Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:34

runningkawa schreef:
Moniek, hier staan 2 grote etterbakken, samen bij elkaar Lachen

Het paard van mijn vriendin is op meerdere plaatsen weg gekeken, mocht niet bij andere enz enz.
Van kawa is ook regelmatig gezegt dat hij de boel op stelte zette, is ook nog nooit een groep geweest waar hij niet de baas in was.

Toch gaat dat goed samen hoor Lachen
Nee niet op 20 x 20, dat is te klein, maar 20 x 40 voor tijdelijk wel Lachen

prima als het gaat maar bij mij is het minder goed afgelopen.
een behoorlijke gapende wond waardoor zijn pezen bloot lagen gelukkig geen blijvende schaden maar had niet veel gescheeld.
een ander paard heeft hij zo hard getrapt en gebeten die heeft 12 weken op rust gestaan.
ijzers eraf etc etc
Ik neem geen risico meer met hem,ik kan het aard van het beestje nu eenmaal niet veranderen .
heb echt mijn best gedaan maar het gaat gewoon niet.
Nu gaat het goed en hij doet he prima waarom zal ik het dan anders doen?
if it aint broke dont try to fix it.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:37

Nadya schreef:
Moniek schreef:
sorry ik heb nogal nare ervaringenmet paarden allemaal in een binnen(buiten)bak.
doordat de weien bespoten werden moesten de paarden in de bak voor een aantal weken.
dit heb ik geweten ondanks hooi werd de tent afgebroken de meeste verveelden zich in de bak en er werd geod gevochten of behoorlijk hard gestoeid.
Mijn paard is nogal dominant aan gelegd en gaat graag een gevecht aan sterker nog hij zoekt het gewoon op.
Dit heeft mij 2 keer de hoefsmid gekost en 1 keer de dierenarts.
heb je zelf wel ervaring met de wat meer complexe typetjes?? namenlijk niet alle paarden zijn erg sociaal in omgang met andere paarden.
Dit is misschien moeilijk te geloven maar toch deze bestaan.
en ik heb hem al vanaf 1 jaar en ken hem mijn hele leven hij was als veulen al een behoorlijk ettertje.

Heeft jouw paard van jongsaf aan in een stabiele kudde buiten gestaan die eerste jaren? Niemand voedt een paard zo goed op als de paarden zelf en als mensen hun jonge paard die kans niet geven, gaat er al iets fout in de sociale ontwikkeling......

Ik zie in onze stabiele kuddes weinig problemen, hoor, en ja, er zitten ook typetjes tussen. Wij houden daar rekening mee bij het verdelen van de kuddes. Mijn paard heeft altijd mot met een bepaalde merrie, die staan dus ook niet samen in een groep. En tussen de grote sportpaarden, zitten er ook een paar die altijd bovenop mijn paard springen als ze de kans krijgen. Die staan in een andere kudde, maar ik moet er wel doorheen om mijn paard naar zijn eigen land te brengen. Het valt me op dat naarmate ze aan elkaar wennen, het best gaat. Kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen, maar het gaat.

hij heeft het eerste jaar in een kudden gestaan van 7 veulens rond dezelfde leeftijd.
daarna een half jaar met 3 anderen.
mijn dierenarts heeft een behoorlijk dik dossier liggen van deze anderhalf jaar.
En bij mijn paard kan je het ook wel zien vooral als hij geschoren is.
Het is nu goed zoals het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:38

9 van de 10 keer door te weinig plek
Dan word er 1 in de hoek gedreven...ja dan heb je "feest"

Paarden die weg kunnen daar heb je veel minder last van dat soort dingen.
Uitzonderingen zijn er...maar ik ken er maar erg weinig
En als ik dan bokt lees zijn er zo enorm veel.
Kan dat niet begrijpen Lachen
Hoe waren die paarden dan als jong paard?
Neem aan dat ze tot de 3 ook in een kudde liepen, slachte ze toen ook elk ander af?
Vast niet Lachen
Dus het is door iets daarna....
En ik kom het zelden tot nooit tegen in ruim 20 jaar sport, maar ik kom dan ook voornamelijk op stallen waar alles buiten blijft, ook na het zadelmak maken?
Zou ik dan daar conclusies aan kunnen verbinden?

En dat is gewoon wat ik me nu algemeen afvraag, dus geen aanval op jou moniek, maar iets wat me nu te binnen schiet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:43

Moniek schreef:
hij heeft het eerste jaar in een kudden gestaan van 7 veulens rond dezelfde leeftijd.
daarna een half jaar met 3 anderen.
mijn dierenarts heeft een behoorlijk dik dossier liggen van deze anderhalf jaar.
En bij mijn paard kan je het ook wel zien vooral als hij geschoren is.
Het is nu goed zoals het is.

