[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:36

Laurie schreef:
Maar je kunt dat toch ook rustig opbouwen als 'ie drie is? :)

Waarom niet vanaf 2,5? De schijven zijn vanaf 3 ook nog niet gesloten

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:36

Ik vind het ook flauwekul om dan al te beginnen met longeren. Waarschijnlijk gaat ze dan op een gegeven moment juist erg klieren omdat ze het wel gezien heeft en er maaaaaaaaaaaanden geen volgende stap bijkomt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:37

Sjoert schreef:
Oh echt? Dat had ik echt gedacht!

Nee hoor, maar je zult dat wel zien als je bij mij komt shooten ;) die paarden hebben een goede basisconditie en het zadelmak maken bij mij is slaapverwekkend... :')

Ik wil zo min mogelijk spektakel juist...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:39

Batlow schreef:
Ik zie het als rustig aan beginnen aan het grote werk, ipv als hij 3 is er ineens van alles mee te gaan doen

het "grote werk" komt pas veel later en je kan er beter voor het eerst op gaan zitten als ze nog niet al te veel conditie hebben, dan kan die conditie ook niet tegen je werken... :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:40

Batlow schreef:
Laurie schreef:
Maar je kunt dat toch ook rustig opbouwen als 'ie drie is? :)

Waarom niet vanaf 2,5? De schijven zijn vanaf 3 ook nog niet gesloten

Maar leg mij de (gymnastische) meerwaarde van dat longeren eens uit???

A. Longeren is voor een paard zowiezo al belastend

B. Is een paard tot zijn 5e niet in staat om zijn gewicht goed op het binnenachterbeen te dragen

wat mij brengt op C. Wat dan de gymnastische waarde is van maandenlang longeren

omdat het D. gewoonweg geestdodend is voor het paard

wat E. zeker al het geval is als je het dier aan een enkele lijn enkel in de rondte slingerd

wat mij weer terug brengt bij F. Wat nu dus de gymnastische waarde van dat longeren is?

Als je dan zo graag conditie wilt opbouwen met dat paard, dan ga je met hem fietsen. Dan harden én zijn pezen uit op de harde ondergrond én het is vele malen leuker voor zo'n jong dier én je maakt hem meteen verkeersmak én zijn conditie verbeterd én jouw eigen conditie verbeterd...

En als je niet van fietsen houdt, kun je altijd nog overwegen om te gaan hardlopen...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 05-12-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:41

Tja, ik zie het wel hoe hij er op dat moment uitziet. Moeders zegt ook, als hij er op 3 nog puppie uit zit, mag ik er nog niet op zitten, dus het is ook afwachten hoe hij zit zal ontwikkelen

Batlow

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:41

@suelza, jij longeert dus nooit begrijp ik?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:42

Die stemphulpen installeren neemt hopelijk geen half jaar in beslag, Batlow :+

Ik rijd die van mij nu dus drie keer per week (vrij kort) en probeer haar verder veel afwisseling te bieden. Ik probeer haar aan zo veel mogelijk dingen te laten wennen :) Zo doen we veel aan 'schriktraining' in de bak, is ze dit jaar al drie keer meegeweest op de trailer voor een kort buitenritje (twee keer naar het duin, één keer naar het strand) en wandelen we veel aan de hand. Zo houd je het ook leuk voor ze, denk ik :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:43

@yelly, dat weet ik niet. Misschien is het wel een langzame leerder :Y)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:44

Batlow schreef:

Dat hoor je mij niet zeggen, dat is jouw invulling.

Ik zeg enkel dat ik de meerwaarde niet zie van het in de rondte slingeren van een 2,5 jarige... Als ik ze op conditie wil hebben, dan laat ik ze naast de fiets lopen.

Ik ben zowiezo geen voorstander van het trainen van 2,5 jarige paarden, ik zie daar echt de meerwaarde niet van in...

