Elisa2 schreef:Tienus:
Die wetenschapper is niet wijs, er zijn nu al zoveel problemen daar met de wolf.
Om hier even op terug te komen (ik heb niet zoveel tijd om online te zijn en te bokken), ik lees dit bericht anders.
De betreffende wetenschapper heeft een model ontwikkeld om te kunnen voorspellen waar de wolf zich kan gaan vestigen. Het model is gevoed met daadwerkelijke gegevens uit Duitsland.
En de resultaten van het model geven aan dat deze in tegenspraak zijn met wat er tot dusver beweerd wordt. De lezing tot dusver is dat de wolf zich alleen vestigt in gebieden met redelijk uitgestrekte bossen. Paar dagen geleden nog een expert die aangaf dat er hooguit nog plek is voor (een paar) roedels in de boswachterijen van Drenthe. Maar uit dit onderzoek blijkt dat dergelijke oppervlakten aangesloten bos helemaal niet nodig zijn. Ofwel: volgens dit model is voor de wolf veel meer oppervlak van Nederland aantrekkelijk dan tot dusver werd aangenomen.
Een koude (wetenschappelijke) conclusie zonder waarde-oordeel. Dat dit een conclusie is die je liever niet leest, idd i.v.m. de al heersende problemen met de wolf, is begrijpelijk
. Maar "don't shoot the messenger".
De bevindingen zijn naar mijn mening ook een wake-up call voor die gebieden waar nu nog geen problemen zijn. En waar de veehouders nog wat in slaap zijn gesust door het idee dat de omgeving niet geschikt is voor wolven, want te weinig oppervlakte aaneengesloten bos. Het zal wellicht niet de eerste keus zijn voor een wolf, maar als de eerste keuzes bezet zijn kunnen we daar ook roedels gaan verwachten.