Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:53

Maar een 3 is nog geen probleem he?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:56

Ik vindt van wel. Ik heb meerderen paarden met een drie op de rug meegemaakt die allemaal heel veel ellende heb gegeven aan hun eigenaar.

Ik begin er dus niet aan zelf.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:08

Phonix schreef:
Ik vindt van wel. Ik heb meerderen paarden met een drie op de rug meegemaakt die allemaal heel veel ellende heb gegeven aan hun eigenaar.

Heel eerlijk zijn dat meestal de mensen die problemen met een paard krijgen al heeft het allemaal 1tjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:17

Tja, hoe meer je op de foto zet hoe meer kans dat je iets vindt natuurlijk. Cijfers duiden risico's aan. Glijdende schaal waarin iedereen voor zich bepaalt welk risico aanvaardbaar is. Je eigen verleden speelt daar ook in mee. Als je net 20 jaar getobd hebt met een paard met rugproblemen zal je daar waarschijnlijk strenger op zijn bij de aankoop van een nieuw paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:30

Ik geloof nog wel in de beoordeling van verzekeringen. :') Als er echt zoveel paarden met problemen door de 3 in de rug voorbij kwamen zouden ze dat allang niet meer accepteren. Zij willen gewoon liever niet uitkeren.

Daarbij ligt het eraan ook enorm aan hoe oud ze zijn wanneer de foto's genomen worden. Jonge paarden ontwikkelen nog verder qua wervels dus kan nog veranderen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:11

Phonix schreef:

Maar daar ging het niet om, ik zal wellicht ook een paard met een 3 niet kopen.
Maar je gaf aan dat je het vanuit de verzekering niet oké vond.
En een 3 is geen verhoogd risico volgens de schaal en volgens hun richtlijnen. Dus voor de verzekering is tm 3 op de hals/rug/nek en op de benen tm 2 geen verhoogd risico.
Daarom nemen ze het gewoon mee. Als uit hun administratie blijkt dat heel veel eigenaren met paarden met 3'en in de rug extreem meer claimen voor dergelijke problemen dan eigenaren met paarden met een lager cijfer, stellen ze echt hun voorwaarden wel bij. Verzekeraars houden nl helemaal niet van betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:41

Ik heb er 1 gekocht met een 3 toen hij nog onbeleerd was. Hij had op 1 plek onder het zadel twee wervels die elkaar nagenoeg raakten met wat lichte belijning. Dat betekende dat er wat reactie zat. Hij heeft er nooit last van gehad. Ongeveer 1 jaar geleden (hij is nu 8) heb ik nog eens een controlefoto laten nemen, reactie was weg en hij is van een 3 naar een 2 beoordeeld. Hoewel ik toen ook twijfelde heb ik me laten leiden door het advies van de DA en er nooit spijt van gehad. Voor de verzekering was het ook acceptabel. Ik zou het zo weer doen. De plek van de KS zou voor mij wel uit maken. Als het net achter het zadel zou zijn of waar de rug weer wat omhoog welft zou ik het niet doen. Die plek is met training denk ik minder goed te beïnvloeden. Zou het ook niet doen als er meer wervels betrokken zijn, maar is het volgens mij ook geen 3.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:10

c_alsemgeest schreef:
Phonix schreef:

Maar daar ging het niet om, ik zal wellicht ook een paard met een 3 niet kopen.
Maar je gaf aan dat je het vanuit de verzekering niet oké vond.
En een 3 is geen verhoogd risico volgens de schaal en volgens hun richtlijnen. Dus voor de verzekering is tm 3 op de hals/rug/nek en op de benen tm 2 geen verhoogd risico.
Daarom nemen ze het gewoon mee. Als uit hun administratie blijkt dat heel veel eigenaren met paarden met 3'en in de rug extreem meer claimen voor dergelijke problemen dan eigenaren met paarden met een lager cijfer, stellen ze echt hun voorwaarden wel bij. Verzekeraars houden nl helemaal niet van betalen.