Tenzij ze al naar een hegnstenkeuring moeten, maar zelfs dan ben ik er geen voorstander van.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:45

Suelza schreef:
Batlow schreef:

Dat hoor je mij niet zeggen, dat is jouw invulling.

Ik zeg enkel dat ik de meerwaarde niet zie van het in de rondte slingeren van een 2,5 jarige... Als ik ze op conditie wil hebben, dan laat ik ze naast de fiets lopen.

Ik ben zowiezo geen voorstander van het trainen van 2,5 jarige paarden, ik zie daar echt de meerwaarde niet van in...

Tenzij ze al naar een hegnstenkeuring moeten, maar zelfs dan ben ik er geen voorstander van.

Het is geestdodend zeg je, dus dat geld dan voor elk paard..

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:47

Batlow schreef:
NWDynamite schreef:
@ batlow Stemhulpen aanleren kun je ook zonder longeren maar met wat grondwerk, beetje spelenderwijs zegmaar. Ik ben er nooit zo voor om een 'baby' rondjes te laten lopen aan de longe...

Ja maar door te longeren kan je het wel beter toepassen. Je staat op een punt te kijken en je zorgt dat het paard zonder dat jij iets doet (behalve je stem dan) zachter/harder gaat lopen. Hoe wil je dat anders doen? Ernaast gaan rennen is denk ik niet zo'n succes :Y)

Ik weet niet hoe ik dat moet zien, misschien dat je kan uitleggen hoe je dat op een andere manier goed kan doen?

Ik zou eerst lekker gaan wandelen met je paard, beetje dingen laten zien, en al wandelend beginnen met HO en STAP en DRRRRAF, en dan inderdaad er naast lopen of fietsen. Ben je dicht bij elkaar, bouw je een band op, beetje lichamelijk contact, en je kan heel duidelijk zijn met HO. Wat toch wel 1 van de belangrijkste commando's is vind ik :D . Ik zou met name een beetje wandelen/fietsen zodat je jonge paard geen rondjes hoeft te lopen en zo zien ze ook wat. Ik zou hem sowieso pas pakken met 3 jaar...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:49

Het is inderdaad ook erg leuk om je paard aan de hand mee naar buiten te nemen :j Ik stap en draaf veel aan de hand langs de weg. Ze vindt dat ook erg leuk en blijft altijd keurig naast me lopen, ik heb haar vanaf het begin af aan duidelijk gemaakt dat ze netjes naast me moet blijven terwijl het touw in een boogje hangt :Y)

Mijn puppy tijdens een wandelingetje:

Afbeelding

Afbeelding

:+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:52

Haha deed ik altijd met mijn oude knollie haha, naar de albert heijn! Ik wandel ook, Je loopt het bos in als je dat oprit afloopt. Het is niet dat ik helemaal niks doe met hem hoor haha, maar omdat het vanaf 2,5 kan, is er meer variatie in bezigheden

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:54

En 'schriktraining' dan :D?

Afbeelding

Afbeelding

Al is die van mij niet héél snel onder de indruk, geloof ik :+ Al staat ze er wel wat moeilijk (onwennig) bij op de laatste foto :D

Nu heb ik genoeg gespamd qua foto's hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 05-12-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:55

Batlow schreef:
Het is geestdodend zeg je, dus dat geld dan voor elk paard..

Als je hem in de rondte gaat slingeren wel ja. Dat is zelfs geestdodend voor mij...

Dus nee, ik slinger niet in de rondte, als dat jouw volgende vraag is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:57

@schriktraining? Ja maar nog niet erg uitgebreid. Mijn oude pony laat ik altijd weer 'schrikken' met een plastic zak, maar pffff na 5 jaar is een plastic zak nog steeds heel erg.... Ritselend plastic daarin tegen in mijn zak, jaaaaaa dat is interessant!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:57

Net als al die arme hengsten die al 3 maanden gelongeerd worden voor de HK maar totaal kansloos zijn... Ook zo sneu.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:00

