slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:51

ik vind er een spuit niks dapperder dan een kogel.

met een kogel mag je er ook bij zijn, en het gaat tenslotte om het paard met de kogel heeft hij niet de stress van transport, narcose en het verzet ertegen(hoevaak hoor je wel niet dat de paarden met het inslapen zo onrustig worden)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:14

noortje schreef:

met een kogel mag je er ook bij zijn, en het gaat tenslotte om het paard met de kogel heeft hij niet de stress van transport, narcose en het verzet ertegen(hoevaak hoor je wel niet dat de paarden met het inslapen zo onrustig worden)

Nee het is alleen dapperder omdat niemand bij de kogel blijft. En de verhalen over hoe het gaat bij de de kogel of pin in de meeste gevallen, zie je hier niet omdat men dan wel voor slachten kiest maar er nooit of zelden bij blijft. Het kan wel maar hoeveel doen het ? En hoevaak hoor je er iets over ? Zeer weinig dus. Degenen die voor een spuitje kiezen zijn er nagenoeg wel altijd bij tot het bittere eind dus vandaar wel al die verhalen over vechten en dergelijke. Dus ik vind diegenen die bij het spuitje blijven dapperder dan diegenen die niet bij de kogel/pin blijven. Blijven ze er wel bij, dan zijn die het dapperst van allemaal! Of zijn er mee opgegroeid en is het voor hun iets heel anders dan voor mensen die het totaal niet kennen. Ik dacht dat ik dat toch wel duidelijk had omschrevenen het begrijpbaar was.
En ik begrijp je verhaal ook niet, geen transport en dus geen stress naar de slager ??? Hoe komt hij er dan ? En voor een spuitje komt de dierenarts bijna altijd aan huis, de slager zelden daar wordt bijna ieder paard gebracht naar mijn weten....

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:36

@ perrokai, ik wist niet dat het toch om "industriele" mestvarkens ging. Dacht dat het om varkens ging die nog redelijk vrij opgroeiden en dus ook tijdens hun leventje gewoon wat naar buiten konden. In dat geval hebben ze idd alleen het "geluk" dat ze het massa transport niet mee hoeven maken.
Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind varkens ook hele leuke en inteligente dieren, ze hebben alleen de pech gehad dat de mensheid er achter kwam dat ze goed eetbaar waren en makkelijk te houden (net als koeien, kippen e.d.) en dat de huidige mensheid (tenminste een groot deel hiervan) nog steeds houdt van regelmatig een stukje vlees op zijn bord.
Je hoeft je tegenover mij ook niet te verdedigen hoor, als jij je vlees liever uit de supermarkt haalt is dat je goed recht en wie ben ik om daar een oordeel over te vellen.
Hetzelfde geldt voor vegetariers en veganisten, ieder heeft het recht op een eigen mening en manier van leven zolang men maar niet probeert zijn/haar mening bij een ander door de strot te pushen en die dan voor rotte vis uitmaakt omdat men die mening niet slikt.
Ik ben nl opgegroeid met regelmatig een stukje vlees op mijn bord en ik vind het lekker. En voor de fanatieke "niet vlees eters", ja ik slacht ook mijn eigen kippen als het moet en als ik de grond had zou ik vee houden voor eigen onderhoud in levensbehoefte en ook zelf slachten (op een "diervriendelijke" manier, als dat wettelijk mogelijk zou zijn). Net zo goed als ik eigen groenten zou kweken en eten.

groetjes ingrid

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:41

zo heel vredig is inslapen ook niet vind ik hoor, paarden hebben vaak door dat ze dood moeten, heb eens verhaal op bokt gelezen dat een paard die ingeslapen werd zo veel van dat spul kreeg maar dat hij nog volhield om niet te sterven en als een gek door de bak probeerde te komen half verlamd zeg maar.. dat is zeker lekker..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:24

Citaat:
Als je anderen ervan beschuldigd onzin uit te kramen zou ik eerst eens even naar mezelf kijken als ik jou was. Je kunt het eten van vlees zo negatief of zo positief uitleggen zo als het jou het beste uitkomt. Het zou hetzelfde zijn dat ik jou van alles ging beschuldigen omdat je geen vlees eet en het zo uitleggen dat je het wel nodig hebt. Waar je gewoon niet omheen kunt is dat eeuwenlang joh zelfs in de bijbel al vlees bij het voedsel van een mens hoort. En dat het nu wat luxer is en het best een beetje minder kan, dat geloof ik wel. En mensen zijn om veel meer redenen vet dan vlees alleen.
En ze dan meteen barbaren en egoisten te noemen of kadavervreters dan praat je alleen je eigen standpunt goed. Dat zul je wel nodig hebben om jezelf ervan te overtuigen denk ik.
Laat iedereen in zijn waarde.......