Ik denk dat het een beetje een kat en muisspel is. Als ze te veel afgekeuren verdienen ze zelf niet zo veel geld. Maar zoals iemand hier schreef, ik heb er zelf heel veel ellende me gezien, dus ik snap inderdaad niet zo goed dat het “goedgekeurd” wordt van de verzekering omdat amateurs dan vaak de mist in gaat. Waar het zit en of het actief is speelt ook een rol natuurlijk.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:08

Als je zou zeggen dat een paard met een 3 op de rug wat jou betreft niet "goedgekeurd" zou moeten worden, dan zou ik dat kunnen begrijpen al deel ik die mening niet.

Maar dat ze geaccepteerd worden door de verzekering kan toch niet negatief zijn? Mocht het paard dan problemen krijgen, is hij iig niet afhankelijk van de eigenaar of die wel of geen potje heeft voor zulke kosten. Maar als het echt veel problemen zou opleveren dan zouden verzekeringen dat echt snel aanpassen, liever keren ze niets uit natuurlijk :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:00

Buiten dat ik een 3 ook niet zo spannend vind, maken verzekeraars natuurlijk wel een denkoefening gebaseerd op statistiek. Je wilt namelijk ook nog klanten hebben. Als je de grens op 2 of zelfs 1 legt, sluit je heel wat potentieel uit. Misschien zien verzekeringen wel meer problemen met 3'tjes, maar nog net binnen de perken om dat risico wel aan te durven. Een verzekeraar is er voor de massa, niet voor het individu.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:31

Ik ben nu een tijdje op zoek naar een paard (6 weken ofzo). De eerste bijna gekocht, maar de dag voor de keuring liet de eigenaresse weten dat ze hem toch niet kwijt wilde (nadat ik 3 keer was komen kijken, en we mondeling alles overeengekomen waren...). Tussendoor nog wat gekeken wat niet paste. Zou zondag voor de 2e keer bij een gaan kijken (groen gereden en niet al te duur), krijg ik vandaag een berichtje dat ze het dier "omdat ze dit wel zo netjes vonden" alvast zelf klinisch hadden laten keuren, en dat 'ie niet goed was, dus dat ze hem uit de verkoop halen (willen niet zeggen wat er was)... Ik vind het wel wat opmerkelijk dat je een paard in de makkelijke prijsklasse als verkoper laat keuren (stond geadverteerd als keuren mag, kosten koper) terwijl je al een serieuze geïnteresseerde heeft die die kosten ook gewoon zouy betalen. Maar ik kom dat dier nu ineens wel op de ESHA veilingsite tegen waar hij vandaag op is gezet voor de veiling van volgende week... Zou natuurlijk kunnen dat ze keurden ivm die veiling, maar dan nog.
Man, wees dan gewoon eerlijk. Heb er een pokke-eind voor gereden om te komen kijken, heb hier toch helemaal geen zin in/ tijd voor. Meer mensen met ervaring met "bijzondere verkopers"? Ik lees alleen maar dat kopers lastig zijn, maar de andere kant valt me tot nu toe ook nog niet echt mee -O-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:45

Oh je hebt heel veel bijzondere verkopers hoor, net zoveel als bijzondere kopers.
Ach ik maak de andere kant nu ook mee.
Dier eigenlijk voor een prikkie te koop, maar mensen denken weet ik wat voor dier te kopen.
En dan zelf kunnen ze voor geen draad rijden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:14

Yep. Weleens naar België gereden, om daar aangekomen het paard bij de mensen in de achtertuin aan te treffen, met de mededeling dat we niet mochten uitproberen onder het zadel, omdat de vaste amazone dat weekend een wedstrijd had 8)7

Je hebt er soms vage mensen tussen zitten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:15

Ik denk dat er aan beide kanten bijzondere mensen zijn.

Hier op t moment een hele fijne ervaring.
Eigenaresse is op vakantie. Iemand anders rijdt se paarden en ik mocht dus gewoon komen.

