Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:14

Damhert schijnt ook op diverse plaatsen in nl voor te komen, toch? Zelf nooit gezien op de Veluwe.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:23

Hier vlakbij in de buurt waar de nodige aanvallen op schapen zijn is er een redelijke damhertenplaag. Maar geen aanval van een wolf voor zover bekend. Ik denk toch echt dat ze kiezen voor het makkelijke hapje schaap.

Link naar damherten:
https://www.animalrights.nl/damherten-f ... jven-leven

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:05

tienus63 schreef:
In Appelscha 29 schapen dood, 3 direct door de wolf, 6 verdronken en 20 afgespoten door veearts. 5 schapen gewond.
5e aanval bij deze schapeneigenaar, 4e binnen 10 weken.

Bron wolvenalert.

Maar als dit de 5e aanval is bij dezelfde schapen eigenaar, hoe staan die schapen er bij dan? Hoe beschermt hij ze? Of klink ik nu ook stads?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:14

Popstra schreef:
tienus63 schreef:
In Appelscha 29 schapen dood, 3 direct door de wolf, 6 verdronken en 20 afgespoten door veearts. 5 schapen gewond.

Bron wolvenalert.

Maar als dit de 5e aanval is bij dezelfde schapen eigenaar, hoe staan die schapen er bij dan? Hoe beschermt hij ze? Of klink ik nu ook stads?

Ik weet niet hoe ze erbij staan.

Ik weet dat wolven herhaaldelijk blijven terugkomen op plekken waar ze geslaagd zijn. Bijv. Bij Stefan Worst in Vledder nu 9 aanvallen, terwijl hij volledig wolfwerende hekken heeft.

Het hekwerk iets moeilijker maken helpt dan niet. Omdat ze door de succeservaring wel iets extra willen/ durven doen,

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:23

Bizar! Het zal je overkomen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:24

Popstra schreef:
tienus63 schreef:

Bron wolvenalert.

Geen idee. Denk wat Sterregoud zegt voor een heel groot deel geldt.

Maar veel schapen wordt het en der op verschillende percelen geweid in de winter. Die percelen zijn meestal van andere boeren en dusdanig groot dat het onbegonnen werk is om daar een deugdelijke omheining omheen te plaatsen.
Tot een paar jaar geleden waren twee stroomdraadjes op prik paaltjes voldoende.
Snel te realiseren en op te ruimen en qua kosten te behappen.
En ideaal voor de schapenhouder. Schapen liepen ergens week, 14 dagen en dan door naar volgende perceel.
Schapenhouder kan dan mooi zijn thuisperceel in tact laten totdat de ooien thuis lammeren. En dan thuis het gras op kunnen vreten.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:28

Coby schreef:
Hier vlakbij in de buurt waar de nodige aanvallen op schapen zijn is er een redelijke damhertenplaag. Maar geen aanval van een wolf voor zover bekend. Ik denk toch echt dat ze kiezen voor het makkelijke hapje schaap.

Link naar damherten:
https://www.animalrights.nl/damherten-f ... jven-leven

Dit is dus bij mij in de buurt. Enkel een x een wolf op doorreis geweest en vorig jaar 1 damhert gepakt vermoedelijk door een wolf. Verderop in de polder richting Oldeberkoop een Shetlander gepakt vorig jaar maar voor de rest al tijden niks.

Zal vast komen als er nieuwe wolven bijkomen en ze een nieuw territorium moeten zoeken maar dan nog ben ik bang dat de schapen hun voorkeur gaan hebben.
Ik hou mijn hart vast de dag dat het zover is.

Wel bijzonder trouwens dat ze welpen dus niet mee tellen in het aantal wolven. Dus als je heel debiel redeneert zou je die dus mogen afknallen toch? Want de wolf is beschermd... en deze word er niet onder gerekend...

Wat erg daar in Appelscha weer. Bijna elke dag...

Schapen worden vaak op landerijen van anderen gezet ook voor het verbeteren van de bodem van het weiland.

