervoeren ook geen hogere wiskunde. Word gewoon de vrachtwagen in gejaagd zoals jonge koppels.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:28

Ik heb vorig jaar een 10 jarige Ijslander gekocht die alleen een halster kende en los geborsteld worden…

Hij heeft eerst 6 weken op een Manege gestaan met een vast ritme en aan het touw naar de wei en daar heeft hij gigantisch van geleerd.

Uiteindelijk zaten we er ook op naar een maand of drie en is hij echt super braaf.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:20

Ik laat een die niet fatsoenlijk naar de smid kan tegenwoordig gewoon staan. Na 11 jaar nog steeds ellende met het paard van mijn zus. Blij dat zij niet meer zwanger is en hem zelf vast kan houden. Word er helemaal kriegel van :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:26

Saul schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Is het te testen hoe erg het is? Want daar heb je geen weet van natuurlijk.

ZE heeft nogal de neiging over de jaren heen erger te worden.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Los van de zorg ervoor is jeuk vreselijk voor een paard. En je kunt er maar weinig aan doen. Paarden die dat hebben gun je een plekje aan de kust.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:34

Ik zou ook zeggen, doe jezelf een lol, laat een eczemer staan. Het management en het geld wat er inmiddels ingestoken zijn hier is niet om te lachen, het heeft resultaat, bijna klachtenvrij, maar als ik het geweten had was ze blijven staan. Ze heeft het ontwikkeld na haar derde.
De immuuntherapie is prijzig en in veel gevallen niet de oplossing, bij onze werkt het voor 80% . Het is vreselijk om te zien hoe zo’n dier zich stukschuurt en gewoon continue jeuk heeft. De ellende begint vaak al in Maart en als je pech hebt tot november

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:35

Saul schreef:
Ik doelde qua trailer rit om naar huis te halen.

Stof tof nadenken haha.
Had ik al gezegd dat ik een nieuwe pony zoeken helemaal niet leuk vind haha :')

Zoals ik al had gezegd dat ik persoonlijk niet aan een pony met ZE willen beginnen, zeker niet als je wilt fokken. Ik heb er meer ellende dan goede verhalen mee gezien.
Zou dan toch eerder de eis voor de kleur laten varen :Y) .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:41

Jonge paarden die ik liet keuren: eigenaar gevraagd voor de tijd te oefenen met meelopen aan een touwtje, voetjes optillen en trailer laden. Hebben ze allemaal netjes geoefend.

En zoniet, dan houdt t voor mij op. Ik ga een dierenarts niet blootstellen aan onnodig risico en heb zelf ook geen zin in poppenkast of een half uitgevoerde keuring.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:46

Stille lezer maar wb zomereczeem: mijn shet had zomereczeem. Het duurt vaak wat seizoenen voor je het onder controle hebt, je moet weten wat werkt en dat is zo wisselend per pony. Hoe erg het is kun je nu wel zien. Pony is niet te hanteren dus geen deken, geen behandeling mogelijk? Als hij nu helemaal onder de wonden en plakkaten zit.. of misschien een kriebeltje onder de buik en een plee borstel geschuurd?

En het hangt af van je doel vind ik, of ik een eczemer zou overwegen. 's avonds kun je er niks mee of je wilt ergere jeuk riskeren. Toen ik uiteindelijk full time werkte, kon ik amper iets met m'n shet terwijl we wel graag fanatiek mende. Maar ik had alleen 'savonds tijd en vaak was dat voor hem geen doen.
Wil je niet fanatiek trainen, zodat je hem zonder problemen een week kan laten staan als het weer gunstig is voor de knutten, of heb je overdag voldoende tijd dan zou ik het best overwegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:59

Nyaleti schreef:
Stille lezer maar wb zomereczeem: mijn shet had zomereczeem. Het duurt vaak wat seizoenen voor je het onder controle hebt, je moet weten wat werkt en dat is zo wisselend per pony. Hoe erg het is kun je nu wel zien. Pony is niet te hanteren dus geen deken, geen behandeling mogelijk? Als hij nu helemaal onder de wonden en plakkaten zit.. of misschien een kriebeltje onder de buik en een plee borstel geschuurd?