Ik doel meer op desensibiliseren, aan zo veel mogelijk dingen laten wennen vanaf de grond. Ik probeer met mijn merrie allerlei 'gekken' dingen vanaf de grond te doen, zodat ze veel zaken normaal leert vinden en op mij leert vertrouwen :) Over balkjes stappen, pionnen in de bak zetten, over een zeiltje laten lopen, met een fitnessbal spelen, met vanalles om haar heen wapperen, dat soort dingen. Ze is nu al geruime tijd zadelmak hoor en over het algemeen totaal niet gecompliceerd, maar het blijft leuk om te doen, ze wordt er lekker makkelijk van in ieder geval en het biedt weer wat afwisseling.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:03

Yelly schreef:
Ik doel meer op desensibiliseren, aan zo veel mogelijk dingen laten wennen vanaf de grond. Ik probeer met mijn merrie allerlei 'gekken' dingen vanaf de grond te doen, zodat ze veel zaken normaal leert vinden en op mij leert vertrouwen :) Over balkjes stappen, pionnen in de bak zetten, over een zeiltje laten lopen, met een fitnessbal spelen, met vanalles om haar heen wapperen, dat soort dingen.

Ik ben nu nog meer in het stadium van onverwachte bewegingen maken, vanwege het schrikkerige.

Het longeren is voor mij ook meer bedoeld richting parelli. Ik heb me daarin deels verdiept en ook mensen mee bezig gezien. Het paard om je heen laten lopen zonder mee te lopen, dus blijven staan. Dan is het toch juist, om je paard eerst fatsoenlijk rond te kunnen laten lopen? Vanaf 2,5 wil ik dan pas aan echt grondwerk/parelli beginnen, omdat dat mentaal best zwaar is.... Op dit moment is het gewoon beetje aanpappen. Lekker poetsen, kleine wandeling en verder op het land

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:05

Dit is onze 2,5 jarige hengst naast onze 5,5 jarige hengst. Zo werk ik aan conditie:

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:08

Helaas heeft mijn huidige pony het niet zo op andere die te dichtbij lopen. Heb het met mijn vorige jaarling enkele keren gedaan, werkt helaas niet met mijn pony

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:08

Leuk, Suelza! Volgens mij heb ik jou in het Johnson-topic ook wel eens voorbij zien komen ;)

Fietsen langs de weg met een paard aan de hand vind ik persoonlijk eng. Dan ren ik er liever naast, al houd ik dat niet zo lang vol :+

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:10

Batlow schreef:
Een mega conditie van 1 a 2 x per week 10 min longeren? Het is ook deels om stelhulpen er goed op te zetten. Heb ik dan ook alle tijd voor om dat er goed in te zetten

Vriend van mij maakt veel zadelmak maar heeft ze het liefst niet gelongeerd/niet in de stapmolen. Vorig jaar kreeg hij 1 die al een halfjaar in de stapmolen ging. Niet iedere dag. Gwn 1 a 2 keer per week.. Die vriend van mij heeft nog nooit zo lang over het zadelmak maken gedaan. Beest had veel conditie en was al veel sterker dan de 'groenere paarden' die hij krijgt.. Als hij mag kiezen, weet hij het wel.

Wij zelf hangen ze een paar keer aan de longe met zadel en hoofdstel kort voordat we erop gaan (en dat ook liefst zo minmogelijk mits het goed gaat)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:10

Batlow schreef:
Helaas heeft mijn huidige pony het niet zo op andere die te dichtbij lopen. Heb het met mijn vorige jaarling enkele keren gedaan, werkt helaas niet met mijn pony

Dat moet je zo ook 'leren' en het juiste leidpaard erbij zoeken...

Maar als het met een paard ernaast niet lukt, kun je altijd gaan fietsen of wat ik ook al zei, gaan hardlopen. Worden ze lekker wijs van en ze vinden het leuk. Voor elk probleem is wel een oplossing (als je wilt).

MAar goed, je moet het lekker zelf weten... Ieder zijn eigen methode :j