Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:22

@Ketly, ik denk dat je dan toch minimaal naar een paard zou moeten kijken dat op M niveau is bevestigd.
T/m Z valt overigens allemaal onder basisniveau.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:31

Kiwiaa schreef:
Misschien kan je gewoon even bellen als het gaat om nog veel extra info/vragen? Is vaak toch handiger denk ik en je hebt dan toch ook een beter idee van wat voor persoon die verkoper is. En men kan wat minder lang nadenken dan wanneer ze een antwoord sturen, dus het lijkt me ook dat je dan een eerlijker antwoord krijgt. :o

Ja, ik ga toch maar vaker bellen inderdaad. En meer letten op de afstand, zodat ik wél meteen in de auto kan springen als de filmpjes bevallen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:33

Ketly, ik zie dat je in je zoekprofiel 3-13 hebt staan. Ik zou in jouw geval een naar een paard van minimaal 6 zoeken. Juist omdat je al 2 keer een jonkie hebt gehad die wel al ingereden waren, maar in het doorrijden/hun ontwikkeling dan toch niet bij jou pasten.

Je kunt beter een paard kopen wat al uitgegroeid is, mentaal stabiel en wat al meer bevestigd is in het rijden. Een jonkie die nog heel vlot lijkt, maar eigenlijk vnl rent om zijn balans te zoeken, kan wanneer hij meer in het werk komt best heel flegmatiek blijken. Ook de andere kant op, kan een jonkie die nog veel energie in groeien/uitzwaren aan het steken is, heel braaf en makkelijk lijken, maar een stuk brutaler worden als die tot volle ontwikkeling is gekomen.

Het zou gewoon heel jammer zijn als je weer met hoge verwachtingen denkt een topper te kopen, die in zijn ontwikkeling toch heel anders uitpakt als dat bij jou past.

Babootje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:54

Bovendien vergt het opleiden van een 3/4 jarige toch echt wel wat kennis en kunde hebben qua management en rijervaring. Als je denkt dat bij paarden op die leeftijd de basis al bevestigd heb je het echt mis. Voor paarden op die leeftijd moet je echt je verwachtingen flink bijstellen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:10

En niet bang zijn, dat is over het algemeen ook van belang om een paard fijn op te kunnen leiden. Ligt denk ik echt een beetje aan het papier... bij bijvoprbeeld een kwpner ga je al snel naar 30k.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:59

Eigenlijk zoek je dus zoiets als mijn Spaanse, al heeft die wel meteen weer heeeeel veel temperament, en die is niet te koop haha :+

Is 16, mega dapper, kent de oefeningen tot de Grand Prix. Heerlijk leerpaard.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:07

Met een goede basis doel ik voornamelijk op een goede stap, draf en galop. De voorkeur heeft een ouder paard, maar helaas is mijn budget niet oneindig. Daarom zou een iets ouder paard ook geen probleem zijn. Ik ben niet een geheel onervaren, maar heb niet de handigheid om een goede basis te creëren. Ik heb zelf geen ambities behalve de basissport dus dat scheelt! Maar mocht het wedstrijd rijden wel fijn gaan zou ik het zonde vinden om niet verder te kunnen kijken.

Heerlijk Matheno, dat zijn de fijne paarden! :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:11

Hier is het toch echt wel een heel pak rustiger kwa verkoop dan bijv van het voorjaar. Weinig serieuze interesse waarbij ik tot vorige maand echt meer aanvragen had dan paarden. Nu zit ik wel in een heel andere hoek dan wat de meeste hier momenteel zoeken, maar wellicht geld dit beeld daar ook.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:22

Mensen zijn op vakantie. Deze periode is altijd rustiger

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:48

StalNollie schreef:
Bij meer info moet je echt vaak bellen. Is persoonlijker

Ik ben iemand die niet zo graag bel :') Ik wil eigenlijk altijd graag een mailtje kunnen sturen, zodat ik al mijn vragen kan stellen, maar ook ineens meegeven wat ik zoek. Ik ken hun paard niet, maar ik hoop dat de mensen altijd toch een beetje weten wat voor paard ze hebben, en dat ze meteen al kunnen zien of het bij mij zou passen. En dat gaat ook aan de telefoon, maar ik vind het handiger dat ik het allemaal kan nalezen en niet vergeten. Ook met het feit dat je soms Nederlandse zoekertjes op de Belgische sites vind, is die nummer niet altijd handig :D

