Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:34

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:41

Zichtmelding Ruinen
Citaat:
Ruinen Drenthe
05-04-2024
21.02 uur.

Een wolf stak de weg over op de leeuwte in Ruinen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:51

tienus63 schreef:
5 dode moeflons

Citaat:
5 april 2024/Ede/Gelderland/Nederland
Aanval op Moeflons
Meerdere dode moeflons gevonden in Ede

[ [url=m/XsG7mj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:
[ [url=m/XRUVqh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1fqljM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/so7kGQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Dat kan alleen maar in het Wekeromse zand zijn geweest. Dacht dat ze allemaal al dood waren daar.. :(
Waarom moet alles wijken voor de wolf?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:58

https://www.dierenbescherming.nl/actuee ... er-de-wolf

Citaat:
Het zal niemand zijn ontgaan dat de wolf sinds enkele jaren weer terug is in Nederland. Dat zorgt voor spanningen in de maatschappij, omdat de wolf zich wel eens vergrijpt aan schapen die niet voldoende beschermd worden.

Waarom toch die leugens he?!

Citaat:
De wolf, die bijna uitgeroeid was in heel Europa, is op eigen kracht terug gekomen naar Nederland en verdient dan ook zijn plek in de Nederlandse natuur.

Nu is Botswana boos op Duitsland en heeft de president van Botswana 20.000 olifanten aangeboden aan Duitsland en hij accepteert geen nee. Als voorwaarde stelt hij wel dat de olifanten vrij door Duitsland kunnen rondlopen.

Ik ben dan even zo vrij om te stellen dat wanneer de olifanten op eigen kracht over de grens naar NL komen, deze dan ook hun plek verdienen in de Nederlandse natuur?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:19

Ik heb liever een olifant dan een wolf. Zo'n olifant zie je al van ver aankomen en eet geen vlees.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:23

Dreamboy schreef:
Ik heb liever een olifant dan een wolf. Zo'n olifant zie je al van ver aankomen en eet geen vlees.

Er zijn in Botswana zo'n 130.000 olifanten, die regelmatig mensen zouden vertrappen, gewassen vernielen en dorpen vernietigen.
Ze willen ze daar niet voor niets kwijt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:32

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:

Er zijn in Botswana zo'n 130.000 olifanten, die regelmatig mensen zouden vertrappen, gewassen vernielen en dorpen vernietigen.
Ze willen ze daar niet voor niets kwijt.

Ja, je kan nu eenmaal niet alles hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:44

Dreamboy schreef:

Dat van ver zien aankomen zal je nog aardig kunnen verbazen en ze zullen flink huishouden op de akkers, tuinen en in de bossen. Daarnaast zijn ze flink agressief wanneer de mannetjes in must zijn (dekseizoen) en mama + hele kudde net zo goed om kalfjes te beschermen. En dan praat je niet over 35-60 kg per dier, maar over dik 1000kg die ook goed kunnen samenwerken. Zijn trouwens net zo min onder de indruk van mensen en het voedsel dat een olifant aantrekt, kan je niet verplaatsen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 22:57

tamary schreef:
Dreamboy schreef:

Dat van ver zien aankomen zal je nog aardig kunnen verbazen en ze zullen flink huishouden op de akkers, tuinen en in de bossen. Daarnaast zijn ze flink agressief wanneer de mannetjes in must zijn (dekseizoen) en mama + hele kudde net zo goed om kalfjes te beschermen. En dan praat je niet over 35-60 kg per dier, maar over dik 1000kg die ook goed kunnen samenwerken. Zijn trouwens net zo min onder de indruk van mensen en het voedsel dat een olifant aantrekt, kan je niet verplaatsen.

Joh, neem toch niet alles zo serieus wat hier geschreven wordt. Ik weet echt wel dat een olifant weer heel andere gevaren met zich mee brengt. Maar hoe groot is de kans dat we hier los lopende olifanten krijgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:04

Dreamboy schreef:
tamary schreef:

Joh, neem toch niet alles zo serieus wat hier geschreven wordt. Ik weet echt wel dat een olifant weer heel andere gevaren met zich mee brengt. Maar hoe groot is de kans dat we hier los lopende olifanten krijgen?

Hangt er van af hoe makkelijk ze ze daar op de vrachtwagen krijgen en de grens over ... Zoveel olifanten een continent over drijven hier naar toe gaat hem niet worden, nog afgezien van door Oekraine moeten ...
Aan de andere kant, afhankelijk van aan welke kant van de verschuivende regenbanden ze zitten zouden ze wel eens flink noordelijk kunnen gaan opschuiven als droogte ze dwingt elders voedsel te zoeken. Echter dan nog gaat dat wel wat jaartjes duren en vermoed ik dat de meesten onderweg wel in de pan verdwijnen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:12

Een olifant is wel makkelijker tegen te houden dan een wolf :') moet er wel stroom op anders hebben ze schijt. Kunnen de reeën en hazen er tenminste nog door!

Afbeelding
(Niet om cool te doen :') Dit is de duidelijkste foto die ik snel gevonden krijg)

Ik vind het práchtig wat Botswana doet. Genieten. Maargoed, offtopic.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:14

Er liepen nog een stuk of 12 moeflons op het Wekeromse Zand volgens de boswachter (die ook zei dat de koeien daar veilig waren omdat wolven die wel met rust lieten). Nu dus nog minder...

Nee, olifanten zit je ook niet op te wachten, net als elanden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:05

Wintu schreef:
Wintu schreef:
Ik ga even het ronde tafel gesprek bekijken, iemand het al gezien?

https://debatdirect.tweedekamer.nl/2024 ... t5A_H9HoZ-

Serieus, de mensen uit kamer zijn echt onbenullen en dat moet beslissen :')

Deels , ik heb de eerste twee vakken gezien ( juridische nog niet )
Denk niet zozeer dat de kamerleden onbenullen zijn maar sommige zich ook iets op de vlakte houden om niet direct in een hokje gedrukt te worden.

