Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:37

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Tegen elk aannemelijk bod dan ga ik er vanuit dat er een addertje onder het gras zit. Vermoedelijk een bemerking oid, wat geen probleem hoeft te zijn voor jou maar dat weet je niet. Ik zou dus gewoon even bellen en goed doorvragen. Het is wel een knap dier.

Twee vragen die je zou kunnen stellen zijn:
Waarom pas met 5 jaar zadelmak gemaakt? Bij een merrie kan dat (bv als er eerst een paar veulens mee zijn gefokt) maar bij een Ruin?
Zo'n paard met die maat en uitstraling zou toch in deze markt wel 20.000 kosten. Dan zou je verwachten Bieden vanaf 20K ofzo. Maar t.e.a.b?
Charmeur (Florencio x Jazz) zelf was niet makkelijk en ook zijn nakomelingen kunnen hele stevige karakters hebben en niet voor iedereen geschikt zijn.
Belangrijk om goed navraag te doen naar zn achtergrond. (*Edit, ik zie dat ie al eerder verkocht is geweest*)

Oef lastig pakket voor mij dit bericht, aangezien ik wel iets meer weet aangezien ik de gene ben die dit paard bijna op stal had staan. Ik wil niet zomaar op internet zetten waarom de koop uiteindelijk niet door is gegaan, maar ik wil wel even wat aanvulling geven op je bericht en interpretatie/suggesties van jou kant hierin.

Waarom pas met 5 jaar zadelmak gemaakt? paard is een Mjaargang uit 2017(laat veulen) en is met 4 jaar zadelmak gemaakt, als je er naast staat snap je dat wel, hij is echt enorm (1,78 en veel lijf) eigenaar is niet commercieel ingesteld en de paarden lopen op eigen grond.(met andere woorden, er was financieel geen druk om hem nog even te laten staan en door te laten groeien) Hij staat nog bij de fokker... paard heeft toen echt gewoon de tijd gekregen en was bij het zadelmak maken in het begin wat onzeker. Dus even wat langer de tijd gehad.. Niet veel gereden daarna, de fokker is geen fanatieke ruiter en heeft een camping te runnen in haar eentje..

Bieden vanaf 20K ofzo. Paard heeft ooit voor 13 te koop gestaan, echter tref je als je komt kijken geen paard in de knotten en witte bandages aan.. heeft ook geen accommodatie beschikbaar wat zich leent om een mooie voorstelling te geven. Daarbij is het niveau van africhting gezien zijn huidige leeftijd niet passend in de categorie 20k.

Charmeur (Florencio x Jazz) zelf was niet makkelijk en ook zijn nakomelingen je moet wel een beetje kunnen sturen, maar ik heb dit paard echt mee gemaakt als goudeerlijk en wat groen..

Mijn aanvulling.. uiteraard staat mijn pbbox open :j

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:53

Het zijn gewoon vragen die je kunt stellen op het moment dat je zon paard ziet staan. Als er een goed verhaal bij is dat je kunt natrekken is we niets aan de hand natuurlijk.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:07

Babootje schreef:
Het zijn gewoon vragen die je kunt stellen op het moment dat je zon paard ziet staan. Als er een goed verhaal bij is dat je kunt natrekken is we niets aan de hand natuurlijk.

Absoluut ook niet bedoeld als aanval op jou opmerkingen, geheel logisch en netjes bekritiseerd vanuit jou..

:j

Het is meer bedoeld ter aanvulling gezien ik het verhaal en het dier ken

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:34

Ik koop liever een paard dat met 5 zadelmakers gemaakt dan met 3 jaar, grotere kans dat die heel blijft
Ik begrijp ook niet dat iedereen zo’n haast heeft met jonge paarden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:40

Dat zegt echt niks. De manier waarop is veel belangrijker. Belasting is goed, overbelasting niet. Daar zijn juist allemaal onderzoeken naar gedaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:37

Ik weet uit ervaring dat "laat zadelmak gemaakt" in de handel best vaak een broodje aap verhaal is om rijtechnische issues, blessures en rotkarakters te verbloemen :+ dus tenzij het paard in kwestie rechtstreeks bij een enigszins betrouwbare hobbyfokker vandaan komt is het voor mij juist een reden om extra voorzichtig te zijn.

