Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:53

Hoe zou ze reageren op een spoortje? Die heb je wss nog niet om?

Even denken nr travers/schoudervoor is ook een idee. En die dan id proef zo miniem rijden dat het voor de kijkers niet opvalt maar ze wel aan het werk gaat?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 02:36

Ik vind ze wel fijn lichtvoetig de baan doorgaan, fijn beeld!
Een spoortje dacht ik ook aan, de mijne aanvaard een zweep ook niet zo goed, daar kan hij ook zo verontwaardigd op reageren. Een spoor gaat beter. Ze gaat wel mooi vierkant halthouden :') Alsof ze al wil afgroeten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:33

het lijkt wel of ze denkt dat de proef gedaan is. Ze doet het dus enkel op wedstrijd? Niet als je thuis of bij Chris dat stukje van je proef rijdt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 12:15

petraaken schreef:
het lijkt wel of ze denkt dat de proef gedaan is. Ze doet het dus enkel op wedstrijd? Niet als je thuis of bij Chris dat stukje van je proef rijdt?

Inderdaad. Zelfs als ik de oefening rijd bij het verkennen van de ring doet ze het niet.

Farjen schreef:
Ik vind ze wel fijn lichtvoetig de baan doorgaan, fijn beeld!
Een spoortje dacht ik ook aan, de mijne aanvaard een zweep ook niet zo goed, daar kan hij ook zo verontwaardigd op reageren. Een spoor gaat beter. Ze gaat wel mooi vierkant halthouden :') Alsof ze al wil afgroeten

Dat dan weer wel idd. _O-
Ik rijd met een klein knopspoortje. Er was een tijd dat dat verplicht was vanaf het volgende niveau dus op wedstrijd had ik dat altijd om. Maar zelfs als ik voor mijn gevoel die er in steek stopt ze gewoon. :

Duhelo schreef:
Hoe zou ze reageren op een spoortje? Die heb je wss nog niet om?

Even denken nr travers/schoudervoor is ook een idee. En die dan id proef zo miniem rijden dat het voor de kijkers niet opvalt maar ze wel aan het werk gaat?

Heb ze om, wel kleintjes. Maar daar stopt ze dus ook op. : ik wil het proberen, in het slechtste geval heb ik een 5 omdat ze scheef gaat. :+ nog steeds beter dan wat nu gebeurt.

Maddy_Paola schreef:
Voel je het moment aankomen? Misschien een keer iets van een travers vragen op dat moment? Of als ze stil gaat staan achterwaarts of keertwending inzetten?

Of had je daar zelf ook aan gedacht? Is wel gek inderdaad dat je helemaal nergens mee doorkomt bij haar op zo'n moment, alsof ze zegt 'heb genoeg van jouw vragen braaf gedaan, nu doen we mijn zin'

Of misschien heel gek gedacht, en alleen als het veilig is, op zo'n moment alles los gooien, zo van jij stopt ermee, dan ik ook. Die verwacht ze misschien niet :x

:j zodra ik voel dat ze het gaat doen (zolang ze gewoon stapt laat ik haar met rust) geef ik been en dan gaat ze daar dus gewoon tegen in. In een proef die oefeningen inzetten is moeilijk natuurlijk. :D we overwogen al om eens in NL te gaan starten dat ze eens een paar keer een andere proef heeft want ze kent die proef volgens mij ook beter dan ik.
Losgooien nog niet gegaan wel echt naar halsstrekken gedacht en dan voorwaarts proberen rijden maar helaas…. :

Lucia88 schreef:
Och ja ik zie t, wel vreemd hoor. Je had t een keer erover om s een niveau hoger te starten, misschien dat als ze wat meer uitdaging kreeg dat ze dan een beetje bij de les blijft? Is dat t proberen waard? Dat ze beledigd is dat ze van die saaie dingen moet doen ofzo? :o

Verder super netjes idd! Komt vast goed!