Het is van de zotte waar het heen gaat... en die Lelieveld, alleen al als ik zijn naam lees gaan de nekharen overeind staan.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 08:36

Nou hoe ze erbij staan maakt niks uit, in Vledder 9 aanvallen bij 1 boer in korte tijd en hij heeft wolfwerende hekken.

Standaard hertje...ik gok een ree. De vachtkleur kan kloppen zo van de foto, maar vacht van ree is wel heel zacht.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:22

DuoPenotti schreef:
Toch is ver van de bed show wel vaak een reden om er anders over te denken.
Nee nooit voor iedereen.
Toch denk ik als je eens een poll maakt in het buitengebied daar waar de wolf zit.
En dezelfde poll hartje Amsterdam dat de uitslag heel anders is.

Maak je een poll mensen met diertjes in wolven gebied buitengebied.
Of mensen dorp/stad in de kern die fikkie ook alleen in het uitlaat strookje uitlaten je ook andere uitslag krijgt.

Ik ken hier in de buurt bij de mensen in het buitengebied géén voorstander.

Maar ik zal ook vast anders stemmen bij een stads probleem.

Wat bedoel je met 'stemmen'? In jouw hypothetische poll?

Ik kan je garanderen dat de meeste mensen in Amsterdam of Rotterdam ofzo helemaal geen gedachtes hebben over wolven. Niet anti en niet pro. :)
Als je ze een poll voor houdt dan zal 80% je aankijken en denken "waar heb je het over". Net zoals jij glazig zal kijken als ik je een poll voor houdt over de lokale afvalophaaltijden in Amsterdam nieuw West. Maar dat geeft toch niets? Waarom moet iemand in Amsterdam jouw probleem met de wolf begrijpen? Het is niet dat er een referendum over gehouden wordt waar de hele Nederlandse bevolking over de wolf stemt. Dat is helemaal niet aan de orde dus is de mening van anderen niet relevant.

Ik word erg moe van de polarisatie randstad versus platteland. Zo zwart wit is het helemaal niet. Nederland is superklein en de meeste mensen verhuizen nogal wat en zijn geen stadsmensen met een uitlaatstrook of boeren met dieren maar iets er tussenin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:57

Ik denk wel zeker dat het nodig is dat mensen weten wat de wolf aanricht.
Want ja die kiezen wel voor welke partij ze stemmen bij verkiezingen.
Die lokale afval ophaaltijden komen niet in de 2e kamer, de aanwezigheid van de wolf wel.
En stemmen ze groenlinks of partij voor de dieren omdat ze totaal niet weten wat er speelt hier in het buitengebied zijn wij buitengebied bewoners wel de klos.
Vooral ook omdat de meeste mensen nog altijd in de steden wonen en daardoor de meeste invloed hebben.

Polarisatie vind ik het niet, gewoon logisch gevolg van. Ver van de bed show.
Maar wat wel gevolgen kan hebben op de mensen die er wel mee dealen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:06

Mijn ouders wonen in de randstad, ik in de provincie Utrecht.
Omdat ik pony's heb maak ik me ernstig zorgen.

Mijn ouders hebben geen mening over de wolf. Ze hebben een oudere binnenkat en verder niet.
Zijn ook niet echt buitenmensen.

Ja we hebben zondagmorgen gewandeld in het Lage Bergse 'bos' in Rotterdam.
Maar veel meer dan een aangelegd honden wandelpark is dit niet.

Het benoemen van die kloof tussen stad en de rest is daardoor wel relevant.
Als je zag hoeveel mensen er in het Lage Bergse bos wandelde snap ik dat zij niet bang hoeven te zijn voor de wolf.
Elke 10 meter kom je iemand tegen, grote open ruimte.