Maar goed mijn huidige paard kwam ook met een vaag verhaal, inclusief pas zadelmak maken met 5, voor een klein prijsje en toch ben ik nog steeds hartstikke blij dat ik hem niet heb laten staan :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:38

En soms klopt het wel , ook in de handel.. zo staat er bij ons een supergave, brede grote merrie, veulens gehad, pas met 6 beleerd toppaard.. als ik toch gewoon superfit zou zijn …

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:47

Ik teken ervoor hoor, een 6 jarige die nog niets kent, zou ik geen enkel probleem vinden.

Ik had een leuke 6 jarige Friese merrie gekocht onder voorbehoud goedkeuring.
Ze was echt net zadelmak, maar wel veel in de hand geweest.
Helaas, was ze op de foto niet goed.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:31

Grappige discussie, mensen kiezen er ook steeds meer voor om niet zo snel meer Zadelmak te maken op 3 jarige leeftijd. Tegenwoordig laten we ze net zo goed nog even staan. Dus ze mankeren niet allemaal wat als ze nog onbeleerd zijn op enkele uitzonderingen daar gelaten.

Daarnaast is KNHS opgehoogd naar 4 jaar eerste keer starten dus ik verwacht dat mensen ook later gaan beginnen met hun zadelmak maak proces.

In mijn geval heb ik gewoon genoeg jong spul staan van 2 tot 7 jaar wat amper tot niet gereden worden. Sommige al 1,5 jaar stil staan bij gebrek aan motivatie. Soms verkoop ik er iets uit en dat is dan geen probleem voor vele, voordeel is wel dat ze lang genoeg de tijd gehad hebben om zich zelf te kunnen ontwikkelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:57

Ja ik zie daar ook niet zo snel een probleem in, niet alle fokkers hebben ook ruiters die zadelmak kunnen maken of het budget om het te laten doen. Maar dan wel liever helemaal groen en niet dat er geprobeerd is zadelmak te maken en dat mislukt is, want dat is imo waar het het vaakst mis gaat. En soms zijn dat soort eerste (slechte) ervaringen van een paard iets wat er niet zo makkelijk meer uit gaat.

Heb ook weleens fokmerries zadelmak gemaakt van 10 of ouder wat vaak geen enkel probleem was mits ze gewoon nog echt groen waren verder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:07

De knhs heeft het maar 3 maanden verschoven he? Ipv 1 oktober in het jaar dat ze 3 geworden zijn is het 1 januari, dus wanneer ze 4 zijn volgens knhs.

Kiezen om later zadelmak te maken kan, maar het is echt niet waar dat een 5 jarige grotere kans heeft om heel te blijven als een 3 jarige. Beide zullen tijd nodig hebben om aan de belasting te wennen en bij beide is het belangrijk om te belasten, maar niet te overbelasten. En belasting zorgt juist voor betere gezondheid als het op een correcte manier gebeurd, ook in de rug. Die moet ook wennen aan die kilo's die ze moeten dragen.
Overbelasting is sowieso op elke leeftijd gevaarlijk. Het correcte beleren en trainen is een deel waar het sneller fout gaat als de leeftijd alleen.

Ik vind het ook erg belangrijk om voordat het werk begint te weten of een dier gezond is van binnen. Niet alles wat stuk gaat was heel zonder belasting.
Maar wat Elisa2 zegt ben ik het ook mee eens. Mijn huidige is met 5 doorgereden en geen probleem mee. Degene daarvoor wel met 3. Beide geen probleem, met groen kopen idd ook niet geprobeerd want daar zie je wel problemen mee. Helaas wordt dat er niet altijd bij verteld :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:18

Ik ben ook geen tegenstaander van laat beleren :) Mijn punt was alleen dat laat beleren/paar jaar extra laten uitgroeien in de praktijk relatief vaak als excuus wordt gebruikt waarom een ouder paard nog steeds niet bevestigd is ohz, terwijl paard in kwestie juist helemaal niet laat is beleerd maar bijvoorbeeld zich niet zo 123 liet doortrainen :+ of heel jong geblesseerd is geraakt.

Ik doe dan iig een extra rondje op social media van de verkoper, idem bij "geen klik", soms blijken er best boeiende verhalen achter te zitten ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:46

Daar heb je ook een prima punt.

