Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milligan

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:04

Ik praat heel veel tegen me paard, dan heb ik t over alles en nog wat met haar, ga ook welles zingen (niet dat ik dat kan) tegen haar xD haha

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:36

Ik praat soms echt hele verhalen tegen m. Als ik aan t wandelen ben met m ofzo. Haha. En als ik erop zit ook dan stemhulpen geven en goed zo of braaf zeggen.
Het lijkt mij dat je paard dat op den duur gaat begrijpen en dat ie in nood nog wel gaat hinniken of kan communiceren met de anderen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:40

Hihi ik praat ook wel tegen paarden. Om hem of haar gerust te stellen, en soms ook wel kleine verhalen, van wat ik die dag heb mee gemaakt. En het belangrijkste, bij een nieuw paard stel ik mijzelf altijd even voor :P

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:00

Als ik de stal binnenloop groet ik m'n paard en krijg ik vaak een hinnik terug. Onder het rijden beloon of straf ik haar ook met m'n stem. En verder onder het poetsen praat ik ook wel eens met haar (geen hele verhalen ofzo, die bespreek ik met m'n vrienden) maar meer dat ze zo'n knap popje is, dit zeg ik dan tegen haar. Verder voel ik wel precies aan in wat voor stemming ze is en "begrijp" ik haar. Ik heb nl best een sterke band met m'n paard en we voelen elkaar goed aan. Persoonlijk vind ik dit wel mooi want lang niet ieder paard/ruiter staat daar voor open!

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:27

Tegen de jonge dieren praat ik heel veel onder het zadel, dat geeft ze net het extra beetje vertrouwen dat ze missen in de grote boze wereld.

paarden4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:06

ik praat ook altijd tegen mijn paard...
als ik buiten rij en mijn pony is zenuwachtig, dan ga ik altijd praten want dat brengt rust ofzo..
ik vertel ook al mijn geheimpjes want mijn pony kan het niet door vertellen, :P :P

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:08

ik praat ook best veel tegen mijn paard
onder het rijden als ik dan braaf zeg zie je die oortjes naar voren gaan.. en als ik op stal ben dan l*l ik van alles hoe knap ze is en dan kijkt ze me zo raar aan haha

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:11

Ruby (manegepony) krijg ik rustig door tegen haar te praten. Ik hoef alleen maar 'hoooohooo' te zeggen, al is het maar heel zachtjes, ze reageert er super op! Ik praat nooit hele verhalen, maar meestal meer woorden als 'Rustig maar' enzo. Als ze wel iets te druk is, ga ik gewoon zachtjes liedjes zingen die ik in mn hoofd heb, :=

nelliepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:28

als je niet praat tegen je beesie heb je helemaal geen contact vind ik. ik ken een haflinger die je alleen op je stem kan rijden! veel fijner toch dan dat je hem in z'n mond zit. volgens mij vind het paard het ook niet leuk als je de hele tijd je mond houd. een keer 'braaf' zullen ze echt wel waarderen. ;)

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:30

ik vertel mijn paard hele sprookjes :Y) maar bij haar werkt 't wel vooral als ze heet is, maar dan ontspan ik ook meer. :o

xxRowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:51

Ik praat bijna altijd tegen de pony paard waar ik mee bezig ben,
Ik denk dat ik dat gewoon fijner vind ofzo. xD

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:32

Bruin (of een ander paard) herkent meteen mijn stem, kijkt dan om en slaakt zelfs soms een hinnikje!Dan zeg ik van hee hallo, daar ben ik weer. En meestal is het van een zachte uhuhuhuuuuhhhh.... net alsof hij terug wil zeggen: jaja, ik heb je wel gezien... Ook als ik de paarden aan het poetsen ben, vertel ik hele verhalen (ook zachtjes in de les als we aan het stappen zijn, dat hij/zij goed zijn best heeft gedaan.) En als ze naar de stal terug gaan, zeg ik altijd: even kijken of er nog wat te happen valt?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:26

Whaha leuk!