Daarom ben ik dus zo voor opfok in een groep met veulens EN oudere paarden. Vaak voedden de oudere paarden de veulens echt op, is mij opgevallen. Bij jonge paarden gaat het om de sterkste/meest dominante en die is en blijft dan de baas. Vervelend dat je zoveel problemen hebt gehad met je paard. Lijkt me heel lastig en ik snap dat je je voorzorgsmaatregelen moet nemen.....

Maar we moeten wel reeel zijn; de meeste paarden zijn natuurlijk niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:43

Ik weet het ook niet. Ik heb de theorie dat als de paarden te kort buiten staan dat ze dan die rotspelletjes gaan uithalen, dat ze dan zo erg met die rangorde elke dag maar weer bezig zijn. Wellicht een soort frustratie die ze op stal hebben opgelopen door zo lang te wachten eer ze naar buiten mogen. In onze groep worden ze ook weinig gereden. Ik doe het meest met mijn paard, die is ook het rustigst, krijgt ook de meeste aandacht. Zou het jaloezie zijn??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:49

russel schreef:
Ik weet het ook niet. Ik heb de theorie dat als de paarden te kort buiten staan dat ze dan die rotspelletjes gaan uithalen, dat ze dan zo erg met die rangorde elke dag maar weer bezig zijn. Wellicht een soort frustratie die ze op stal hebben opgelopen door zo lang te wachten eer ze naar buiten mogen. In onze groep worden ze ook weinig gereden. Ik doe het meest met mijn paard, die is ook het rustigst, krijgt ook de meeste aandacht. Zou het jaloezie zijn??

Ik zie ook wel wat in jouw theorie, Russel. Ja
Bij ons staan toch een paar vaste kuddes en daar staan ook behoorlijk dominante paarden tussen. Ik moet wel zeggen dat ze aardig de ruimte hebben (dat scheelt ook, denk ik) en dat naarmate ze langer bij elkaar staan, ook tijd hebben om hechte vriendschappen te sluiten e.d., het prima gaat. Lachen

Ik rij nog weinig (ik heb een jong paard), maar geef mijn paard wel veel aandacht. Hij is inmiddels wel de 'directeur' van de kudde, terwijl 'ie in het begin alleen maar weggejaagd werd (al was 'ie wel zo assertief om terug te bokken, als het moest). Hij heeft zich aardig omhoog gewerkt tussen al die pinnige typjes en nu zie ik hele diepe vriendschappen, waar ik echt bewondering voor heb.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:50

in een grote kudden heeft hij nooit gestaan.
dat was er nu eenmaal niet maar lag ook niet aan mij ik heb hem erna pas gekocht.
de bak waar ze toen in stonden was toch behoorlijk ruim40x20 is toch goed voor een paard of 8.
hij heeft vanf zijn 2e jaar nooit meer in een kudden gelopen.
In de wei staat hij naast anderen maar daar zit een draad tussen.
dat gaat goed zolang het geen merries zijn en paarden die zich met hem gaat bemoeien dat is het goed.
ik weet dat het moeilijk te geloven is maar ik zit heer zeker geen onzin uit te kramen.
Kan je de littekens laten zien.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:50

KiWiKo schreef:
Kan IEMAND (met gezond verstand) mij uitleggen WAT er nou zo verkeerd is aan het houden van een paard, het sporten met een paard als dit paard in de ochtend een uur of twee buiten mag spelen, ik de middag 30 minuten in de molen loopt en in de avond in training gaat...... en dan ook een uur of twee uit stal is............ denk zomaar dat die sporter ietjes meer kilometers maakt dan het weidepaard OOK AL staat het op stal Lachen Lachen

Stel je voor, je rijdt je paard in de bak van 20 x 40 Dan moet je minimaal 250 rondjes rijden (over de hoefslag) voordat je aan de 30 kilometer komt waar een normaal weide paard makkelijk aan komt.

Even een vraagje, Heeft jouwn paard stalgebreken? Is hij/zei heel erg actief als je hem uit stal staat. Als je 4 dagen niet hebt gereden, moet je hem dan ook eerst aan de lijn gooien omdat hij anders te druk is? Heeft jouwn paard stress?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:52

Ja, die van mij maakt ook echt aardige kilometers inderdaad. In stap, draf en galop. Hij werkt nog niet echt, daar vind ik hem nog te jong voor, maar hij heeft een hele goede conditie, zelfs met zijn dikke wintervacht. Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 21-11-07 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

in 20 x 40 durf ik mijn paarden niet te zetten met een tig andere...veel te klein....
Gaat zeker fout Ja

Verder zegt toch niemand dat jij onzin uitkraamt Lachen

Wel denk ik als jou paard in een flinke kudde had gestaan als jonkie dat hij wel geleerd had een toontje lager te zingen Lachen

Anoniem

Dat was de reden dat hij naar dit pension ging, ik ben ook best wel bedroefd dat hij zo gepest wordt en helemaal buiten de kudde is getrapt. Mijn gezondheid wordt minder en ik hoopte echt deze plek als gezellige laatste plaats als pensioen e.d over een paar jaar. Ik hoop dat het hersteld, maar heb er een hard hoofd in. Hij is timide geworden, was altijd een vrolijke nood met zijn gekke 5 minuten...

