Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:58

Hier staat de lege stal me toch meer tegen dan verwacht dus ik ga voorzichtig weer wat rond kijken

Wat ik zoek een paard voor de komende 15 of meer jaar. *\o/* geschikt voor dressuur, recreatie, WE en alles wat we maar kunnen bedenken.
2-6 jaar
Minimaal 165 groot
Een paard met body en lengte genoeg voor lange vollere ruiter(18" zadel)
Paard met mens gericht karakter, vriendelijk en werkwillig/looplustig.
Vanaf 4 jaar voorkeur voor zadelmak en braaf te rijden, hoeft niet veel te kunnen maar moet wel echt cool in het hoofd zijn( dat laatste geld ook voor een 2/3 jarige)
Geen kijker, vluchters of knijper
Kwa bewegingen zie ik graag een paard met ruime gangen met flink wat zweefmoment, hoeft geen mega voorbeenzwaaier te zijn maar moet wel correct bewegen en kunnen schakelen.
100% correct op de benen en gelijke voeten.

Ik ben benieuwd of mensen iets weten wat bijv niet te koop staat op mp of sporthorses
Ik heb geen haast en bereid een flink stuk te reizen als het moet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:02

Ik plaats ook een zoekertje, er is geen haast.

KWPN veulen, jaarling of tweejarige. Graag aanbieden met foto/film en prijs. Geen bemerkingen.

Rfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:46

Ik ben opzoek naar een nieuw paard. Nu heb ik al meerdere handelaren erop zien staan. Zoals meerveld horses en het bonte stalletje.

Heeft er iemand recente recensies van het bonte stalletje?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:03

Ik ben in januari bij Meerveld Horses geweest, keurig ontvangen en paard werd netjes voorgereden. Ik vond de paarden er goed bij staan.

Verhaal bij het paard was wel wat vreemd, maar daarom heb ik hem niet laten staan.

Wat ik heel fijn vond was dat de eigenaar er geen druk achter zette. Soms komen ze met verhalen dat je meteen moet beslissen. Ook herkeuren was geen probleem (zie je ook wel eens anders)

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:39

Meerveld zou ik van wegblijven, die verkoopt ze allemaal topbraaf en superlief. Het is snelle handel en het verhaal klopt niet altijd. Dus als je er gaat kijken, laat m goed door de molen halen.

Bonte stalletje ziet er wel leuk uit, die neemt wel even de tijd op die paarden een beetje op te leiden. Maar nog steeds zou ik daar goed zelf kijken en op je onderbuikgevoel vertrouwen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:46

Ik zou ze hoe dank ook bij beide stallen ( die een niet al te goede naam hebben) willen laten keuren door een dierenarts die jij kiest en zeker weten niet aan hun verbonden is!!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:33

Vandaag paard proefgereden van particulier. Het verhaal rammelde lichtjes. Paard had 2,5 jaar niets gedaan ivm fokken.
Ik heb paard echt netjes geprobeerd, maar ging 2x lelijk in de staak. (Hing 1x bijna in omheining).

Zaten ook fijne stukken tussen met rijden. Ik was daarom wat in twijfel en wilde wel een 2e keer rijden. Het kwam er op neer dat ik toch wel meteen moest kiezen. Dat wilde ik niet.

Net nog even speurwerk op internet gedaan. Paard heeft blijkbaar een zware blessure gehad. Denk dat paard niet voor niets staakt. Ben er wel weer klaar mee. ;(

Rfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:59

En kent ook iemand de vh stable? Wie heeft hier ervaring mëe?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:03

Rfl schreef:
Ik ben opzoek naar een nieuw paard. Nu heb ik al meerdere handelaren erop zien staan. Zoals meerveld horses en het bonte stalletje.

Heeft er iemand recente recensies van het bonte stalletje?

Geen ervaring met bovenstaande handelaren.
Mijn pony vorig jaar gekocht bij LVK horses in Mierlo.
Pony meerdere keren mogen bezichtigen, in de bak gereden en ook in het verkeer en in het bos, keuring door zelf gekozen dierenarts was geen enkel probleem, zelfs een proefperiode van 3 weken werd netjes in het koopcontract gezet _/-\o_

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:41

Ik meld mij ook hier (helaas). -O-

Mijn 20 jarige merrie is afgekeurd voor de sport en de vraag is of wij überhaupt nog iets met haar kunnen, zware atrose en kissing spines in 3/4 wervels met spondylose. Ik ga kijken of zij pijnvrij de wei op kan en dan mag ze lekker met pensioen, de andere optie is volgens de dierenarts een lang revalidatie traject, ik zie dat eigenlijk niet meer zitten.

