Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:31

Sta nog enorm in dubio. Was wel echt weg van het dier. Scheelt wel dat het van 2020 is, dus zeker wat te corrigeren valt. Maar goed je wilt niet na een investering een probleem kopen waarvan je potentieel hinder van gaat ondervinden in de sport.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:06

Voor een andere vorm van de hoef zou ik het paard niet laten staan, als de hoef tenminste wel gezond is. Paard is helemaal aangepast en ingespeeld op 2 verschillende hoeven dus daar merk je niks van. Heb een paard gereden met 1 flinke platvoet en daar merkte je echt niks aan, had ook ZZ zwaar gelopen.
Er zijn altijd wel wat verschillen in de hoeven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:17

Wat voor mij altijd in dat soort dingen goed helpt een besluit te nemen, neemt de verzekering het dier op zonder uitsluitingen. Ik denk dan altijd maar, als de verzekering het aandurft, dan durf ik het ook aan. Voor mij is dat dus ook een ontbindende voorwaarde die ik in het koopcontract laat opnemen, naast positief aankoop advies voor de sport (SGW), opname zonder uitsluitingen door de verzekering.

Maar goed, ik weet niet of je van plan was het paard te verzekeren. Ik zou zelf sowieso het eerste jaar verzekeren, hoe gezond ze ook zijn bij aankoop, je weet gewoon nooit zeker of je geen brokkenpiloot hebt gekocht. Net als bij mensen, heb je ook bij paarden van dit gevalletjes...12 ambachten, 13 ongelukken. Eerste jaar is gewoon het meest risico gevoelig. Andere stal, ander voer, ander management, andere training en vroege signalen nog niet herkennen omdat je het paard nog niet door en door kent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:21

Eigenlijk os dat ook mijn voorwaarde oji, maar ik laat keuren bij kliniek die dat mag voor de verzekering en die streng genoeg zijn om dingen die uitgesloten zouden kunnen worden ook op te merken en aan te geven.

Ik heb dus gelukkig nog geen enkel paard gehad waarbij iets uitgesloten was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:33

Ik heb 1 keer meegemaakt (geen eigen aankoop maar paard aankoop van de eigenaar waarvoor ik de paarden reed). Paard in de hoge prijsklasse, positief aankoop advies door gerenomeerde kliniek in de omgeving van de verkoper. Paard betaald en koop gesloten. Verzekering zei uh uh....gaan we niet doen. Verzekeringsarts zag nog iets bij fotoos en 3 maal raden waar het dier anderhalf jaar later op ingeslapen kon worden.... Se aankoop foto's waren door 4 keuringsartsen uiteindelijk beoordeeld. 1 zei nee, 3 zeiden ja....maar degene die nee zei (toevallig dus de arts die moest beoordelen of het dier in de verzekering kwam) had dus gelijk. Maar goed, dit dier was dus niet uiteindelijk verzekerd want de verkoper nam het dier niet terug en de eigenaar had een dikke financiële zepert. Als ie geaccepteerd was en het resultaat hetzelfde, ben je in ieder geval financieel gecovered.

Mijn eigen paard is ook gekeurd door een gerenommeerde kliniek, die goedgekeurd is door de verzekering (ik ben bij EFO verzekerd) maar toch is er nog iemand van de EFO langs geweest voor uiteindelijke acceptatie. Glansrijk er doorheen, super leuk gesprek gehad over fokken, hengsten keuringen enzo, uiteindelijk de hele middag zoet geweest :D Hij vond mijn merrie geweldig leuk en vond dat ik er zeker ook een veulen uit zou moeten fokken...maar goed, ik heb mijn merrie als rijpaard gekocht en ik heb totaal geen fokambities. Maar mocht mijn paard nog eens langdurig met een blessure komen te staan, of ikzelf, dan denk ik dat er een beeb gemaakt gaat worden :+ Of als de huidige prijzen aanhouden.... dan fok ik lekker zelf haar eigen opvolger want dan is dat altijd nog goedkoper (en veel leuker) als een nieuw leuk sportpaard kopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:53