Ja ze maakt er iig Halfweg even haar eigen ding van. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:51

Nah, scheef gaan zou ik me eens niets van aantrekken. Sterker, ik zou zelfs op dat onderdeel bewust durven een travers gaan rijden. Breng ze in de war, ze moet leren wachten op jou en niet zelf gaan bepalen. Doe je de ene keer paar passen travers, schoudervoor, etc. Tot je merkt dat het er uit is. Worst case heb je dan de volgende 10 proeven idd even een 5 op dat onderdeel. Je rijdt nu nog op laag niveau dus dat is geen ramp, genoeg onderdelen dat je de punten omhoog kan krijgen, belangrijkste is dat je dat patroon eruit krijgt.
Desnoods plan je echt eens een paar proeven dat je kan verknallen, rij die travers nog voor ze denkt aan stilvallen, valt ze alsnog stil, draai je ze desnoods een cirkel op, of wat er ook nodig is om ze uit dat patroon te krijgen. Al is het een overgang stap-galop, maakt niet uit. (kan je desnoods starten zonder dat het meetelt, of maakt een mislukte proef niet zoveel uit?)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 17:05

Duhelo schreef:
Nah, scheef gaan zou ik me eens niets van aantrekken. Sterker, ik zou zelfs op dat onderdeel bewust durven een travers gaan rijden. Breng ze in de war, ze moet leren wachten op jou en niet zelf gaan bepalen. Doe je de ene keer paar passen travers, schoudervoor, etc. Tot je merkt dat het er uit is. Worst case heb je dan de volgende 10 proeven idd even een 5 op dat onderdeel. Je rijdt nu nog op laag niveau dus dat is geen ramp, genoeg onderdelen dat je de punten omhoog kan krijgen, belangrijkste is dat je dat patroon eruit krijgt.
Desnoods plan je echt eens een paar proeven dat je kan verknallen, rij die travers nog voor ze denkt aan stilvallen, valt ze alsnog stil, draai je ze desnoods een cirkel op, of wat er ook nodig is om ze uit dat patroon te krijgen. Al is het een overgang stap-galop, maakt niet uit. (kan je desnoods starten zonder dat het meetelt, of maakt een mislukte proef niet zoveel uit?)

Wij kunnen niet buiten wedstrijd starten denk ik. Een mislukte proef maakt weinig uit want heb toch winstpunten zat. _O-

Weet iemand hier of je in NL kan starten met een dagpas ofzo? Of moet je echt lid worden enz?
En geldt een niveau in België ook voor starten met een hengst of is die regel niet meer?
We waren sowieso aan het overwegen om misschien ook in NL te starten. Maar om nu voor dit jaar nog lid te worden is ook wat gek.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:11

Ayasha schreef:
Duhelo schreef:

Wij kunnen niet buiten wedstrijd starten denk ik. Een mislukte proef maakt weinig uit want heb toch winstpunten zat. _O-

Weet iemand hier of je in NL kan starten met een dagpas ofzo? Of moet je echt lid worden enz?
En geldt een niveau in België ook voor starten met een hengst of is die regel niet meer?
We waren sowieso aan het overwegen om misschien ook in NL te starten. Maar om nu voor dit jaar nog lid te worden is ook wat gek.

https://www.knhs.nl/startpas
Hier staat de info.
Wat ik zo snel heb gelezen is dat je een startpas kan doen voor 1 dag, 1 maand of 12 maanden(niet meer een kalenderjaar)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:23

Oh die muts is gewoon mee vooruit aan het denken. Je ziet het ook vlak voor de galop in de 1e proef, daar wordt ze ook al actief voor jij je hulpen geeft. Zweep zal ze idd verwarrend vinden, want ze denkt toch zo mooi mee….

Tijd voor of een niveau hoger, of inderdaad een paar keer jury verwittigen en direct na afwenden op lange en korte zijde iets totaal anders vragen dan zij verwacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 18:21

:j Daarom gaat het met de groet ook mis, nu is at iets dat veel paarden doen (Sam deed het ook met momenten) ze weet dat ze daar ergens moet stoppen dus dat doet ze maar bij die 2e proef moet ze door tot de G :+ Ze kijken niet op een meter op die middenletters voor de groet in dit niveau maar als ze voor de X al besluit af te groeten dat zien ze wel. _O-

Thuis en bij het losrijden rijd ik dus idd exact dezelfde oefening maar vraag haar dan om op het midden aan te draven. Middellijnen draaf ik ook altijd door. Met Sam vroeg ik vaak een klein beetje middendraf op die midellijn maar met die rare korte overgang naar draf vlak voor de hoek krijg ik dat met haar niet echt klaar omdat middendraf op zichzelf al niet echt iets is waar ze blij van wordt. Maar wat schoudervoor zou wel kunnen werken. :j Op die E-B lijn valt het ook te proberen, we zijn bezig met kwartwendingen en dan weg stappen... Desnoods de wendingen als een soort grote kwartwending inzetten dat ze met wat anders bezig is dan met wat zij denkt dat er moet gebeuren..