In mijn bos kom ik kilometerslang niemand tegen. Ben ik op mijn pony's en mezelf aangewezen.
Weinig mensen zullen mij horen schreeuwen of gillen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:15

Ik loop en fiets dagelijks in het Lage Bergse Bos. Het is inderdaad een aangelegd park. Voor Rotterdamse begrippen best groot overigens. Wolven? Nee, daar maken wij ons hier niet bezorgd om. We hebben wel veel vossen in het "bos" en die geven af en toe een beetje overlast (vuilniszakken die naast de containers worden gezet, worden doorzocht op resten voedsel. Dat soort overlast). De konijnenstand wordt door hen prima op orde gehouden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:28

Als ik het met mijn fam in Den Haag over de overlast vd wolf heb hebben zij ook geen idee en ik zie ze ook ongeinteresseerd zijn daar in. Trouwens, veel paarden vrinden daar in zuid Holland hoor je er ook nooit over

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:29

Dat is ook wel logisch, we hebben hier geen last van wolven. Dus tja.... ik merk het op door Bokt. Maar niet omdat ik er in het Lage Bergse Bos nou zo mee wordt geconfronteerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:33

Het is wel een beetje wie je kent..
wij hier hoeven er voor ons niet veel van te vinden, want ja, we hebben er geen last van.
Maar wij hier kunnen wel degelijk meeleven met mensen die er op een andere plek wel last van hebben.. Ik heb geen paard, mijn vrienden ook niet maar wij hebben het er zo af en toe over.. gewoon, omdat we geintereseerd zijn in dingen..

Mensen die geen paarden hebben en in een flat wonen, ja die zijn wellicht ongeinteresseerd (ik heb geen paard en woon in een flat, maar dat terzijde). Ik ben ook niet perse geinteresseerd in andermans baby verhalen... maar als je vrienden er wat over willen vertellen, dan luister je toch... :)
Je kan je familie en je vrienden, ondanks dat ze niet geinteresseerd zijn, wel uitleggen dat het bijv van belang kan zijn, bijv met stemmen, dat ze er wat van weten. (maar goed, misschien vinden ze dan wel het tegenovergestelde van wat je je graag wil, dat risico zit erin :+ )

Soms kan je met je familie/vrienden praten over wat je bezighoudt.. ik gelukkig wel, maar dat is inderdaad ook niet voor iedereen :)

En als iemand mij aanspreekt op het feit dat ik in een flatje woon met een uitlaatstrookje voor fikkie en ik dús de wolf wel prima vind, ja dan zijn we snel klaar ... :j (even gechargeerd, niet persoonlijk bedoeld)

wat Rien10 ook zegt, ik kom ze hier in het Haagsche bos ook niet tegen, maar ik kom heus wel eens op de veluwe (zo ver is dat namelijk niet) en ik ken mensen die in die gebieden wonen, dus ik volg dat gewoon. Maar goed, misschien is dat ook wel N=1, of hoe gaat dat ookalweer..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:57

Ik ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn over het voorjaar en weidegang van paarden en pony’s, voornamelijk met veulens.
Een groot deel van het landelijk gebied kan logischerwijs worden aangemerkt als potentieel wolvengebied, wat zijn jullie voorbereidingen?
Minder buiten, klein (nacht)stuk goed omheinen, hele percelen goed omheinen, in grotere groepen zetten, merries niet op het land laten veulenen? Of nog andere dingen waaraan jullie denken om straks de veulens te sparen voor de kans op een wolven aanval?
Want even los van voor of tegen, feit is dat wolven aanwezig zijn en zich in weides durven te laten zien.
De weides momenteel zijn erg leeg. Straks in het voorjaar is dat anders dus vooruitkijken is in deze wel van belang.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:02

op welke partij zou je wat wolf betreft het beste kunnen stemmen? ik stemde altijd partij voor de dieren, maar die laat ik nu maar liggen , wat denken jullie ervan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:04

BBB
Zowel ps als waterschapsverkiezing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:30

BBB
Lees maar eens door, die zijn niet alleen voor de boer maar ook zoals hun naam zegt de burger.
En ook goed voor Nederland zonder het weg te geven aan Europa.

Mijn stem hadden ze al en blijven ze krijgen. Nu dus ook bij provinciale staten als waterschap waar dat eerder geen partij was.