Ik zie geen enkel voordeel in het eten van vlees en snap niet waarom mensen er nog steeds van overtuigd zijn dat het gezond is. Dat is geen kwestie van positief of negatief uitleggen, ik zie simpelweg geen enkel voordeel? Ik beschouw de bijbel niet als leidraad, maar ben wel van mening dat vlees vroeger inderdaad als hoofdmaal van de mens diende uit pure noodzaak. Maar toen lag het net even wat anders, er werd op gejaagd, dieren werden in zoverre niet uitgebuit dat al het vlees in feite biologisch was, dieren werden niet vanuit winstgevend oogpunt op een brute wijze gefokt en gehouden. Ik heb niets nodig om mijzelf te overtuigen, ik kan mij gewoon niet inleven in het feit dat het menig mens geen kleaut interesseerd wat er met dieren gebeurd voordat zij het opeten. Wie geeft de mens het recht een ander zo te behandelen? Ik kan mij simpelweg niet inleven in dit soort gedachtengangen en daar kan ik ook geen enig respect voor opbrengen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:35

Ja precies Deaglan zo is het helemaal. het heeft geen enkele zin om vleeseters uit te maken voor egoistische kadaveretende barbaren of dat wij dierenleed veroorzaken. Mede dat wij vegetariers of veganisten ook niet uitmaken voor van alles.
Ik ben ook opgegroeid met vlees en vind het lekker en er werd me niet uitgelegd hoe het op mijn bordje kwam en hoe zielig het is. Ben dus ook niet aan het idee gewend mijn eigen dieren op te eten of te slachten. Als ik dat zou moeten doen dan at ik het niet meer hoe lekker het ook was. En paard ja eet ik zelden maar een stukje paardeworst sla ik niet af, net zo min als een kroket, salami of iets anders. Maar ik denk nooit goh vandaag ga ik eens paardevlees eten, ik eet voornamelijk kip

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:49

Lizzle schreef:
Ik zie geen enkel voordeel in het eten van vlees en snap niet waarom mensen er nog steeds van overtuigd zijn dat het gezond is. Dat is geen kwestie van positief of negatief uitleggen, ik zie simpelweg geen enkel voordeel? Ik beschouw de bijbel niet als leidraad, maar ben wel van mening dat vlees vroeger inderdaad als hoofdmaal van de mens diende uit pure noodzaak. Maar toen lag het net even wat anders, er werd op gejaagd, dieren werden in zoverre niet uitgebuit dat al het vlees in feite biologisch was, dieren werden niet vanuit winstgevend oogpunt op een brute wijze gefokt en gehouden. Ik heb niets nodig om mijzelf te overtuigen, ik kan mij gewoon niet inleven in het feit dat het menig mens geen kleaut interesseerd wat er met dieren gebeurd voordat zij het opeten. Wie geeft de mens het recht een ander zo te behandelen? Ik kan mij simpelweg niet inleven in dit soort gedachtengangen en daar kan ik ook geen enig respect voor opbrengen.

