Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:12

Ik ben er een paar jaar uit geweest en voordat ik mijn paard kocht heb ik een half jaar op de manege gereden en een bij rijd paard gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet had willen missen want het heeft me echt andere inzichten gegeven. Ik dacht namelijk dat ik mijn paard zo groot mogelijk wilde, maar kwam toch tot de conclusie dat een grote pony meer bij me past. En nog meer van dat soort dingetjes, ik heb ook echt opnieuw moeten leren rijden (maar ik was er wel 7jr uit geweest)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:19

Opnieuw leren rijden hoefde ik niet, ook al was ik een jaar of 4 / 5? Gestopt. De 1e keer even balans zoeken en kijken of mijn lijf het nog wel aan kon aangezien dat achteruit gegaan was :') na die 1e keer had ik wel kunnen gaan kijken, maar mocht gelukkig tussendoor wat blijven rijden.

Maar misschien wel het verschil dat ik daarvoor al jaren eigen paarden gehad had, dus ik ook al wist wat ik zocht. En dus ook dat ik geen vreemden vertrouw, dus die 1e paar keer even wilde rijden bij iemand waarvan ik wel zeker wist dat die eerlijk was.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:23

Ik ben nu toch ook weer even aan het lessen op andere paarden, nadat ik toch ook al 2j niet gereden had. Het handige hieraan is, is dat ik ook voel van welke paarden ik zeker niet wil als eigen paard. Dan denk ik al snel, nee dit is het niet voor zelf te hebben

Shar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:05

MyWishMax schreef:
Opnieuw leren rijden hoefde ik niet, ook al was ik een jaar of 4 / 5? Gestopt. De 1e keer even balans zoeken en kijken of mijn lijf het nog wel aan kon aangezien dat achteruit gegaan was :') na die 1e keer had ik wel kunnen gaan kijken, maar mocht gelukkig tussendoor wat blijven rijden.

Maar misschien wel het verschil dat ik daarvoor al jaren eigen paarden gehad had, dus ik ook al wist wat ik zocht. En dus ook dat ik geen vreemden vertrouw, dus die 1e paar keer even wilde rijden bij iemand waarvan ik wel zeker wist dat die eerlijk was.

Ik denk dat dit inderdaad een hoop scheelt.
Hier ook altijd eigen paarden gehad dus weet ook precies wat ik wil en wat niet. Idealiter had ik ook liever eerst weer even wat gereden, maar aan de andere kant denk ik ook dan maar weer even inkomen en komt wel goed als ik weer volop ga trainen.

Als dit paard niks is dan ga ik ook wel kijken waar ik tijdelijk weer wat kan rijden.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:23

Shar123 schreef:
Wat een gaaf paard Romeo! Helemaal mijn type! Veel geluk ermee!

Ik ga maandag een paard bezichtigen en vind het ontzettend spannend omdat ik twee jaar niet gereden hebt! Maar paardrijden is net als fietsen toch!? :')

Ik had ook al meer als een jaar niet gereden.. ben echt geen held en ben gewoon opgestapt en rondje buiten gaan doen. Als het goed voelt gewoon opstappen en lekker gaan rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:38

c_alsemgeest schreef:
Ik heb de vorige keer met proefrijden wel 2 gehad die 'nuchter' paard iets anders hadden ingeschat, juist omdat ze mij kenden :+
Ik blijf ook wel zitten... maar ik wil dat geren en gesteiger niet als het er een van mezelf is.
En als je verwacht op een lief beest te gaan zitten en je schiet ineens volledig de lucht in bij de eerste beenhulp denk je ook echt "wtf?" _O-

Je kan het gewoon ook als eigenaar niet altijd goed inschatten. Ik had ook een paard waarvan ik echt mijn hand in het vuur durfde te steken dat die 100% bomproof en braaf was. Zelf opgeleid, zat nooit iemand anders op maar zo braaf als maar kon en nergens van schrikken. Toen ik een keer niet lekker was gevraagd of een meisje daar op stal hem wou rijden, dacht is leuk voor haar en paard krijgt beweging. Meisje (ik zeg meisje maar ze was anderhalve kop groter als ikzelf :D ) wist ik dat die heel netjes kon rijden maar ging er gewoon wat afwachterder op als dat ik zelf altijd rij. Ineens was het paard ril en toen er na 5 minuten ook maar iets gebeurde kwam er een rodeo die zijn weerga niet kent. Zij echt hard gelanceerd en had dat echt nooit geloofd als ik het niet met eigen ogen had zien gebeuren. Zo kan ik mij voorstellen dat een verkoper ook wel eens niet verwacht dat een paard bij een andere ruiter zo anders kan zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:20