Als de Achterwaarts er thuis in zit dan gaat ze de eerst volgende wedstrijd al de niveau 1 in.
Misschien moet ik stoppen met haar chaos koningin te noemen. :=

Hier zie je haar achter de hulpen komen, dan geef ik dus eerst kuit, daarna spoortje en pas als ze dan er tegen in gaat krijgt ze de tik.
Afbeelding
maar je ziet hier heel mooi aan dat bekken en de aanleuning dat ze er al achter komt. En volgens mij ben ik al onderweg met mijn spoor hier. :=

Dus de vraag wordt dan "hoe maak je een vooruitdenker die beledigd is als je haar corrigeert duidelijk dat ze fout zit zonder op haar ego te trappen." :=

Afbeelding
:+:

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:46

Door iets anders te vragen dan zij verwacht zodat vooruitdenken geen zin meer heeft.
Thuis allerlei oefeningen doen zonder ook maar 1x een (volledige) proef te oefenen.
Als je toch wedstrijd gaat rijden en je (zij) kent de proef inmiddels, dan HC (buiten mededinging) starten en er letterlijk je eigen draai aan geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 20:37

Tenzij ik naar NL trek is september pas de eerst volgende maar wat SB of travers rijden hou ik in gedachte. :j

Ga ook eens wat ‘wacht’ oefeningen bedenken in stap. Met Sam heb ik dat veel moeten doen maar dan vooral om hem niet te laten aandraven/aan galopperen dus moet even nadenken hoe ik die oefeningen om bouw, wellicht naar de halt toe rijden, haar er uit rijden en enthousiast belonen dat ze echt leert dat voorwaarts gaan ook als ze bijna halt houdt haar beloning op levert…

Met Sam hebben we dat met de galop-stap moeten doen maar dat was praktisch wel simpeler. Die was zelf veel voorwaartser…

Ik denk niet dat wij zulke afspraken kunnen maken met de jury. In Be komt het zelden voor dat je de jury spreekt. Zondag is voor het eerst sinds ik Rêve uit breng dat ik een gesprek met de jury gehad heb en deze jury staat bekend als zeer benaderbaar. Een andere jury zou me genegeerd hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 23:25

:wave: drukke dagen, Joy heeft alweer even vrijaf. :+ hoop dit weekend nog eens op te stappen. Morgen les met Terror. Gezien het twee dagen +33 graden geweest is heb ik ze vandaag (20 graden en regen) de kans gegeven te bekomen dus die is ook niet meer gereden sinds de wedstrijd. _O-

Goed bezig hier. :j

Terwijl de paarden gespaard werden waren wij bij 36 graden de mannen aan het verweiden en staat er terug hooi in de weide. :j momenteel eten ze daar met mondjesmaat van meestal nadat ik gevoerd heb. Na een half uur ongeveer gaan ze terug grazen en ‘s morgens staan ze er ook afwisselend wat aan. Hoop vooral dat onze Leo zich kan in houden. :+ gras + hooi werd ie wat te zwaar van vorige zomer. :=

Vandaag een stukje van de klussen thuis in gehaald. Morgen ook nog een paar extra kruiwagens uit de weide halen en vrijdag gaan ze weer op de grote weide dat onze weide terug kan bijkomen. :j

Rêve is nog steeds niet akkoord met de stal-reorganisatie. :+ dus nu moet ik haar aan het touw pakken ipv ze zelf naar binnen laten lopen want gisteren stond ze heel droog langs Sam op stal…. Gelukkig zijn die twee goed bevriend. Sam was in de war maar niet pissig. Toen ik bromde ‘Rêve dat past niet!’ Koste het alsnog wat moeite om haar in haar stal te krijgen. _O-
Nouja ze had het al deels goed. Ze staat idd rechts van Sam…. Alleen niet in dezelfde stal… :+

BoyzoneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:48

Ik geniet echt van je verhalen en zie het voor mijn ogen gebeuren wat Terror aan het uitspoken is.
Je tovert vaak een glimlach op mijn gezicht, dank je wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 19:29

Zo beetje dood. :+
Rêve was flink in de les al had ze wel wat commentaar op het achterwaarts gaan (letterlijk. Ze murmelde wat en toen ik zei ‘ja pop we kunnen niet altijd uw goesting doen’ vroeg Chris heel droog ‘murmelde ze nou net?’
Eh ja ze maakt geluidjes als ze in een bepaalde mood is. _O- zolang ze niet te dreigend klinken erken ik gewoon dat ze het idd zwaar heeft. :+