Ben dus toch stiekem al aan het rondkijken voor een opvolger, een jonkie tussen de 2 / max 5/6 jaar oud. Zelf zadelmak maken is geen probleem maar het is echt afhankelijk van prijs/kwaliteit. Liefst zonder fratsen en bemerkingen, mag wel heet of sensibel zijn, dat is mijn huidige merrie ook.

Merk dat de prijzen wel bizar zijn.. 2 of 3 jarige die boven de 10k qua vraagprijs liggen..

Of ik heb onder een steen geleefd de afgelopen jaren, kan ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:04

boemel schreef:
Vandaag paard proefgereden van particulier. Het verhaal rammelde lichtjes. Paard had 2,5 jaar niets gedaan ivm fokken.
Ik heb paard echt netjes geprobeerd, maar ging 2x lelijk in de staak. (Hing 1x bijna in omheining).

Zaten ook fijne stukken tussen met rijden. Ik was daarom wat in twijfel en wilde wel een 2e keer rijden. Het kwam er op neer dat ik toch wel meteen moest kiezen. Dat wilde ik niet.

Net nog even speurwerk op internet gedaan. Paard heeft blijkbaar een zware blessure gehad. Denk dat paard niet voor niets staakt. Ben er wel weer klaar mee. ;(

Nasty dit...

Ik zoek voor een klant een grote D of E pony voor een pubermeisje. Is een erg lief onzeker meisje. Kan netjes rijden maar rijtechnisch geen verbeteraar en ook geen held. Moet dus gewoon bomproof zijn en vertrouwen geven.
Gebrek( mits eerlijk gemeld uiteraard) geen probleem, karakter is het belangrijkste en meisje heeft geen ambities. Komt bij mij op stal en gaat goed begeleid worden. Als iemand iets weet hoor ik het graag :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:08

@boemel; oeh bah, dat is naar.

Zouden jullie een paard laten staan om luchtzuigen trouwens?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:15

Wiwabalia schreef:

Ik niet. Ze staan hier genoeg buiten om er weinig last van te hebben.

Ik zou wel een gastroscopie willen laten doen om maagzweren vast te kunnen stellen, en er eventueel naar te handelen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:20

Ik weet van een kennisje, haar ruin deed het omdat hij in de winter teveel binnen stond (was echt verveling. Toen ze verhuisde en hij elke dag lang buiten kwam, stopte hij ermee.

Ik merk wel dat ik veel verhalen vind rammelen. Verhalen over dat het paard nu weggaat ivm te druk en weinig tijd enz, en bij doorvragen hebben ze hem pas 4 maanden? Vind dat vreemd maar goed.. ik heb mijn huidige merrie ook al 13 jaar dus sta daar misschien anders in..
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 19-05-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:22

Daarom dus. Je weet niet wat de reden is, dus ik ga niet op voorhand nee zeggen. Het kan best zijn dat zo'n paard ontzettend opknapt op een andere plek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:09

Wiwabalia schreef:

Nee, maar dan wel voor een lagere prijs.

Het kan wel echt lastig zijn, heb jarenlang een luchtzuiger gehad wat een behoorlijk zorgenkindje was. Pas daarna merkte ik hoeveel impact dat eigenlijk had. Maar goed, de ene luchtzuiger is de andere niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:41

Ik heb er 1 in training gehad die lucht zoog door enkel d’r hoofd te “knakken”, dus geen paal of bak nodig. Die deed het bij 24/7 buiten dus ook. Was extreem onderdanig in de kudde. Als een keer een soortgenoot lelijk keek, ging ze al. Als ik een ander paardje eruit haalde, ging ze al, als ik kwam voeren, je raad het al. Side note: onbeperkt hooi en zij bleef nooit alleen achter. Dat zou ik dus echt nooit willen. Beestje was qua bespiering rondom de hals ook echt heel slecht. Kon haar wel verbazingwekkend makkelijk verkopen een aantal jaren terug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:41