Ik was bijna niet gaan kijken bij het paard wat ik gekocht heb. Stond al 2mnd te koop en toen ik belde zeiden ze dat de reden was dat ze vervelend werd als een ruiter niet stabiel kon zitten ik had al 5 jr niet gereden ( kapot paard cadeau gekregen die hier uiteindelijk alleen pensioen heeft gehad,) ze zeiden ook dat ze nooit 2 dgn achter elkaar klanten lieten komen omdat ze nadien altijd weer ff goed gereden moest worden.
Ze ging bij voorrijden al vervelend doen, stalruiter reed haar er doorheen. Toen ik er eenmaal op zat wist ik het eigenlijk gelijk dit zou ze worden, nog 2x gaan proefrijden, keuring etc. . Ze staat nu 1 maand hier en het is het braafste paard wat ik ooit gehad heb, nog geen pas verkeerd gezet en super makkelijk in de omgang. Net na week stilstaan (bak niet te rijden regen) er op zonder longeren en nog steeds hartsikke braaf. Terwijl het absoluut geen slome is. Blijkbaar kiest een paard je ook uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:34

Mist schreef:
Ik was bijna niet gaan kijken bij het paard wat ik gekocht heb. Stond al 2mnd te koop en toen ik belde zeiden ze dat de reden was dat ze vervelend werd als een ruiter niet stabiel kon zitten ik had al 5 jr niet gereden ( kapot paard cadeau gekregen die hier uiteindelijk alleen pensioen heeft gehad,) ze zeiden ook dat ze nooit 2 dgn achter elkaar klanten lieten komen omdat ze nadien altijd weer ff goed gereden moest worden.
Ze ging bij voorrijden al vervelend doen, stalruiter reed haar er doorheen. Toen ik er eenmaal op zat wist ik het eigenlijk gelijk dit zou ze worden, nog 2x gaan proefrijden, keuring etc. . Ze staat nu 1 maand hier en het is het braafste paard wat ik ooit gehad heb, nog geen pas verkeerd gezet en super makkelijk in de omgang. Net na week stilstaan (bak niet te rijden regen) er op zonder longeren en nog steeds hartsikke braaf. Terwijl het absoluut geen slome is. Blijkbaar kiest een paard je ook uit.

Als je het paard de ruimte geeft, doen ze dat, ja.

Andersom eens bij twee paarden gaan kijken die dus niet mee wilden. ok, dan mag je naar iemand anders.
Schitterende Gelder daarop laten staan.
Maar nu heb ik er twee die er drie jaar over gedaan hebben om niet zo jaloers op elkaar te zijn omdat beide "mijn mens" claimen.

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:17

Hallo, ik ga ook meelezen/schrijven. Lees al een tijd mee op bokt maar nu maar aangemeld omdat we serieus aan het zoeken zijn naar een eigen paard. Ik rijd zelf nu een jaar en mijn zoon van 7 ook. We willen graag een brave lieverd waar we met het hele gezin van kunnen genieten!

Shar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 04:52

Leuk om een paard voor het hele gezin te hebben Simone!

Hier een baalmomentje… afspraak voor maandag afgezegd doordat ze al verkocht is. Zo jammer! Gelijk weer een wijze les om volgende keer meteen de auto in te springen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 06:34

Of niet.

Probeer je niet te laten opjutten. Is lastig, maar een paard is niet iets dat je onder haast of druk moet kopen.

De markt is ook gewoon idioot momenteel. Je moet bijna in de ochtend bellen en in de middag bij betreffend paard staan met trailer en direct meenemen. :=

Daarom vind ik het fijner om bij paarden te gaan kijken die niet actief in de verkoop staan of bij mensen die via oproepjes op Facebook een goed plekje zoeken.

Ik zou namelijk heel erg gefrustreerd raken van de druk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:03

Shar123 schreef:

Hier een baalmomentje… afspraak voor maandag afgezegd doordat ze al verkocht is. Zo jammer! Gelijk weer een wijze les om volgende keer meteen de auto in te springen!

Dat heb ik hier al zo vaak geroepen: zie je iets leuks, stap je in de auto en ga je kijken.

Ik ben het wel met Dilan eens dat je je niet onder druk moet laten zetten maar je kunt in deze tijd ook niet verwachten dat een paard een week te koop blijft staan.
Handel je direct en duidelijk, zal een verkoper ook eerder geneigd zijn om ruimte te scheppen.

Echt goede paarden stonden overigens voor corona ook niet lang te koop.....

Shar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:05

ikke schreef:
Shar123 schreef:

Dat heb ik hier al zo vaak geroepen: zie je iets leuks, stap je in de auto en ga je kijken.

Ik ben het wel met Dilan eens dat je je niet onder druk moet laten zetten maar je kunt in deze tijd ook niet verwachten dat een paard een week te koop blijft staan.
Handel je direct en duidelijk, zal een verkoper ook eerder geneigd zijn om ruimte te scheppen.

Echt goede paarden stonden overigens voor corona ook niet lang te koop.....

Je hebt helemaal gelijk hoor!
Was er al bang voor maar toevallig een weekend weg dus kon ook niet eerder gaan. Maar volgende keer laat ik dit niet meer gebeuren!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:55

Niet onder druk laten zetten.
Maar alleen advertenties kijken, als je de volgende dag in de auto kunt stappen. Fijne paarden zijn zo snel weg...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:19

Dilan93 schreef:
Probeer je niet te laten opjutten. Is lastig, maar een paard is niet iets dat je onder haast of druk moet kopen.