Goed doorvragen en doorzoeken is ook niet onbelangrijk inderdaad. Zolang er maar niet standaard uitgegaan wordt van slechte intenties denk ik dan maar. :-)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:27

Nee klopt, het is zeker niet zo dat elke verkoper met een laat beleerd paard per definitie een leugenaar met slechte intenties is :) maar een klein beetje extra voorzichtigheid is dan IMO wel op zijn plek. Zeker als de verkoper in de snelle handel zit enz.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:52

Succes iedereen die nog opzoek is :D

Het komt vanzelf op je pad :)F
Ik had het opgegeven... en bam daar kwam hij op mijn pad, en mag ondertussen al weer bijna een half jaar van deze man genieten :#

(ojeej een half jaar alweer? T lijkt net gister... wat gaat de tijd hard pfoeh)

Nog bij de fokker eerste keer op bezoek
Afbeelding

Al wat groter bij de fokker.
Afbeelding

En nu alweer een hele man aan het worden :wow:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:16

Zo volgens mij word die best aan de maat!

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:11

ruitje schreef:
Zo volgens mij word die best aan de maat!

Ja wel de bedoeling dat hij de 1,57 gaat halen net als zijn papa, zijn mams is 1,55 en fokt groot, dus we gaan het meemaken, maar dat komt wel goed volgens mij :o

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:25

BloemBloem schreef:
Ik zou ook graag een zoekertje plaatsen :-)

7 - 14
Ruin
168-175
Hoeft geen dooie te zijn, maar ook geen rodeo billie, wellicht speld in een hooiberg, maar we hebben hoop. Moet voornamelijk betrouwbaar zijn en wat gezien hebben. Het liefst 1 waar al wat knoppen opzitten, M/Z. Moet mee kunnen naar buiten, zowel alleen als in een groep.

Voorkeur voor kleur is er ook, het liefste een saaie :+ donkerbruine, maar hierin kunnen we water bij de wijn doen (doodzonde :+, maar toch)

R/K goedgekeurd met mogelijkheid tot overkeuren kk.

Zijn niet op zoek naar Buitenlanders :o Duits bloed, KWPN heeft de voorkeur.

Budget in overleg :)

Ik geef mijn oproep nog even een kleine schop O:)

Iemand overigens nog tips voor goede gerenommeerde dressuurstallen?

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:46

Spookje29 schreef:

Ik had het opgegeven... en bam daar kwam hij op mijn pad, en mag ondertussen al weer bijna een half jaar van deze man genieten :#

[ [url=m/Lyol5q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AnL4Xm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FN6TVl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2EeWRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OlHmz0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeee die ken ik! *\o/*

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:52

xsensibel schreef:
Spookje29 schreef:

[ [url=m/Lyol5q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AnL4Xm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FN6TVl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2EeWRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OlHmz0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeee die ken ik! *\o/*

Heee haha! Die ken jij heel goed

Jou jut en mijn jul
Meneer en meneer jut en jul :Y)
Afbeelding

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:44

Ik ben 2 x bij een 3 jarige friese merrie wezen kijken. Ben echt weg van haar lieve karakter.
Vrijdagmiddag wordt ze gekeurd _/-\o_

Ik vind het zo spannend. Dit keer zijn ook bij afkeur de kosten voor mij.
Meest bange ben ik voor weer verbening..

Duimen jullie mee?

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:54

Marus schreef:
Ik ben 2 x bij een 3 jarige friese merrie wezen kijken. Ben echt weg van haar lieve karakter.

Duimen jullie mee?

Spannend!!

Ik ga morgen voor de 2e keer bij een leuke merrie kijken.. vind ik haar dan nog zo leuk dan laat ik het ook eerdaags keuren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 05:15

Spannend! Zal voor je duimen!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:31

Durquia schreef:
Marus schreef:

Duimen jullie mee?

Spannend!!

Ik ga morgen voor de 2e keer bij een leuke merrie kijken.. vind ik haar dan nog zo leuk dan laat ik het ook eerdaags keuren.

Fijn dat je ook de mogelijkheid krijgt voor een 2e keer kijken.. Dat is wel eens anders.
Deze mensen vroegen zich ook af waarom? De bedragen zijn niet mals, ik ga niet meer eerste keer bij het paard handelen. En ik was blij met de 2e keer kijken, vond haar alleen maar leuker.
Dus dan weet ik het zit goed.

Jij ook succes!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:32

boemel schreef:
Spannend! Zal voor je duimen!

Bedankt!