Dat is wat anders en nu zeg je het ook even anders. Ik zie wel voordelen in het eten van vlees en jij niet. Maar dat maakt mij geen egoistische kadaveretende barbaar. Wie geeft jou het recht om andersgezinden zo te behandelen ? Dat is een soort van uitschelden dat kunnen mensen jou ook en is volkomen zinloos. Ik kan mij wel inleven in jouw principes en motivatie maar dat betekent niet dat ik jou daarin volg. Dat maakt mij nog steeds niet slechter. Jij vind alles zielig en mishandeling en dierenleed etc. Kan ik ook nog inkomen en de manier waarop het vee gehouden wordt en gedood zou echt veel beter kunnen. Helemaal mee eens maar ik schrap het niet van mijn menu. Als jij voor mensen met een andere gedachtengang geen respect kan opbrengen dan zijn er heel veel die die jij niet kan respecteren. Dat is eerder jouw probleem dan van al die anderen. Trouwens zit jij op je paard ? Is ook onnodig je houdt ook een paard of rijdt een paard puur voor je eigen plezier is exact dezelfde gedachtengang.....je paard heeft alleen maar last van je ten alle tijden.
Tja wie trekt waar een grens, iedereen ergens anders en dat zou iedereen moeten respecteren.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:56

oo goodness !!

als ik dit lees krijg ik echt kippenvel !!
dat slachten he, betekent dat dat jullie paard het risico loopt bij iemand in z'n frikandel te belanden ??

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:03

Wat maakt dat nou uit? Of het nou de koe van de buurman is of een paard, wat is het verschil?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:07

jiehaaa schreef:
Wat maakt dat nou uit? Of het nou de koe van de buurman is of een paard, wat is het verschil?

wow, ik had nou echt nooit verwacht dat er mensen zijn die dat kunnen.
Als je erover nadenkt dat jouw paard in stukjes word gesneden, en in bakjes word gedaan Misselijk

halen jullie het vlees nog op om het zelf te eten, of is het nog zo erg niet ? Bloos!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:11

Jo_vales schreef:
jiehaaa schreef:

wow, ik had nou echt nooit verwacht dat er mensen zijn die dat kunnen.
Als je erover nadenkt dat jouw paard in stukjes word gesneden, en in bakjes word gedaan Misselijk

halen jullie het vlees nog op om het zelf te eten, of is het nog zo erg niet ? Bloos!

Dream on girl. Geniet van je jeugd.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:20

Dream on girl. Geniet van je jeugd.
[/quote]
nee maar serieus, kunnen jullie dat zomaar ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:22

Ik vind het prima dat iemand tegen slachten is, maar niet om de reden dat het erger is om een paard te slachten dan een koe. Dat heet hypocriet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:23

Jo_vales schreef:
oo goodness !!

als ik dit lees krijg ik echt kippenvel !!
dat slachten he, betekent dat dat jullie paard het risico loopt bij iemand in z'n frikandel te belanden ??

nee, je kan er ookvoor kiezen te laten slachten, maar niet voor consumptie

jiehaaa schreef:

maakt voor mij zéér veel uit als het ommijn eigen paard zou gaan, aangezien ik een vertrouwensrelatie en band heb met míjn paard....dat heb ikmet de koe van de boerderij of het paard van de achterbuurman (bij wijze van) niet... heeel hypocriet, ik weet het , maar wel mijn gevoel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:24

Jij bent tenminste eerlijk dat je hypocriet bent! Dat waardeer ik dan ook Lachen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:28

Perrokai schreef:
noortje schreef:

Nee het is alleen dapperder omdat niemand bij de kogel blijft. En de verhalen over hoe het gaat bij de de kogel of pin in de meeste gevallen, zie je hier niet omdat men dan wel voor slachten kiest maar er nooit of zelden bij blijft. Het kan wel maar hoeveel doen het ? En hoevaak hoor je er iets over ? Zeer weinig dus. Degenen die voor een spuitje kiezen zijn er nagenoeg wel altijd bij tot het bittere eind dus vandaar wel al die verhalen over vechten en dergelijke. Dus ik vind diegenen die bij het spuitje blijven dapperder dan diegenen die niet bij de kogel/pin blijven. Blijven ze er wel bij, dan zijn die het dapperst van allemaal! Of zijn er mee opgegroeid en is het voor hun iets heel anders dan voor mensen die het totaal niet kennen. Ik dacht dat ik dat toch wel duidelijk had omschrevenen het begrijpbaar was.
En ik begrijp je verhaal ook niet, geen transport en dus geen stress naar de slager ??? Hoe komt hij er dan ? En voor een spuitje komt de dierenarts bijna altijd aan huis, de slager zelden daar wordt bijna ieder paard gebracht naar mijn weten....