Paard blijft erg leuk waar ik nu voor de 2e keer ben geweest. Heb zelf dus nog een merrie en dan moet ik die verkopen. Dus nu beslissen wat ik wil. Zo lastig.

Mijn merrie is knap en loopt goed. Maar wel een echte merrie. Als de aanleuning niet goed is dan gaat gelijk haar hoofd in de lucht. En als je te veel in 1x vraagt wil ze wel gaan staken. Stilstaan en dan helemaal niks meer willen. Maar als ze 1x loopt is het wel volledig op de zit te rijden. Ik kan met haar zelfstandig op buitenrit. In de omgang wel ok, naar soms wel wat druk. (Helemaal als ze alleen is en haar vriendinnen in het land). Profesional rijdt dat er allemaal zo uit, maar ik moet wel altijd extra consequent zijn.

Het paard wat ik nu bekeken heb is eeg braaf en met springen echt een leermeester. Ook braaf op buitenrit. Braaf in omgang en trailer. Dus dan kan ik wel veel meer ‘lekker rijden’.

Maar ja, ben ik klaar om haar op te geven? Zooo lastig. Ben nu 39 en het is mijn hobby. Ik wil lekker springen, dressuren en door het bos. En het liefst ook nog crossen als t lukt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:26

Joltske, dat klinkt me eerlijk gezegd niet als een echte merrie in de oren, maar als een paard dat ergens last van heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:35

boemel schreef:
Joltske, dat klinkt me eerlijk gezegd niet als een echte merrie in de oren, maar als een paard dat ergens last van heeft.

Kan maar hoeft niet per se. Met sommige merries moet je iets beter onderhandelen dan bij anderen.
Dat moet bij je passen.

Als je Tante Taart niet op de juiste toon aanspreekt, krijg je soort van dezelfde reacties. Neem je even de tijd om het uit te werken, doet ze het graag voor je. Ze is echt niks te beroerd, maar wel graag samen doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:55

Hera deed net zo en die loopt nu crossjes met een blij hoofd :D dus soms is het gewoon echt karakter waar je mee om moet kunnen gaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:12

@boemel het is absoluut 2 ledig.
Ik sta inmiddels bij een vriendin op stal en die is dierenarts en osteopaat in 1 en die behandeld haar nu regelmatig en daar wordt het inderdaad beter van. Maar er zit ook een stuk ‘tante trien’ in inderdaad. Thuis gaat ze vooral stilstaan bij de uitgang naar het land, dat is niet lichamelijk.

Rechtsom op de kleine volte loopt ze vast en gaat ze stilstaan, dat is lichamelijk.

Beide rij ik er met les wel uit, maar als ik het dan helemaal zelf moet doen, sluipt het er toch weer in omdat ik dus niet handig genoeg ben en het soms te spannend vind.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:14

ikke schreef:
boemel schreef:

Kan maar hoeft niet per se. Met sommige merries moet je iets beter onderhandelen dan bij anderen.
Dat moet bij je passen.

Als je Tante Taart niet op de juiste toon aanspreekt, krijg je soort van dezelfde reacties. Neem je even de tijd om het uit te werken, doet ze het graag voor je. Ze is echt niks te beroerd, maar wel graag samen doen.

Nou precies dat, je moet het als team oppakken, anders wil het niet. En als ik niet duidelijk genoeg ben, bedenkt ze zelf wel een oplossing (en dat is soms de juiste, maar meestal niet haha)

Ze is wcht niet gemeen en ook geen paniek, maar wel een dametje wat dat betreft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:15

Maar ga je nou paarden kijken terwijl je zelf eerst nog moet verkopen?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:48

Jolstje, voor mij klinkt het alsof je niet altijd met veel plezier naar je paard gaat.
Dan zou ik inderdaad ook rondkijken naar een paard waar je uitkijkt naar je rit samen :)

