Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:21

Hej, Pipo, wat spreek jij jezelf nu ineens raar tegen zeg!
Eerst zeg je "misschien is het wel heel goed voor jou tinker omdat soort werk te doen" waarmee je dus doelt op het werken aan de hand, wat bedoeld is als scholing voor de (hogere) dressuur. En dan beweer je dat tinkers voor andere dingen gebouwd zijn dan dressuur. Verward

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:23

Gut, dat is jammer ! Ik dacht dat dressuur (= toch gymnastiseren van het paard) voor elk paard goed was. Tot welk niveau je daar mee door gaat is inderdaad afhankelijk van de kwaliteiten van je paard en in zekere zin denk ik ras gebonden.

Toch jammer, ik vond dat gepruts in zo'n bakkie wel grappig Haha! en dacht dat het ook nog goed was voor m'n paard.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:24

abby schreef:
Om het werken aan de hand als gefrut en getrut te betitelen vind ik niet terecht. Misschien is het toch eens verstandig om op dit gebied je licht eens op te gaan steken bij een van de deskundigen op dit gebied.

waarom zou je dat doen, als het andere goed bevalt?
en werken aan de hand heeft imo alleen zin als je dat op de manier doet zoals ze dat in Wenen en Jerez doen, maar misschien doe jij het wel zo, dat weet ik niet?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 01:31

volgens mij ging het over getut en gefrut in zijn algemeenheid (ook aan de hand). en daar heeft pipo gelijk in, kan niemand iets van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:37

callippo schreef:
Hej, Pipo, wat spreek jij jezelf nu ineens raar tegen zeg!
Eerst zeg je "misschien is het wel heel goed voor jou tinker omdat soort werk te doen" waarmee je dus doelt op het werken aan de hand, wat bedoeld is als scholing voor de (hogere) dressuur. En dan beweer je dat tinkers voor andere dingen gebouwd zijn dan dressuur. Verward

Lezen blijft een kunst. Ik had het over getut en gefrut in het algemeen.

En ik weet niet of je het weet, maar NH is ook werken aan de hand, en dat heeft niets met dressuur te maken.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:43

Sjuimpje"]
Weet je wat het probleem met zoiets is,
ik vind het heel moeilijk om tegen aardige mensen te zeggen dat ik ze liever niet op mijn paard heb...
Dus zeg ik liever 'allemaal niet' i.p.v. 'jij wel en jij niet'.
[/quote]

Je bent dan idd veel te aardig Knipoog maar ik snap wel wat je bedoelt !

[quote="Sjuimpje schreef:
Wie weet een accomodatie die goed betaalbaar is?

bij ons Haha!
pb maar, als je evt. meer wilt weten...

En dan nog maar een keer; wie o wie, durft het aan, eens een 'gezamenlijk rijden' te doen? En dan wel 'rijden' he.... 'kijkers' zijn dan niét welkom
}>
Eventueel kan dit bij ons Schijnheilig

Dr_Jacksel; ik snappum Knipoog

verder begin ik me nu toch af te vragen wat er mis is met een 'stukje' NH.... Verward
Ik bedoel ; ik ben geen fervent NH-aanhanger... maar gebruik toch wel degelijk 'stukjes' hiervan ,meer Monty Roberts, alleen als het nodig is...
Wanneer is het mi nodig? Wanneer ik, voor mijn gevoel, het paard beter iets duidelijk kan maken dmv lichaamstaal, dus wanneer je met 'menselijke' taal niet tot hem kan doordringen, dus bijv. bij een zeer anstig of dominant paard (en ja... aan de hand...of in de stal Haha! )
En we gebruiken we allemaal toch wel 'lichaamstaal' ? dus gebruiken we ook NH ? Alleen ... hoever ga je hierin... Verward

groetjes

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 08:58

Pipo schreef:
Iedereen is gestart als bokker, en gaf commentaar. Maar als je commentaar geeft op een topic, en je geeft aan dat jij iets vindt, kan het heel goed zijn dat je wat tegendruk krijgt. Niet zo heel vreemd vind je niet?

En waarom moeten we het allemaal heel erg eens zijn met elkaar dat is toch onzin.

Iedere bokker krijgt wel eens commentaar waar ze niet blij mee zijn, er zijn ook bokkers die 2 inlognamen nemen, op de ene hebben ze een grote bek, en op de andere zijn ze het lieve schattige persoontje. Kijk dat vind ik veel meer hypocriet!