Ik praat altijd tegen me verzorgpaard, ik ken me klep niet houden tegen hem. Af en toe zijn we aan het wandelen (buiten, en hij is niet altijd omgevingproof :P ) en ik lúl echt aan één stuk door, mensen vragen me wel eens af hoe ik aan zo veel fantasie kom om een half uur tegen me verzorg paardje te praten :P Ook als ik er op zit zeg ik af en toe wat, maar dan ben ik te geconcentreert om te praten. Je moet af en toe ook wel op veel dingen letten zeg (hem echt geen stille hand en dat is echt een vereiste aan het worden, dus daar ben ik dan zo geconcentreert mee bezig ;) )

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:27

Als ik er op rij ben ik sowiezo vrij stil, alleen met belonen en straffen zeg ik meestal wel wat :+
Op stal klets ik wel meer tegen dr aan, maar volgens mij niet eens zo heel erg veel..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:17

Ik praat eigenlijk heel veel tegen mijn pony, daarmee kan ik zo veel meer duidelijk maken dan alleen een beenhulp of iets dergelijks.
Vooral als er iets van spanning in haar komt dan praat ik juist, doordat je tijdens het praten gewoon ademhaalt voelt je paard dat en zal zelf ook minder spannen.

Let maar eens op, als er iets "engs" aankomt ga je als mens je adem inhouden :j

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:44

ik praat ook,geen verhalen maar:'',hoi,dag,tot morgen,rustig aan,wat ben je mooi''!:dat soort termen of stemhulpen..

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:08

ghehe hele gesprekken :P

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:55

ik praat tegen mijn paard op stal :) gewoon omdat ik dan niemand heb om tegen te praten :P hele banketstaaf verhalen.. en als ik ga zingen dan proets hij vaak |( maar denk dat hij dat doet omdat ik niet kan zingen, zo van : och daar gaat ze weer ;(
en als ik rij haast nooit, want hij koppeld het inderdaad aan alles..

maar wij hebben ook een angstige merrie op stal en die vindontspanning als je tegen haar praat ben je stil word ze nerveus en flipt ze vollegdig.. terwijl als je tegen haar praat ze heel rustig word

Naath86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:57

Ik praat wel met mijn pony op stal, maar dat zijn gewoon kleine woordjes, zoals, braaf hoor en staan blijven hé. Maar ga niet de hele dag met haar doornemen ofzo. Ook tijdens het rijden zeg ik wel dat ze goed loopt ofzo.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:01

Als ik dat verhaaltje lees is dat eigenlijk wel logisch inderdaad, maar denk wel dat het paard het vertrouwen geeft als je ermee praat. Ik praat wel veel met mn paard, ook als ik niet aan het rijden ben haha :Y)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:09

ja daarom die merrie MOET je gewoon mee praten anders kan ze niks terwijl als je tegen haar praat zie je der gelijk zo kijken van: oww jij praat aardig tegen mij :) dan hoef ik nergens bang voor te zijn als jij op z'n lieve rustige toon tegen mij praat :D

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:58

Super interessant, echt iets waar je nooit over nadenkt en altijd misschien wel 'fout' blijkt te doen.

Ik denk overigens dat het geen kwaad kan om bijvoorbeeld tijdens het poetsen eens lekker een verhaal tegen je paard te houden, maar dat je tijdens het werk er wat meer op moet letten.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:33

Ik praat wel tegen mijn paard, als ik op stal ben. Tijdens het rijden amper, weinig nut vind ik. Behalve als hij iets goed doet ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:23

Interessant topic! Er was een onderzoek over wilde mustangs die bij gedomesticeerde paarden werden gezet en die helemaal in paniek raakten van al dat gebabbel van die gedomesticeerde paarden! In het wild is het namelijk onzettend stom om veel geluid te maken, dan horen de roofdieren je en heb je meer kans opgevreten te worden.
Onze gedomesticeerde paarden hebben daar, dus ook volgens het onderzoek, minder last van en maken dus veel meer geluid.

Even praktisch; zelf banketstaaf ik de oren van de kop, uh sorry hoofd, van mijn paard. Ik bemerk dat het haar (en mij!!!) kalmeert of dat het tenminste geen ene reet uitmaakt of ik mijn mond houdt of niet. Om nu tegen je paard te gaan praten net op het moment dat er iets 'engs' aankomt lijkt me idd geen goed idee. Van de andere kant als ik tegen mijn rijmaatje relaxed aan het ouwehoeren ben en dan ineens stop met praten omdat er iets 'engs' aankomt lijkt me ook geen goed idee!
Mijn conclusie is dat het niks uitmaakt of je nou praat of niet, het gaat om de lading (of niet) die je gebabbel heeft, want dat is waar het paard het meeste waarde aanhecht; lichaamstaal!

Natjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:25

Altijd praat ik wel. Gaat ook automatisch bij mij, en anders is het altijd zo stil :P