er zijn meerdere dierenartsen bevoegd om de kogel te geven, ze worden als kadaver opgehaald.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:31

Welshcobfan schreef:
Ik vind het prima dat iemand tegen slachten is, maar niet om de reden dat het erger is om een paard te slachten dan een koe. Dat heet hypocriet.

ik zeg niet dat ik het voor die koe niet rot vind, maar ik geloof er niets van dat adt paard er helemaal niets van merkt alsie in het slachthuis is en hij/zij word doodgeschoten.
Voor die koeien heb ik het beste voor (ik ben vegetarier) maar ik kan er ook niets aan doen dat ze worden doodgemaakt, mijn koeien zijn het niet.

ZOals iemand al zei, met mijn paard heb ik een band, en ook al merkt mijn paard het niet, ik persoonlijk kan niet tegen de gedachte dat iemand van mijn paard aan peuzelen is.

enne, misschien zijn er paarden die vechten tegen een spuitje, en dat lijkt me inderdaad heel rot.
Maar ik denk dat ik liever dat risico neem.

mariell85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:32

Ik heb me pony inlatenslapen was absoluut niet prettig voor me pony, zodra ze in de box bij de dierenarts stond, had ze het door. Ze heeft bij iedere spuit liggen vechten. Met al d'r pijn die ze had wou ze niet dood. Ze kreeg 3 spuiten de eerste een spuitje om d'r rustig te maken. 2 spuitje om d'r te laten vallen(mocht ik ook niet bij zijn). ze lag op de grond en de dierenarts kwam binnen met de laatste spuit de fatale. Ze zag hem binnenkomen en met zulke angst ogen keek ze me aan van help me en ze probeerde ook weer op te staan... brrr
ik weet 1 ding ze wou echt nog niet dood....Ze heeft echt liggen vechten ertegen.

Ik heb ook nog een paard maar zou echt niet weten wat ik zou doen als ik weer voor de keuze zou staan. ik ben altijd tegen slachten geweest maar nadat ik dit heb meegemaakt denk ik er toch wel anders over.
1 kogel en ze zijn dood.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:36

Paarden merken niet echt dat ze naar een slachthuis gaan, het is de eigenaar die ervoor zorgt dat ze zenuwachtig zijn. De stress van de eigenaar slaat immers over op een paard.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:37

waardoor ze het dan ook weten, ze merken het.
en over spuitjes, die kan je toch ook gewoon in haar eigen stal laten geven ?
hoop in ieder geval dat het nog lang duurt voor het zover is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:01

Jo_vales schreef:

Nu klink je al wat serieuzer, dus zal ik serieus antwoord geven.
Ik zou het zelf niet kunnen, maar ik kan er prima mee leven dat iemand anders wel het vlees eet. Dan is het dier zogezegd niet voor niets gestorven.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:22

jiehaaa schreef:
Jo_vales schreef:

Nu klink je al wat serieuzer, dus zal ik serieus antwoord geven.
Ik zou het zelf niet kunnen, maar ik kan er prima mee leven dat iemand anders wel het vlees eet. Dan is het dier zogezegd niet voor niets gestorven.

ja, het vlees eten vind ik iid een keuze die iedereen zelf moet maken.
Ik doe het niet, maar ik kan prima leven met het idee dat anderen het wel doen, zo is het nou eenmaal.

Maar om nou je eigen paard naar de slacht te doen en voor consumptie laten gebruiken .. brrr

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:37

Je hoeft niet persé je paard te laten slachten voor consumptie. Vaak is dat toch niet mogelijk als je paard medicatie heeft gehad.
Bovendien: bij de rendac maken ze ook knopen van je paard, waarom dan geen frikandel?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:46

Welshcobfan schreef:
Je hoeft niet persé je paard te laten slachten voor consumptie. Vaak is dat toch niet mogelijk als je paard medicatie heeft gehad.
Bovendien: bij de rendac maken ze ook knopen van je paard, waarom dan geen frikandel?

knopen van je paard ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:50

Bij de rendac verbranden ze alle cadavers en daar worden oa knopen en lijm van gemaakt.

Van hun site: De melen en vetten die ontstaan na verwerking, zijn veilige en bruikbare brandstoffen.