Cioccolato, ik snap het wel als ze nog niet helemaal uit is of ze wel echt een nieuw paard wil. Door een paard te vinden waar je wel super mee klikt, kan dat net overtuigen om de stap te zetten om te verkopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:52

Wij zijn ook wel een aantal keer eerder gaan kijken als wat handig was. Omdat de zoektocht ook nog wel even kan duren. Alleen wel alleen maar omdat bij het juiste paard het geen probleem was om ook echt te kopen. (Ging bij ons dan om afkeuren en inslapen maar dat kan ook ineens lang duren als al het papierwerk mis gaat of niet opgestuurd wordt)
Zo hadden we 1 van de paarden laten keuren terwijl we de 2 vorige nog op stal hadden. Die kreeg negatief advies, maar de volgende heeft wel 4 maanden 'overlap' gehad met pony. Maar alle keren dat wr dus zijn gaan kijken was de aanschaf geen probleem. De enige waarbij er een klein probleem was was die pony, want we gingen 2 dagen na de keuring op vakantie. Maar verkoper, was handelaar, gewoon betaalt voor pension die 2 weken, pony verzekerd en zij zijn hem komen brengen toen we terug waren.

Want wel eens, alleen gaan kijken als je ook echt tot koop over kan gaan of je moet het vooraf bespreken met de verkoper zodat die akkoord kan gaan. Ze steken er toch tijd en energie in en dat vind ik niet helemaal netjes als je dan niet verder kan gaan, omdat je op dat moment niet kan kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:58

Joltsje schreef:
@boemel het is absoluut 2 ledig.
Ik sta inmiddels bij een vriendin op stal en die is dierenarts en osteopaat in 1 en die behandeld haar nu regelmatig en daar wordt het inderdaad beter van. Maar er zit ook een stuk ‘tante trien’ in inderdaad. Thuis gaat ze vooral stilstaan bij de uitgang naar het land, dat is niet lichamelijk.

Rechtsom op de kleine volte loopt ze vast en gaat ze stilstaan, dat is lichamelijk.

Beide rij ik er met les wel uit, maar als ik het dan helemaal zelf moet doen, sluipt het er toch weer in omdat ik dus niet handig genoeg ben en het soms te spannend vind.

De vraag is wel of je dan bij je nieuwe paard niet tegen soortgelijke problemen aan gaat lopen omdat je niet handig genoeg bent om hem bij te houden.

Nu lijkt ie misschien makkelijker maar dat is natuurlijk nog wel de training van de mensen die hem nu hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:05

Ik vind het niet netjes om te gaan kijken terwijl je niet kan kopen.
Tenzij de verkoper er mee in stemt.. natuurlijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:19

Ik heb inderdaad mijn paard nog, maar wel het budget om een 2e paard te kopen. En ik denk een half jaar overlap moet ook kunnen. Als ze bu allebei tegelijk koloek krijgen of om wat voor reden ook in de kliniek belanden, dan wordt het een ander verhaal.

De verkoop van mijn huidige paard wordt dan mijn buffer. Het zou fsntastisch zijn als mijn zadels zouden passen, maar die kans is nooit geoot, dus dsn wordt het een goeie 2e handse.

Dus ik kijk wel echt om ook te kopen, maar ja het heeft wel heel veel invloed op mijn proces. En met een nieuw paard zal ik zeker tegen dingen aanlooen, masr qua karakter zoek ik nu wel anders.

Het voelt nu vooral dat ik mijn huisige paard in de steek ga laten en dat voelt naar. Zowel de resultaat als het plezier in het rijden wisselen heel erg inderdaad. Ik ben nu 39 en wil gewoon lekker ongecompliceerd rijden en het liefst met wat zweet en een smile van het paard afstappen. Dit wisselt nu per keer. En wat ben ik blij als we dan weer een stap maken, maar soms kom ik ook bijna huilens thuis omdat het allemaal ff niet meer wil. (Nou hier lees je mijn emotionele proces dus) en ik neig steeds meer naar het ‘nieuwe’ paard