Een beetje tegengas lijkt me nooit verkeerd, ook wat meer tegengas niet, zeker als dat is onderbouwd met argumenten. Een grapje tussendoor vind ik ook leuk, zeker als het origineel is. Maar er zijn een aantal mensen op bokt die nogal de neiging hebben om voor een 'kennis/vriendje' in de bres te springen waardoor je dat groepjesgedrag krijgt zo van kom niet aan hem of haar want dan krijg je met mij te maken (heb ik van jou ook wel een gezien pipo Knipoog ). En groepjesgedrag daar heb ik als individueel ingesteld persoon nogal een hekel aan Boos! .

Ik vind dat je reactie op een bericht of stelling of wat dan ook niet zo gekleurd zou moeten zijn door het feit of je iemand kent of niet-al dan niet irl of alleen virtueel. Doe mee aan de discussie (doe jij hier overigens wel hoor pipo *LOL* ) en anders moet je je onthouden van commentaar, mijn mening. Ik vind de reacties van met name Kayla en Wouter niet veel aan deze discussie toevoegen. Er zijn er misschien nog wel meer maar deze zijn me al eerder opgevallen. Losse flodders naar mijn mening en dat is jammer, ze zullen toch ook inhoudelijk wel wat te vertellen hebben Verward .

En dat geschil met Phia lijkt me het toppunt van groepjesgedrag overigens. Je weet waar dat soort gekissebis toe heeft geleid op FA

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 11:24

astridh schreef:
Maar er zijn een aantal mensen op bokt die nogal de neiging hebben om voor een 'kennis/vriendje' in de bres te springen...
misschien is het niet zozeer groepjesgedrag maar meer een grotere begrijpelijkheid als je de persoon/situatie zelf beter kent, dan alleen maar van (vluchtig) lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:29

Mijn enige vraag was wat van sommige "nieuwkomers" hun ervaring is.
Niet meer niet minder.
Dit niet om voor andere in de bres te springen, maar juist om die nieuwe persoon beter te leren kennen.
En als ik weet dat iemand degelijk flink ervaring heeft en weet waar hij over praat, lees ik berichten toch anders dan van mensen die zeer weinig ervaring hebben.
En dan heb ik het niet over klassering van wedstrijden.

Maar goed, dat mag je blijkbaar niet vragen Verward

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:17

Voel je je aangesproken kawa Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:25

Nee hoor, maar voor dat andere het wel gaan bedenken maak ik me voor de X-ste keer duidelijk wat ik bedoelde tig bladzijdes terug. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:48

Citaat:
[en beetje tegengas lijkt me nooit verkeerd, ook wat meer tegengas niet, zeker als dat is onderbouwd met argumenten. Een grapje tussendoor vind ik ook leuk, zeker als het origineel is. Maar er zijn een aantal mensen op bokt die nogal de neiging hebben om voor een 'kennis/vriendje' in de bres te springen waardoor je dat groepjesgedrag krijgt zo van kom niet aan hem of haar want dan krijg je met mij te maken (heb ik van jou ook wel een gezien pipo Knipoog ). En groepjesgedrag daar heb ik als individueel ingesteld persoon nogal een hekel aan Boos! .
[/quote]

Misschien dat jij dat zo ziet, maar volgens mij valt dat reuze mee met het groepjes gedrag. Jullie zien dat zo, maar je kunt het ook volledig eens zijn met iemand!! En dan reageren, volgens jou ga je dan iemand verdedigen. Prima dat je zo denkt, maar ik denk toch dat je het verkeerd hebt.

Citaat:
Ik vind dat je reactie op een bericht of stelling of wat dan ook niet zo gekleurd zou moeten zijn door het feit of je iemand kent of niet-al dan niet irl of alleen virtueel. Doe mee aan de discussie (doe jij hier overigens wel hoor pipo *LOL* ) en anders moet je je onthouden van commentaar, mijn mening. Ik vind de reacties van met name Kayla en Wouter niet veel aan deze discussie toevoegen. Er zijn er misschien nog wel meer maar deze zijn me al eerder opgevallen. Losse flodders naar mijn mening en dat is jammer, ze zullen toch ook inhoudelijk wel wat te vertellen hebben Verward .
Tuurlijk, maar op het moment dat je iemand in real life hebt zien rijden, en die haar paard nog niet eens nageeflijk kan rijden, maar wel allerlei rijtechnische tips gaat geven, of iemand die nog nooit een paard zadelmak gemaakt heeft maar op het internet een grote bek erover? Nou dan zakt mijn broek wel af!!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:55

astridh schreef:
Ik had het idee dat Aella degene is die hier 'aangevallen' is of waarvan op z'n minst is getracht haar belachelijk te maken. Vond ik niet zo netjes overigens. Het is een beetje alsof iemand die net op bokt komt kijken (is dat zo Verward ) zijn mening niet mag geven of op z'n minst niet in discussie mag gaan met de hard-core bokkers.

nee jij hebt iets toe te voegen aan de discussie Gaaaap
en ja ik haal een stuk eruit wat niks met de discussie te maken heeft, maar dat doe jij bij mij ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:05

Pipo schreef:
Misschien dat jij dat zo ziet, maar volgens mij valt dat reuze mee met het groepjes gedrag. Jullie zien dat zo, maar je kunt het ook volledig eens zijn met iemand!! En dan reageren, volgens jou ga je dan iemand verdedigen. Prima dat je zo denkt, maar ik denk toch dat je het verkeerd hebt.