Ze had van zondag stil gestaan en dat maakte dat ik even moest timen met op stappen want de jonge merrie die vlakbij staat was dwaas aan het doen en Rêve gaat dan altijd even kort omhoog zodra ik opstap. Niet hoog maar ze moet even een punt maken ofzo want als ik haar gewoon om vraag is ze weer bij me. :+ we hebben geleerd dat als mijn man haar tegen houdt ze juist hoger gaat dus hij laat haar los zodra ze gaat gezien ik al twee keer een blauw oog over gehouden heb aan vast blijven houden omdat ze dan haar beweging plots om gooit en ik dus niet kan inschatten waar ze heen gaat met haar hoofd gezien zij het ook pas doet zodra ze de druk voelt.

Manlief kijkt altijd even bezorgd toe zelfs als uk zeg ‘tis in orde ik heb haar.’ :+

Explosion deed dat ook vroeger dus ik kan heel snel opstappen als ik zie dat ze zo zijn en ik duw ze meestal achter even opzij dat ze gewicht op hun voorbenen nemen. Die seconde die nodig is om het naar achter te verplaatsen kan ik gebruiken om te zitten. :+

Ze doet het niet vaak maar je ziet de signalen zeg maar. :+

Verder was ze fijn. :j ze wordt steeds beter in de galop en begint ook te verruimen in draf. Nog meer huiswerk voor die draf-stap overgang, ik laat haar nog iets te veel weg lopen waardoor ze achter mijn hulpen kan komen dus daar gaan we ook mee aan de slag. :j

Zodra ik uit mijn zetel raak zal ik eens filmpjes uploaden al heb ik geen ide wat/hoe lang er gefilmd is want mijn man was de camera aan het installeren op het jury hokje toen Chris binnen kwam en een beetje vragend toe keek. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 22:14

Ja er is een stukje af geknipt omdat we de wedstrijd duidelijk hoorbaar aan het bespreken waren en hoewel het meer was dat we íets demotiverend vonden voor een andere ruiter (dus niks grof ofzo) zijn alle partijen wel herkenbaar in het gesprek dus met oog op een eerder voorval even er uit gehaald. :o had ook het geluid er af kunnen halen maar met Joy zijn filmpje vond iemand de muziek jammer ivm de instructie dus dat heb ik niet gedaan. Manlief heeft zelfs gepuzzeld met de vezels in de bak om de camera recht gezet te krijgen omdat ik zei dat ie niet bij de box mocht. _O- _O- (daarom keek Chris een beetje raar toen ie binnen kwam maar mijn man mompelde gewoon ‘vrouwen’ en dat was uitleg genoeg. _O- )
Ohja jullie missen ook nog een gesprek over pivo. _O-)

Het enige potentieel ‘beschamende’ dat jullie over mij missen is dat ik net iets te trots meldde dat Rêve haar eerste beker gewonnen heeft. _O-

Camera valt na een half uur blijkbaar uit dus hij moest even terug aan gezet worden. Je hoort mijn man ‘pas op eh’ zeggen omdat hij achter het jury hokje stond waar die camera op stond dat Rêve mogelijk zou schrikken gezien daar normaal niemand staat. _O-

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:14

Zo dat ziet er alwéér beter uit. Heerlijk hoe makkelijk ze die kont opzij zet.

Maar er zit soms toch een hikupje in een overgang en dat hertengalopje is zo nu en dan ook nog zichtbaar. Kan het zijn dat ze het opwaartse misschien nog niet snapt, of geen zin heeft of toch de kracht mist, om haar achterhand of rug meer te gebruiken in de galop? En dat daarom ook in de overgangen minder verzameling komt, waardoor ze soms wat uit draf/galop valt ipv een vloeiende overgang?

**\O/** en gefeliciteerd met de eerste beker voor Rêve!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 17:05

Taucha schreef:
Zo dat ziet er alwéér beter uit. Heerlijk hoe makkelijk ze die kont opzij zet.

Maar er zit soms toch een hikupje in een overgang en dat hertengalopje is zo nu en dan ook nog zichtbaar. Kan het zijn dat ze het opwaartse misschien nog niet snapt, of geen zin heeft of toch de kracht mist, om haar achterhand of rug meer te gebruiken in de galop? En dat daarom ook in de overgangen minder verzameling komt, waardoor ze soms wat uit draf/galop valt ipv een vloeiende overgang?