Oji helemaal gelijk. Acceptatie door de verzekering is ook mijn voorwaarde voor aankoop.
Echte grote verschillen in voetstand moet je niet willen. Vooral niet verschillen in hoogte. je kunt er toch problemen van krijgen in het lijf. Stel, jij gaat lopen op 1 schoen met platte hak en 1 schoen met hogere hak. Kun je op rekenen dat je op termijn last van je rug krijgt. Maar een goede keuringsarts zal er altijd wat van zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:34

Die verzekeringsmannen die hier langskwamen hebben nooit meer gedaan als een kop koffie en paard uit box laten halen,paar meter stappen en weer terug :+ Dat leek meer een formaliteit en er werd ook bij gezegd dat de keuringsarts precies wist wat wel en niet geaccepteerd zou worden haha

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:53

Vandaag naar een veulen gaan kijken, op aanraden van een vriendin van me. Ik was eigenlijk al niet meer op zoek naar veulens, maar naar jonge paarden. Maar dit veulentje, het klikte gewoon. Het was alsof het bij me paste qua karakter. En de afstamming is ook een bonus. Het is dan geen paardje van 3 jaar, maar goed. Soms klikt het niet met wat je zoekt, en is ander ook eens goed :D Ik hoop het deze week nog te kunnen halen!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:56

Super the cat! Ben benieuwd naar beelden :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:32

Pfff met enige verdriet denk ik dat ik het niet doe. Ik had vanochtend twee goede gesprekken met veeartsen en de laatste overtuigde me: “je bent nu al zo gestresst zonder dat het paard van jou is. Hoe ga je dit de komende jaren doen.” Ik denk ook echt dat dit altijd in mijn hoofd zal zijn en het is m’n hobby/passie ten slofte. Hoe ik het ook wendt of keer, er is geen garantie.
Ben er wel sip van, was echt mijn droom dier een beetje :n (- het stijle hoefje)

Komt nog eens bij dat verzekeringen een dergelijke bemerking niet toe staan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:39

Jammer Danique, maar ik denk dat je een goede keuze maakt. Ik heb recent ook een laten staan omdat zijn hoeven niet goed waren. Op dat moment was ik er écht naar van, helemaal verliefd. Maar we zijn nu enkele weken verder en ben toch blij dat ik met mijn verstand gekozen heb ipv met mijn hart. Achteraf gezien vind ik het zelfs een beetje raar dat ik zo aan het twijfelen was, want het was geen goed idee. Maarja, het paard zelf was zo leuk en echt 100% mijn ding verder.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:33

Jammer Danique!

Ik ga over twee maanden bij een tweejarige kijken als deze uit de opfok komt. Hebben jullie nog tips om naar te kijken?
Heb wel ervaring met jonge paarden, maar nog nooit paarden bezichtigd om zelf te kopen.
Paard dat ik nu heb, heb ik eerst jaren gereden en kende ik dus al heel goed voor ik het kocht.
Ook twijfel ik wat handig is qua keuren bij zo'n jong dier. Het is niet voor de hoge sport of iets dergelijks, maar wil natuurlijk wel gewoon lekker gaan rijden.

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:46

Wat jammer Danique! Maar het klinkt wel verstandig.
Ik zit steeds maar weer naar een Friese merrie te kijken(online) die bij een niet al te best bekende handelsstal staat, ben bang om te gaan kijken en verliefd te worden. De verhalen schrikken me af, maar toch denk ik steeds.. wat als.
Stom he? Wat zouden jullie doen?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:57

Simone238 schreef:
Ik zit steeds maar weer naar een Friese merrie te kijken(online) die bij een niet al te best bekende handelsstal staat, ben bang om te gaan kijken en verliefd te worden. De verhalen schrikken me af, maar toch denk ik steeds.. wat als.