Door omstandigheden bij mijn paarden had ik ze in de nacht op stal.
Ik denk dat ik het komende jaar misschien wel eens kan proberen in de nacht buiten omdat mijn merrie met pollen allergie het vorig jaar goed deed. Dit jaar natuurlijk af wachten.
En toch denk ik, ik haal ze voor de schemer wel weer binnen....
Hier staat dan wel een gaas omheining van 150/60 maar daar kan hij onderdoor en uiteraard ook over.
Oke een gewoon weiland is simpeler, maar tegen houden doet het hem niet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:38

jolandje schreef:
op welke partij zou je wat wolf betreft het beste kunnen stemmen? ik stemde altijd partij voor de dieren, maar die laat ik nu maar liggen , wat denken jullie ervan?

Ik heb vroeger ook Partij voor de Dieren gestemd, little did I know, maar toen ik er achter kwam dat zij voor het verhongerbeleid in de OVP waren ( en tegen bijvoeren), toen zijn zij definitief mijn stem verloren.

Voor de wolf zou ik je ook BBB aanraden, op dit moment de beste keuze.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:53

Marigold schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn over het voorjaar en weidegang van paarden en pony’s, voornamelijk met veulens.
Een groot deel van het landelijk gebied kan logischerwijs worden aangemerkt als potentieel wolvengebied, wat zijn jullie voorbereidingen?
Minder buiten, klein (nacht)stuk goed omheinen, hele percelen goed omheinen, in grotere groepen zetten, merries niet op het land laten veulenen? Of nog andere dingen waaraan jullie denken om straks de veulens te sparen voor de kans op een wolven aanval?
Want even los van voor of tegen, feit is dat wolven aanwezig zijn en zich in weides durven te laten zien.
De weides momenteel zijn erg leeg. Straks in het voorjaar is dat anders dus vooruitkijken is in deze wel van belang.

Ik heb A-welshen en ik heb werkelijk nog geen flauw idee hoe ik het ga doen. Hier komt nu af en toe een wolf langs, maar nadat er vorig herfst 1 aan het einde van de straat gezien is, heb ik besloten om de ponies 's nachts op te gaan stallen, al is het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust. Inmiddels zit hij meestal een dikke 15 km verderop vermoed ik, afgaande op zichtmeldingen en aanvallen.

's Zomers lopen de ponies altijd een eindje verderop bij de buurman in het land, voorheen 24/7, maar nu wil ik ze ook dan 's nachts binnen hebben, en ze blijven sowieso thuis tot de veulens er zijn.
En als de veulens er zijn: ik heb nog geen flauw idee. Thuis genoeg grond voor de winter, maar niet voor het jaar rond, en zeker veulens moeten wat mij betreft het gras in en niet op zo'n kaalgevroten stuk. En heen en weer brengen is ook bijna geen doen, drukke weg waar hard gereden wordt zonder voetpad of fietspad, dus niet ideaal met jonge veulens. En dat alleen zou me elke dag 1-1,5uur kosten, dat lukt niet naast mijn baan. Het stuk goed omheinen ga ik niet doen, de buurman is oud en ik weet niet hoe lang ze er nog kunnen lopen. Buiten dat kunnen ze dan in paniek nog door de draden rennen, met de drukke weg hier ook geen fijn idee. Dus een nachtkraal valt ook af voor mij om dezelfde reden.
Ik zit nog te denken om zo'n oude veewagen voor achter de trekker op te scharrelen zodat ik ze allemaal in 1x mee kan nemen, tot nu toe lijkt em dat in mijn geval nog de beste optie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:59

Jongens, dit is geen doen. Beseffen die wolven wappies dit wel?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:59

rien10 schreef:
Jongens, dit is geen doen. Beseffen die wolven wappies dit wel?

Nee natuurlijk niet :Y)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:00

De vraag stellen is het antwoord weten.

Sterkte, fokkers.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:08

Ik riep van de week tegen iemand die me dit ook vroeg, hoe moet ik dat gaan doen? Een volière bouwen , maar idd het is van de zotte het loopt erg hard uit de hand vind ik.