[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:18

Wij hebben het met 2 paarden gedaan bij stal Rhijnauwen (die zitten hier ook op bokt).

Die gebruiken onder andere een pop de eerste (paar) keer. Ik moet toegeven dat er maar weinig stress was bij de 3-jarige merries toen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:20

Die van mij was een paar weken onder het zadel toen ik haar kocht. Je kon zegmaar zitten, remmen en gassen en je kon heel globaal sturen :D Het doorrijden deed ik onder begeleiding van mijn instructeur zelf, ik heb nu nog steeds twee keer per week les, normaal gezien. Het doel is om haar volgend jaar klaar voor de B te hebben :)

Ik ben via via toen ook bij paarden die nog niet zadelmak waren wezen kijken, maar als een van die dieren het wel was geworden, had ik de beginfase sowieso uitbesteed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:22

Hoe oud is die nu? ik wil vanaf 2,5 gaan longeren en na 3 jarige leeftijd zadelmak maken.. Als dit is gebeurd wil ik 1 x per week rijden onder begeleiding. 1 keer in de week is toch wel genoeg op 3 jarige leeftijd?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:23

Maar wat stel je je voor bij het longeren vanaf 2,5 jaar?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:23

Als je er niet mee naar de HK gaat zou ik gewoon wachten tot 'ie drie is. Je hebt alle tijd!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:24

Sjoert schreef:
Maar wat stel je je voor bij het longeren vanaf 2,5 jaar?

Het beginnen van longeren, zo'n 1 a 2 x per week 10 minuutjes

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:25

Waarom zou je dat doen? Mooi laten staan!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:25

KarinvdM schreef:

Waarom laten staan? Om rustig conditie te trainen. Is het raar om vanaf 2,5 al te longeren? volgens mij niet

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:27

Batlow schreef:
Hoe oud is die nu? ik wil vanaf 2,5 gaan longeren en na 3 jarige leeftijd zadelmak maken.. Als dit is gebeurd wil ik 1 x per week rijden onder begeleiding. 1 keer in de week is toch wel genoeg op 3 jarige leeftijd?

Lekker met rust laten nog en van de zomer eens verder gaan kijken... De groeischijven zijn bij lange na nog niet gesloten, dus je maakt het eerder stuk dan sterker.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:27

Nee, dat is niet raar. Maar of je het moet willen, weet ik niet.

Straks heb je een goed getrainde 3-jarige met mega-conditie die niet zadelmak is.. Ik wens degene die dat mag doen; sterkte :D :D

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:28

Iemand bekend met http://www.stalkeuben.nl ? Heeft leuke paarden staan, alleen nog geen recensies over ze kunnen vinden (profielnaam opnieuw moeten aanmaken, gebruikersnaam probleempje ;-) )
Laatst bijgewerkt door Addicty op 05-12-12 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:28

Een mega conditie van 1 a 2 x per week 10 min longeren? Het is ook deels om stelhulpen er goed op te zetten. Heb ik dan ook alle tijd voor om dat er goed in te zetten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:29

Batlow schreef:
KarinvdM schreef:

Waarom laten staan? Om rustig conditie te trainen. Is het raar om vanaf 2,5 al te longeren? volgens mij niet

Afbeelding

Dit keer zal ik mijn mond maar een keer houden over wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn over dit onderwerp :')

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:29

Ik reken bij mezelf af. Ik zou niet 2 keer per week 10 minuten kunnen longeren een half jaar.

Begrijp me niet verkeerd hoor!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:30

Die van mij wordt volgend jaar vier, ze is van 2009 :) Ik reed haar in het begin twee keer per week onder begeleiding, nu rijd ik normaal gezien meestal zo'n drie keer per week. Er moet voor zo'n dier wel wat ritme en regelmaat aanwezig zijn, naar mijn idee. Gewoon zorgen dat je de training redelijk kort houdt :)

Romanoff

Vindt ik wel. Komt behoorlijk op die ongetrainde pootjes aan, Op de cirkel. Lekker laten staan tot 3. Ook worden ze giga sterk en goede conditie, good luck om dat zelf bij te houden!
Mensen beginnen ook steeds vroeger..

Batlow

Suelza schreef:
Batlow schreef:

Lekker met rust laten nog en van de zomer eens verder gaan kijken... De groeischijven zijn bij lange na nog niet gesloten, dus je maakt het eerder stuk dan sterker.

Tja, tot de leeftijd van 6 wachten is natuurlijk het allerbeste :Y)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:31

@ batlow Stemhulpen aanleren kun je ook zonder longeren maar met wat grondwerk, beetje spelenderwijs zegmaar. Ik ben er nooit zo voor om een 'baby' rondjes te laten lopen aan de longe...
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 05-12-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:31

Sjoert schreef:

Straks heb je een goed getrainde 3-jarige met mega-conditie die niet zadelmak is.. Ik wens degene die dat mag doen; sterkte :D :D

Oh, daar maak ik mij dan weer niet zo'n zorgen om. Bij mij hebben ze allemaal een goede basisconditie en goede bespiering, voordat ik erop ga. Ze moeten mij wel kunnen dragen.

En het is mijn kennis en kunde, om dat dan weer in goede banen te leiden...

Maar als je het goed doet en geen stappen overslaat, nee hoor, dan is die conditie echt het probleem niet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:32

Suelza schreef:
Sjoert schreef:

Oh, daar maak ik mij dan weer niet zo'n zorgen om. Bij mij hebben ze allemaal een goede basisconditie en goede bespiering, voordat ik erop ga. Ze moeten mij wel kunnen dragen.

En het is mijn kennis en kunde, om dat dan weer in goede banen te leiden...

Maar als je het goed doet en geen stappen overslaat, nee hoor, dan is die conditie echt het probleem niet.

Oh echt? Dat had ik echt gedacht!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:32

Batlow schreef:
Tja, tot de leeftijd van 6 wachten is natuurlijk het allerbeste :Y)

Ja klopt...

Maar 2,5 is wel erg jong. Fysiek MAAR OOK mentaal...

Ik zie de meerwaarde er ook niet van, laat ze gewoon nog lekker met rust. Waarom niet nog even wachten. Dat dier zit vol in de groei.

Maar ach, wat weet ik ervan :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:34

NWDynamite schreef:
@ batlow Stemhulpen aanleren kun je ook zonder longeren maar met wat grondwerk, beetje spelenderwijs zegmaar. Ik ben er nooit zo voor om een 'baby' rondjes te laten lopen aan de longe...

Ja maar door te longeren kan je het wel beter toepassen. Je staat op een punt te kijken en je zorgt dat het paard zonder dat jij iets doet (behalve je stem dan) zachter/harder gaat lopen. Hoe wil je dat anders doen? Ernaast gaan rennen is denk ik niet zo'n succes :Y)

Ik weet niet hoe ik dat moet zien, misschien dat je kan uitleggen hoe je dat op een andere manier goed kan doen?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 05-12-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Ik vind dat wel Batlow, mede om wat Suelza laat zien en bovendien, wat is het nut van 2x per week 10 minuten? Ik zie absoluut geen toegevoegde waarde van dit soort dingen.

Batlow

KarinvdM schreef:
Ik vind dat wel Batlow, mede om wat Suelza laat zien en bovendien, wat is het nut van 2x per week 10 minuten? Ik zie absoluut geen toegevoegde waarde van dit soort dingen.

Ik zie het als rustig aan beginnen aan het grote werk, ipv als hij 3 is er ineens van alles mee te gaan doen

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:35

Maar je kunt dat toch ook rustig opbouwen als 'ie drie is? :)