Soms kwam het bij mij ook zo over Pipo, het zal best niet de bedoeling zijn, maar ik kom toch best vaak reacties tegen als "hij/zij weet echt wel waar hij over praat hoor!", en dan denk ik kan de persoon in kwestie dat zelf niet zeggen Verward Ik zie het niet zo zeer als verdedigen van die persoon, maar wel als een soort van "dit is een vriend/kennis/bekende van mij en ik heb liever niet dat je daar kritiek op hebt".

Citaat:
Tuurlijk, maar op het moment dat je iemand in real life hebt zien rijden, en die haar paard nog niet eens nageeflijk kan rijden, maar wel allerlei rijtechnische tips gaat geven, of iemand die nog nooit een paard zadelmak gemaakt heeft maar op het internet een grote bek erover? Nou dan zakt mijn broek wel af!!

Ja, daar kan ik dan ook weer slecht tegen, alleen is mijn toon tegen zo iemand wat milder dan die van jou - maar dat is puur een kwestie van verschil in karakter denk ik, de onderliggende gedachte zal best hetzelfde zijn!

Oh oh, hoe krijgen we dit topic ooit weer terug op AdB Tong uitsteken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:09

promptertje schreef:
Ja, daar kan ik dan ook weer slecht tegen, alleen is mijn toon tegen zo iemand wat milder dan die van jou - maar dat is puur een kwestie van verschil in karakter denk ik, de onderliggende gedachte zal best hetzelfde zijn!

Wat ik zo vreemd vind, twee pagina's terug wilde iedereeen elkaar nog wel effe in real life zijn rijden, het liefst op elkaars paarden. En nu mag je niet meer beoordelen wat je irl ziet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:09

astridh schreef:
Ik vind dat je reactie op een bericht of stelling of wat dan ook niet zo gekleurd zou moeten zijn door het feit of je iemand kent of niet-al dan niet irl of alleen virtueel.

Even hiervoor werd er nog voor gepleit om een keer af te spreken om met elkaar te rijden, want dat zou verhelderend zijn en vooral bijdragen aan de meningsvorming??? Nu begrijp ik er dus echt niets meer van, sorry

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:15

Pipo"]
[quote="promptertje schreef:

Wat ik zo vreemd vind, twee pagina's terug wilde iedereeen elkaar nog wel effe in real life zijn rijden, het liefst op elkaars paarden. En nu mag je niet meer beoordelen wat je irl ziet Verward
[/quote]

Ehmmm, wat heeft dat met mijn quote te maken? Ik ben het toch met je eens Verward Wanneer iemand weinig kan maar veel zegt, dan mag je daar best commentaar op hebben, alleen over de toon waarop kan je het oneens zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:26

Heb hier net eens doorgebladerd ... wat een discussie! Erg interessant voor een buitenstaander (dat voel je je al snel als niet-dressuurgeorienteerde Bokker tussen al die buitengewoon assertieve dressuurprikkers Haha! ), vooral de manier waarop mensen op elkaars standpunten reageren is m.i. veelzeggend. Het is blijkbaar altijd zwart of wit, grijstinten bestaan niet. En dat moet soms wel heel errug vet onderstreept worden door deze of gene. Grondwerk is bijvoorbeeld ofwel halfzacht getrut waar je paarden mee verwent/verpest ofwel het enige en dus heilige middel om uiteindelijk de ultieme eenheid tussen ruiter en paard te bereiken.

Mijn bescheiden mening is dat je gewoon moet gebruiken wat het paard op dat moment nodig heeft. En dan is het jammer dat je een bepaalde methode of route al bij voorbaat uitsluit. Ik heb IJslanders en in dat wereldje zijn veel NH-aanhangers. Zelf gebruik ik ook wel elementen uit de NH, maar dat zijn eigenlijk zulke basale zaken dat ze niet exclusief aan NH toebehoren, wat veel NH-aanhangers nogal eens beweren. Ik bedoel dingen als wijken voor druk aan de hand (bijv. paard leren opzij te gaan voor minimale druk met je hand of vinger), netjes achter je blijven bij het leiden en zonder meer stilstaan als jij dat vraagt. Reageert een paard daar niet op, dan krijgt hij een heel no nonsense signaal dat hij dat beter wel kan doen. Dus niks getut, gewoon opvoeden.