Wat mij wel mateloos irriteert is dat vooral de man van de dierenbescherming de veehouder eigenlijk wel de schuld in de schoenen probeert te schuiven.
Hij probeert het netjes te omschrijven, om niet polariserend over te komen maar aan alles voel je dat ze de wolf een walhalla vinden en de veehouder maar beter hun best moeten doen.
En dat noemt zich dan dierenbescherming...

Ik denk dat ik mij nog het meeste kan vinden in de woorden van de Hoge Veluwe , kijk niet alleen naar een individueel diersoort maar naar het grote geheel.
En dat mis ik wel heel erg ook bij de wetenschap die daar geen woord over rept.

Arme pony en moeflons weer :\

Ik heb de wolf aan de Helomaweg net gemist , ik reed er langs rond dat tijdstip :oo

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:35

Ik kon me ook het beste vinden in de man van de Hoge Veluwe, inderdaad vanwege zijn uitspraken dat je over de hele linie moet kijken en niet enkel naar de wolf. Ook wel in de man van de jagersvereniging en de dierenarts vanzelf.
De man van de dierenbescherming vond ik wel polariserend, erg op bescherming van vee als walhalla en toen hij de slacht er bij haalde, zakte hij helemaal door de mand voor mij.
Wat ik wel een beetje miste is dat niemand met een woord repte over de natuurorganisaties en hun gebrek aan zorg voor veiligheid van hun eigen vee, dat er werd gehamerd op het hekwerk van de Veluwe (dieren kunnen best vluchten op 5000 hectare lijkt me), maar het hekwerk rondom de Oostvaardersplassen ongemoeid wordt gelaten.

De twee ecologen richten heel Nederland in rondom de wolf en alles en iedereen dient zich er maar aan te passen, afschot ist nicht im frage, maar als ze te ver gaan, gaat het vooral over de wolven dan zenderen, doe dat dan op voorhand, denk ik dan, ipv achteraf. Er wordt verwezen naar een filmpje over hoe nederland er uit moet komen te zien, dat deed me erg denken aan de landschapsvisie dfw.

Ik vond meneer Holman realistische vragen stellen en meneer Pierik ook. Het juridische gedeelte moet ik ook nog kijken.

Ik heb ook het idee dat de nulstand voor wild er af gaat.

Mijn mond valt open bij het betoog van mevrouw Bodine Kloostra.

Al met al ben ik wel zo ver, dat de wolf dus niet meer weg gaat en dat beheer op de korte termijn niet gaat plaats vinden, heb meer het idee dat we de kant op gaan, van de nulstand opheffen, meer natuurgebieden en minder vee. Het landschap vol zetten met rasters. Recreatieve sector wordt niet meegenomen. Maar beheer is nog een enorm eind weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:22

Als er minder vee komt zijn er ook minder rasters nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:29

Minder hobbyvee = minder rasters, rest verdwijnt permanent naar stal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:48

Hebben jullie gisteravond Hart van Nederland gekeken? Spontane jeuk toen het over AI ging en dan voorspellen waar de wolf zich gaat vestigen. En dan op voorhand verjagen. Hoe dan? Je mag ze niet opjagen alleen van je eigen land jagen met zeer beperkte middelen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:58

SusanH schreef:
Hebben jullie gisteravond Hart van Nederland gekeken? Spontane jeuk toen het over AI ging en dan voorspellen waar de wolf zich gaat vestigen. En dan op voorhand verjagen. Hoe dan? Je mag ze niet opjagen alleen van je eigen land jagen met zeer beperkte middelen.

Niet gezien , maar je bedoelt die wetenschapper zeker die een model had gemaakt over wat ons te wachten staat ?
Daar heb ik wel een stuk over gelezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:07

Ja daar ging het over idd.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:13

SusanH schreef:
Ja daar ging het over idd.

Daar werd je inderdaad niet heel blij van :o

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:33

Even een domme vraag wellicht….hoe is de dreiging/gevaar voor pony’s op de weide overdag? Staan de paarden bij daglicht op de veluwe wel veilig buiten? Zijn de aanvallen op pony’s zoals die nu op bokt-nieuws staan, overdag of nacht gebeurd? Of schemer? Ik probeer in te schatten hoe verstandig het is om met paarden te verhuizen naar wolvengebied……In de nacht op stal is geen probleem maar overdag moet het veilig zijn buiten…..
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 06-04-24 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:40

De laatste aanval in Wekerom zou overdag geweest zijn.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:41

DubbelFun schreef:
De laatste aanval in Wekerom zou overdag geweest zijn.

Oh….dat is vlak bij het gebied waar we bij een huis gaan kijken….

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:43

BoktVerlaten schreef:
Even een domme vraag wellicht….hoe is de dreiging/gevaar voor pony’s op de weide overdag? Staan de paarden bij daglicht op de veluwe wel veilig buiten? Zijn de aanvallen op pony’s zoals die nu op bokt-nieuws staan, overdag of nacht gebeurd? Of schemer? Ik probeer in te schatten hoe verstandig het is om met paarden te verhuizen naar wolvengebied……In de nacht op stal is geen probleem maar overdag moet het veilig zijn buiten…..

Ik zou nu niet naar wolvengebied verhuizen als je paarden hebt. De meeste aanvallen zijn nog ‘s nachts, maar het zit er dik in dat het overdag ook gevaarlijker wordt..
Je paarden kunnen overdag ook uit de lijnen klappen bij een passerende wolf. Of erger..