De markt is ook gewoon idioot momenteel. Je moet bijna in de ochtend bellen en in de middag bij betreffend paard staan met trailer en direct meenemen. :=

Daarom vind ik het fijner om bij paarden te gaan kijken die niet actief in de verkoop staan of bij mensen die via oproepjes op Facebook een goed plekje zoeken.

Maar hoe vind je een paard dat niet actief in de verkoop staat...

Mijn zoontje groeit van zijn pony af, dus we zijn wat aan het rondkijken naar een groter maatje. Maar ja, de D maat is erg gewild en we hebben wel wat voorkeuren.. Dus op zijn manege weten ze ervan en wat vrienden die ook in de paarden zitten.. We hebben geen haast gelukkig ;) Dus 1 die niet actief in de verkoop staat zou voor ons weer mooi zijn
Maar als er een nieuwe bij komt, moet er ook wat weg. Maar die wil ik niet actief in de verkoop zetten (heb er wat moeite mee en geen haast :+), dus ook die bij die paardenvrienden aangegeven. Meer kan ik niet doen denk ik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:24

Donja schreef:

Mijn zoontje groeit van zijn pony af, dus we zijn wat aan het rondkijken naar een groter maatje. Maar ja, de D maat is erg gewild en we hebben wel wat voorkeuren.. Dus op zijn manege weten ze ervan en wat vrienden die ook in de paarden zitten.. We hebben geen haast gelukkig ;) Dus 1 die niet actief in de verkoop staat zou voor ons weer mooi zijn
Maar als er een nieuwe bij komt, moet er ook wat weg. Maar die wil ik niet actief in de verkoop zetten (heb er wat moeite mee en geen haast :+), dus ook die bij die paardenvrienden aangegeven. Meer kan ik niet doen denk ik

Het hier vermelden, bijvoorbeeld....
:D

Ik weet van best wat paarden die zo van eigenaar gewisseld zijn.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:34

Donja schreef:

Voor leuke ponies vraag eens bij Amanda schippers zit op Facebook woont in NH of voor echte sportpony bij Elfje hier op bokt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:35

Ik hoefde alleen maar op FB te laten vallen dat ik op zoek was naar een nieuw paard :)

Of hier idd :j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:23

Ik ken Amanda (zit ook in de appaloosa's ;) ) Qua karakter heeft zij idd wel wat ik een beetje zoek.
Mijn zoontje is 9, maar vrij lang en heeft het gewicht van een vlieg :') Dus qua lengte moet hij een grotere pony, maar wel 1 die braaf/eerlijk is (het blijft een jongen en hij is nog jong), maar wel vlot, graag en makkelijk springt, maar die het hem vergeeft dat hij af en toe vergeet dat je teugels hebt en geen slappe waslijnen en die daar dus geen misbruik van maakt. Dus geen slome, maar ook niet 1 die er vandoor gaat.. Maar zoals ik al zei, we hebben geen haast en er komt vanzelf iets leuks op ons pad

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:43

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd, voldoet niet aan de regels in de OP

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:39

Ik had een leuke bezichtiging! Ben erg positief en laat het vanavond weten aan de verkoper :)

Enige wat me een tikje weerhoud is het feit dat 1 hoefje wat stijler is dan de ander. Ik moest eerlijk gezegd vrij goed kijken voor ik het zag en het is zeker geen bokhoefje. Niemand is 100% recht maar dit vind ik wel wat lastig..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:49

Danique_G schreef:
Ik had een leuke bezichtiging! Ben erg positief en laat het vanavond weten aan de verkoper :)

Enige wat me een tikje weerhoud is het feit dat 1 hoefje wat stijler is dan de ander. Ik moest eerlijk gezegd vrij goed kijken voor ik het zag en het is zeker geen bokhoefje. Niemand is 100% recht maar dit vind ik wel wat lastig..

Dat hoeft niet, zolang je maar een hoefsmid hebt die het snapt.

Eventueel bij de keuring extra aandacht aan geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:02

ikke schreef:
Danique_G schreef:

Bij zoiets waar je goed naar moet kijken voordat je het ziet idd helemaal. :j goede smid en bij keuring na laten kijken. Maar dat durf ik wel aan. Bij heel groot verschil niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:12

MyWishMax schreef:
ikke schreef:

Bij zoiets waar je goed naar moet kijken voordat je het ziet idd helemaal. :j goede smid en bij keuring na laten kijken. Maar dat durf ik wel aan. Bij heel groot verschil niet.

Precies. Er is wat marge zolang het binnen grenzen blijft.

Ik denk dat als we heel kritisch naar jouw en mijn paard's voeten kijken, daar ook wel een verschilletje te vinden is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:17

Danique_G schreef:

Is iets waarom ik een paard zou laten staan. 1 hoef wat breder (grasvoetje) zie je vaker en is makkelijk te corrigeren. Steiler = hoogte verschil is moeilijker.