Raar kan het lopen he? Je zoekt iets natuurlijks uit en het gaat gewoon niet, hij is zo sociaal en lief, zal nooit trappen, heeft geen voedselnijd. Lijkt wel de grote mensenwereld Haha! Haha! Haha! Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:53

Mias schreef:
KiWiKo schreef:
Kan IEMAND (met gezond verstand) mij uitleggen WAT er nou zo verkeerd is aan het houden van een paard, het sporten met een paard als dit paard in de ochtend een uur of twee buiten mag spelen, ik de middag 30 minuten in de molen loopt en in de avond in training gaat...... en dan ook een uur of twee uit stal is............ denk zomaar dat die sporter ietjes meer kilometers maakt dan het weidepaard OOK AL staat het op stal Lachen Lachen

Stel je voor, je rijdt je paard in de bak van 20 x 40 Dan moet je minimaal 250 rondjes rijden (over de hoefslag) voordat je aan de 30 kilometer komt waar een normaal weide paard makkelijk aan komt.

Even een vraagje, Heeft jouwn paard stalgebreken? Is hij/zei heel erg actief als je hem uit stal staat. Als je 4 dagen niet hebt gereden, moet je hem dan ook eerst aan de lijn gooien omdat hij anders te druk is? Heeft jouwn paard stress?

nee mijn paard staat van 8 tot 8 op het land en doet verder niks Lachen Lachen

maar ook toen hij nog sportpaard was, was hij heel fijn Lachen

Afbeelding

EN dit is hem ook

Afbeelding

needless to say dat als ik deze 4 dagen op stal laat staan........ dat er zo even opstappen niet echt een optie is Lachen Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:54

russel schreef:

als ik het zou weten dan zal ik er naar handelen.maar ik weet het ook niet.
Ik ben nu weer net begonnen met rijden naardat hij 7 weken op rust heeft gestaan omdat hij een verekte knieband heeft gehad.
dit komt omdat iemand zonder overleg een merrie naast mijn paard heeft gezet.
hij heeft letterlijk door de stal heen getrapt en de merrie kunnen raken die natuurlijk net zo hard terug trapte.
Er is een ponytje geweest die ik ken waar hij het goed mee kon vinden nou ja goed hij accepteerde dit paardje.
helaas ben ik verhuisd dus heb de pony niet meer gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:55

Bij ons staan ze ook gemiddeld 19-20 u op stal, geen een heeft stalondeugden, blessures, kwetsures, ziektes, mok, rasp, rotstraal, zien er gezond uit. Niemand hoeft van te voren te longeren of los te gooien. Bij ons is wel regelmaat, rust, duidelijkheid, veel hooi.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:55

runningkawa schreef:
in 20 x 40 durf ik mijn paarden niet te zetten met een tig andere...veel te klein....
Gaat zeker fout Ja

Verder zegt toch niemand dat jij onzin uitkraamt Lachen

Wel denk ik als jou paard in een flinke kudde had gestaan als jonkie dat hij wel geleerd had een toontje lager te zingen Lachen

de rest deed het toch super
en verder was er geen optie omdat de weien bespoten werden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:58

Mijn paarden vallen wat dat betreft ook niet onder de rest Lachen
stuk of 4 max op zo'n stukje Lachen

Waar ik eerst ston werden ze bij bevroren grond in de binnenbak los gelaten ipv in de wei. Maar dan ook niet meer dan 4.
En dat merk ik dus ook aan mijn paarden dat meer niet goed is.
Dat zijn gewoon donderstenen en dat moet ruimte hebben, weg kunnen Lachen

Als ik dan bijv Zanda zie, als die niet bij die andere 2 donderstralen zou staan...die zou dat denk ik wel kunnen met meer op een klein stukje. Als de rest ook wat normaal is Lachen

Maar zeggen dat moet kunnen, nee dat gaat niet altijd op Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:03

russel schreef:
Dat was de reden dat hij naar dit pension ging, ik ben ook best wel bedroefd dat hij zo gepest wordt en helemaal buiten de kudde is getrapt. Mijn gezondheid wordt minder en ik hoopte echt deze plek als gezellige laatste plaats als pensioen e.d over een paar jaar. Ik hoop dat het hersteld, maar heb er een hard hoofd in. Hij is timide geworden, was altijd een vrolijke nood met zijn gekke 5 minuten...