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:06

Ik heb zelf ook een hekel aan bellen maar ik heb mij daar over proberen te zetten en vind dat precies toch wel fijner zo. Heb ook de indruk dat mensen dan makkelijker en meer informatie geven. Soms idd wel lastig als je een Nederlander aan de lijn hebt want ik versta daar niks van in eerste instantie _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:50

Een beller is sneller. :D Dat is in de paardenhandel ook echt zo. Als jouw mailtje misschien s avonds een keer wordt gelezen kun je al 3 bellers voor je hebben.
Bovendien is niet iedereen zo handig met schrijven of vinden dat prettig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:48

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd ivm niet voldoen aan de regels in de OP

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:52

Ah nee echt? Wat jammer, je hebt zo lang naar hem gezocht. Was zo blij voor je dat je een paard gevonden had na alle tegenslagen tijdens je zoektocht. Wat is de reden van verkoop? Succes met de situatie :knuffel:

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:00

Autumnn schreef:
Moderatoropmerking:
verwijderd ivm niet voldoen aan regels in de OP

Oh jeetje, wat jammer zeg, hij is prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:08

Ik zou wel meer info willen :o

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:15

Babootje schreef:
Een beller is sneller. :D Dat is in de paardenhandel ook echt zo. Als jouw mailtje misschien s avonds een keer wordt gelezen kun je al 3 bellers voor je hebben.
Bovendien is niet iedereen zo handig met schrijven of vinden dat prettig.

In veel advertenties wordt gevraagd om te appen. Dat is dan hetzelfde nummer als wanneer ik zou bellen. Maar het klopt wel dat de appjes overdag wel al gelezen worden, maar pas 's avonds beantwoord.

Voor een van de twee springpaarden wilde ik vanochtend een afspraak maken, maar toen kreeg ik als antwoord dat ze al gereserveerd is. De advertentie staat er iets meer dan 48 uur op

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:16

Moderatoropmerking:
Reactie op een reeds verwijderd bericht verwijderd

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:06

Vandaag een leuk (spring)paard bekeken. Heel braaf, mooi gebouwd, fijn aan de hulpen. Maar bij het rijden bleken we toch geen match. Helaas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:30

Ketly schreef:
Met een goede basis doel ik voornamelijk op een goede stap, draf en galop. De voorkeur heeft een ouder paard, maar helaas is mijn budget niet oneindig. Daarom zou een iets ouder paard ook geen probleem zijn. Ik ben niet een geheel onervaren, maar heb niet de handigheid om een goede basis te creëren. Ik heb zelf geen ambities behalve de basissport dus dat scheelt! Maar mocht het wedstrijd rijden wel fijn gaan zou ik het zonde vinden om niet verder te kunnen kijken.

Heerlijk Matheno, dat zijn de fijne paarden! :D

Een goede stap draf en galop is wat een paard van nature heeft of zou moeten hebben. Dat heeft niets met de basis van het beleerproces te maken. "Officeel" wordt t/m Z de basis gevormd. Het enige dat je aan de gangen kunt veranderen is ze "mooier" maken, maar de gangen op zich moeten correct zijn.
De basis is bevestigd als het paard correct over de rug voorwaarts neerwaarts kan, de hand volgt, aan het been en recht gericht is. Is de basis goed bevestigd dan is het rijden van oefeningen niet meer zo heel moeilijk.
In jouw geval zou ik dan kijken naar een paard van minimaal M niveau, minimaal 5 of 6 jaar.
Ook dan moet je goed kijken want niet bij ieder paard dat M loopt zit de basis er goed in.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:33

Bedankt voor je advies Babootje! Neem ik zeker mee :D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:26

Mijn zoektocht was na een week al klaar. Sinds vrijdag staat deze knappe vos ruin op mijn stal. Is een 9 jarige Florencio x Burggraaf en loopt op Z niveau. Hij is 1.75cm en enorm braaf en lief. Spaarpot moeten omkeren helaas dat wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:42

Wat een knapperd! Heel veel geluk met hem <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:45

Wauw wat een gaaf dier.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:47

Mooi zeg!! Veel plezier met hem!