**\O/** en gefeliciteerd met de eerste beker voor Rêve!!!

Klopt, zolang ze alleen uit galop valt proberen we gewoon opnieuw, je leert door het te doen. Echter wanneer ze uit mijn hulpen hupst voor ik haar een oefening vraag omdat ze weet wat er gaat komen wordt ze wel even gecorrigeerd. :D
Opwaarts is voor haar best moeilijk en van wat we hebben kunnen af leiden zover is dat het herten galopje gewoon wat onrust/heetheid is. Ze roffelt dan hard genoeg op de grond dat Chris m voelt trillen dus mogelijk ook een beetje ergernis. := als het hertengalopje komt moet ze er ook uit maar ze reageert niet altijd meteen op de meer voorwaarts hulp op die momenten. En ik moet een beetje uitkijken want geef ik hem te groot springt ze als een halve gare naar voren en ben ik alle verzameling kwijt. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 19:22

Vandaag terror terug aan het werk gezet (manlief is druk bezig geweest in de piste dus Rêve heeft vrij gehad sinds de les. :+ ) en de kleine trut had energie zat. :+

Na de fysio Joy gezadeld, die heeft ook alweer 2,5e week niet meer gelopen denk ik. Gewoon opstappen en weg rijden. :+: met mijn man als zekerheid met hem door de weide van de ruin gegaan terwijl ik er op zat (de piste ligt ‘in’ de weide van de senior en Joy moet ook leren om gewoon braaf te zijn als ik er op zit.) maar eigenlijk was dat geen probleem. :+ Joy kan ook zo door voor ranchpaard volgens mij. _O- mijn man heeft het nu gedaan maar ik denk dat ik rustig het poortje had kunnen sluiten. :+ Hij is gewoon met zijn aandacht bij mij. :+:
Tis zo’n ongelooflijk leuk dier. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:07

Wat gaaf hé Kathleen!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 23:07

Ja ik kwam van de fysio en manlief had hem al uit de weide gehaald om zijn staart uit te borstelen. Hij staat zo heerlijk rustig te wachten. :+: Joy is wel vriendelijk voor mijn man. Maar hij is zo gewoon dat ik het meeste met hem doe dat hij de neiging heeft om naar mij toe te trekken als hij kan kiezen. (Vb: mijn man had hem vast om naar de weide te brengen en ik liep mee links van mijn man. Ineens liep Joy tussen ons in en heeft mijn man het touw maar aan mij gegeven. _O- )

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:57

Straks voelt je man zich totaal buiten gesloten. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:40

Ayasha schreef:
Ja ik kwam van de fysio en manlief had hem al uit de weide gehaald om zijn staart uit te borstelen. Hij staat zo heerlijk rustig te wachten. :+: Joy is wel vriendelijk voor mijn man. Maar hij is zo gewoon dat ik het meeste met hem doe dat hij de neiging heeft om naar mij toe te trekken als hij kan kiezen. (Vb: mijn man had hem vast om naar de weide te brengen en ik liep mee links van mijn man. Ineens liep Joy tussen ons in en heeft mijn man het touw maar aan mij gegeven. _O- )

Het lijkt wel een kind. Die hebben ook vaak een bepaalde voorkeur voor pap of mam :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 19:50

Dit is het begin van wijken voor het been aanleren. Om hem zo ver te krijgen dat ik hem wat meer om mijn been kan buigen zodat hij daarin sterker wordt en als dat in draf straks ook lukt dan gaat hopelijk de galop hem ook makkelijker af gaan omdat ik hem dan beter tussen mijn beenhulpen kan houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:08

Doe je goed om daar nu al mee te beginnen. Leuk hoor ziet er lekker jong en ontspannen uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 22:24

Het is op dit punt vooral een beetje denkwerk. :D hij loopt heel makkelijk en stil in de aanleuning. Ik wil niet te veel druk op die galop leggen dus om hem toch bezig te houden in zijn hoofdje zonder fysiek de druk te verhogen is dit fijn werk. :j en hij wordt er wat handiger van. :D

Sam heeft daarnet zijn spa-behandeling nog gehad. :j manen weer netjes, staart uitgekamd en bij geknipt. Borsteltje er over… :+: