Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:05

boemel schreef:
Wat zoek je Olikea?

Wij zijn op zoek naar een brave boscrosser.. ergens tussen de 6 en de 15 jaar. Mag maat hebben, of moet goed breed zijn.

Ik heb al sinds kind af aan een voorliefde voor dravers.. pittig maar controleerbaar, en niet snel onder de indruk.

Maar ook een cob de normandie vind ik hele fijne paarden.
En laat ik nou deze zomer naar normandie op vakantie gaan.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:42

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:35

goedemorgen,

Stille meelezer hier ;-). Wel een jaar geleden actief maar toen besloten mijn zoektocht te staken omdat het niet lukte iets te vinden. wellicht was het toen ook te vroeg na het overlijden van mijn paard waardoor ik mij niet kon open stellen.

Een half jaar geleden tegen mijn geweldige bijrijdpaard aangelopen, waar ik nu wegens omstandigheden samen met de eigenaar en de andere bijrijder een ander plekje voor moet zoeken. Paard staat nu aan huis op de meest geweldige en paardvriendelijke locatie die je je maar kan wensen, dus de lat ligt hoog en die hebben we al wat laten zakken.

Ik vraag mij af hoe jullie ervaringen zijn met stalling? In mijn tijd toen mijn paard nog leefde, was het nooit zo'n probleem om goede stalling te vinden. Nu lijkt wel de een na de andere stal te stoppen. Ik snap waarom....

Reserveren jullie alvast een stal tijdens jullie zoektocht naar een paard?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:34

happy2014 schreef:
goedemorgen,

Stille meelezer hier ;-). Wel een jaar geleden actief maar toen besloten mijn zoektocht te staken omdat het niet lukte iets te vinden. wellicht was het toen ook te vroeg na het overlijden van mijn paard waardoor ik mij niet kon open stellen.

Een half jaar geleden tegen mijn geweldige bijrijdpaard aangelopen, waar ik nu wegens omstandigheden samen met de eigenaar en de andere bijrijder een ander plekje voor moet zoeken. Paard staat nu aan huis op de meest geweldige en paardvriendelijke locatie die je je maar kan wensen, dus de lat ligt hoog en die hebben we al wat laten zakken.

Ik vraag mij af hoe jullie ervaringen zijn met stalling? In mijn tijd toen mijn paard nog leefde, was het nooit zo'n probleem om goede stalling te vinden. Nu lijkt wel de een na de andere stal te stoppen. Ik snap waarom....

Reserveren jullie alvast een stal tijdens jullie zoektocht naar een paard?

Het ligt er erg aan in welke regio je zoekt? In mijn omgeving stoppen er veel , heel veel . Ik heb op moment wel box leeg maar adverteer er niet mee , er komt vanzelf een passend iemand .
Ik weet dat er erg veel mensen wel op zoek zijn naar een stal , hier zou ik dus zeker eerst een stal willen hebben voor ik op zoek ga naar een paard . Ik wil niet het risico lopen dat je een paard hebt en compromissen moet sluiten om het te stallen en vandaaruit door te gaan verhuizen naar de stal die beter aansluit .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:49

Wij hebben inderdaad altijd een stal geregeld voordat we een paard kochten. Zelfs in minder gekke tijden, want ook toen stonden de fijne stallen toch wel vol. Nu bleven we telkens op dezelfde stal als vorige paard. Maar ook een tijd paardloos tussendoor geweest en toen ook weer eerst gevraagd of er plek was, of ze die voor ons wilden reserveren en gebeld na de keuring dat we eraan kwamen :')
Ze wisten natuurlijk wel dat we gingen keuren en dat paard direct mee zou komen of in andere gevallen later zou komen.

Ook wel eens een tussenoplossing gehad en dat vonden wij niet zo erg. Kon paard juist even rustig wennen. Want een groen paard die zo goed als altijd alleen in de baan was meteen op hele grote drukke stal zetten vonden we niet zo geslaagd. Dus even een maand oid op andere stal, leren wennen aan andere paarden in de baan en alle spullen kunnen regelen en lenen.
Maar dat was dus een bewuste keuze die beter was voor het paard. Idd niet uit 'wanhoop' ergens stallen die eigenlijk niet geschikt is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:05

Ik vind het prettig om wel vantevoren te weten waar ik hem\haar kan plaatsen als de zoektocht ineens succesvol zou worden. Of die stal dan maar tijdelijk zou zijn of voor lang, dat gaat dan blijken als we er staan. Maar als je zelf thuis geen stallingsmogelijkheid hebt dan is het misschien handig om een plekje ergens te weten waar je terecht zou kunnen?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:27

Dank voor de reactie. Mijn eigen paard kocht ik 17 jaar geleden. Toen had ik ook geen stal, maar reed toen iets bij en wist dat ik daar terecht kon. En als niet, dan was het niet zoveel moeite..

@knollentuin, ik hoorde idd dat in de regio Heemstede er ook heel veel stoppen. Ik zit zelf in de regio Almere/Zeewolde/Gooi/Lelystad. Ik heb mij er nooit zo in verdiept omdat ik nu wij nu gewoon thuis staan, maar ik ben best geschrokken hoeveel stallen momenteel stoppen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:39

Is altijd lastig als stalhouder ook. Heb op dit moment 3 mensen die een paard zoeken die bij ons willen staan, maar tegenwoordig word ook de helft zomaar nog afgekeurd of komt niet door een pssm test oid.

Ik zeg tegenwoordig dat ik een plek heb, maar je hebt dan geen keuze uit een box. Dat durf ik in de zomer wel aan voor het najaar als alles weer binnen komt.

En zo niet, dan moet mijn Fjord buiten slapen :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:04

ruitje schreef:
Is altijd lastig als stalhouder ook. Heb op dit moment 3 mensen die een paard zoeken die bij ons willen staan, maar tegenwoordig word ook de helft zomaar nog afgekeurd of komt niet door een pssm test oid.

Ik zeg tegenwoordig dat ik een plek heb, maar je hebt dan geen keuze uit een box. Dat durf ik in de zomer wel aan voor het najaar als alles weer binnen komt.

En zo niet, dan moet mijn Fjord buiten slapen :')

Zieluggggg!!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:30

Tegenwoordig zit ik in de luxe positie dat we plek aan huis hebben, maar voorheen was ik was afhankelijk van pensionstalling.

Ik huurde een lege stal op basis van een lager tarief. Zodra de stal gevuld was met mijn nieuwe paard, ging ik het volledige tarief betalen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:07

Doen jullie standaard een pssm1 test bij aankoop..

Via via ben ik gewezen op een bonte Friese kruising, en zo op beeld spreekt hij me heel erg aan.
( oke. Totaal niet wat ik eigenlijk zocht, maar zo ging het met de vorige ook)
Aangezien de moeder een merkloos bont paard is vraag ik me af wat wijsheid is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:44

Vandaag een pony wezen keuren en helaas röntgenologisch een zware bemerking. Klinisch matig maar wel positief advies, maar de knie…….. Jammer. Dus als er iemand nog een leuke zeer brave D pony weet. Wordt eerste pony, dus tutten en zo en rijden. Alles onder begeleiding. Gewoon braaf zoals iedereen zoekt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:35

Wat een teleurstelling zal dat zijn Belker.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:08

Klopt Boemel. Zo een lieve brave pony. Zeer aansprekend maar met raar paspoort. Pony 9 jaar maar paspoort afgegeven in 2022. Echt aansprekend donker bruin diertje.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:18

O balen belker.. hopelijk komt er snel een andere geschikte pony op jullie pad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:20

Belker schreef:
Klopt Boemel. Zo een lieve brave pony. Zeer aansprekend maar met raar paspoort. Pony 9 jaar maar paspoort afgegeven in 2022. Echt aansprekend donker bruin diertje.

Niks raars aan, dit is bijna 100% met zekerheid te zeggen een buitenlandse pony. Niet aan beginnen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:50

Klopt dat dachten we ook. We gingen ook al met voldoende achterdocht kijken vandaar ook de röntgenologische keuring.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:35

Toch sneu. Jammer Belker! Was ie voor jullie zelf bedoeld?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:16

Wat jammer! En niks mis met een buitenlandse pony overigens, keuren moet je toch altijd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:30

Change3x schreef:
Wat jammer! En niks mis met een buitenlandse pony overigens, keuren moet je toch altijd.

Mee eens, Nederlands kan net zo goed slecht zijn

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:04

Nee voor de dochter van vrienden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:21

Janinevv schreef:
Change3x schreef:

Mee eens, Nederlands kan net zo goed slecht zijn

Qua gedrag etc 8 van de 10 toch van wegblijven. Maar goed ieder voor zich maar ik als handelaar begin er niet meer aan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:30

Ja, ik heb bij stalgenoten met Spanjaarden een hoop ellende gezien.
Ik ken daarintegen echt wel wat mensen met leuke Ieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:31

boemel schreef:
Ja, ik heb bij stalgenoten met Spanjaarden een hoop ellende gezien.
Ik ken daarintegen echt wel wat mensen met leuke Ieren.

Ik ken aardig wat mensen met leuke Iberiërs.

Het maakt niet zoveel uit waar ze vandaan komen; je moet weten hoe je de rommel van de goede kunt scheiden. Ook uit Ierland wordt rommel geïmporteerd.

Je kunt van springen houden en een paard kopen dat een bloedhekel aan hout heeft :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:41

Ik rij al bijna mijn hele leven buitenlandse paarden, nooit problemen mee gehad. Alleen maar veel succes. Maar je moet je ook kunnen aanpassen als ruiter, en de tijd willen nemen met dieren die misschien wat terughoudender zijn. Maar dat geldt net zo goed voor Nederlandse paarden en pony’s.