Grondwerk in de roudpen vind ik ook nuttig om het paard bitwijs te maken (dubbellongeren), maar niet voor ieder paard en soms maar een paar keer. Want je kunt inderdaad te lang in de fase van grondwerk blijven hangen door maar te blijven klooien in die roundpen omdat je er eigenlijk niet op durft te gaan zitten. Dat heb ik ook wel zien gebeuren. Zo van: hij is er bij-na aan toe, maar nog niet helemaal. Je houdt jezelf dan gigantisch voor de gek, want het paard gaat zich vervelen en gaat steeds meer dingen uitvreten. En dat zet zich voort wanneer hij wel onder de man komt (staken, bokken). Als het paard er aan toe is, moet je er gewoon op gaan zitten en de vervolgtraining onder het zadel doen. Hij moet tenslotte rijpaard worden.

Wat ik zelf wel een goed motto vind, is: jat wat je kunt jatten van anderen, want van iedere methode en van iedere ruiter valt wel wat te leren als je ervoor openstaan. Dat is geloof ik ook een uitspraak van de eerder genoemde Bent Branderup. Dus een zo breed mogelijke visie houden, overal voor openstaan (is iets anders dan ergens klakkeloos achteraan hollen) in plaats van je blind te staren op 1 methode.

Wat dat betreft heb ik hier op Bokt al veel opgestoken en daar ben ik erg blij om! Ik durf gerust te stellen dat het van mij een betere ruiter gemaakt heeft.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:15

Werken aan de hand:

Afbeelding

Afbeelding

Lange teugelwerk:

Afbeelding

Dit is werk aan de hand of aan de lange teugel zoals het bedoeld is. Vergeef me de barokke paarden, ik weet dat ze niet kunnen piafferen en andere oefeningen uit de sport ook niet aankunnen. Van Andiamo en Amant heb ik hier in papieren vorm foto´s liggen terwijl ze dit werk doen.

Inderdaad, Tinkers zijn geen standaard dressuurpaarden. Ik ben dan ook zeer fout bezig met mijn Tinker door haar wèl dressuuroefeningen te laten doen en haar ook nog eens mee te nemen naar allerlei clinics en lessen te nemen van mensen die er net zo min verstand van hebben maar me desondanks aanmoedigen om vooral door te gaan omdat ze vinden dat mijn paard zeker aanleg heeft. Wat prijs ik me gelukkig dat ik die mensen ken, ze kijken namelijk verder dan hun staldeur.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:24

Kayla schreef
Citaat:
abby schreef:
Om het werken aan de hand als gefrut en getrut te betitelen vind ik niet terecht. Misschien is het toch eens verstandig om op dit gebied je licht eens op te gaan steken bij een van de deskundigen op dit gebied.

waarom zou je dat doen, als het andere goed bevalt?
en werken aan de hand heeft imo alleen zin als je dat op de manier doet zoals ze dat in Wenen en Jerez doen, maar misschien doe jij het wel zo, dat weet ik niet?

Inderdaad, als ik werk aan de hand doe, dan doe ik dat zoals dat in Wenen en Jerez ook gebeurt.

En waarom zou je, ondanks dat het andere goed bevalt, je horizon niet verbreden? Leer je leven lang geldt zeker voor alles wat met de paardrijkunst te maken heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:28

Abby, lekker met je Tinker blijven doen wat je doet, ik erger me er af en toe ook aan dat je door sommige mensen alleen maar serieus wordt genomen met het geijkte dressuurpaard.

Aan de andere kant, als ik heel eerlijk ben: als iemand me vertelt dat zijn paard zo hard kan draven, dan denk ik ook "tegen mijn dravers kan-ie toch niet op..". Maar dressuur is inderdaad bedoeld voor alle rassen, alleen zit er wel een beperking aan hoe ver je kan komen in wedstrijden. Maar elk paard kan je verbeteren door hem correct te rijden!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:31

voor de dressuurprikkers Knipoog

Afbeelding

Johann Hinnemann en Rubinstein I (v.Rosenkavalier)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:34

Geweldige foto Wouter!

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:35

Hinnemann staat er inderdaad bekend om dat hij veel grondwerk doet. Sjef Jansen doet dit trouwens ook (alleen weet ik niet of dit heel bekend is).

Het zal dus wel ergens goed voor zijn.............

Vooral het leren aanpiafferen gaat, zonder gewicht op de rug, op deze manier natuurlijk gemakkelijker.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:45

Ik zie alleen een kruisje ...
Maar het punt van grondwerk is denk ik wel gemaakt nu. Al hoef je volgens mij nou ook weer geen Hinneman of Jansen te zijn om er iets nuttigs mee te kunnen doen. Ook in grondwerk heb je basiswerk en hogeschoolwerk.