Ik zou m dus wel laten staan. Je weet pas wat het dier doet en waarom als het bij je staat. Sommigen doen het op alles wat ze maar kunnen vinden. En ook al wordt gezegd dat paarden het niet van elkaar overnemen, meeste staleigenaren hebben ze toch liever niet (en zelf heb ik er ook liever niet eentje naast mn paard staan). Dus een plekje zoeken voor zo'n paard is soms ook nog lastig. Je staat altijd achterin de rij zeg maar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:01

Caily schreef:
Ik heb er 1 in training gehad die lucht zoog door enkel d’r hoofd te “knakken”, dus geen paal of bak nodig. Die deed het bij 24/7 buiten dus ook. Was extreem onderdanig in de kudde. Als een keer een soortgenoot lelijk keek, ging ze al. Als ik een ander paardje eruit haalde, ging ze al, als ik kwam voeren, je raad het al. Side note: onbeperkt hooi en zij bleef nooit alleen achter. Dat zou ik dus echt nooit willen. Beestje was qua bespiering rondom de hals ook echt heel slecht. Kon haar wel verbazingwekkend makkelijk verkopen een aantal jaren terug.

De mijne zoog op de schoften van kuddegenoten in het land :')

Maar goed, die er uiteindelijk wel volledig vanaf gekregen.
Maar zou er nooit meer aan beginnen. Kost zo veel moeite en tijd om uit te zoeken wat werkt qua voeding en huisvesting. En het blijft altijd een gevoelig punt.
Luchtzuigen komt uit ongemak bij de maag en darmen vandaan. Verveling/stress maken dat erger maar er zijn nog tal van andere zaken waar je rekening mee moet houden.
En ik zou er niet meer aan beginnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:07

Ik ken zoveel gradaties, mij schikt het niet af..overnemen van elkaar is ook een fabel.

Het is vaak een kwestie van een stressgevoelig en introvert karakter met inderdaad fysiek ongemak. Alleen als het fysieke ongemak opgelost is kunnen ze het blijven doen als copingsmechanisme voor het omgaan met stress.

Caily dat is ook eigenlijk officieel luchtzuigen, zo een kende ik er ook..had verder fysiek nergens last van. Ergens op luchtzuigen is eigenlijk kribbebijten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:54

Denk dat dit wel mee valt, zijn eerste jaargang stelde nogal teleur waardoor de populariteit gedaald is. Sandreo, Houston en Samber zijn ook niet de meest commerciele hengsten op het papier. Zie wel dat de Houston merrie erg goed gefokt heeft met veel sport.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 84/cavella

Nouja ik zou wel gaan kijken denk ik, misschien zijn ze bang dat ie te klein blijft.

Edit, die rug ziet er wel een beetje raar uit op de foto.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:01

Ik heb ook eens een jaarling te koop gehad voor een lage prijs (was een kleintje) en veel, vooral meer professionele, kopers vroegen het gewoon aan de telefoon. Als in: wat is er mis mee waardoor je hem niet meer vraagt? Vond dat zelf wel prettig eigenlijk, lekker transparant

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:15

Ik kijk even verder, heb er wat twijfels bij.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:25

Ik ga mijn zoektocht voorlopig staken.

Mijn paard was sinds kort met pensioen (9 jaar oud). En ik was op zoek naar een opvolger voor haar.

Vandaag hebben we een second opinion bij een andere kliniek gedaan. En daar zijn ze heel positief over de behandeling en ze verwachten dat ik weer gewoon aan het rijden kom.

Dus, ik ga dat met alle liefde eerst afwachten, want ik heb het allerliefst gewoon mijn eigen paard.

Helemaal omdat ik echt niet blij werd van wat ik allemaal tegenkwam op mijn zoektocht naar een ander paard.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:41

boemel schreef:
Ik ga mijn zoektocht voorlopig staken.

Mijn paard was sinds kort met pensioen (9 jaar oud). En ik was op zoek naar een opvolger voor haar.

Vandaag hebben we een second opinion bij een andere kliniek gedaan. En daar zijn ze heel positief over de behandeling en ze verwachten dat ik weer gewoon aan het rijden kom.

Dus, ik ga dat met alle liefde eerst afwachten, want ik heb het allerliefst gewoon mijn eigen paard.

Helemaal omdat ik echt niet blij werd van wat ik allemaal tegenkwam op mijn zoektocht naar een ander paard.

Mooi nieuws _/-\o_