Keuren, keuren en nog eens keuren :D en iemand meenemen die kan filmen en ervaring heeft met paarden

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:58

Josien, spannend. Heb zelf niet echt tips, maar lees graag mee wat anderen erover zeggen :D

Simone, ik zou wel gaan kijken hoor. Op zich kan er best wel een leuk paard bij zitten maar bij zo'n stallen zou ik niet vertrouwen op mooie verkoopspraatjes en vooral je eigen ogen en gevoel geloven. Neem desnoods iemand extra mee met verstand van paarden, een neutrale mening is altijd handig. En laten keuren bij koop, in dit geval zéker.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:00

Op basis van de ervaring die ik zojuist had: ben je iemand eindeloos gaat piekeren? of je denkt dat er toch niet wat aan de hand is wanneer je het dier een tijd hebt? Hoe is de prijs/kwaliteit verhouding? Als er bijzonder lage prijs is voor wat je krijgt, hoeft er niet altijd wat te zijn, maar in combinatie met de recensies zou ik dan wel argwaan krijgen.

Als je zelf een wat koelere kikker bent zou je eventueel een heel strak koopcontract kunnen opstellen. Na foto’s + klinische keuring, uiteraard. Als je je wat sneller zorgen maakt en nu al piekert zou ik niet heen gaan. Mocht je wel gaan: neem veel foto’s en filmpjes en laat iemand nadien nog eens kijken met verstand. Laat je niet opjutten door de verkoper

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:05

Ja het zou mijn eerste eigen paard worden dus mijn kennis is gewoon niet mega. Heb wel mensen om me heen (instructrice en staleigenaar) die mee willen kijken en keuren willen we Zoiezo! Maar ja ik ben wel een piekeraar, al denk ik wel dat ik pas zou kopen bij echt goed gevoel.
Misschien toch maar eens bellen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:29

Josien_ schreef:
Jammer Danique!

Ik ga over twee maanden bij een tweejarige kijken als deze uit de opfok komt. Hebben jullie nog tips om naar te kijken?
Heb wel ervaring met jonge paarden, maar nog nooit paarden bezichtigd om zelf te kopen.
Paard dat ik nu heb, heb ik eerst jaren gereden en kende ik dus al heel goed voor ik het kocht.
Ook twijfel ik wat handig is qua keuren bij zo'n jong dier. Het is niet voor de hoge sport of iets dergelijks, maar wil natuurlijk wel gewoon lekker gaan rijden.

Altijd op de foto zetten.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:20

Sowieso altijd klinisch + röntgen laten keuren! Maar ook daar ken ik verhalen van dat paard uiteindelijk toch van alles blijkt te mankeren.

Een paard kopen is en blijft een behoorlijk risico, garantie heb je echt nooit. Dus probeer het risico in ieder geval zo klein mogelijk te maken.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn ‘nieuwe’ aanwinst. Was echt totaal niet wat ik zocht, maar als de klik er is is de klik er.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:29

Veraaaaah schreef:
Sowieso altijd klinisch + röntgen laten keuren! Maar ook daar ken ik verhalen van dat paard uiteindelijk toch van alles blijkt te mankeren.

Een paard kopen is en blijft een behoorlijk risico, garantie heb je echt nooit. Dus probeer het risico in ieder geval zo klein mogelijk te maken.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn ‘nieuwe’ aanwinst. Was echt totaal niet wat ik zocht, maar als de klik er is is de klik er.

Ik zou eerst eens beginnen met heel goed te kijken naar het paard en wat dat je verteld.
Dat helemaal door de mangel halen is niet nutteloos, maar zeker de helft van wat de eindstreep niet haalt, had niet eens aangeboden hoeven te worden als men aan de voorkant wat beter gekeken had....

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:58

ikke schreef:
Veraaaaah schreef:

Ik zou eerst eens beginnen met heel goed te kijken naar het paard en wat dat je verteld.
Dat helemaal door de mangel halen is niet nutteloos, maar zeker de helft van wat de eindstreep niet haalt, had niet eens aangeboden hoeven te worden als men aan de voorkant wat beter gekeken had....

Heb je nog goede tips dan? Ik heb me natuurlijk ingelezen maar ben benieuwd waar jij op zou letten?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:27

Josien_ schreef:
Jammer Danique!