En het hangt af van je doel vind ik, of ik een eczemer zou overwegen. 's avonds kun je er niks mee of je wilt ergere jeuk riskeren. Toen ik uiteindelijk full time werkte, kon ik amper iets met m'n shet terwijl we wel graag fanatiek mende. Maar ik had alleen 'savonds tijd en vaak was dat voor hem geen doen.
Wil je niet fanatiek trainen, zodat je hem zonder problemen een week kan laten staan als het weer gunstig is voor de knutten, of heb je overdag voldoende tijd dan zou ik het best overwegen.

Je kan nu zien hoe erg het nu is, niet hoe het wordt. Het kan veel erger worden, deze pony is piepjong nog. Plus dat er dan een andere omgeving komt en dat enorm veel invloed kan hebben en je pas weet of dat positief of negatief is als ze er al is.

Ik heb er meerdere gezien waar het mee leek te vallen maar elk jaar erger werd. Ook overdag geen kwartiertje zonder deken zonder dat ze volledig gek werden. Terwijl die met aankoop niet eens iets leken te mankeren of alleen licht geschuurd. Zelfs zelfgefokte gezien die het pas later ontwikkelde. En nakomelingen van die merrie hadden het allemaal...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:03

hmmm, jullie brengen mij aan het twijfelen (over wat ik eigenlijk al wist) ik wilde gaan kijken, maar wellicht moet ik dat maar even niet doen voordat ik echt verliefd word.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:05

Ik vind eczeem juist heel erg meevallen qua management?

Vergeleken met veel andere kwaaltjes.

Goede deken erop, stalhouder die meedenkt, op vervelende momenten qua knutten en andere steekbeesten rijden we ook in de zomer in de binnenbak en dan is het maar zo. Hij kan in de zomer echt niet naar buiten zonder zijn deken :\ maar heb niet het idee dat ie er heel erg onder lijdt?

De ene eczemer is de andere niet uiteraard :o maar zo'n relatief mild geval zou ik er niet om laten staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:26

heb zelf geen ervaring met zomereczeem, maar van wat ik hier lees, kan het dus ofwel meevallen, ofwel tegenvallen en dan heb je veel werk eraan. Dat is een afweging die je zelf moet maken, heb je ze in eigen beheer of ben je afhankelijk van een staleigenaar? Heb je de beschikking over een binnenbak, of alleen een buitenbak? Er wordt steeds meer natuur 'vernat' in Nederland en de grondwaterpeilen verhoogt, dus de hoeveelheid steekbeestjes zal alleen maar toenemen. Kun je het management erop aanpassen de komende 10 jaar (en de rest).

Fokken met zo'n merrie zou ik niet doen als dit ook erfelijk is, want het wil niet zeggen dat, als het mee fokt, ook de 'het valt wel mee' variant mee fokt.
Ik denk ook niet (maar dat is persoonlijk), dat je genoegen moet nemen met afwijkingen, alleen omdat er misschien niet zoveel welsh cobs in valkkleur zijn. Geduld is een schone zaak. (Boemel heeft een ontzettend leuk paard gevonden na ook een best wel moeizame zoektocht).

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:27

ZE zou ik zelf nooit willen, wij hebben er ook één onder onze hoede waarop latere leeftijd ZE
is ontstaan. Zo vreselijk zielig! En dan staan wij nog dichtbij zee ;-), amper resultaat!

Heb zoveel reacties op de pony, ik wist niet dat je zoveel vragen kon ontvangen := O:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:32

Ik heb ze in eigen beheer, deels paddock deels gras. Maar wij wonen aan het bos, dus niet ideaal. Wel waait het hier op de weide flink.
De clublessen zijn in de avond, en de kinderen slapen in de avond, dus avonden hebben wel voorkeur.
Geen binnenbak helaas, en ook wel een echte bosruiter hier.

Misschien moet ik de eisen wat laten varen zoals Josien zegt, ik vind het lastig, ik heb al 23 jaar ponies, beide eigenlijk aan komen waaien en 1 die ik zeker niet zelf uitgekozen heb, en waarvan het ook niet de bedoeling was dat ze bleef.
Dacht ik nu ga ik opzoek naar mijn droompony, maar dat valt tegen, jaren terug kwamen er leuke voorbij, maar toen was de tijd hier niet voor.

Maar geduld is een schone zaak :j

En stiekem twijfel ik ook of ik voor mezelf moet kiezen als in een grote pony, of voor mijn dochters als in een kleine brave pony.

Keuzes keuzes keuzes.

Fijn bloembloem, die is zo weg hoor!
De markt is echt oververhit vind ik, ik vind het echt net de huizenmarkt :Y)