Raar kan het lopen he? Je zoekt iets natuurlijks uit en het gaat gewoon niet, hij is zo sociaal en lief, zal nooit trappen, heeft geen voedselnijd. Lijkt wel de grote mensenwereld Haha! Haha! Haha! Clown

Het is vreselijk als je paard gepest en getrapt wordt door de rest Verdrietig . Woonde je maar hier in de buurt, dan zou 'ie zo bij mijn paard mogen komen staan, wat mij betreft. Ik heb zelf ooit een lieve, jonge Shetlander gehad die ook zo onderdanig, lief en sociaal was. Werd in het begin ook weggetrapt, hij was echt het uitschot, maar dat kwam vrij snel goed. Pfff, ik voelde me vreselijk in die tijd. Je wilt dat je paard gelukkig is en vriendjes heeft. Mijn paard staat in een fijne kudde, kan me niet voorstellen dat jouw paard daar niet in zou passen als ze gewend zouden zijn aan elkaar.
Maar ja, daar heb je niets aan natuurlijk........ Je doet tenminste je best voor je paard en dat vind ik al hartstikke goed, hoor..... Ja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:20

En toch ik blijf zeggen er zijn mensen die donderen hun paard ff 3 uur in de bak gaan winkelen en zetten die beesten binnen.
(hebben wel bak van hun zelf he)

vervolgens kijken ze er niet naar om...rijden zo eens 2x per week.
Ik vind dat toch ook niet kunnen..mijn paard komt er niet zo lang uit maar ik ben wel dagelijks met hem bezig.

Speciaal voor pony ga ik minimaal 1x soms 2x in de week sporten vroeg voor ik naar werk ga dus denk aan 6.45h, zodat ie een uur in de bak kan staan (binnen of losgooibak) maar hij rolt een beetje en verder vind ik hem een uur later op de zelfde plek heb niet het idee dat ie het geweldig vind.

ja hij staat alleen en nee er mag niemand bij..ik ben namelijk ook niet aanwezig en wil geen ongelukken.
Bovendien eet paard zand en men denkt dat ze dat overnemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:22

Hoe weet jij of die mensen savonds ofzo niet lekker staan te tutten?
Sta jij de hele dag bij ze? Lachen

Hier knikker is overdag ook alles buiten en nee kijk er dan ook niet echt naar om Lachen (al kijk ik wel of ze er gezond in staan, geen draad kapot hebben)
Rij Kawa ook maar een paar keer per week...zanda nu helemaal niet.

Maar wil dat dan zeggen dat ik daarnaast niks met ze kan doen?

beetje rare stelling vind je ook niet? Lachen

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:26

Even een vraagje voor degene die zijn paard zo'n 2 a 3 uur buiten hebben staan.

Jullie zeggen (bijna) allemaal dat als het paard 2 uur buiten staat al voor het hek staat te rennen om naar binnen te gaan. Omdat hij dat zo leuk vindt.
Maar als jullie de paarden naar buiten zetten, Willen deze de stal dan wel uit? Trappen ze niet tegen de staldeur omdat ze zo graag naar buiten willen? Sleuren ze je niet mee omdat ze niet weten hoe snel ze buiten moeten komen?

Kijk een paard die van 8 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond buiten staat, heb ik minder problemen mee dat die dan 12 uur binnen staat, dan een paard die echt 20 uur binnen staat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:28

Dit is wel interessant; hen nu twee veulens met oude arabische ruin lopen en twee shetlandmerries; bijeen geraapt zootje. het is het enige landje (met schuilstal) waar ze in de winter opmogen ivm slopen van het land. Het landje is zo'n 25 meter diep en zo'n 65 m breed... Is ook klein maar toch gaat het goed. Engie nadeel: Hoe hou je het ruwvoer schoon als je geen ruif in de wei hebt staan? Als ik dat in de schuilstal voer is de ruimte te klein en de onderdanigsten kunnen er dan niet bij. Iemand alternatief? Wordt zo'n zootje...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:30

KiWiKo

in een bak lief Lachen Lachen

koop twee stevige wasmanden en gooi die vol Lachen

Hilli

detour schreef:
Engie nadeel: Hoe hou je het ruwvoer schoon als je geen ruif in de wei hebt staan? Als ik dat in de schuilstal voer is de ruimte te klein en de onderdanigsten kunnen er dan niet bij. Iemand alternatief? Wordt zo'n zootje...

Aantal speciekuipen neerzetten?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:31

Met veulens? Gaan die er niet in hangen of i.d.? Beetje stevige contructie lijkt me dan handiger...Gooien ze die vast om e.d.