Ik zou sowieso eens goed kijken in stilstand en bewegend. Maar ook vooral naar hoe het paard is opgevoed. Komt hij halfwild uit de opfok en moet hij echt alles nog leren? Of kent het paard al wel bepaalde basiszaken? Stelt het paard zich leerbaar op? Is het nieuwsgierig? Mag je overal aankomen (of de eigenaar, sommige paarden accepteren het niet altijd van vreemden, maar als de eigenaar het kan geloof ik het ook wel). Als het even stil moet staan, hoe staat het paard er dan bij? Is het nerveus, of staat hij juist te slapen?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:31

Autumnn schreef:
Simone238 schreef:

Keuren, keuren en nog eens keuren :D en iemand meenemen die kan filmen en ervaring heeft met paarden

Inderdaad, beste tip. En niet besparen op de keuring, doen met foto's. De prijs van de foto's van nu die je uitspaart is misschien je medische mallemolen van volgend jaar, en dan ben je meer kwijt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:40

Simone238 schreef:
Heb je nog goede tips dan? Ik heb me natuurlijk ingelezen maar ben benieuwd waar jij op zou letten?

Ken je de paardenpersoonlijkheden van Linda Tellington-Jones? Ja, die van de kruintjes-theorie die hier zo graag verguisd wordt.

Wat ze er dan voor het gemak niet bij vertellen is dat die kruintjes-theorie een heel klein onderdeel is van het totale plaatje: hoe lees ik een paard?

Het begint al met: wat zie je op de foto?
Ruitje heeft een Fjord op de Bokt-markt staan. Zoek d'r op, zoek vervolgens het topic van Ruitje waarin ze schrijft over die Fjord en vergelijk het verhaal met het beeld op de foto's. Je ziet dan de foto's datzelfde verhaal vertellen :j Het is een Fjorden-Taart eerste klasse maar kun je met Fjorden, wordt dat 100% zeker een wereld-bok voor je! Maar not for the faint hearted.

Op lokatie: wil het paard contact maken? Toont ie interesse in jou, z'n baas/verzorger, de wereld?
Hoe reageert het paard daarop? Is het paard gewoon alert/ongeïnteresseerd/bangig?

Volgende stap: zie je spanning, bijvoorbeeld rimpel op de neus/mond? Is dat angst of boos (oren)? Rimpel boven het oog (heel vaak versie van onzekerheid/discomfort).

En houdt dan heel goed in gedachte: het gaat niet alleen om dat ene signaal, maar om ALLE signalen! Wat verteld het totale paard aan jouw? Bespiering, te dik of te mager, kwaliteit van de voeten, beenstanden, houding.

Lopen:
Stapt het paard meteen vlot weg of is er wellicht een aarzeling? Kwam die aarzeling doordat de begeleider onduidelijk was, omdat het paard niet wou (discomfort) of niet kon (potentieel gebrek?)

Loopt het paard braaf mee? Is ie alert of te veel bezig met z'n omgeving?

Hoe reageert ie bij poetsen, opzadelen. Staat is stil, is ie geïnteresseerd of juist niet?

En let op hè, wat je vaststelt is op zich geen waarde-oordeel! Je stelt slechts vast of het paard je het vertrouwen geeft voor de volgende stap: rijden.

Bovenstaand zijn vaststellingen over hoe het paard zich aan jou presenteert. Jij bepaalt of dat in JOUW plaatje past. Precies als bij die Fjord; als dat in je plaatje past, koop je waarschijnlijk een once-in-a-lifetime maar als het niet je ding is, wordt het een rampje.

JIJ moet/wil met dat paard verder dus het moet passen in JOUW plaatje.

Tot zover deel 1. Mijn tijd voor vandaag is op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:16

Simone238 schreef:

Ik weet niet wat je precies zoekt, maar zag vandaag een tamelijk barok type fries staan bij een handelaar, merrie van 16 jaar. Mooi helder en vriendelijk paard. Ik kan in pb zijn nummer geven. En er staat daar nu ook een Franse draver, vosje. Het is in het Noorden vh land.